هفته بیست و هشتم بارداری


هفته بیست و هشتم بارداری - بارداری هفته به هفته
هفته بیست و هشتم بارداری – هفته ۲۸ بارداری – دیابت بارداری

 وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری جنین شما  می تواند چشم هایش را به میل خود باز کند و ببندد و اگر دوست داشته باشد، شستش را می مکد. وزن او حدود یک کیلوگرم است. اگر جنین، شما پسر باشد، بیضه های او به زودی درون کیسه ی بیضه هایش می افتاد. در هفته ۲۸ بارداری مغز جنین به سرعت رشد می کند. سونوگرافی در هفته ۲۸ بارداری ، نشان میدهد که سر جنین نسبت به سایر قسمت های بدنش بزرگ تر است.

مغز نوزاد تازه متولدشده، حدود ۱۲ درصد وزنش را تشکیل می دهد. نوزاد شما در هنگام تولد دارای حدود ۱۰۰ میلیون، یا کمی بیشتر یا کمتر، سلول مغزی است. مغز جنین، باید شبکه های ارتباطی را بسازد که بین شبکه های عصبی قرار بگیرد که این شبکه به وی این امکان را می دهد که همه ی کارها، از قدم برداشتن تا صحبت کردن را تحت کنترل خود در آورد. طی اولین سال زندگی، مغز نوزاد انسان سریع تر از مغز بچه هر حیوان پستاندار دیگری رشد می کند، که این میزان رشد، به کالری زیادی نیاز دارد، به همین علت، جنین شما نیاز به غذایی دارد که حدود ۵۰ درصد آن چربی باشد تا انرژی لازم برای رشدش را تأمین نماید.

خیلی خوب است که مراحل رشد بیشتر مغز جنین بعد از تولد وی اتفاق می افتد، وگرنه سر نوزاد شما بزرگ تر از آن می شد که در لگن خاصرهی شما جا بگیرد. در هفته بیست و هشتم بارداری جریان خون جفت، به طرز چشمگیری در حال افزایش است تا مراحل رشد جنین را در سه ماهه ی آخر بارداری ایجاد کند. خود جفت نیز رشد می کند. به طور مثال جفت در هفته بیستم بارداری حدود ۱۸۰ گرم وزن خواهد داشت، اما در هفته ۲۸ بارداری حدود ۴۵۰ گرم می باشد.

قدجنین: ۳۸.۱ سانتی متر
وزن جنین: ۱۰۳۸ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته ۲۸ بارداری ورم اعضای بدن بیشتر از همیشه است. بهتر است حلقه ازدواج یا انگشتر و النگوهایتان را در بیاورید. در هفته ۲۸ بارداری پستان‌های شما سنگین و متورم شده و رگ‌های شما بیشتر نمایان است. در هفته ۲۸ بارداری نوک پستانها تیره‌تر می‌شود. همه این تغییرات برای آماده‌سازی بدن شما برای شیردهی به نوزاد است. نشستن و بلند شدن برای شما دیگر در هفته بیست و هشت بارداری کار آسانی نیست و به استراحت بیشتری نیاز دارید.

بزرگ شدن شکمتان هم دلیل دیگری است که باعث می‌شود نتوانید تعادل خود را به خوبی حفظ کنید و شاید مجبور شوید پاهایتان را با فاصله از هم قرار بدهید. سه ماه سوم بارداری زمانی است که شما تغییراتی را در دمای بدنی خود احساس می‌کنید. در هفته ۲۸ بارداری حرکات جنین را بیشتر از قبل احساس می‌کنید. در هفته بیست و هشتم بارداری جنین هم دلش می‌خواهد بدنش را کش و قوس دهد اما فضای رحم دیگر اجازه این کار را به او نمی‌دهد آنقدر بزرگ شده که کل فضای رحم را پرکرده است. تکرر ادرار ممکن است با بزرگ شدن رحم و فشاری که بر مثانه می‌آورد دوباره به سراغ شما بیاید.

علائم طبیعی در هفته بیست و هشتم بارداری

  • افزایش ترشی معده: مشکل سوء هاضمه، معمولا در سه ماهه سوم بارداری بدتر می شود. برخی خانم ها از اول بارداری معده شان ترش می کند، اما بعضی دیگر در سه ماهه ی سوم دچار آن می شوند و عده ای هم اصلا گرفتار آن نمی شوند. تحمل سوء هاضمه در سه ماهه سوم که باعث می شود، شما از خواب بیدار شوید، بسیار سخت است و شما در این دوره با مصرف داروهای قوی آرامش پیدا می کنید.
  • ترشح شیر از نوک پستان: در هفته ۲۸ بارداری این ترشحات آماده شدن سینه های شما برای شیردهی است و کاملا طبیعی میباشد.
  •  احساس خستگی: در هفته ۲۸ بارداری به علت افزایش وزن و بزرگ شدن شکم میباشد. بهترین روش برای کم کردن آن فشار نیاوردن به خود و کارهای سنگین نکردن است.
  • سردرد: گاهی اوقات بانوان باردار در هفته ۲۸ بارداری دچار سردردهای می‌شوند که این سردردها ویژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداری است. این سردرد برای آنهایی که بیش از بارداری به میگرن دچار بوده‌اند تقریبا کشنده می‌شود، اما این را باید بدانید که تنها می‌توانید استامینوفن بخورید . در صورتی که با اختلال دید مواجه هستید حتما با پزشک تماس بگیرید علت این سردرها می‌تواند بالارفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداری علت سردرد یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی از خون شما دفع می‌شود. البته سردردها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد . چند راهکار به شما برای کاهش سردردهای این دوران کمک می‌کند:

   ♦ روش های شل‌سازی بدن (آموزش شل سازی بدن)

   ♦ دوش‌های متناوب با اب گرم و سرد

   ♦ ماساژ گیجگاهی، شانه و گردن

هشدارها در هفته بیست و هشتم بارداری

  • دیابت بارداری: در این مرحله از بارداری، پزشک آزمایش قندخون را برای خانم ها توصیه می کند که تقریبا ۳ تا ۵ درصد خانم ها به آن مبتلا می شوند. دیابت بارداری ، نوعی بیماری است که در آن سطح گلوکز خون، به دلیل عدم ترشح کافی انسولین، بالا می رود، انسولین ماده ای است که قند، نشاسته و دیگر غذاها را به عنوان سوختی برای فعالیت های روزانه تبدیل می کند. گاهی ممکن است بدن شما انسولین کافی تولید کند، اما نتواند از آن به خوبی استفاده نماید. بیماری قندی که در دوران بارداری به وجود می آید، را ” دیابت بارداری یا قند بارداری ” می گویند.
  • دیابت بارداری و وزن جنین: خانم هایی که دیابت بارداری دارند و درمان نشوند، جنین شان قند خیلی بالایی خواهد داشت و شاید خیلی بزرگ و چاق شود. جنین هایی که خیلی بزرگ و چاق می شوند، معمولا به سختی، به دنیا می آیند و با سزارین متولد می شوند. نوزادانی که از مادرانی با دیابت بارداری کنترل نشده به دنیا می آیند، با مشکلات تنفسی مواجه می شوند و قند خونشان بالا است و در هفته های اول دچار یرقان می شوند. دیابت بارداری ممکن است باعث افزایش فشار خون خانمها در دوران بارداری شود.

در بیشتر موارد، دیابت بارداری بعد از زایمان از بین میرود. اگر شما به دیابت بارداری مبتلا شده اید، ۵۰ درصد احتمال گرفتن نوع دیگر دیابت در آینده را نیز خواهید داشت. معمولا پزشک آزمایش گلوکزی را تقریبا ۲ یا ۶ ماه بعد از زایمان تان انجام میدهد تا مطمئن شود که به وضعیت عادی خود برگشته اید.  وزن متعادل، ورزش و رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد.

دیابت بارداری در افرادی که سابقه این بیماری در بین اعضای خانوادهشان وجود دارد بیشتر است و یا سنین آنها بالای ۲۵ سال است. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند یا قبلا سابقه ی دیابت بارداری داشته اند. یا بچه هایی با بیش از ۴ کیلو به دنیا آورده اند. یا کسانی که قبلا بیماری شبه قند در آنها تشخیص داده شده است بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار می گیرند . شبه قند وضعیتی است که در آن سطح گلوکز خون بالاتر از میزان طبیعی است، اما به قدری نیست که بیماری قند در شما تشخیص داده شود. به شبه قند “تحمل ضعیف گلوکز” یا “حساسیت کم در برابر گلوکز” نیز می گویند. اما باید بدانید تا زمانی که شما نحوه عادت های زندگی و غذایی خود را تغییر ندهید، شبه قند بعد از گذشت ۱۰ سال به بیماری قند تبدیل میشود.

  • درمان دیابت بارداری: گاهی تنها، رژیم غذایی و ورزش کافی است. اگر انجام تغییراتی در روش زندگی شما کافی نباشد، باید تزریق انسولین داشته باشید یا به شما توصیه می شود از داروهای خوراکی استفاده کنید. حتی به شما آموزش داده می شود که چطور گلوکز خونتان را با استفاده از دستگاه های کوچک اندازه گیری کنید.

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

  • به ماست بله بگویید: در هفته بیست و هشت بارداری ماست تقریبا غذای کاملی در دوران بارداری است، که سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی کم سعی کنید نوع کم چرب آن را انتخاب کنید) و مغذی است. برخی از ماست ها دارای باکتریهای زنده و فعال هستند که این باکتری ها از نوع مفید می باشند و در هضم غذا، جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از رشد باکتری های مضر سیستم گوارش دخیل می شوند.

ماست را می توانید به صورت ساده یا با میوه های تازه و خشکبار بخورید. ماست را باتوت فرنگی مخلوط کنید و به جای شیر، آن را همراه برشتوک استفاده کنید. یا شما می توانید آن را با خیار بدون پوست، شوید تازه، پودر سیر مخلوط کنید. و از آن به عنوان سس ماهی یا مرغ میل کنید. همچنین می توانید یک فنجان ماست را با نصف فنجان سس مکزیکی مخلوط و به عنوان سس تند سبزیجات استفاده نمایید.

  • به غذاهایی که کربوهیدرات پایین دارند نه بگویید: در هفته بیست و هشتم بارداری از رژیم غذایی که شما را تشویق می کنند گوشت زیادی بخورید و مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را کنار بگذارید پرهیز نمایید زیرا برای سلامت شما و جنین تان مضر هستند. غذاهایی حاوی کربوهیدرات مفید شامل: سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات و ماکارونی می باشند. غذاهای کربوهیدرات دار مضر شامل: کیک یانان سفید، نوشابه و هر غذای پر کربوهیدرات بدون مواد مغذی است که چیزی جز کالری ندارند.

 

مراقبت های بارداری،بایدها و نبایدهای هفته بیست و هشتم بارداری

  • سطح مایع کیسه آب: اگر جنین شما دارای نواقص مادرزادی، مثل انسداد معده و روده (پیلوریک استنوزیس: تنگ شدن مجرای ورودی معده) باشد، مایع آب جنینی بالا می رود. در واقع این بیماری بسیار نادر است و معمولا در هر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ جنین، یک نفر به آن مبتلا می شود. در سایر مواقع، جنین وضعیت طبیعی دارد و میزان آب کیسه در حد طبیعی است.

باید بدانید که بیشتر خانم هایی که مایع آب کیسه ی آنها زیاد است، می توانند نوزادانی سالم به دنیا آورند. معمولا نوزادان چاق، مایع بیشتری در کیسه نسبت به نوزادان کوچک تر دارند. اگر میزان آب کیسه جنینی خیلی کم باشد، احتمالا مشکلی در جفت وجود دارد و یا کیسه آب تان پاره شده است. اگر مایع جنینی کافی نباشد، جنین در وضعیت خطرناک نشستن روی بند ناف یا نداشتن فضای کافی برای حرکت روبه رو است که همه ی این عوامل ممکن است باعث زایمان زودرس، رشد کم ریه ها یا پاهایی به سمت داخل شود.

در حالی که این اتفاق خیلی نادر است و برای کمتر از ۵ درصد خانم ها پیش می آید. اگر شکم شما کوچک تر از آن است که باید باشد، احتمالا در معرض خطر نشت مایع آب هستید. در چنین شرایطی ممکن است پزشک، بقیه ی دوران بارداری تان را تحت کنترل بگیرد و از شما بخواهد که آب و مایعات بیشتری بنوشید.

  •  درد مفاصل: اگر کارتان طوری است که زمان‌های طولانی پشت میز و کامپیوتر هستید، حتماً به انگشتان و مچ دست‌های خود استراحت کافی را بدهید. جنین شما در این زمان مایعات زیادی مصرف می کند که این موجب تورم و درد و ناراحتی در شما می شود. هنگام نشستن پشت میز، از صحیح بودن حالت بدن خود مطمئن شوید. دست‌ها حتماً باید به صورت موازی با میز قرار گیرد و نه خیلی جلو و نه خیلی عقب برود.
توصیه ها مهم در هفته بیست و هشتم بارداری
  • آزمایش های سه ماه سوم: در سه ماهه ی سوم بارداری، شما احتمالا این آزمایشات را انجام خواهید داد .

آزمایش قند خون : بعضی اوقات بین هفته ۲۸ بارداری و هفته ۳۴ بارداری پزشک شما، آزمایشی را برای تان می نویسد تا بداند که آیا جنین از قند به درستی استفاده می کند یا نه. در این آزمایش، شما نوشیدنی خیلی شیرینی خواهید نوشید و یک ساعت بعد از شما آزمایش خون می گیرند. لزومی ندارد که قبل از این آزمایش ناشتا باشید. اگر قند زیادی در خونتان باشد، پزشکان آزمایش های خون بیشتری برایتان تجویز می کند تا مشخص کند آیا دیابت حاملگی دارید یا نه.

هماتوکریت: این آزمایش خون مشخص می سازد که آیا شما کم خونی ناشی از کمبود آهن را دارید یا نه.

آزمایش سفلیس: یک خانم بدون آنکه بداند مبتلا به سفلیس است، ندانسته این بیماری عفونی را به جنین خود منتقل می سازد. اگر جواب آزمایش مثبت بود برای معالجه، آنتی بیوتیک های دوران بارداری را تجویز می کنند و نوزاد نیز بعد از تولد، آنتی بیوتیک، دریافت می کند. اگر این خانم ها درمان نشوند، بعضی از نوزادانی که در رحم مبتلا شده اند، چند روز بعد از تولد می میرند و آنهایی که زنده می مانند با بیماری هایی مثل نابینایی، صدمات مغزی، ناشنوایی و مشکلات استخوانی و پوست و دندان مواجه می شوند.

عامل ارهاش: خون شما در اولین جلسه معاینه، از نظر ارهاش خونی آزمایش می شود.RH، پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد. بیشتر خانم ها این پروتئین را دارند، اما خانم هایی که فاقد این فاکتور خونی هستند، عامل RH آنها منفی است. برخی از پزشکان آزمایش ارهاش را در هفته ۲۸- ۲۶ تکرار می کنند به خصوص اگر ارهاش خون شما در ابتدای بارداری منفی تشخیص داده شده باشد و ارهاش همسرتان مثبت شد. مواقعی، این احتمال وجود   دارد که ارهاش خون جنین نیز مثبت باشد و بدن شما پادتنهایی در برابر آن تولید می کند و اگر تولید این پادتن ها همچنان  ادامه داشته باشد، بارداری های بعدی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

اگر ارهاش شما منفی باشد شما در  هفته های ۲۶ تا ۲۸، کمی “رگام ” (گلوبولین ایمنی ارهاش برای احتیاط دریافت خواهید کرد. چنانچه کمی از ارهاش  منفی خون جنین با خون شما مخلوط شود، رگام با آن پادتن مقابله می کند. اگر ارهاش شما منفی و برای جنین تان  مثبت باشد، شما آمپول رگام را طی ۷۲ ساعت بعد از زایمان دریافت می کنید، تا مانع واکنش سیستم ایمنی خون شما  شود. اگر ارهاش خون شما نیز منفی باشد، نیازی به این تزریقها نیست.

 

 ◊چرا اگر اولین زایمان سزارین باشد زایمان های بعدی هم باید سزارین باشد؟

 تاریخچه سزارین در دهه ۱۹۶۰ و میزان سزارین از آن زمان تا سال ۱۹۷۸، حدود ۶ درصد است، به طوری که عمل سزارین روندی صعودی تا ۱۵ درصد داشت. خانم هایی که اولین بار عمل سزارین دارند، به دنبال آن زایمان های بعدی آنها نیز سزارین خواهد بود، زیرا این کار مانع از ایجاد خطر پارگی رحم می شود. دلایل بسیاری برای بالا رفتن میزان سزارین وجود دارد، مادران و کودکانی که خیلی چاق و بزرگ هستند، چند قلویی ها و جنین هایی که موقعیت بریج دارند، به ندرت از طریق واژن متولد می شوند.

در چند ساله اخیر یعنی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶، زایمان VBAC (زایمان طبیعی بعد از سزارین) کاملا طبیعی است. تاکنون مطالعات بسیاری زیادی نشان داده است، حتی درصد کمی از خانم هایی که بریدگی در قسمت زیر شکم داشته اند، با نتایج وحشتناکی در پی عمل VBAC مواجه شده اند. مؤسسه تحقیقات در مورد زنان و زایمان اعلام کرد: عمل VBAC در مطمئن ترین جای ممکن برای مادر و جنین انجام شود. این بدین معناست که تیم جراحی کاملا ماهری همواره آماده باش هستند، تا در صورت لزوم کودک از طریق سزارین متولد شود.

 

 

 

نوشتهٔ بعدی
هفته بیست و نهم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته بیست و هفتم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست