هفته بیست و پنجم بارداری


هفته بیست و پنجم بارداری - هفته ۲۵ بارداری -انقباضات براکستون - چربی های ناسالم
هفته بیست و پنجم بارداری – بارداری هفته به هفته

 وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

شاید شما عاشق اولین حس کردن، حرکات و لگدهای جنین تان باشید. اکنون احتمالا قد جنین شما بیش از ۳۵ سانتیمتر است و وزنش حدود ۹۰۰ گرم می باشد. در هفته ۲۵ بارداری حرکات جنین شما آنقدر محکم است که همسرتان نیز می تواند آنها را به راحتی احساس کند. حتی اگر سرش را روی شکم شما بگذارد، می تواند صدای ضربان قلب او را بشنود. این احتمال وجود دارد که جنین شما در حال حاضر رو به بالا (وضعیت بریچ) باشد، زیرا در این صورت رحم گلابی شکل شما جای بیشتری برای پاهایش در اختیار وی می گذارد.

در هفته ۲۵ بارداری اگرچه جنین حالت حلزونی دارد، اما وی در حال حاضر به ۲۵ درصد از وزن خود رسیده است و در ۲ ماه آینده، چندین گرم به وزنش اضافه می شود. در هفته ۲۵ بارداری نخاع وی قوی تر می شود و اگر همین الان به دنیا بیاید، احتمال زنده ماندن او ۸۰ درصد است. در هفته ۲۵ بارداری تنها می تواند دم و بازدم داشته باشد و حتی گریه کند. آن موهای کرک مانند (لانگو) که قبلا روی بدنش تشکیل شده بودند، به سرعت در حال ناپدیدشدن است و احتمالا در پایان ماه هفتم بارداری چیزی جز مقداری مو روی پشت و شانه هایش باقی نمی ماند. چشمان جنین در این مرحله حساس تر از قبل شده اند و اگر نوری را به شکم تان بتابانید، وی متوجه میشود.

قد جنین : ۳۲ سانتی متر
وزن جنین : ۶۷۵ گرم

 

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

وقتی که شکم تان به اندازه ی یک توپ بسکتبال بزرگ شده است، دیگر وضعیت مناسبی برای خوابیدن کمی مشکل می باشد. در هفته ۲۵ بارداری خوابیدن روی شکم اصلا مناسب و راحت نیست. خوابیدن طولانی مدت بر روی پشت می تواند باعث ایجاد احساس تهوع در شما شود، زیرا رحم شما روی رگ بزرگی به نام سیاهرگ، فشار وارد می آورد. پس بهترین وضعیت خوابیدن چیست؟ خوابیدن به پهلو است. به پهلوها و ترجیحا پهلوی چپ دراز بکشید، زیرا رگ های خونی اصلی شما در سمت راست نخاع تان قرار دارد و خوابیدن بر پهلوی چپ به خون اجازه می دهد آزادانه درون رگ ها جریان داشته باشد.

برخی از خانم ها متوجه شده اند که با قراردادن بالش هایی در اطراف بدن خود، بهتر می توانند بخوابند. اگر از خواب بیدار و متوجه شدید که روی پشت خوابیده اید، مشکلی نیست، به پهلوی چپ برگردید و بخوابید. معمولا به پشت دراز کشیدن، به صورت خود به خود باعث بیدار شدن از خواب می شود. اگر در حین خواب، جریان خون تان با وضعیت دراز کشیدن تان مشکل داشته باشد، شما کم کم احساس ناراحتی می کنید و بدن تان به طور خودکار، چه بیدار باشید یا خواب، تغییر وضعیت میدهد.

علائم طبیعی در هفته بیست و پنجم بارداری

  • انقباضات براکستون هیکس: انقباضات براکستون ، معمولا مثل گلوله های آتش هستند که در شکم میپیچند. انقباضات براکستون اصلا به معنای زایمان نیستند، بلکه آنها بدن تان را برای زایمان آماده می کنند. این انقباضات ملایم، که به صورت فشرده و سفت شدن رحم احساس می شوند، تقریبا در نیمه ی دوم بارداری آغاز می شوند. انقباضات براکستون به طور نامنظم هستند و ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می کشند. این انقباضات، به نام براکستون، پزشکی که اولین بار آن را تعریف کرد، شناخته می شود.

انقباضات براکستون در بین خانم ها و بارداری های مختلف متفاوت است. برخی از خانم ها، آن را چندین بار در طول روز احساس می کنند، و برخی اصلا آنها را حس نمی کنند و این انقباضات براکستون معمولا بعد از ورزش و روابط جنسی بیشتر اتفاق میافتد. بنابراین هر چقدر از بارداری تان می گذرد، این انقباضات شدیدتر میشوند و چندین بار در روز اتفاق می افتند. نکته ی قابل توجه و مهم این است که نباید انقباضات براکستون را با انقباضات واقعی زایمان اشتباه گرفت. انقباضات براکستون نامنظم، ولی انقباضات زایمان به صورت منظم هستند. اگر انقباضات شما هر ۱۰ دقیقه یا بیشتر از ۱۶ انقباض در ساعت باشد، ممکن است شما در وضعیت زایمان باشید.

  • احساس تنگی نفس: در هفته ۲۵ بارداری شما ممکن است  بیشتر احساس تنگی نفس کنید. چرا؟ همینطور که جنین بزرگتر می شود، فضای بیشتری از شکم تان را می گیرد، سایر اندام های بدنتان فشرده می شوند و به کناری می روند. در این مرحله ریه هایتان، فضای کافی ندارند تا به طور کامل باز شوند و بتوانید نفس عمیق بکشید.

دیافراگم شما نمی تواند به شما کمک زیادی بکند، زیرا فشرده میشود. این شکل صدمه ای به شما وارد نمی کند. بعد از تولد جنین، وضعیت اندام هایتان به حالت اول خود باز می گردد. نگران نباشید، اگرچه ممکن است احساس کنید به سختی نفس میکشید، اما وجود پروژسترون بالا به شما کمک می کند نفس عمیق بکشید و اکسیژن بیش تری به بدنتان وارد کنید. از آنجایی که حجم خونتان در دوران بارداری زیاد است، با دم و بازدم شما اکسیژن بیشتری به جلو و عقب و درون جفت می رود.

هشدارها در هفته بیست و پنجم بارداری

  • چربی های سالم و چربی های ناسالم: برخی از افراد همواره با این فکر بزرگ شده اند که همه ی چربیها چربی های ناسالم هستند. شاید با خود فکر کنید برای کنترل وزن خود باید همه ی چربی ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، در واقع این بهترین برنامه نیست، زیرا چربی، ماده ی غذایی ضروری و در عین حال، حیاتی برای شما و جنین تان است. چربی انرژی لازم برای بدن تان را تأمین می کند و ویتامین های K،A و E و D را وارد خون تان می کنند.
  • چربی های سالم: چربی های غیراشباع (چربی های غیراشباعی تک یا چندگانه) از انواع چربی های سالم هستند زیرا پزشکان معتقدند که این چربی ها سطح کلسترول مفید خون (H D L) را بالا می برند. چربی های سالم در سبزیجات، آجیل و خشکبار، روغن زیتون و سایر گیاهان یافت می شوند.
  • چربی های ناسالم: چربی های ناسالم شامل کلسترول، چربی های اشباع و چربی های هیدروژنه هستند که به آنها چربی های “نیمه اشباع” نیز می گویند. چربی های اشباع و کلسترول در مواد غذایی حیوانی مثل : گوشت چرب، پوست مرغ، کره، زرده ی تخم مرغ و لبنیات پرچرب وجود دارد. درست است همه این ها غذاهای لذیذی هستند، اما چربی های ناسالم با افزایش سطح کلسترول بد خون( LDL) و کاهش چربیهای غیر اشباع یا همان کلسترول خوب (HDL) به قلب تان آسیب می رساند.

شما می توانید مصرف چربی های ناسالم را به آسانی با انتخاب مواد لبنی بدون چربی، گوشت بی چربی، ماهی، مرغ، محدود کردن مصرف تخم مرغ به یک عدد در روز، و خودداری از مصرف کره کاهش دهید. مواد غذایی که دارای مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده و چربی های ناسالم هستند عبارتند از: پنیر های پر چربی، محصولات لبنی پر چربی، خامه، پوست مرغ، چربی در گوشت، گوشت فرآوری شده مانند سوسیس، همبرگر و گوشت گاو خشک شده، شیرینی، غذاهای چرب و سرخ شده ، کیک و بیسکویت بسته بندی شده.

  • چربی های هیدروژنه: نوع دیگری از چربی های ناسالم که باید از مصرف آن اجتناب کنید، چربی های هیدروژنه هستند که حاوی اسیدهای چرب یا نیمه اشباع هستند و بیش تر از چربی های اشباع یا کلسترول به قلب تان آسیب می رساند. راهنمای های رژیم غذایی در جهان به مردم پیشنهاد می کنند که همواره مراقب دریافت چربی های هیدروژنه باشند و تنها چند گرم در روز از این چربی ها را دریافت کنند.

این راهکار بسیار ساده ای نیست، زیرا چربی های هیدروژنه ، معمولا در غذاهای آماده مثل کیکها، بیسکویت ها، و غذاهای سرخ کردنی و مرغ های سوخاری وجود دارد. اگر برچسب ماده ی غذایی نشان نمی دهد که دارای چند گرم، چربی های هیدروژنه است به دنبال کلماتی مثل “حاوی روغن گیاهی هیدروژنه “، یا “روغن شیرینی پزی گیاهی” باشید که این کلمات وجود روغن هیدروژنه در آن ماده ی غذایی را نشان میدهند. بهترین راه کاهش برای مصرف چربی های نیمه اشباع برای شما، کاهش مصرف غذاهای آماده بیرون از خانه و ترجیح دادن غذاهای تازه خانگی به آنهاست.

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری

برای بهبود تغذیه در هفته ۲۵ بارداری حتما شلغم را لحاظ کنید. شلغم سرشار از ویتامین A,B,C و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم، ید و گوگرد است.
شلغم تقویت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ویتامین Aشب‌کوری را درمان می‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ویتامین A از پیدایش سنگ در ادرار جلوگیری و سنگ‌ها را خرد می‌کند. فشارخون را پایین می‌آورد و در تقویت تخمدان‌ها و تحریکات جنسی نقش موثری دارد.
خوردن شربت شلغم در زمان بارداری باعث رشد کودک، آسانی دندان درآورد، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.
در هفته ۲۵ بارداری اگر دوقلو باردارید باید به جای ۳۰۰ کالری اضافه در روز حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ کالری دریافت کنید که البته این مقدار در صورتی که فعالیت بیشتری داشته باشید باید افزایش پیدا کند. برنامه غذایی خود را با مواد مغذی شامل میوه و سبزی، پروتئین، غلات، آجیل، حبوبات و فرآورده‎های لبنی بدون چربی غنی کنید. با پزشک درباره لزوم مصرف مکملهای ویتامینه صحبت کنید.

 

مراقبت های بارداری، باید ها و نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

  • بی نظمی در ضربان قلب جنین: آرتیمی، یک بی نظمی در ضربان قلب است که معمولا پزشکان آن را از روی سونوگرافی داپلر (دستگاهی که صدای ضربان قلب جنین را بلند و تقویت می کند) و گوشی پزشکی تشخیص می دهند. بی نظمی به این صورت است که انگار قلب برای لحظه ای ضربان ندارد. این مسئله چندان جای نگرانی نیست، بچه ها معمولا بی نظمی ضربان قلب را پیش از زایمان پشت سر می گذارند و هنگام تولد قلب هایی سالم دارند.
  • رگهای عنکبوتی: رگهای نازک قرمزی روی سینه تان در هفته بیست و پنجم بارداری شکل میگیرد که آنها را رگهای عنکبوتی می‌نامند. این رگها در اصل مویرگهایی هستند که در هر جای بدن میتوانند مشاهده شوند. اما بیشتر روی سینه ظاهر میشوند زیرا بدن شما در طول حاملگی به علت افزایش نیاز به اکسیژن ۱۰ درصد بیشتر خون تولید میکند و این خون اضافی باعث میشود رگها از زیر پوست مشخص‌تر باشند. در هفته ۲۵ بارداری رگهای عنکبوتی در خانمهایی که پوست ظریفی دارند بیشتر به چشم میخورد.

 

توصیه های مهم در هفته بیست و پنجم بارداری

جلوگیری از افتادن در هفته بیست و پنجم بارداری: با رشد شکم، مرکز ثقل شما تغییر می کند و به راحتی قبل نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید. دلایل غیر پایداری شما: افزایش ابعاد تغییر مرکز ثقل تغییرات اتفاق افتاده در ستون فقرات سفتی ماهیچه ها افزایش هورمون های آزاد شده در بارداری و شل شدن مفاصل. سرگیجه به خاطر فشار خون پایین، کم خونی، مقدار قند خون پایین و سوخت و ساز متفاوت. با گذشت زمان، احتمال افتادن شما در بارداری افزایش می یابد. افتادن در زمان بارداری بسیار خطرناک است. مطالعات نشان می دهد احتمال افتادن در بارداری بیست و پنج درصد است که مساوی با احتمال افتادن افراد شصت وپنج ساله است. باید مراقب باشید تا به شما و جنین آسیبی نرسد.

◊چه زمانی ورزش مضر است؟

 چنانچه پزشک از شما بخواهد که ورزش را قطع کنید، باید نسبت به سلامت دوره ی بارداری تان شک کنید. پزشکان معمولا با توجه به شرایط، فواید و مضرات ورزش در این باره تصمیم می گیرند. خانم هایی که مشکل چندانی ندارند، می توانند ورزش کنند، زیرا فواید آن بیش از خطرات احتمالی آن است. به هر حال اگر بارداریتان را با مشکلات خاصی آغاز کرده اید یا با مشکلی مواجه شده اید، پزشک احتمالا تشخیص می دهد که ورزش برای تان خیلی مناسب نیست. در این وضعیت بهتر است ورزش نکنید زیرا خطرات آن بیش از فوائد آن است. ماساژ بارداری یکی از بهترین کارهایی که می توانید در دوران بارداری انجام دهید، ماساژ است.

هرچه قدر که دور کمرتان بزرگتر می شود، ماهیچه شانه و کمرتان باید سفت تر باشد تا بتواند صاف باشد.ماهیچه هایی که تحت فشار و کار زیادی قرار دارند، معمولا منقبض و سفت میشوند که ماساژ بهترین راه برای شل کردن آنها است افراد متخصصی که کار ماساژ درمانی انجام می دهند، دارای تخت هایی با صفحات تورفته مخصوص خانم های باردار هستند که خانم ها می توانند روی شکم بخوابند، به طوری که درد کمتری احساس کنند. شما می توانید روی صندلی ماساژ بنشینید و فرد ماساژدهنده روی شانه ها و کمرتان بمالد یا در حالی که نشسته اید و کمرتان خم شده و سرتان را روی صفحه ای تکیه داده اید، بدنتان را ماساژ دهد.

 

نوشتهٔ بعدی
هفته بیست و ششم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته بیست و چهارم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست