هفته بیست و یکم بارداری


هفته بیست و یکم بارداری - هفته ۲۱ بارداری - سفر در دوران بارداری
هفته بیست و یکم بارداری – بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

به شما تبریک می گوییم شما در نیمه راه بارداری خود هستید! در هفته ۲۱ بارداری بچه شما نصف وزن خود را گرفته است، به طور باورنکردنی قد وی حدود ۲۳ تا ۲۵ سانتیمتر است و سریعا در حال رشد است. حالا که به قدر کافی بزرگ شده است، کمتر می خوابد و در واقع چندین بار در ساعت لگد می زند و بیشتر بیدار است تا بیشتر لگد بزند.در هفته بیست و یکم بارداری از آنجایی که وی هنوز فضای کافی برای حرکت در رحم را دارد، شما لگدهای او را در سمت های مختلف احساس می کنید. در هفته ۲۱ بارداری شما به سختی می توانید لگد را از مشت تشخیص دهید.

در هفته ۲۱ بارداری همینطور که نوزاد روز به روز چاق تر می شود، بیشتر شبیه یک عروسک با مژگان بلند به نظر می آید. درهفته بیست و یکم بارداری وی با پوششی سفید و ژل های که شبیه پنیر است پوشیده شده است. اما باید بدانید بیشتر این مواد قبل از تولد از بین میروند، به استثنای قسمت های مشخصی مثل چین های پشت گردن و پشت زانوانش، تا این مرحله، کبد و نخاع وی تقریبا نیمی از سلول های خونی بدنش را ساخته اند. در حالی که کبد تا بعد از تولد این کار را ادامه میدهد، در حال حاضر مغز استخوان وی به سرعت، سلول خونی تولید می کند. باید بدانید که در هفته ۲۱ بارداری مغز جنین شما به سرعتی همانند سایر قسمت های بدن در حال رشد است، این رشد تا چندین سال بعد از تولد جنین نیز ادامه خواهد داشت. در هفته بیست و یکم بارداری ، کلونیوم ماده ای چسبناک و سبز و سیاه رنگ است  که در هفته ۲۱ بارداری درون دستگاه هاضمه جنین به وجود می آید در حال شکل گیری است و بعد از تولد جنین با اولین مدفوع او دفع خواهد شد. از آنجایی که حواس پنجگانه جنین شما در حال رشد است، وی به طور فزاینده ای از خوردن، عادات خواب، نور و صدای محیط بیرون آگاه می شود.

قدجنین: ۲۷.۱ سانتی متر
وزن جنین: ۳۶۵ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

در  هفته ۲۱ بارداری بهتر است اضافه وزنی معادل ۵/۴ تا ۳/۶ کیلوگرم داشته باشید. در هفته ۲۱ بارداری تقریبا همه متوجه می‌شوند که شما باردار هستید هفته ۲۱ بارداری خط کمرتان کاملا محو می‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا سایر اعضای بدن شما نیز متورم می‌شود. تورم پاها در دوران بارداری به دلیل مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌های طولانی ایجاد می‌شود. در هفته ۲۱ بارداری بیشتر زنان در این دوران با احساس بهتری مواجهه هستند  چرا که فشارهای اوایل بارداری کمتر شده و در این زمان بیشتر می‌توانید از زندگی دو نفره با همسر و جنین در شکمتان لذت ببرید.

علایم طبیعی در هفته بیست و یکم بارداری

  • تغییراتی در تمایلات جنسی: به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که تغییرات زیادی در میزان تمایلات جنسی در طول دوران بارداری اتفاق خواهد افتاد. در هفته ۲۱ بارداری ممکن است ولع شما برای داشتن رابطه جنسی بیشتر شود و زمانی هم ممکن است احساس کنید که هرگز دیگر نمی توانید رابطه جنسی را دوباره در زندگی خودتان تجربه کنید. اگر شما مادر باردار ، با آغاز هفته ۲۱ بارداری ولع داشتن رابطه جنسی در شما بیشتر شده و می خواهید از صمیمیت و رابطه عاطفی با همسر خود لذت ببرید، بهتر است برای انجام این کار در یک موقعیت بهتر و امن تر، تحقیقاتی انجام دهید و یا با دکتر معالجتان مشورت کنید.

حتما سعی کنید که در این دوره از بارداری خود، از حرکات Kamasutra استفاده نمایید. ولی اگر شما احساس کردید که تمایلی به داشتن رابطه جنسی با همسرتان ندارید، در این مورد با او حرف بزنید و به او بگویید که خیلی دوستش دارید، اما در حال حاضر نمی خواهید رابطه افراطی با او داشته باشید. مطمئنا همسرتان هم تصمیم شما قبول خواهد کرد، چون می داند که این حالت در دوران بارداری هر زنی، به صورت گذرا اتفاق می افتد. همچنین، خوب است به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که نگرانی ها و احساس ناامنی همسرتان از این که شما حامله هستید و احتمال دارد از او دور شوید، کاملا طبیعی می باشد.

  •  افزایش احساس تشنگی: همان طور که می دانید، افزایش اشتها در دوران بارداری هر مادری، امری طبیعی است . از این رو، کمی هم افزایش تشنگی مادر باردار دور از انتظار نخواهد بود.  اما اگر شما مادر حامله، احساس کردید که افزایش ناگهانی در میزان تشنگی شما روی داده است و این تشنگی، با تیره شدن رنگ زرد ادرار شما همراه باشد، بدانید که بروز این علائم می تواند نشانه ای از بروز کم آبی در بدن شما باشد. با افزایش تشنگی در بدن شما، احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری و نیاز به دفع ادرار هم در بدن شما افزایش می یابد. مقدار زیادی مایعات بنوشید در اسرع وقت اختلالات به وجود آمده را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
  •  افزایش درجه حرارت بدن: با آغاز دوران بارداری، یک مادر حامله حتی با مشاهده افزیش اندکی در دمای بدن خود، نیاز به مشاوره با پزشک معالجش خواهد داشت، تا از بروز هر گونه آسیب جدی در مورد رشد جنین و سلامتی خودش جلوگیری کند. بروز تب در مادران باردار ممکن است ناشی از وجود نوعی عفونت در بدن آن ها باشد. وجود عفونت هم برای جنین و هم برای خود مادر می تواند خطرناک باشد.
  •  گرفتگی عضلات و درد شدید: افزایش درد بدن و گرفتگی عضلات بدن، به ویژه در پاهای مادر با ورود به هفته ۲۱ بارداری بیشتر احساس می شود. پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. از لباس های راحتی و گشاد استفاده کنید.

هشدارها در هفته بیست و یکم بارداری

  • بیماری‌های روانی و داروها: افسردگی، عصبانیت یا سایر بیماری‌های روانی در زنان باردار خیلی متداول است، اگر با هر یک از این مشکلات روبرو هستید و برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد بخاطر سلامت جنین، تا مدتی مصرف داروها را قطع نمایید.
  • داروهای ضد افسردگی: افسردگی بیش از ۲۵ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این اندازه در خانم‌ها، دو برابر آقایان است. یکی از اصلی‌ترین افسردگی‌ها ممکن است در دوران بارداری خانم‌ها روی دهد. براساس مصرف چند ساله داروهای ضد افسردگی در زنان باردار تعدادی از پزشکان استفاده از داروهای ضد افسردگی مثل ترسسیک الاوی، Norpvamin، SSRI و Pemeloy) و (مثل پروازک و زولفات) را مجاز می‌دانند در  حالی که (Pamelor , Norpramin)، برخی از پزشکان مصرف چنین داروهایی را از آنجا که مبادا آسیب به جنین وارد کند، توصیه نمی‌کنند.

 

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

  • بادام زمینی و حساسیت: بادام زمینی غذای بسیار مفیدی در دوران بارداری است که حاوی فیبر، ویتامین های E , folate چربی های تک اشباع مفید برای سلامت قلب می باشد. تحقیقات حاکی از آن است که بادام زمینی و کره آن می تواند باعث پایین آوردن کلسترول و قند خون شود. همچنین بادام زمینی ارزش غذایی زیادی دارد و می تواند به کنترل وزن کمک کند و نسبت به غذاهایی که کربوهیدارت زیادی دارند، جلوی گرسنگی را می گیرد. وقتی تصمیم دارید که غذا یا برشتوک و میان وعده بخورید، به یاد داشته باشید که کره بادام زمینی کالری بالایی دارد. و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به اندازه یک ساندویچ و برابر ۱۹۰ کالری، انرژی دارد.
  • حساسیت غذایی: حدود ۲ تا ۲ / ۵ درصد از بزرگسالان دارای حساسیت غذایی هستند. حساسیت به بادام زمینی مثل حساسیت به سایر مواد غذایی مثل تخم مرغ، غلات، سویا، لنیتن، آجیل ها طبیعی است. اگر حساسیت غذایی دارید، باید از مصرف همیشگی بادام زمینی، به خصوص در دوران بارداری پرهیز نمایید. آیا با خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری، خطر ابتلا به حساسیت های غذایی و بادام زمینی در جنین بالا می رود؟ در جواب باید بگوئیم که پاسخ روشنی به این سوال وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد، پروتئین بادام زمینی که مادر مصرف می کند، وارد شیرش می شود، به همین دلیل محققان پیش بینی می کنند همانطور که پروتئین، بادام زمینی وارد شیر می شود به احتمال فراوان از جفت هم عبور می کند.
  • مصرف روی: روی یکی از مواد معدنی است که به ساخت و ساز سلول ها کمک می کند و یکی از مواد اساسی در دوران بارداری است. در هفته بیست و یکم بارداری مصرف روی را فراموش نکنید. اگر از فرآورده های حیوانی استفاده می کنید، به قدر کافی از روی برخوردار خواهید شد. روی در غذاهایی مثل شیر، گوشت، پنیر، تخم مرغ، ماست و احتمالا ویتامین های دوران بارداری وجود دارد. اگر گیاهخوار هستید و از فرآورده های حیوانی استفاده نمی کنید، می توانید، از گیاهانی که حاوی روی هستند، استفاده نمائید، که در غلات و سبزیجات وجود دارند. دریافت مکمل های روی بیشتر، تنها باید تحت نظر پزشک باشد.
  • ویتامین ب ۱۲: ویتامین ب ۱۲ که به نام “کبالامین” هم شناخته می شود، ماده غذایی اساسی است که اغلب در فرآورده حیوانی یافت می شود. رژیم غذایی فقیر از نظر ب ۱۲، می تواند در ابتلا به کم خونی دخیل باشد، بنابراین شما باید از رژیم های غذایی استفاده کنید که شامل سبزیجات حاوی ب ۱۲، مثل بروشتوکهای آماده صبحانه باشد.

 

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته بیست و یکم بارداری

  • سفر در دوران بارداری : الان بهترین زمان برای سفر در دوران بارداری است. زیرا احتمال سقط جنین بسیار کم است. ناخوشی های صبحگاهی دیگر تمام شده اند و خیلی بزرگ و چاق نشده اید که نتوانید راه بروید. در حین سفر در دوران بارداری نیز راه بروید. بزرگترین مشکلی که می تواند در حین مسافرت روی دهد خواب مردگی است و از آنجایی که لازم است در سفر برای مدت طولانی در اتوبوس، اتومبیل یا هواپیما بنشینید، احتمال بروز این مشکل بیشتر می شود.
  • هنگام سفر در دوران بارداری ، هر چند ساعت یکبار بلند شوید و راه بروید. در حین نشستن، پاهای خود را به صورت ضربدری روی هم قرار ندهید، به ویژه اگر رگهای واریسی دارید، جوراب های مخصوص بپوشید.
  •  هنگام سفر در دوران بارداری لباس و کفش های راحت در سفر همراه داشته باشد، اگر قرار است برای مدت طولانی بنشیند، کفش های راحت بپوشید.
  • در سفر در دوران بارداری با نوشیدن مایعات بیشتر از بی آب ماندن بدنتان جلوگیری کنید (بیشتر آب بنوشید تا نوشیدنی های کافئیندار، زیرا خود کافئین باعث کمبود آب می شود)، بخار آب داغ فنجان خود را تنفس کنید.
  • از آنجا که اغلب شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهند، خانم های باردار زیر ۳۶ هفته پرواز کنند، اما اگر احتمال زایمان زودرس و مشکلات رحمی وجود دارد، از سفر با هواپیما خودداری کنید.
  • سفر در دوران بارداری با تورهایی که چند مقصد را در برنامه خود دارند، فراموش کنید. تنها یک مقصد و منطقه را برای سفر انتخاب کنید، طوری که وسط روز در آنجا بتوانید راه بروید.
  • سفر به مناطق سردسیر را ترجیح دهید، زیرا در این دوران بخاطر سوخت و ساز بالای بدنتان خود به خود دمای درونتان زیاد است. مگر این که مطمئن باشید که هتلتان مجهز به دستگاههای سرد کننده هوا است و شما می توانید از گرما در امان باشید.
  • در حین سفر، عادت های خود و برنامه هایتان را همچنان دنبال کنید. ویتامینهای بارداری خود را بخورید و برنامه غذایی خود را رعایت نمائید و هر روز ورزش کنید.
  • در هنگام سفر در دوران بارداری چمدان و ساک های خود را با احتیاط حمل کنید، در کنار چمدان بایستید، روی زانوهای خود خم شوید و دستگیره آن را بگیرید و صاف بایستید از همسر یا باربر در این مواقع درخواست کنید که وسایلتان را جابه جا کند. اگر دچار تورم مچ پا می شوید، کفش های راحت بپوشید.
  • اسم و آدرس مراکز درمانی و بیمارستان های محل اقامت خود را تهیه کنید و پرونده پزشکی و دفترچه خود را همراه داشته باشید.
  • قبل از تصمیم به سفر در دوران بارداری با پزشک خود در مورد بروز مشکلات احتمالی در حین سفر و کارهای لازم تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی صحبت کنید.
  • در هفته بیست و یکم بارداری اگر قصد سفر دارید مکان های امن را برای سفر انتخاب کنید. الان اصلا زمان مناسبی برای سفر به مناطقی که آب سالم ندارند، و خطر بیماری های عفونی یا ناامنی های شهری وجود دارد، نیست. اگر قرار است به خارج از کشور سفر کنید و مسئولان مرکز کنترل بیماری ها به شما پیشنهاد می کنند که باید واکسن هایی را دریافت کنید، در مورد تأثیر این واکسن ها بر روی جنین با پزشکتان مشورت کنید.
  • در هنگام سفر در دوران بارداری اگر آب منطقه های که به آن سفر کردید، چندان مطمئن نیست آن را ننوشید و در آن شنا نکنید و سبزیجات و میوهای با پوست نخورید. در حین سفر با اتومبیل، کمربند و شانه بند ایمنی خود را ببندید، به طوری که شانه بند به کمر یا گردنتان فشار وارد  نکند. به همراه خود چندین بالش داشته باشید. این بالشتک های دستی برای راحتی کمر و پاهایتان به کار خواهند آمد.

 

 توصیه های مهم در هفته بیست و یکم بارداری

 بیرون زدن ناف در بارداری: در دوران بارداری، رحم فشاری زیادی به شکم وارد می کند، به همین دلیل ناف بیرون میزند، اما بعد از تولد جنین، به حالت اول خود باز می گردد. بخاطر این که فشاری از درون رو به بیرون وارد می شود، ناف به طور عجیبی بیرون می آید و در تماس با لباستان احساس ناراحتی ایجاد می کند. بنابراین لباس های نرم، شل، قابل تنفس بپوشید و هیچ گاه با شکم تان به چیزی تکیه ندهید.

      ◊جنین خیلی بد لگد میزند. آیا لگدهای او به بدن من آسیب می رساند؟ 

کوچولوی ژیمناستیک کار شما در حال امتحان کردن عضلات دست و پاهای خود است و الان زمانی است که باید کنترلی بر آنها داشته باشد. از آنجایی که او داخل رحم توپی برای بازی کردن ندارد، خودش را تا حدودی سرگرم می کند. اصلا میزان درد اهمیتی ندارد. احتمال کمی دارد این لگدها و مشت های او آسیبی به شما بزند. اگر حاملگی اولتان است ممکن است دردها سنگین و شدید به نظر برسد، اما هیچ گونه آسیبی در پی ندارند. برای این که کودکتان را کمی آرام کنید. سعی کنید غذاهای مختلف بخورید و از چیزهایی که باعث ایجاد تحرک او می شود، پرهیز نمایید. شما می توانید برای کوچولوی عزیزتان قصه بگویید، آهنگ بخوانید، و شکمتان را آرام بمالید، تا او را آرام کنید؛ یا وضعیتش را تغییر دهید تا لگدهایش فقط در یک نقطه نباشد.

 

 

 

سفر در دوران بارداری

نوشتهٔ بعدی
هفته بیست و دوم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته بیستم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست