هفته سی و هشتم بارداری


هفته سی و هشتم بارداری - هفته ۳۸ بارداری - سردرد در بارداری
هفته سی و هشتم بارداری – بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین در هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری درون شکم شما با وجود بچه ای با بیش از ۲۷۰۰ گرم و قد تقریبا ۵۰ سانتی متر شلوغ و تنگ شده است، زیرا جفت به حداکثر اندازه خود رسیده است و حدود ۱۵-۲۰ سانتی متر قطر و ۲ / ۵ سانتی متر ضخامت دارد. البته جفت تا جایی رشد خواهد کرد که شما قادر نباشید خم شده و بند کفش خود را ببندید. در هفته ۳۸ بارداری جنین آنقدر بزرگ شده که همواره مجبور است زانوهای خود را تا کرده و آرنج خود را خم نماید تا در محیط داخل شکم جا شود. بنابراین برای جابه جاشدن و تکان به شما ضربه می زند و شکم شما را تکان میدهد، پس حالا کاملا، متوجه حرکت های وی میشوید. به هنگام تولد ضربان قلب او به ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه خواهد رسید. حالا حتى سکسکه های او را نیز حس می کنید، دلیل سکسکه ها این است که بچه به منظور تمرین تنفس، مقداری از مایع جنینی را می بلعد. بنابراین، در این زمان شش های وی به اندازه ی کافی رشد کرده و کامل شده اند. این سکسکه ها آنقدر قوی است که همسرتان متوجه تکان خوردن شکم شما می شود. بندناف جنین بین ۳۰ تا ۹۸ سانتی متر طول دارد و معمولا حدود ۵۳ سانتی متر خواهد بود، بند ناف، شبیه سیم تلفن مرطوب، سفید و تابداریست که جفت را به بچه متصل می سازد.

قد جنین : ۵۰.۷ سانتی متر
وزن جنین : ۳۲۹۳ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

در هفته ۳۸ بارداری ممکن است دردهایی در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که این دردها نشانه قرارگیری سر کودک به سمت لگن یا حرکت او روی عضلات کف لگن باشد. البته گاهی سر کودک روی اعصاب لگن قرار می‌گیرد که چنین وضعیتی برای شما دردهایی ایجاد می‌کند. در هفته ۳۸ بارداری در برخی از خانم‌ها رشد رحم متوقف شده و در برخی دیگر همچنان ادامه دارد. ممکن است شما از آن دست زنان بارداری باشید که رحمتان همچنان در حال رشد است احتمالا در هفته ۳۸ بارداری رحم در حدود ۱۶ تا ۱۸ بارداری سانتی‌متر رشد کرده است. در هفته ۳۸ بارداری افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار را گرفتار خودش می‌کند. بهتر است به چیزی فکر نکنید جز اینکه به زودی نوزاد زیبایتان را به آغوش می‌گیرید.

علائم طبیعی در هفته سی و هشتم بارداری

  • اختلال در بینایی: در هفته ۳۸ بارداری همان هورمون های بارداری که به رشد جنین کمک می کردند، در سه ماهه پایانی بارداری قادرند باعث اختلال بینایی در چشمان شما شوند، زیر اگر چشم شما نزدیک بین باشد، نزدیک بین تر و در صورت دوربینی، دوربین تر از قبل می شود تا جایی که با عینکی که تاکنون استفاده می کردید، دیگر نمی توانید به خوبی ببینید. این هورمون ها سبب می شوند بافت های چشمی، مایع بیشتری را جذب کنند و به این صورت شکل کروی چشم شما تا حدی تغییر پیدا می کند .
  • عارضه خشکی چشم: در هفته ۳۸ بارداری افزایش هورمون استروژن، موجب کاهش تولید اشک از غدد اشکی چشم می گردد و خود باعث خشکی چشم خواهد شد، در نتیجه موجب سرخی چشم، حساسیت و بروز عارضه خشکی چشم می شود که دید شما را تار کرده و به قرنیه ی چشم تان، آسیب می رساند و گاهی چشم شما را در مقابل نور خورشید آسیب پذیر و حساس می سازد. به زودی، شاید قادر نباشید لنز سخت خود را تحمل کنید و مجبور شوید از لنز نرم یا عینک استفاده نمایید. ولی می توانید با تهیه  اشک مصنوعی از داروخانه، خود را از خشکی و ناراحتی چشم خلاص سازید، همچنین با استفاده از عینک آفتابی چشم خود را در مقابل نورهای شدید و قوی محافظت کنید، حتما به چشم پزشک مراجعه نموده و لنز جدید تهیه نمایید. اما اگر زیاد اذیت نمی شوید یا تهیه لنز جدید برای شما هزینه ی زیادی به همراه دارد، از خرید آن صرف نظر کنید. بعد از وضع حمل، دید شما به حالت طبیعی باز خواهد گشت. بنابراین بهتر است تا زمانی که هورمون های شما به حالت طبیعی بازمی گردند (۶ ماه پس از زایمان) صبر کرده و بعد، جراحی لیزر کنید.
  •  تاری دید، کم سویی، دوبینی: تاری دید، کم سویی، دوبینی، یا لکه هایی که وقتی به سرعت از جا برمی خیزید به طور موقت ظاهر می شوند، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. چنین تغییرات بینایی که در طول بارداری در شما رخ می دهد، می تواند از علائم تشنج بارداری باشد به ویژه اگر با سردرد همراه باشد.
  • تکرر ادرار: در هفته ۳۸ بارداری تکرر ادرار که شما را مجبور می سازد زیاد به دستشویی بروید در حالی که برای شما بسیار مشکل است، یکی از عوامل سخت و ناراحت کننده برای شما می باشد، سعی کنید با آن کنار بیایید.

هشدارها در هفته سی و هشتم بارداری

  • شیردهی عامل ضدبارداری نیست: با وجود این که شیردهی به نوزادان، احتمال بسته شدن نطفه را در رحم کاهش میدهد، اما زمانی که شیردهی را متوقف کرده و حتی هنوز پریود نشده اید، امکان بارداری وجود دارد. بنابراین هورمونهای شیردهی شما را از بارداری ایمن نمی سازد.
  • علت سردرد در بارداری: زنان باردار نیز مثل سایر افراد به دلایلی همچون، خستگی، اضطراب، مشکلات سینوسی و سابقه میگرن به سردرد در بارداری دچار می شوند. بسیاری از مادران باردار بر این باورند که دلیل شدید شدن سردردهایشان در این ۹ ماه افزایش ترشحات هورمونی بدن بر اثر حاملگی می باشد، همچنین این سردرد در بارداری در سه ماهه پایانی بارداری به اوج خود می رسند.

♦ سردرد در بارداری: برای سردرد خود جدول درست کنید، روی کاغذ ساده، زمان شروع، مدت زمانی که سردرد شما طول می کشد و زمان شدت یافتن آن را یادداشت نمایید و مهم تر از همه این که علت سردرد در بارداری خود را دریابید و آنچه در رفع آن به شما کمک می نماید را مورد توجه قرار دهید.

♦ درمان سردرد در بارداری: هر دلیلی که احساس تشویق و اضطراب را در شما زیاد می کند و از آنجایی که ممکن است شاغل باشید و هنوز، به مرخصی نرفته اید و زمان بیشتری را صرف انجام وظایف خویش می کنید تا برای مرخصی آماده شوید، یا این که نگران بچه ی بزرگتر خود هستید و با هر نگرانی دیگر، سعی کنید از هجوم افکار تنش زا به ذهن تان جلوگیری کنید و با تدبیر و برنامه وارد عمل شوید. برای درمان سردرد در بارداری امور خود را به ترتیب ساماندهی کنید، از دیگران درخواست کمک کنید و بیشتر برای استراحت خود، زمان صرف کنید. در طول روز، اتاق یا فضایی خنک و تاریک را برای استراحت و تنفس عمیق و رفع خستگی بیابید. تنفس عمیق در هوای تازه برای آرامش شما بسیار مفید است.

گذاشتن یخ بر روی پیشانی یا پس سر، جهت کاهش هجوم جریان خون به سر، و تسکین سردرد در بارداری شما بسیار مؤثر است. همچنین قراردادن بطری آب داغ یا کیسه آب گرم روی پاها نیز تاثیر مثبتی در تسکین سردرد در بارداری شما دارد. چنانچه سردرد شما ناشی از عفونی شدن سینوس ها باشد یا حساسیت فصلی و یا احساس سنگینی در سر خود می کنید، اتاق خواب خود را خنک کرده و از یک دستگاه بخور، در منزل استفاده نمایید، در صورتی که حساسیت های فصلی علت سردردهای شما هستند با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن یک قرص استامینوفن، در سه ماهه پایانی بارداری ضرر چندانی ندارد. چنانچه از میگرن رنج می برید، لامپ های خانه را خاموش کرده و دمای محیط را کاهش داده و از کمپرس سرد، استفاده نمایید و سعی نمایید در آرامش بخوابید. در صورتی که سردرد شما مجددا بازگشت، یا شدت گرفت و با درمان های پیشنهادی پزشک، رفع نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. سردردهای مداوم و شدید، یکی از علائم بروز تشنج بارداری می باشند و هرچه سریع تر باید معاینه شوید.

تغذیه در هفته سی و هشتم بارداری

میان وعده های غذایی در طول زایمان: قبل از رفتن به بیمارستان برای وضع حمل سعی کنید با خوردن تنقلات سبک، مثل: میوه، نان تست، بیسکویت یا سوپ، انرژی کسب کنید. زمانی که به بیمارستان بروید، خوردن غذا ممنوع خواهد بود. در آن وضعیت، به دلیل تهوع، خودتان هم میلی به خوردن ندارید، حتی ممکن است بالا بیاورید و این خود دلیلی محکم برای دوری از میان وعده ها در بیمارستان است. زمان شروع درد، نوشیدن مایعات مفید است به خوردن آن ادامه دهید.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته سی و هشتم بارداری

  • آخرین ورزش های شما در دوران بارداری: اگر در آخرین روزهای بارداری هنوز هم به نرمش ادامه می دهید به شما تبریک می گوئیم! طی آخرین هفته های بارداری تا زمانی که دکتر به شما اجازه میدهد به تمرینات ورزشی خود ادامه دهید. اگر بارداری سالمی دارید، دلیلی ندارد ورزش نکنید. نوشیدنی زیاد مصرف کنید هرگاه احساس خستگی کردید، استراحت کنید، انرژی بگیرید و به تمرینات خود ادامه دهید. چندین بار ورزش کردن با زمان کوتاه مفیدتر و ارزشمندتر از یک بار ورزش طولانی در طی روز است. فراموش نکنید که هرگاه با علائم یا احساس نگران کننده ای مواجه شدید، فورا ورزش را متوقف سازید.
  • افسردگی: در هفته ۳۸ بارداری افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار  در هفته ۳۸ بارداری را گرفتار خودش می‌کند. درصورتی که احساس می‌کنید حال و حوصله برای انجام دادن هیچ کاری ندارید برای درمان این مشکل زودتر اقدام کنید با ورود نوزادتان بی حوصلگی روحی دردساز می شود .
  • پماد گیاهی: برخی از روش‌های موضعی برای یک زایمان راحت مفید هستند، استفاده‌ی روزانه از روغن‌های گیاهی و مالیدن آن‌ها به طور موضعی روی شکم و کمر می‌تواند موثر باشد. برای این کار از روغن زیتون، بادام یا کنجد استفاده کنید.
  • سونوگرافی در هفته ۳۸ بارداری: در طی هفته‌های آخر بارداری، جنین شما جای کمتری برای تحرک دارد. چند هفته پیش از این او ممکن بود لگد زده یا بچرخد اما حالا او فضای کافی برای این کار را ندارد زیرا رشد کرده و کمتر امکان جابه‌جایی دارد. اما اگر جنبش جنین بیش از حد کم باشد شاید لازم باشد با سونوگرافی بررسی لازم انجام شود. در سونوگرافی هفته سی و هشت بارداری ضربان قلب جنین بررسی میشود تا اطمینان حاصل شود در محدوده طبیعی قرار دارد.
  •   پیشگیری از بارداری بعد از وضع حمل: در طول این ماه‌ها به قدری مشغله داشته‌اید که فرصت نکرده‌اید راجع به پیشگیری از بارداری بیندیشید یا شاید تصور کرده‌اید با وجود نوزدای که در خانه دیگر زمانی برای رابطه جنسی نخواهید داشت. ممکن است بازگشت میل جنسی شما چند هفته یا چند ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد طول بکشد اما ممکن است پس از بازگشت اشتیاق جنسی آمادگی و اطلاعات لازم را برای پیشگیری نداشته باشید انی موضوع به ویژه پس از اضافه شدن یک نفر به زندگی شما دشوارتر و مهمتر است.
توصیه های مهم در هفته سی و هشتم بارداری

رابطه جنسی در هفته سی و هشتم بارداری: تمایل جنسی در هفته سی و هشتم بارداری نمی رود. شما می توانید و باید جنس را در این دوره داشته باشید، نه تنها به این دلیل که زن باردار خوشحال خواهد شد، بلکه همچنین به این دلیل که برای کودک مفید است: جنس گردش خون را بهبود می بخشد، بنابراین کودک هرگز از محرومیت از اکسیژن رنج نخواهد برد. علاوه بر این، هورمون شادی در این راه آزاد می شود و این نیز تاثیر خوبی بر سلامت زن دارد. یکی دیگر از واقعیت های جالب توجه: داشتن رابطه جنسی ممکن است باعث زایمان شود. در طی جنس، دهانه رحم در حال حاضر پایین و بسیار حساس تحریک می شود، بنابراین ارگاسم ممکن است باعث انقباض رحم شود. بنابراین، اگر از بارداری خسته هستید، راه حل همیشه وجود دارد! اما عجله نکنید؛ اولا شما باید برای مشاوره از دکتر خود بازدید کنید.

 چگونه واژن خود را برای زایمان آماده کنم؟

 نگران این جزئیات نباشید چون ممکن است هر نوع بریدگی یا خراشی حاصل از تراشیدن موهای شرمگاهی عاملی برای انتقال عفونت هنگام تولد به بچه باشد. بنابراین اگر موهای تان را نتراشید، در بیمارستان با شستشو و ضدعفونی کردن واژن، هرگونه احتمال وجود باکتری یا انتقال آن به بچه از بین می رود، در ضمن اگر نیاز به بریدگی یا پاره کردن واژن شما باشد، پزشک شما محل بخیه یا پارگی را خود، اصلاح می کند.

نوشتهٔ بعدی
هفته سی و نهم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته سی و هفتم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست