هفته یازدهم بارداری

در این مقاله شرح کاملی از وضعیت مادر و جنین در هفته یازدهم بارداری را مطالعه می کنید


هفته یازدهم بارداری - بارداری هفته به هفته

هفته یازدهم بارداری – بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

جنین شما در هفته ۱۱ بارداری ، دارای چرخه های خواب و بیدار است که معمولا بین ۵ الی ۱۰ دقیقه طول می کشد و حتی سرفه و عطسه شما او را بیدار می کند. در هفته ۱۱ بارداری بدن و دست و پاهای وی بیش از حد در حال رشد هستند و او روز به روز بیشتر شبیه یک انسان کوچولو می شود. در هفته ۱۱ بارداری اکثر فعالیت های وی در دست ها و پاهایش است و شروع به آزمایش عضلاتش می کند و حتی ممکن است با پاهایش لگد بزند. اگر جنین دختر باشد، تخمدان های وی کاملا به وجود آمده اند و اگر پسر باشد، بیضه ها و کیسه بیضه های او شکل گرفته اند. به هر حال در این مرحله تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی خیلی زود است. در این مرحله از بارداری اندام های جنین در حال شکل گیری هستند.

در هفته ۱۱ بارداری بافت های ریه کامل شده اند و اگر چه سیستم گردش خون شما، غذا و اکسیژن را به جنین می رسانند، اما منبع تامین خون جنین شروع به کار کرده است. در هفته ۱۱ بارداری غده های درون پانکراس شروع به ترشح انسولین و قند گیاهی می کنند و روده ها مشغول به چین خوردگی برای روزی که غذایش را خودش هضم کند هستند. پوست جنین که شروع به ضخیم تر شدن کرده است، همواره لایه لایه و تیره می شود. در این مرحله فولیکل های ریز مو بر روی سطح بدن ظاهر می شوند و استخوان فک سفت تر می شود. اولین جوانه های دندان شکل می گیرند که بعدها به صورت دندان های ریزی رشد می کنند و تارهای صوتی نیز شروع به شکل گیری می کنند.

قد: ۴.۳ سانتی متر
وزن: ۷.۹ گرم

بارداری-هفته-به-هفته-مقایسه- هفته یازدهم بارداری
وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری

درد لگن در حدود هفته ۱۱ بارداری ، ممکن است درد و مشکلی در محدوده ناف و کشاله ران شروع شود.  این دردها اصلا جایی برای نگرانی به وجود نمی آورند. هنگامی که رحم بزرگ می شود، استخوان های لگن باید جابجا شوند تا جا برای رحم وجود داشته باشد. معمولا این جابجایی لگن تا حدودی باعث کمی درد می شود. اگر این مسئله ناراحتتان می کند، با خوردن ۲ قرص استامینوفن درد آرام می شود، بالا نگه داشتن پاهایتان در آخر روز نیز می تواند کمی از درد شما را بکاهد. اگر درد لگن همراه با خونریزی شدید بود، به پزشک اطلاع دهید.

علائم طبیعی در هفته یازدهم بارداری

ترشح بیش از حد بزاق: ترشح بیش از حد بزاق، یکی از بخش های غیر عادی در دوران بارداری است برخی از خانم ها در سه ماهه اول ترشح بزاق زیادی دارند. این مسأله به تهوع صبحگاهی ارتباط دارد. برای این مشکل کار زیادی نمی توان انجام داد، بلکه باید صبر کرد و این حالت تا پایان سه ماهه اول از بین می رود.

گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات پا به ویژه شب‌ها از جمله اتفاقاتی است که در هفته یازدهم بارداری ممکن است به آن دچار شوید، طوری که خواب راحت شبانه را مختل کند. مصرف آب زیاد می‌تواند از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کند. همچنین با نگاهی به رژیم غذایی‌تان می‌توانید متوجه شوید که به اندازه کافی پتاسیم و منیزیوم به بدنتان می‌رسد.

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری هفته به هفته
وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری هفته به هفته

هشدارها در هفته یازدهم بارداری

میگرن در بارداری: پزشکان معمولا علل ایجاد میگرن را می شناسند، در حالی که ممکن است علت میگرن برای همه افراد یکسان نباشد. سردرد های میگرنی بسیار زیاد در حاملگی دیده می شوند، زیرا میگرن در خانمهای سنین باروری بیشتر است و هورمونهای حاملگی می توانند باعث بر انگیخته شدن حمله میگرن شوند.

علل شروع میگرن در بارداری

♦ رژیم غذایی: پنیر کهنه، انجیر، ماهی دودی، شکلات، گوشت های آماده (هات داگ، سالامی، پپرونی) پیاز، آجیل، کره بادام زمینی، فرآورده های لبنی و نوشیدنی های کافئین دار. این مواد باعث ایجاد میگرن در باردای می شود.

♦ محیط مناسب: چراغ های درخشان، دود، تغییرات آب و هوایی، آلرژی ، جز مواردی هست که باید برای درمان میگرن در بارداری به آن توجه کرد.

♦ احساسات: تنش، اضطراب . فعالیت، ورزش نامنظم، تغییر الگوهای خواب باعث به وجود آمدن میگرن در بارداری می شود.

زرافه جادویی - هفته یازدهم بارداری - میگرن در بارداری
میگرن در بارداری

 

♦ تغییرات هورمونی: اگر بخاطر بارداری، قرص های ضدبارداری، دوره های پریود دچار میگرن در بارداری شدید، در محیط تاریک و آرام دراز بکشید و با پارچه ای سرتان را ببندید، خوردن استامینوفن خوب است، اما از خوردن ایپور پروفن (آدویل موترین)، ناپروکسین (آلبو) و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIP اجتناب کنید. زیرا این داروها ممکن است به کلیه های جنین آسیب برساند. معمولا میگرن در بارداری ، ظرف دو یا سه ساعت برطرف می شود. اگرچه گاهی ممکن است تا دو یا سه روز ادامه پیدا کند.

اگر درد شدیدی دارید و فکر می کنید تا ۲ ساعت دیگر دردتان آرام نمی شود، به پزشک مراجعه کنید. چندین دارو وجود دارد که به تسکین دردتان کمک می کند. برخی از خانم ها دریافته اند که ورزش و فنون آرام بخش برای کاهش درد میگرن در بارداری مفید است. طبق تحقیقات ملی بنیان سردرد، با ادامه بارداری بسیاری از سردردها کاهش پیدا می کنند که این بخاطر تغییر و متعادل شدن سطح هورمون ها در دوران سه ماهه دوم و سوم است.

 تغذیه در هفته یازدهم بارداری

سعی کنید در این هفته رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت بدهید.

♦ سبزیجات برگ‌ سبز و میوه مصرف کنید.

♦ ساندویچ های کوچک و مقوی و سالم بخورید.

♦ به مقدار کافی آب بنوشید. روزانه ۲۲۶ تا ۲۸۳ میلی گرم آب توصیه می‌شود.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته ۱۱ بارداری

رفتار جنسی ملایم: برخی از خانم ها، در سه ماهه اول پیش از قبل، میل جنسی دارند برخلاف برخی از خانم ها که کاملا متضاد هستند و اصلا تمایل جنسی ندارد. اگر خسته هستید و دچار تهوع شده اید، اصلا جای تعجبی وجود ندارد که احساس جنسی نمی کنید، یا تغییرات رفتارهای جنسیتان در سه ماهه اول کم شده باشد، اما در سه ماهه دوم، وقتی ناخوشی های صبحگاهی تان از بین رفت و احساس بهتری داشتید، مطمئنا میل جنسی بیشتری خواهید داشت.

اگر عدم تمایل به رابطه جنسی، همسرتان را رنج می دهد، با روش دیگری با وی ارتباط برقرار کنید. با هم به تماشای تلویزیون بنشینید، با هم بازی کنید و هر کاری که به نزدیک شدن رابطه تان کمک می کند، انجام دهید. بخاطر داشته باشید این برهه از زمان برای همسرتان سخت می باشد، زیرا تمام توجه شما روی خودتان و فرزندتان است، او احساس می کند فراموشش کرده اید. از طریق حسی به زوج خود کمک کنید، هرچند که حس کنید حالش را ندارید. شانه هایش را بمالید، دستانش را بگیرید و یا هنگام عبور از راهرو او را ببوسید. با بذل توجه به همسرتان و ابراز احساسات بیش از حد به او کمک می کنید، که این دوره کم میلی جنسی را بگذرانید.

درد در بارداری: در هفته ۱۱ بارداری ممکن است ناراحتی‌های در اطراف ناحیه بین ناف و کشاله ران احساس کنید. اما جای نگرانی نیست، با رشد رحم، استخوان‌های لگن خاصره نیز برای آن جا باز می‌کنند. این انبساط گهگاه با ناراحتی‌هایی همراه است. اگر این عارضه باعث ناراحتی شما شد، می‌توانید با دو قرص استامینوفن که به تجویز پزشک به شما داده می‌شود، آن را برطرف کنید. بالا گرفتن کف پاها در انتهای روز نیز به شما کمک می‌کند. اما اگر ناراحتی لگن خاصره با خونریزی همراه بود یا درد زیادی داشت، باید با پزشک مشورت کنید.

ویار غذا: آیا باید در بارداری به نیازهای بدنتان گوش کنید؟ در پاسخ باید بگوییم که این بستگی به شرایط دارد. اگر میل به شیرینی دارید، خوب است هرزگاهی شکلات بخورید به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نکنید. (در اینجا نکته ای برای علاقمندان به شکلات وجود دارد. به جای استفاده از کالری های بی فایده در طول روز، چند قطعه شکلات بخورید). این کاملا خیالبافی است که ویار شما به غذای خاصی، حتمأ حاکی از نیاز شما به آن غذا است.

در واقع باید بگوئیم غذاهایی که ویار می کنید معمولا غذاهای حاضری مثل: سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، بستنی، ترشی، شیرینی و آب نبات هستند. اگر دوست دارید مواد غیرخوراکی مثل خاک رس، آرد ذرت، نشاسته، قهوه آسیاب شده را بخورید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این شرایطی است که آن را « پیکا» می گویند و برای شما و جنین تان خطرناک است.

اگر با خوردن گوشت و سویا دچار تهوع می شوید. بهتر است از خوردن آنها پرهیز نمایید و برای مدتی پروتئین موردنیاز بدنتان را از منبعی دیگر تأمین نمایید. اما خوب است که گاهی دربرابر ویارهای خود تسلیم شوید و اجازه ندهید تنفر از غذا، مانع دریافت مواد مغذی به بدنتان شود.

زرافه جادویی - سونوگرافی هفته یازدهم بارداری
سونوگرافی هفته یازدهم بارداری
توصیه های مهم در هفته یازدهم بارداری

عفونت مجاری ادراری در بارداری : عفونت مجاری ادراری جزو علائم بارداری نیست اما بر زندگی شما تاثیر می گذارد. شما در طول بارداری نسبت به بیماری عفونت مجاری ادراری آسیب پذیرتر هستید زیرا رحم دقیقا بالای مثانه قرار دارد. با رشد رحم، رحم به مثانه فشار می آورد و از خروج ادرار از مثانه جلوگیری می کند. ادراری که پشت مثانه می ماند باعث عفونت می شود.  

دلیل دیگر عفونت مجاری ادراری در بارداری، ترشح هورمون ها در این دوره است که باعث تغییراتی در مجاری ادراری می شود که باعث عفونت می شود. اگر عفونت مجاری ادراری به سرعت درمان نشود به کلیه ها نیز منتقل می شود. عفونت مجاری ادراری باعث کم وزن بودن نوزاد در هنگام تولد و زایمان زودرس می شود. اگر عفونت به سرعت هنگامی که در مثانه است با مصرف قرص درمان شود، به جنین آسیبی وارد نمی کند.

 علائم و نشانه های عفونت مجاری ادراری در بارداری :

♦ تکرر ادرار

♦ احساس سوزش در هنگام ادرار

♦ گرفتگی و درد عضلات پشت یا شکم

♦ دشوار بودن آرام کردن خود

♦ ادرار با بوی بد

♦ ادرار مات و همراه با بخار

این نکات به شما کمک می کند چرخش رحم را متوجه شوید. این شرایط به دلیل بزرگ شدن قسمت راست رحم و افزایش فشار می باشد. از آنجایی که احتمال عفونت کلیه در قسمت راست بدن بیشتر است، هنگامی که سمت راست پشت یا سمت راست شکم درد می کند نادیده نگیرید.

◊من هفته گذشته، جشن تولد بودم که یکی از بچه ها آبله مرغان داشت، حالا باید چه کار کنم؟

اگر قبلا به آبله مرغان مبتلا شده اید، یا اگر واکسن زده اید، دیگر مبتلا نمی شوید. در چنین مواقعی از افراد مبتلا به آبله مرغان دوری کنید. اگر تاکنون به این بیماری مبتلا نشده اید، فوره با پزشک مشورت کنید که وی به شما اینوگلوبین میده که از گسترش آن جلوگیری می کند. اینوگلوبین تنها زمانی سفا، است که فقط ۹۶ ساعت از زمان ارتباط شما با یک فرد مبتلا گذشته باشد.


نوشته های مشابه

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته

هفته دهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

لینک اینستاگرام زرافه جادویی:

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

 

نوشتهٔ بعدی
هفته دوازدهم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته دهم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست