تمام روش های افزایش شانس بارداری

مهمترین اقداماتی که باید برای افزایش شانس بارداری انجام داد

بسیاری از زوج ها تصور می کنند که هر زمان تصمیم به بچه دار شدن گرفتند می‌توانند اقدام نموده و صاحب فرزند شوند. شاید شما نیز شنیده باشید که پس از هر ارتباط جنسی ممکن است باردار شوید. اما در واقع چنین نیست! لازم است بدانید که یک زن سالم ۳۰ ساله در هر ماه تنها ۲۰ درصد احتمال بارداری دارد. طبیعی است که از زمان تصمیم شما برای باردار شدن چند ماهی طول بکشد تا لقاح انجام شود. برای بالا بردن احتمال بارداری نکاتی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. اگر می خواهید بدانید چگونه احتمال بارداری را افزایش دهیم با زرافه جادویی همراه باشید تا راه های افزایش شانس بارداری را با هم بررسی کنیم.

زرافه-جادویی-افزایش-شانس-بارداری
تمام روش های افزایش شانس بارداری

برای افزایش شانس بارداری ابتدا باید بایستی بدانیم که پروسه انجام لقاح و بارداری چگونه است. در بدن زنان در هر ماه برخی تغییرات هورمونی رخ می دهد که این تغییرات باعث رشد و بلوغ تخمک نابالغ در تخمدان می­شود. این روند حدود ۲ هفته زمان لازم دارد. اگر طبق قرارداد شروع قاعدگی را روز اول این دوره محسوب کنیم، دو هفته پیش از شروع قاعدگی تخمک گذاری رخ می دهد. پس از بالغ شدن تخمک، در فرآیندی موسوم به تخمک گذاری، تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود و سپس در لوله فالوپ حرکت نموده و به سمت رحم می­رود. لازم است بدانید که تخمک بالغ تنها حدود ۲۴ ساعت پس از رها شدن قابلیت باروری دارد. اگر در این مدت زمان تخمک توسط سلول اسپرم بارور شود، همچنان به مسیر خود به سمت رحم ادامه داده و پس از لقاح طی فرایندی به نام لانه گزینی به دیواره رحم چسبیده و در واقع لقاح کامل شده است. نکته اصلی در اینجا این است که در واقع برای افزایش احتمال بارداری بهتر است رابطه جنسی در روزهای قبل از تخمک گذاری و حین تخمک گذاری برقرار گردد. در این زمان سلول­های اسپرم در هنگامی که تخمک بالغ در لوله فالوپ در حرکت است، می‌توانند با آن لقاح نموده و تشکیل سلول اولیه تخم را دهند. لازم است بدانید که اسپرم توانایی زنده ماندن و فعالیت در دستگاه تناسلی زنان را برای مدت زمان چهار یا پنج روز حفظ می­کند.

چگونه احتمال بارداری را افزایش دهیم؟

  1. انتخاب زمان مناسب

بهترین راه برای افزایش شانس بارداری این است که شما و شریک زندگیتان زمان مناسبی را برای برقراری ارتباط جنسی به منظور باردار شدن انتخاب کنید. شانس بارداری در هر ماه وجود دارد. اگر شما سیکل قاعدگی منظمی دارید حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی زمان تخمک گذاری در بدن شماست. این بدان معنی است که در واقع بالاترین شانس بارداری در هر ماه ۷ روز قبل از تخمک گذاری می باشد. اگر سیکل قاعدگی شما منظم نیست، تعیین بهترین زمان برای بالابردن شانس بارداری در هر ماه کمی دشوارتر خواهد بود. اما نگران نباشید! برخی تکنیک ها وجود دارد که می توانید از آن­ها برای تعیین زمان تخمک گذاری و مشخص نمودن بهترین زمان برای افزایش احتمال لقاح در هر ماه کمک بگیرید.

  1. کیت پیش بینی تخمک گذاری

اگر سیکل قاعدگی نامنظمی دارید، برای دانستن زمان تخمک گذاری می توانید از این کیت ها استفاده کنید. استفاده از این کیت ها کاملاً مشابه آزمایش بارداری بوده و تنها با ادرار پاسخ می دهد. در بازه زمانی که حدس می زنید احتمال تخمک گذاری وجود دارد، هر روز صبح بر روی نوار آزمایش ادرار کنید. این نوار میزان هورمون لوتئین کننده را تشخیص می­دهد. این ­هورمون که به هورمون LH معروف است، درست پیش از تخمک گذاری افزایش می یابد. دستورالعمل دقیق تر نتایج آزمون خود را با جزئیات بیشتر از روی بروشور کیت مطالعه کنید. هر زمان که نتیجه آزمون مثبت بود، در آن روز و چند روز پس از آن فرصت دارید تا با برقراری رابطه جنسی احتمال بارداری را افزایش دهید. کیت های پیش بینی تخمک گذاری در داروخانه ها موجود است.

  1. اندازه گیری دمای پایه بدن

در چند صبح متوالی که حدود زمان احتمالی تخمک گذاری شماست،  هر روز قبل از خارج شدن از رختخواب دمای پایه بدن تان را اندازه گیری کنید. هر روز ممکن است دمای بدن شما اندکی کاهش یابد و در یک روز دمای بدنتان میزان ناچیزی افزایش یابد. این افزای شدما شاید به اندازه یک درجه یا حتی نیم درجه باشد. افزایش دما در واقع سیگنالی است که به شما نشان می دهد که تخمک گذاری انجام شده است. به خاطر داشته باشید که تنها حدود ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری شما فرصت بارور نمودن تخمک را دارید. عوامل دیگری نیز ممکن است باعث افزایش دمای پایه بدن شما گردد که اطمینان حاصل از این روش را اندکی خدشه دار کند. برای مثال وجود عفونت در بدن نیز باعث افزایش دما می شود. همچنین برای برخی از خانمها تشخیص اندکی افزایش دمای بدن دشوار است.

  1. تغییر در مخاط دهانه رحم

فولیکول یک کیسه کوچک در تخمدان است که حاوی تخمک نابالغ است. با رشد فولیکول تخمدان همزمان با بلوغ تخمک، سطح هورمون استروژن در بدن شما بالا می­رود. افزایش استروژن باعث می شود که مخاط دهانه رحم رقیق و لغزنده شود. شما در این زمان ممکن است متوجه افزایش میزان مخاط دهانه رحم شوید. جهت بالابردن احتمال بارداری، از زمانی که این تغییر را احساس کردید، تا چند روز پس از آن که زمان تخمک گذاری فرا می رسد، رابطه جنسی برقرار کنید. لازم است بدانید که پس از وقوع تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم غلیظ­تر شده و چسبناک می شود؛ همچنین ممکن است این مخاط ابری شکل به نظر برسد.

  1. مانیتورینگ فولیکول

اگر در هیچ یک از روش­های فوق موفق نبودید، لازم است برای دانستن زمان دقیق تخمک گذاری به پزشک مراجعه نموده تا با انجام آزمایش منظم هورمونی و سونوگرافی تخمدان ها، زمان دقیق تخمک گذاری را ردیابی کنید.

  1. پوزیشن، ارگاسم و لوبریکانت

شنیده های بسیاری در مورد پوزیشن های مختلف برقراری رابطه جنسی که بر افزایش احتمال بارداری اثر گذار هستند وجود دارد؛ برای مثال گفته می شود برخی پوزیشن ها و بالا نگه داشتن باسن تا مدت زمانی پس از برقراری رابطه جنسی، شانس بارداری را افزایش می دهد. برخی دیگر ادعا می کنند، اگر خانوم در حین رابطه جنسی ارگاسم شود، احتمال حاملگی افزایش می یابد. اما باید گفت که در مورد اخیر، هیچ مطالعه ای برای تایید این ادعا وجود ندارد. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید استفاده از ژل لوبریکانت است. محصولات روان کننده، می­توانند قدرت زنده مانی و تحرک اسپرم را کاهش دهند و از این طریق احتمال موفقیت در بارداری را کاهش دهند.

از مصرف این مواد روان کننده خودداری کنید:

  • محلول Astroglide (روان کننده بر پایه آب)
  • ژل K-Y مهبلی
  • بزاق دهان
  • روغن زیتون

اگر نیاز به روان کننده دارید، از این موارد کمک بگیرید:

  • روغن های معدنی
  • روغن کلزا

این محصولات در قدرت باروری اسپرم شریک زندگیتان اخلال ایجاد نمی کنند.

  1. بدن سالم = بارداری سالم

بارداری سالم در بدن سالم است. پیش از تلاش برای باردار شدن، نهایت سعی خود را در داشتن سبک زندگی سالم داشته باشید. برای بالابردن احتمال بارداری، پیش از بارداری با پزشک متخصص زنان ملاقات داشته باشید. سعی کنید در این ملاقات مشکلات جسمی خود را مطرح کرده و راهکارهای مناسب برای زندگی سالم تر و داشتن بدن سالم را از بین دریافت کنید. پزشک ممکن است به شما چند توصیه برای تغییر در شیوه زندگی تان داشته باشد. این توصیه ها شامل موارد زیر است:

  • رسیدن به وزن متعادل برای جلوگیری از اضافه وزن در بارداری
  • بهبود عادات غذایی و داشتن رژیم غذایی سالم در بارداری
  • ورزش پیش از بارداری
  • قطع مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • قطع مصرف کافئین

اگر در زندگی روزانه خود به میزان زیادی قهوه و نوشابه می­نوشید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که کاهش این میزان یا قطع کامل مصرف آن برای سلامت بدن شما مفیدتر باشد. این اقدامات افزایش شانس بارداری را موجب می­شود. توصیه ما برای میزان مجاز مصرف کافئین در زمان پیش از اقدام به بارداری، به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز رساندن کافئین ورودی به بدن است. این میزان کافئین در یک فنجان قهوه ۳۵۰ گرمی موجود است.

همچنین از زمانی که تصمیم به باردار شدن گرفتید، مصرف قرص های مکمل را شروع کنید. روزانه حداقل ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک برای آمادگی بدنتان برای بارداری مفید است و کاهش خطر نقص نوزاد در هنگام تولد را به دنبال دارد.

  1. چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

بیشتر زوج های سالم در طی یک سال تلاش مفید برای بارداری، موفق می شوند. اگر شما کمتر از ۳۵ سال سن دارید و یک سال تلاش مفید برای باردار شدن انجام داده اید، اما هنوز موفق نشدید؛ زمان آن رسیده که به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر سن شما بیش از ۳۵ سال است، این زمان انتظار برای شما به ۶ ماه کاهش می یابد. یعنی اگر پس از ۶ ماه تلاش باردار نشدید، برای بالا بردن احتمال بارداری با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. اگر زوجی هستید که سابقه سقط جنین مکرر دارید، با پزشک مشورت کنید تا زمینه بیماری­های ژنتیکی را که ممکن است بر شانس بارداری شما اثر گذار باشند، بررسی نماید.

  1. صبور باشید:

اگر شما و شریک زندگی تان برای فرزنددار شدن تلاش کردید اما هنوز به نتیجه مطلوبی که منتظر آن هستید نرسیده­اید، ناامید نشوید! این اصلاً بدان معنا نیست که شما هرگز صاحب فرزند نخواهید شد. بایستی در این راه صبور باشید. یکی از راهکارها برای افزایش احتمال لقاح اینست که آرامش خود را حفظ کنید و در این دوره مشغله­های دیگری نیز داشته باشید تا گذر زمان را برای شما راحت تر کند. دست از تلاش برندارید و به بدن تان زمان دهید تا آمادگی باروری را پیدا کند. در دنیای کنونی هیچ چیز غیرممکن نیست! روش­های مختلف بارداری آزموده شده و همگی نتیجه بخش هستند. بنا به نیاز شما این روش ها قابل انجام هستند. با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید و در مورد روش هایی همچون ivf یا بارداری خارج از رحم، کاشت تخمک، کاشت اسپرم و روش هایی از این قبیل کمک بگیرید.

کلمات کلیدی: بالا بردن احتمال بارداری – افزایش شانس بارداری – چگونه احتمال بارداری را افزایش دهیم – شانس بارداری در هر ماه


نوشته های مشابه

با سردردهای دوران بارداری چه کنیم؟

ریزش مو در بارداری و پس از زایمان و راههای جلوگیری از آن

نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

با ویار بارداری چه کنیم؟

علائم اولیه بارداری چه چیزهایی هستند؟ آیا من باردارم؟

۱۰ اقدام ضروری قبل از بارداری

تغذیه در دوران بارداری، نکات مهم برای مادر و کودک

مراقبت های دوران بارداری

راهنمای بارداری سالم


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره چاقی و اضافه وزن در بارداری
نوشتهٔ پیشین
با سردردهای دوران بارداری چه کنیم؟

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست