آشپزی با کودکان مزایا و مراقبت ها

آشپزی همراه با کودکان

یک مشکل که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنید، این است که شما نمی دانید هنگام آشپزی با کودک خود چه کنید؟ در واقع در هنگام پختن غذا با کودک چه باید بکنید؟

  • آشپزی با کودک در آشپزخانه مستلزم رعایت نکات ایمنی است. در آشپزخانه یک کشو را به اسباب بازی های کوچک اختصاص دهید؛ به طوری که کودکتان به راحتی بتواند آن را باز و بسته کند تا به چیزهای دیگر دست نزند. با کمی خلاقیت زمان پختن غذا با کودک  برای خودتان و کودکتان جالب و سرگرم کننده کنید.
  • از او بخواهید که کنار میز غذا روی زمین بنشیند و تعدادی از ظروف پلاستیکی پختن غذا در اختیارش قرار دهید تا با آنها بازی کند و سرگرم شود.
  • اگر کودک کوچکی در خانه دارید، هرگاه غذایی روی اجاق دارید حتماً از زنگ ساعت برای وقت پخت غذا استفاده کنید؛ زیرا پرداختن به او و سرگرم کردنش شما را از بقیه کارها غافل می کند.
  •  وقتی کودک در تهیه غذا شرکت می‌کند، تمایل دارد تا غذاهای سالم بیشتری در بشقابش داشته باشد. وظایفی را متناسب با توانایی کودکتان پیدا کنید. شستن، رنده کردن یا له کردن، فعالیت‎های جالبی برای کودکان هستند.
  • پختن غذا با کودک، موقعیتی عالی برای آموزش مهارت‌های مهم زندگی است. می‎توانید در زمان اندازه‎گیری مواد پیتزا و برای بریدن آن به شکل‎های مثلثی، درباره‌ ریاضی و مفاهیم کسر صحبت کنید.
  • رعایت بهداشت از طریق شستن دست‎ها، آماده کردن فضای کار و تهیه غذا برای کودکتان آموزنده است.
  • در هنگام آشپزی با کودک نگران بهم‎ریختگی که کودکان هنگام گذراندن اوقات خوش در آشپزخانه ایجاد می‎کنند، نباشید. اجازه بدهید خلاق باشند. آنها می‌توانند بعد از اتمام کار، در تمیز کردن مشارکت داشته باشند.
پختن غذا با کودک - آشپزی با کودکان
آشپزی همراه با کودکان

پختن غذا با کودک و مزایای آشپزی با کودکان

مزایای زیادی در آشپزی با کودکان وجود دارد. کودکان با لمس کردن، مزه کردن، احساس کردن، بوییدن و گوش دادن یاد می گیرند. درگیر شدن در آشپزی به کودکان کمک می کند تا مهارت های حرکتی ، هماهنگی دست ، چشم و حتی مفاهیم اولیه ریاضی و علوم را توسعه دهند.

توسعه زبان را افزایش می دهد.
زمانی مواد تشکیل دهنده غذای مورد نظر را یادداشت می کنید باعث افزایش واژگان کودک می شود. بچه ها باید مسیرهایی را که مهارت های زبان را تقویت می کنند، دنبال کنند. به این صورت که ، در هر مرحله آشپزی دستور پخت و پز را توضیح دهید. برای یادگیری پیشرفته تر، از کودکان سوال کنید ، در مرحله بعدی چه اتفاقی می افتد.

کودکان را با مفاهیم علمی آشنا می کند.
زمانی که مواد تشکیل دهنده خاصی با هم مخلوط شوند ، بچه ها یاد بگیرند که چه اتفاقی می افتد.

 

مهارت های حرکتی را افزایش می دهد.
مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده ، نورد خمیر و… راه های عالی برای افزایش قدرت و کنترل مهارت های حرکتی کودکان می باشد. این ها مهارت هایی هستند که نیاز به توسعه مهارت های علمی مانند نوشتن، برش و رنگ آمیزی دارند. آشپزی با کودکان می تواند به کودک شما فرصت زیادی برای توسعه و استفاده از دست ها در یک روش هماهنگ بدهد.

ترویج خوردن غذای سالم
اجازه دادن به بچه ها برای آشپزی ، به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند چه غذاهایی سالم هستند و چه غذاهایی سالم نیستند. آشپزی با کودکان اجازه می دهد تا مواد غذایی جدیدی را امتحان کنند.

 

توانایی ریاضی را افزایش می دهد.
آشپزی شامل مقدار زیادی از اندازه گیری مواد غذایی است. بچه ها اندازه های مختلفی مانند فنجان، قاشق چای خوری و قاشق غذا را یاد می گیرند. همچنین از مهارت های جمع و تفریق و مهارت های دیگر ریاضی استفاده می کنند.

تمرکز و توجه را افزایش می دهد.
هنگام آشپزی با کودکان ، بچه ها باید متمرکز شوند و به جزئیات توجه کنند.

 

بهبود مهارت خواندن
هنگام آشپزی با کودکان خود ، دستورالعمل ها را بخوانید. برای بچه های جوانتر، با شماره هایی مانند “۲” فنجان آرد و “۴” قاشق غذاخوری کره شروع کنید. برای بچه های بزرگتر، در ابتدا هر مرحله را بخوانید و سپس دستورالعمل ها را دنبال کنید. این روش به بهبود مهارت خواندن کمک می کند.

افزایش اعتماد به نفس
هنگامی که کودک طبخ غذا را با موفقیت انجام می دهد ، احساس غرور و اعتماد به نفس می کند. علاوه بر این، بچه ها سطح استقلال خود را افزایش می دهند که به نوبه خود باعث افزایش سطح اعتماد به نفس و عزت نفس می شود.

 

تشویق پیوند خانوادگی
تمام خانواده می توانند از آشپزی لذت ببرند. هر روز یک شام را با هم تلفیق کنید یا شب جمعه را به شب پیتزا اختصاص دهید. وظایف آشپزخانه را براساس سن ، به فرزندان اختصاص دهید. قبل از اعطای یک وظیفه به آنها اطمینان داشته باشید ، می توانند به خوبی درک کنند که چه کاری باید انجام دهند. به عنوان مثال، یک ایده خوب این است که یک کتاب آشپزی برای کودکان بخرید یا دستورالعمل هایی را برای بچه ها پیدا کنید.

بچه ها با مشارکت در کارهای خانوادگی بدون این که آن ها را مجبور به انجام کاری کرده باشید لذت می برند. آشپزی با کودکان یک راه عالی برای کاهش زمان صرف شده در فعالیت های بی حساب، مانند بازی های ویدئویی می باشد. بنابراین آشپزی همراه با کودکان را حتما تجربه کنید.

 

نوشته های مشابه
موارد ایمنی برای جلوگیری از سوختگی در کودکان
رستوران رفتن با کودکان
بی اشتهایی و کم غذایی در کودک و راه های درمان آن
آموزش آداب و روش غذا خوردن به کودک
چگونه غذا دادن به نوزاد را شروع کنیم؟

 

لینک اینستا گرام: https://www.instagram.com/p/Bj2JTxflb_s/?

 

 

نوشتهٔ بعدی
آموزش عبور از خیابان به کودک
نوشتهٔ پیشین
آیا می توان به رغم شاغل بودن یک مادر تمام عیار بود؟

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست