ترک عادت هله هوله خوردن کودک

هله هوله خوردن کودکان ، راه جلوگیری چیست؟

وادار کردن کودک به خوردن غذای سالم دشوارترین کار برای یک مادر است. با این همه هله هوله خوردن کودک و غذاهای پرکالری اطراف ،کودکان دیگر به سمت غذای سالم نمی روند، اما به عنوان پدر یا مادر باید اهمیت رژیم غذایی مقوی و مغذی را به کودک خود یادآور شوید. عقل سالم در بدن سالم است. یک غذای پر از فیبر برای عملکرد صحیح بدن کودک ضروری است .

هله هوله های ناسالم ویتامین های مورد نیاز برای رشد بدن را در خود ندارد. خوردن آن هر از گاهی بلامانع است. اما اگر به طور مکرر از این غذاها مصرف شود مسائل جدی به بار خواهد آمد. با استفاده از نکات زیر می توانید کاری کنید فرزندتان از مواد مغذی و مفید خوشش بیاید. و از هله هوله خوردن کودکان جلوگیری کنید.

ترک عادت هله هوله خوردن کودک
هله هوله های ناسالم

عادت به هله هوله خوردن کودکان

عادات غذایی در سنین پائین شکل می گیرد و از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه کرد. مصرف مداوم هله هوله خوردن کودک  و تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهای اصلی و در نتیجه سوء تغذیه ی آنان می شود. مثلا زمانی که به مهمانی می روید و فرزند شما، کودک میزبان را با خوراکی ها و هله هوله های ناسالم می بیند طبیعی است که دلش آن خوراکی ها را بخواهد. در این شرایط چه می کنید؟

روشی برای ترک عادت هله هوله خوردن کودک

  • پیشگیری کنید
قبل از اینکه به دلیل هله هوله های ناسالم در یک مهمانی دچار اضطراب و دلخوری شوید بهتر است اصول یک تغذیه درست را به فرزندتان آموزش دهید. هرم غذایی را روی یک کاغذ مقوایی بکشید و با جزییات به او در مورد خواص هرکدام از مواد خوراکی توضیح دهید. به او بگویید که هر وعده غذایی که وارد بدن می شود چه تاثیراتی روی سلامت و ظاهر بدنش بر جای خواهد گذاشت.
با این آگاهی این انتخاب را به فرزندتان داده اید که با دانش غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند یا نست به آن بی علاقه باشد. بعد از اینکه یک وعده غذایی را در مقابل فرزندتان قرار دادید از او بخواهید به هرم غذایی که روی مقوا کشیده اید رجوع کند و میزان اهمیت آن را برایتان توضیح دهد. با این کار فرزندتان را درگیر نوعی بازی سرگرم کننده کرده اید و هردو از آن لذت خواهید برد.
  • خودتان الگو باشید

همه ما با این حقیقت آشنا هستیم که کودکان از بزرگترها الگوبرداری می‌کنند. اگر می‌خواهید فرزندتان سبزیجات بخورد باید در مقابل چشمان آنها سبزیجات بخورید. اگر والدین به خوردن هله هوله های ناسالم  ادامه بدهند، کودکان چگونه باید یاد بگیرند؟  این امر ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد  چون نیازمند یک برنامه بسیار سخت و ثابت از جانب والدین است، اما باید این صبر و تحمل را داشته باشد تا کودکانتان شما را  ببینند و از شما پیروی کنند.

همچنین باید در مورد مواد غذایی موجود در فروشگاه ها به فرزند خود اطلاعات مفیدی بدهید . چون شما که تمام اوقات با آنها نیستید. آنها باید قادر باشند در غیاب شما یک خوراکی خوب و سالم انتخاب کنند . برای انتخاب یک ماده غذایی بی ضرر آنها نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارند که بایستی توسط والدین ارائه شود .

  • غذا را به گونه ای اشتها آور تزیین کنید

شاید آشپز ماهری نباشید ولی برای کودک خود باید در آشپزی به مهارت کافی دست پیدا کنید. روش های  مختلف طبخ سبزیجات و مواد مغذی را امتحان کنید.  آشپزی باید مطابق سن کودک انجام پذیرد. مثلا  کودکان نوپا غذاهای خمیری دوست دارند، در حالی که خردسالان ترجیح می‌دهند غذاهایی بخورند که بتواند آن را در دست گرفته و گاز بزنند. همچنین به یاد داشته باشید که غذا را بیش از حد نپزید. زیرا باعث از بین رفتن عناصر مغذی آن میشود. در عوض می تواند آن را بخارپز کنید. بنابراین همه چیز به شما و ذائقه کودک شما بستگی دارد .

یاد بگیرید غذای سالم بپزید ،از برنامه های آشپزی تلویزیون و اینترنت کمک بگیرید. چند غذای متعدد جلوی کودک قرار بدهید و ببینید کدامیک را انتخاب می‌کند. سبزیجات را به شکل های مختلف سرو کنید . گاهی اوقات صورت آدم ، بعضی وقتها اشکال هندسی درست کنید، کودکان با این شکل ها ارتباط برقرار کرده و از خوردن غذای خود لذت می برند.

  • برنامه ثابت و منظم داشته باشید

اکثر کودکان از یک برنامه خاص پیروی می کنند و می خواهند غذایشان را در ساعات معینی بخورند . پس اگر غیر از آن ساعت ها بخواهید به آنها غذا بدهید، بدیهی است که شروع به نق زدن می کنند و غذای خود را نمی خورند . در چنین مواردی غذا را از جلوی آنها برداشته و کنار بگذارید. همیشه به یاد داشته باشید که منزل شما رستوران نیست که هر وقت اراده کردند بتوانند غذا بخورند. بعدا اگر گرسنه بودند همان غذا را دوباره گرم کنید و به آنها بدهید . این به آنها درس عبرت می دهد و به آنها اهمیت غذا خوردن را می‌آموزد.

غذا دادن به کودکان امری طاقت فرسا است ، اما چاره‌ای نیست باید با آنها قاطعانه برخورد کنید. تسلیم خواسته‌های کودک نشویم و با گریه ها و شیون های آنها کوتاه نیایید . به فرزند خود اهمیت تغذیه را آموزش دهید و به آنها بگویید که میلیون‌ها کودک در جهان وجود دارد که حتی لقمه ای نان ندارند که بخورند. کودکانی هستند که باید در شرایطی بسیار سخت کار کنند تا بتواند برای خود غذا تهیه کنند.  هیچگاه نگذارید کودک غذای خود را دور بریزد و آن را هدر دهد. غذا را در اندازه های کوچک سرو کنید و وقتی باز هم غذا خواستند به آنها بدهید.

  • انتظارتان را مستقیم بیان کنید
اغلب دیده می شود پدربزرگ و مادربزرگ یکی از کسانی هستند که نوه های خود را با انواع هله هوله های رنگی و جذاب غافلگیر می کنند. شاید شما از دوست یا یک آشنای دور نتوانید درخواست کنید که در روز مهمانی پذیرایی اش را براساس هرم غذایی انجام دهد اما از مادربزرگ و پدربزرگ بدون رودربایستی بخواهید که خانه خود را به یک انبار آذوقه از هله هوله های مختلف، برای نوه شان تبدیل نکنند.
برای آنها توضیح دهید که فرزند شما باید تغذیه درست داشته باشد و شما نسبت به این موضوع که فرزند شما باید تغذیه درستی داشته باشد و شما نسبت به این موضوع بسیار حساس و جدی هستید از آنها بخواهید هله هوله خوردن کودک را با خوراکی های سالم جایگزین کنند. برای مثل به جای اسنک ها از انواع مغزها و میوه های فصل برای پذیرایی نوه شان استفاده کنند.
  • پینوکیو را شناسایی کنید

یکی از بهترین راه ها برای نظارت بر تماشای تلویزیون آن است که خودتان هم در کنار فرزندتان بنشینید و تلویزیون تماشا کنید. به این ترتیب شما هم تبلیغاتی را که در مورد خوراکی ها پخش می شود مشاهده خواهید کرد و تبلیغاتی که در آن دروغ گفته می شود یا بیش از حد اغراق می شود را تشخیص خواهید داد. حین تماشای تبلیغات می توانید بچه ها را به قضاوت دعوت کنید و از این زمان برای آموزش آن ها استفاده کنید. مثلا بعد از تبلیغ فست فود از فرزندتان بپرسید کدام ترکیب غذایی سالم تر است؟ همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه یا میوه، سیب زمینی تنوری و شیرکاکائو؟

نوشته های مشابه
بی اشتهایی و کم غذایی در کودک و راه های درمان آن
با کودک بد غذا و بی اشتها چه کنیم؟
چگونه غذا دادن به نوزاد را شروع کنیم؟
چگونه غذا خوردن را به کودکان یاد بدهیم؟
رستوران رفتن با کودکان

لینک اینستاگرام 
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
اصول نگهداری و شستشوی لباس نوزاد
نوشتهٔ پیشین
ایمنی کودک در استخر شنا

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست