ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان

چرا کودک انگشت در دماغ خود می کند؟

عادت انگشت در بینی کردن کودکان عملی رایج است و دلایل متفاوتی دارد. فارغ از اینکه کودکان به چه علت دست در بینی کردن  می کند آنچه مسلم است این است والدین در مسیر ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان برخوردی مناسب انجام دهند.

زیرا دست در بینی کردن کودک از منظر اجتماعی قابل پذیرش نیست. همچنین باعث پراکندگی میکروب به اطراف می‌شود. داخل بینی کودک نیز ممکن است زخم شده و ایجاد عفونت کند. با ورود انگشت به داخل مجرای بینی، میکروب های روی آن هم به بدن انتقال می یابند و در بهترین مکان برای رشد و فعالیت خود جا خوش می کنند.

این میکروب ها می توانند، فرزندتان را به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا کنند. بهترین و بی دردسر ترین راه برای مقابله با این عادت، جلوگیری از خشکی بینی و خشکی مخاط بینی کودک و تجمع آن در بینی است.

خارج کردن مخاط بینی برای کودک خوشایند است.این مواد ترشحات طبیعی بینی می باشند که خشک شده و به دیواره بینی می چسبند. گاهی نیز ممکن است نوعی حساسیت موجب خشکی بینی و یا تحریک مخاط و افزایش ترشحات گردد.

کودکان حتی گاهی بصورت ناخودآگاه این عمل را تکرار می کنند. در مواردی خشکی بینی باعث می شود کودک انگشت در دماغ خود کند. در مواردی عادت انگشت در بینی کردن کودکان نوعی رفتار عصبی است که از خستگی ذهنی و حتی جسمی کودکان ناشی می شود.

خوشبختانه عادت دست در بینی کردن بر خلاف ناخن جویدن چندان مسئله ساز نمی باشد و غالبا قبل از رسیدن کودک به سن دبستان بر طرف می شود. انگشت در بینی کردن می تواند منجر به مشکلاتی مانند احتمال زخم شدن و عفونت گردد.

ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان - دست در بینی کردن
ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان

علل دست در بینی بردن کودکان 

  • جدی ترین جست وجوگران داخل بینی، کودکانی اند که آلرژی دارند، بینی این بچه ها مخاط زیادی ترشح می کند. رسیدن مخاط به قسمت های خارجی تر بینی آن را خشک و جامد میکند و اینجاست که بچه می فهمد «یه چیزی آنجاست که باید درش بیارم ». این احساس است که اجازه نمی دهد کودک بینی اش را به حال خود بگذارد.
  • خشکی بینی یکی از متداول ترین نشانه از شرایط محیطی خاص است اگر در آب و هوای خشک زندگی میکنید یا از سیستم های تهویه هوایی استفاده میکنید که سبب خشکی بینی و  مجرای بینی فرزندتان می شوند، احتمالا فرزندتان زیاد  انگشتش را در بینی اش فرو میبرد. انواعی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی عبارت از بخور دادن، استفاده از مرطوب کننده و اسپری بینی و شست و شو هستند.
  •  حرکت ناخودآگاه، یعنی گاهی اوقات کودک حتی متوجه نیست که  انگشت داخل بینی‌اش کرده است.
  • ممکن است در حال تکرار رفتار بزرگترها باشد .
  • ممکن است مقدار زیادی ماده مخاطی در بینی کودکتان جمع شده باشد .
  • کودکتان با این عمل نگرانی اش را کاهش می دهد.
  • شاید می خواهد از این طریق به آرامش برسد.

مهم نیست که هر کودکی به چه علت این کار را انجام می‌دهد آنچه مسلم است این است که این حرکت باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، زیرا این کار باعث پریشانی خاطر می‌شود و از منظر اجتماعی نیز قابل پذیرش نیست. ضمن اینکه باعث پراکندگی میکروب به اطراف می‌شود و داخل بینی کودک نیز ممکن است زخم شده و ایجاد عفونت کند.

توصیه به والدین جهت ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان

چیکار کنم پسرم دست تو دماغش نکنه ,دخترم دست تو دماغش میکنه

  • فین کردن را به کودک بیاموزید. کودکان هنگامی که احساس گرفتگی بینی می کنند انگشت در بینی فرو میکنند. به کودک خردسال خود بیاموزید که چطور با دهان بسته و گرفتن یکی از سوراخ های بینی از سوراخ دیگری فین کند.

برای تمرین از او بخواهید تا قطعات کاغذ را از کف دستش فوت کند. سپس طرز استفاده از یک دستمال کاغذی را برای گرفتن ترشحات بینی به او بیاموزید. بکوشید با به کار بردن دستمال های رنگارنگ کودک را تشویق به استفاده از آنها کنید.

  • غُر زدن یا سرزنش کردن فرزندتان مانع از تکرار این عادت نخواهد شد، ولی مایه ی خجالت او می شود. با او صحبت کرده و توجهش را به این عادت جذب کنید. شاید از اینکه به چه میزان این کار را انجام می دهد، آگاه نباشد. دلایلی را که دوست دارید این کارش را متوقف کند، برایش توضیح دهید.
  • از او بخواهید وقتی انگشتش را در بینی می کند، در آینه به خودش نگاه کند و ببیند چقدر آزاردهنده به نظر می آید. در مورد یک یادآوری آرام و ظریف با هم توافق کنید تا با استفاده از آن از او بخواهید کارش را متوقف کند (مانند زدن ضربه ای آرام بر روی بازویش با دادن دستمال کاغذی به او و یا استفاده از کلمه ای رمز).
  • دقت کنید در چه اوقاتی بیشتر این عادت را بروز می دهد. مثلا وقتی که در خودرو نشسته است، در حال خواندن کتاب و یا تماشای تلویزیون. در این اوقات، شیئی به او بدهید تا دستهایش با آن مشغول باشند مانند یک رشته گردنبند مهره دار، تسبیح، عروسک خیمه شب بازی و یا یک تکه سنگ صاف.
  • با صحبتی آرام در مورد این عادت، از او بخواهید با شما همکاری کند. وقتی مواففت کرد که تلاش خود را بکند، تشویق شما و استفاده از یادآوری های آرام و مستمر، بسیار نتیجه بخش تر از غر زدن یا خجالت زده کردن است. از یک « تلنگر» ناخودآگاه برای کمک به فرزندتان استفاده کنید.
  • از او بخواهید دستش را جلوی بینی اش برد. بعد، بگوید «نه» و به سرعت دستهایش را در پشت سرش در هم گره کند. این کار را ۱۰ بار تکرار کند و طی روز چندین بار به همین صورت عمل کند. با شگفتی خواهید دید که پس از مدتی تمرین، این تلنگر بدون آنکه فرزندتان متوجه باشد، خود همانند عادتی، جایگزین عادت بد قبلی می شود.
  • برای ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان ، جایزه در نظر بگیرید. در مورد مدتی خاص و تغییر رفتاری خاص با هم توافق کنید. یکی از روش های رایج این است که صبح یک روز، به فرزندتان ۱۰ اسکناس یا سکه (با ترجه به سن او) بدهید و به او بگویید هر بار که او را در حالی که انگشتش را در بینی فرو کرده است ببینید، یکی از اسکناس ها (یا سکه ها) را از او خواهید گرفت. شب، می تواند هر چند ا سکناس (یا سکه ای) که برایشی باقی مانده است، نزد خود نگه دارد.
  • سرزنش یا توبیخ هیچ کمکی به رفع این مشکل نمی کند. در عوض چنانچه مدتی جلوی خود را گرفت او را تشویق کرده و یا حتی به او جایزه بدهید. از عباراتی نظیر «نکن!» و امثال آن استفاده نکنید و کاملا نسبت به این رفتار بی توجهی کنید، زیرا ممکن است در مواردی کودک به دلیل جلب توجه این کار را انجام دهد. محبت بی قید و شرط را فراموش نکنید.
  • وقتی کودک رفتار صحیحی را در مورد پاک کردن بینی اش نشان می دهد او را بخاطر تلاش و آگاهی اش تحسین کنید. بگذارید تا احساس خوب شما را در این مورد بداند اما اگر مشکل هنوز باقی مانده بود پرهیز از عادت در دوره های زمانی خاص را با دادن پاداش تقویت کنید (بهتر است در مواقعی که میتوانید به طور طولانی او را تحت نظر بگیرید به این کار اقدام کنید. ). کم کم مدت زمانی را که برای دریافت پاداش لازم است طولانی تر کنید. کودکان بزرگتر خودشان میتوانند شما را از تعداد دفعات بروز عادت آگاه کنند.
  • انگشت هایش را با باند بپیچید .این کار از بردن انگشت در بینی جلوگیری می کند زیرا کودک میبیند باندها ضخیمند و به علاوه بردن آنها در بینی کثیف شان می کند. لازم نیست در مدرسه هم سر انگشت هایش را باند پیچی کنید زیرا فرزندتان جلوی دیگران انگشت در دماغش نمیبرد و به علاوه ممکن است بین همکلاسی هایش سر خورده شود. این عمل را به زور انجام ندهید؛ ابتدا زشتی و کثیف بودن این عادت را برایش توضیح دهید، سپس از او قول بگیرید و بگویید با این روش می تواند دوست داشتنی تر و تمیز تر باشد.
  • اگرچه بعضی ها فکر می‌کنند بردن انگشت در بینی مثل خوردن شست، جویدن ناخن، پیچاندن مو، کندن جوش و دندان قروچه، نوعی تیک عصبی است اما انگشت در بینی کردن هیچ ربطی به اضطراب ندارد!

انگشت کردن در بینی کردن کودکان

چطور انگشت فرزندمان را از بینی اش درآوریم؟

مراقب باشید آب بدنش کم نشود
اگر در منطقه ای خشک زندگی میکنید یا سیستم گرمازا یا تهویه منزلتان باعث خشکی بینی مخاط بینی فرزندتان می شود . در طول روز مایعات زیادی به او بدهید؛ از آب، شیر و آب میوه گرفته تا سوپ و میوه های آبکی. یا این که یک دستگاه بخور در اتاقش بگذارید. همچنین میتوانید از قطره های بینی که حاوی محلول رقیق آب نمک هستند کمک بگیرید.

به او یاد بدهید از دستمال کاغذی استفاده کند
برای جوگیری از دست در بینی کردن کودک برایش بسته کوچکی دستمال کاغذی بخرید تا همیشه در جیبش قرار دهد. می توانید یک تکه دستمال رنگی زیبا هم برایش بدوزید و تشویقش کنید که هر چند وقت یک بار به گوشه ای که کسی نیست برود و در دستمال فین کند.

محرک های آلرژی او را بیابید
مهم ترین آلرژن هایی که سبب بروز حساسیت در کودکان می شوند، عبارتند از: مایتها (نوعی حشره ریز)، شوره حیوانات، گرد و غبار، کپک ها و گرده ها. با ورود این آلرژن ها به بینی، مخاط بیشتری ترشح شده و احتمال بردن انگشت در بینی هم افزایش می یابد.

او را تشویق کنید تا دست هایش را بشوید
هیچ بچه ای حوصله ندارد مرتب برود دستهایش را بشوید؛ اما شما برای فرزندتان توضیح دهید که روی دست هایش میکروب های زیادی هستند که میتوانند او را بیمار کنند، بنابراین باید با استفاده از صابون کف دستش را لیز کند که آنها از دستش پایین بریزند. میتوانید از اینترنت هم عکس هایی با بزرگنمایی بالا از میکروب ها تهیه کنید و به او نشان دهید تا بفهمد چه موجوداتی روی دستش زندگی میکنند.

دستهایش را مشغول نگاه دارید
گاهی کودکی که انگشت در بینی اش می برد تنها میخواهد با دست هایش کاری انجام دهد. فرزندتان را تحت نظر قرار دهید، ممکن است عادت کرده باشد هنگام تماشای تلویزیون یا قبل از خواب انگشتش را در بینی اش بچرخاند. ساعات تماشای تلویزیون او را کمتر کنید و هچنین او را با فعالیت هایی که نیازمند دخالت دست هستند سرگرم کنید؛ کاردستی های زیبا، بازی های فکری – مثلا خانه سازی- نقاشی، خمیر بازی و… همه فکر و دستهای فرزندان تان را مشغول میکنند.

اشکال دست در بینی کردن را برای کودک شرح دهید

توجه کودک را به کاری که می‌کند جلب کنید، دستمالی در اختیار او قرار دهید و از وی بخواهید برای تخلیه حفره بینی‌اش از دستمال استفاده کند. این تذکرات را در صورت نیاز تکرار کنید. اگر انگشت داخل بینی کردن یک عادت تازه در وی است، احتمال دارد چیزی داخل بینی کودک باشد، مانند مخاط اضافه که باعث آزار وی می‌شود.

اگر عادتی است که مدتهاست آن را انجام می‌دهد، ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهد. پس هر زمان که انگشت‌اش را داخل بینی کرد او را متوجه کنید و از او بخواهید دستش را بشوید. برایش توضیح دهید که این عادت تمیزی نیست و باعث زخم و عفونت داخل بینی می‌شود، حتی چون موجب پخش میکروب‌ها می‌شود می‌تواند باعث بیماری دیگران هم بشود.

اگر همه این راهها را تست کردید و فایده‌ای نداشت، این حرکت کودک را نادیده بگیرید فقط همیشه مراقبت کنید ناخن‌های کودک کوتاه باشد و تیزی‌های آن را نیز بگیرید.

 

نوشته های مشابه
روش برخورد با تف کردن کودک
درمان ناخن جویدن کودکان
روشهای درمان بی نظمی کودکان
مقاومت کودک برای حمام رفتن و شامپو زدن موی سر

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BhRSZ27FG_b/

نوشتهٔ بعدی
آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران
نوشتهٔ پیشین
شب ادراری کودکان دلایل و درمان آن

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست