وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟ 

روش حرف زدن موثر با کودک 

وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟ بسیاری از والدین هنگام انتقال پیام به کودکان صدای خود را بالا می برند و فریاد می زنند در حالی که می دانند نتیجه معکوس می دهد اما همچنان به کار خود ادامه می دهند و والدینی که بیشتر اوقات با صدای بلند صحبت می کنند متوجه شده اند که تاکتیک فریاد زدن ناکار آمده است و تاثیر چندانی در تغیر رفتار آنها ندارد ، والدین دانا از شیوه ای استفاده می کنند که زود تر نتیجه بدهد.

اصول صحیح حرف زدن با کودک

  • وقتی کودک مرتکب خطایی شد، باید با لحنی قاطعانه با او صحبت کنید.
  • گاهی به نظر می‌رسد که کودکان در خواست شما را نمی‌شوند و آنها را اجرا نمی‌کنند. برای رفع این مشکل والدین باید کلمات خود را با دقت انتخاب کنند سپس آنها را با صداقت و محکم به کودکان انتقال دهند.
  • دوره ی خردسالی شروع شکل گیری اخلاقی کودکان است و کودک در برابر سرزنش والدین حرف آنها را گوش می کند و برای جلب نظر والدین خود کارهای خواسته شده را انجام می دهد تا پاداش بگیرد، بدون این که درستی یا نادرستی عمل خود را بداند.
  • حرف زدن با لحنی قاطع به طرز معجزه آسایی موثر واقع می شود. بهتر است بدانید گاهی صدای آرام، قاطع و حرکات مطمئن شما برای انتقال پیام به کودک کافی است. زیرا به آنان این پیام را می دهد که خط قرمزهایی وجو دارند که او نمی تواند پا را از آن ها فراتر بگذارد.
وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟ 
وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟

 هنگام اشتباه کودک بهترین کار چیست؟

  •  وقتی کودک مرتکب خطایی شد یا وقتی از کودک می خواهید کاری را انجام دهد، او دقیقا می فهمد که قاطع هستید یا خیر ؟ آن ها حتی حالت های صورت و بدن و تن صدای شما را در آن هنگام درک می کنند. اگر ذره ای احساس کنند که شما قاطعانه حرف نمی زنید ، با گریه کردن و نق زدن از انجام کار سر باز میزنند . پس قاطعانه با کودک حرف بزنید.
  • سطح کاری که کودکان انجام داده سطح گفت و گو را تعیین می کند اگر مثل پریدن روی تخت است می توانید براحتی ابراز ناراحتی کنید و بگویید که ممکن است آسیب ببیند و این قانون ها برای محافظت شماست چون عاشق تان هستیم.
  •  همچنین سعی کنید در بیان خواسته های خود از کلمات کمتری استفاده کنید ، برای روش حرف زدن موثر با کودک جمله هایتان باید بسیار کوتاه بوده و اصل مطلب را ادا کند ، مثلا به جای اینکه بگویید ” آوا جان ، لباسهایت را داخل کمد بگذار ” بگویید :” آوا جان ، لباس ها ” یادتان باشد خواسته های خود را بارها و بارها تکرار کنید .
  • هیچ کس دوست ندارد شخصی مدام غر بزند . پس خواسته هایتان باید عقلانی باشد و قاطعانه بیان شود.
  • برای اصول صحیح حرف زدن با کودک خم شوید به اندازه ای که هم قد او شده و بلندی قامت شما ، بچه را نترساند و مستقیم به چشم هایش نگاه کنید ، چرا که اگر از بالا به او دستور بدهید، حرفتان را نادیده می گیرد.
  • وقتی با کودکانتان صحبت می کنید نام کوچک آن ها را بکار ببرید که متوجه شوند در مورد آنها صحبت می کنید نه شخص دیگری.
  •  اگر کودک خواست رویش را برگرداند و برود، دست های او را بگیرید تا مستقیم به شما نگاه کند. به او بگویید” لطفا به من نگاه کن”
  • برای تذکر در مورد اشتباه کودک نباید در لحن صدا و حرکات شما اثری از خشونت و تهدید باشد.
  • هنگام گفتگو با کودکان باید نقش بازی کنید، همه چیز را بزرگ جلوه داده و در مورد آن ها اغراق کنید. با اعتماد به نفس با او صحبت کنید . گاهی اوقات که خواسته شما و کودکتان با هم متفاوت است، خود را سوم شخص خطاب کنید تا بتوانید مانع جنگی تمام عیار شوید مثلا بگویید” مامان می خواد دستاتو بشوره”

 

نوشته های مشابه
فریاد زدن یا کتک زدن کودک ،برخورد صحیح با اشتباه کودک
راههای افزایش اعتماد به نفس در کودکان، تحسین و تشویق
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ
مشکل زبان باز کردن کودک، علت و درمان،پیشگیری

لینک اینستاگرام :
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
بهترین روش برخورد با بچه های بد دهن
نوشتهٔ پیشین
به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست