بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان

راهکار خلاق برای رشد و تقویت حواس پنجگانه درکودکان زیر ۵ سال

والدین و مربیان می توانند از بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان استفاده کنند. کودکان محیط اطراف خودشان را به کمک حواس بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی و چشایی تجربه می کنند. یادگیری های اولیه هر کودکی از طریق حواس او اتفاق می افتد و  تمامی کودکان می توانند از فعالیت های حسی استفاده مفید کنند.

حواس پنجگانه ی ما درگاه های ورودی اطلاعات به بدن ما هستند. به واسطه ی حواس پنجگانه خود، جهان را می شناسیم. از این رو تقویت حواس پنجگانه دارای اهمیت است، چرا که ورود اطلاعات ناقص یا اشتباه منجر به ادراک، شناخت، تفکر، قضاوت و تصمیم گیری ناقص و اشتباه می شود. یکی از این حواس، حس لامسه ی و دیگری حس شنوایی ما است.

بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان

بازی با هدف تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان

آموزش حس لامسه به کودکان

مکعب های پلاستیکی، چوبی یا پارچه ای از مهمترین اسباب بازی های کودکان برای افزایش فعالیت حسی است که از جنس ها و بافت های متفاوت ساخته شده و انتخاب مناسبی برای تقویت فعالیت های حسی کودکان به شمار می رود.

مکعب های بازی را در اختیار کودک بگذارید و به او بیاموزید که چگونه آنها را به یکدیگر بزند. از او بخواهید که با وسایل مختلف روی میز بکوبد، تا می توانید اشیایی مانند مجلات قدیمی، ورقهای آلومینیم، نایلون و پوست خشکیده ی درختان را در دسترسی کودک قرار دهید. او آنها را خراب میکند، مچاله و پاره می کند و به هرحال، شما اجازه دهید کودک وسایل بی خطر و با اشکال متنوع اطراف خود را بردارد؛ وسایلی مانند: آبکش، رنده ی پنیر، باطری، دستکش لاستیکی و …

آموزش حس شنوایی به کودکان

کودک از ماه هشتم تولد دوست دارد بیشتر جستجو کند. برای تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان شرایط  انجام این بازی را فراهم کنید. انجام این بازی بر افزایش تمرکز کودک بر روی محیط اطرافش موثر است. برای تقویت حس شنوایی در کودکان ۳ تا ۶ سال از او  بخواهید تا به اصواتی که ایجاد می‌کنید گوش دهد به طور مثال با شنیدن صدای دست زدن، کودک باید پای راست خود را بالا بیاورد و یا همراه با صدای برخورد قاشق به ظرف بر روی زمین دراز بکشد.

خلاقیت والدین برای ابداع نوع حرکت، کمک زیادی به جذابیت بازی می‌کند. برای تقویت حس شنوایی کودک، بهتر است که والدین به گونه‌ای صدا را ایجاد کنند که کودک منبع آن را نبیند و تنها با اتکا به قدرت شنیداری خود عکس العمل نشان دهد.

 

نوشته های مشابه
نقش بازی در یادگیری کودکان
بازی برای تقویت تعادل در کودکان
بازی شکار کلمات،تقویت سخن گفتن کودک
روش های تقویت مهارت های حرکتی کودکان

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bit0HkAl9dG/

نوشتهٔ بعدی
گردش کودک با پدر و مادر
نوشتهٔ پیشین
بازی برای تقویت تعادل در کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست