نقش بازی در یادگیری کودکان

یادگیری از طریق بازی

نقش بازی در یادگیری کودکان یا یادگیری با بازی بسیار حیاتی است. آموزش از طریق بازی باید براساس بازی و سرگرمی باشد. کودکان تمایزی بین کار و بازی و یا بازی و یادگیری قائل نمی شوند. تا زمانی که کودک از آنچه انجام می دهد لذت می برد، یادگیری و آموزش را کاملاً با آغوش باز می پذیرد.

از طریق انتخاب بازی‌های متناسب با رشد کودکان می‌توان دایره یادگیری در آنها را به طور چشمگیری ارتقا داد. از طریق بازی کودکان با فرآیند حل مسئله، تخیل و خلاقیت آشنا می‌شوند و دنیای اطراف خود را کشف  می‌کنند بنابراین بازی اساس یادگیری سال‌های اولیه کودکی است که از طریق مشارکت مربیان و والدین در محیط کودک دست یافتنی است.

در بازى هاى گروهى انسان ضمن شناخت نقش و هویت خود، به نقش دیگران هم پى مى برد. او در بازى هاى دسته جمعى فارغ از اختلافات نژادى، قومى و سطوح اجتماعى، فقط بازى می کند.

انسان همان‌قدر که به تعلیم و تربیت احتیاج دارد، نیازمند تفریح و بازى است و چه شگفت‌انگیز می شود اگر آموزش از طریق بازی انجام شود؛ چرا که زندگى، وقتى تازگى خود را حفظ مى کند که سرشار از لحظه‌هاى گوناگون باشد.

نقش بازی در یادگیری کودکان - آموزش از طریق بازی
نقش بازی در یادگیری کودکان

 

تاثیر بازی بر یادگیری

یادگیری اثربخش از طریق مشارکت و هدایت غیر مستقیم مربی یا والد در محیط ایمن می‌تواند خلاقیت کودک را به همراه داشته و باعث افزایش مسئولیت پذیری، تعامل مثبت با دیگران، زبان آموزی، اعتماد سازی، خود تنظیمی و خودکارآمدی در کودکان شود.

والدین و مربیان نقش بسیار حائز اهمیت در فرآیند رشد و پرورش کودکان دارند و مسئولیت پذیری آنها سبب شده تا با ایجاد انگیزه و توانایی پیش بینی پذیری نیازهای کودک، شرایط یادگیری را در محیط منزل و مهدکودک‌ها فراهم و تسهیل کنند تا بتوانیم کودکانی شاد و سالمی داشته باشیم.

یادگیری با بازی موجب می شود که کودکان دنیای پیرامون خود را از طریق بازی کشف می کنند، ولی نمی توانند همیشه خودشان بازی هایش را سازماندهی و اداره کنند. به همین دلیل، کودک به مشارکت شما نیازمند است. آموزش ممکن است جدی باشد، ولی بازی  ها لذت بخش و سرگرم کننده اند.

در نخستین سالهای زندگی یک انسان پایه و اساس یادگیری، منطق و دیگر زوایای ذهنی در او شکل می گیرد. بازی کردن با دیگران برای رشد کودک اهمیت دارد. پس همان طور که بازی می کنید، با هم حرف بزنید، بخندید و در مواقع لزوم کودکتان را راهنمایی کنید.

کودکان ترجیح می دهند این طرف و آن طرف بدوند و انرژی خود را تخلیه کنند و به طور عملی یاد بگیرند، تا این که یک جا ساکت و آرام بنشینید و روی کاری که می خواهند انجام دهند تمرکز کنند.

نقش بازی در یادگیری کودکان موجب باعث تقویت مهارت های اجتماعی کودک می شود. مهارت های زندگی کودکان در بازی است که شکل می گیرد و کمک می کند بتوانند مهارت های دوستیابی و حفظ رابطه را یاد بگیرند. کودک در هنگام بازی در مواجهه با انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شکل می گیرد.

نقش بازی در یادگیری کودکان ابتدایی

بازی مهمترین شکل فعالیت کودک در سنین پیش از دبستان است که می تواند بر کل شخصیت کودک و رشد و شکوفایی او در تمام زمینه ها موثر باشد.

از نیازهای اساسی کودک نیاز به بازی است خصوصا در دوران هفت ساله ی اول زندگی. نیاز به بازی درحیطه ی تقویت و فراگیری تعامل اجتماعی، اعتماد به نفس، هوش و خلاقیت و برای بازکردن عقده های دوره ی کودکی و تخلیه ی انرژی زاید، نمود بیشتری پیدا می کند.

در حقیقت کودک از طریق بازی آموزش می بیند.  تاثیر بازی بر یادگیری بسیار چشمگیر است. چیزهای تازه ای کشف می کند و به خاصیت اشیا پی می برد، رفتار بزرگ ترها را تقلید می کند، دنیای اطراف خود را می شناسد،به کارها نظم می دهد. کودکان ضمن بازی تجارب زیادی به دست می آورند و متوجه ی بسیاری از مسایل و پدیده های طبیعی می شوند، و با برعهده گرفتن نقش های مثالی در بازی، خود را برای ایفای هرچه بهتر نقش های واقعی در اجتماع آماده می کنند.

 

نوشته های مشابه
یادگیری جدول ضرب ،آموزش مفاهیم ریاضی به کودک
بازی شکار کلمات،تقویت سخن گفتن کودک
بازی برای کودکان، پازل عکس
بازی پازل حیوانات ببر
بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bh9CYBflMMx/

نوشتهٔ بعدی
آموزش به کودکان برای استفاده مشترک از وسایل
نوشتهٔ پیشین
آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست