هفته سی و هفتم بارداری


هفته سی و هفتم بارداری - هفته ۳۷ بارداری - دهانه رحم
هفته سی و هفتم بارداری – بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری هرچه بچه ی شما بیشتر در محیط رحم بماند بهتر است، حالا وزن او ۲۷۰۰ گرم و قد وی حدود ۵۰ سانتی متر می شود. اما حتی پزشک شما هم نمی تواند بگوید بچه ی شما به هنگام تولد چقدر بزرگ است. زیرا حدودا ۵ / ۱۳ کیلوگرم از وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده اید مربوط به کیسه  آب، بزرگ شدن سینه ها و رشد جفت است. در حقیقت، وزن بدن شما بیشتر از این نخواهد شد، اما بچه ی شما به رشد روزافزون خود ادامه خواهد داد، تا جایی که در طول هفته ها و روزهای پایانی بارداری، در روز ۱۴ گرم چربی جذب می کند و این روند تا روز زایمان ادامه خواهد داشت، در حالی که همزمان، مقداری از مایع جنینی شما توسط بافت های اطراف جذب شده و از حجم این مایع کاسته خواهد شد.

در هفته ۳۷ بارداری این امر موجب می شود، شما بیاندیشید که تحرک بچه کم شده است، اما در واقع او روز به روز پر تحرک تر می شود. در هفته ۳۷ بارداری در حالی که رحم شما بیشتر منبسط می شود و دیواره ی آن نازک تر می شود، نور بیشتری به فضای درون کیسه ی آب نفوذ کرده و بچه، چشمانش را به دنبال نور حرکت خواهد داد. در هفته ۳۷ بارداری در این زمان، ترشح هورمونهای جفت، هم موجب تحریک سینه های شما برای تولید شیر و هم باعث تورم غدد پستانی در بدن شما خواهند شد. البته این غدد بعد از تولد بچه به اندازه ی خود باز خواهند گشت.

قد جنین: ۴۹.۵ سانتی متر
وزن جنین : ۲۸۸۴ گرم

وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته ۳۷ بارداری رحم حدود ۱۷ سانتی‌متر بالاتر از ناف شما قرار گرفته است. بنابراین حرکاتتان بسیار کند شده و دلتان می‌خواهد بخوابید. به هر حال فقط ۳ هفته بیشتر باقی نمانده است. در‌ این مدت دردهای براکستون هیکس یا همان دردهای کاذب شما را آزار می‌دهد و ممکن است آن را با دردهای زایمان اشتباه بگیرید. در هفته ۳۷ بارداری این دردها به صورت نامنظم بروز پیدا می‌کند.

زمانی می‌توانید احساس کنید که دردهای زایمان فرا رسیده که فاصله این دردها کم و مدت زمان آن طولانی شود. در هفته ۳۷ بارداری دهانه رحم توسط مخاط متراکم و ضخیمی به نام موکوس پلاک در دوران بارداری بسته می‌شود که از آن محافظت می‌کند. این مخاط در زمان فرا رسیدن زایمان ممکن است خونی شود. بنابراین در صورتی که دردهای منظم و لکه‌های خونی مشاهده کردید بدانید که فرزندتان در راه است.

علائم طبیعی در هفته سی و هفتم بارداری

  • نمای متفاوت: حدود ۲ الى ۳ هفته قبل از زایمان، یک روز صبح که شما از خواب برمی خیزید، متوجه می شوید که بچه ی شما بیش از حد پایین آمده، و این نشان میدهد که او آماده ی تولد است. این وضعیت قرارگیری آنگاژمان یا درگیری و سبک شدن نامیده میشود.  این چرخش بچه برای قرارگیری در مرحله تولد، به قسمت فوقانی شکم فشار می آورد.

این موقعیت بچه، در نتیجه ی نازک شدن دیواره ی رحم و کشیدگی زیاد آن به منظور سهولت در حرکت به سمت دهانه ی رحم میباشد.البته این وضعیت برای تمامی مادران قبل از زایمان رخ نمی دهد به ویژه مادرانی که قبلا سابقه ی زایمان داشته اند، اما این تغییر ظاهری به طور واضح در شما دیده میشود و توجه دیگران را به این تغییر ظاهری جلب خواهد کرد.سهولت در تنفس یکی از نتایج خوب درگیری می باشد و در هفته سی و هفت بارداری تکرر ادرار یکی دیگر از عواقب سخت این تغییر است. زیرا سر بچه به مثانه ی شما فشار می آورد.

  •  انقباضات منظمقبل از این، شما قادر بودید انقباضات براکستون هیکز را با دراز کشیدن، جابه جاشدن یا نوشیدن یک لیوان آب تسکین و کاهش دهید، اما اکنون این انقباضات به کمردردهایی شدید تبدیل شده است که درد آن در شکم و پاهای شما پخش می شود. دردهایی که بعضی زنان آن را به همراه چنگ زدن، فشار یا کشیدن در هنگام زایمان توصیف می کنند، حالا دیگر، دراز کشیدن، تغییر موقعیت و جابه جایی درد شما را تسکین نمی دهد، این درد همچنان شدیدتر میشود. و در طی مرحله ی اول زایمان، دهانه رحم نازک و منبسط می شود و در هر ساعت، یک سانتی متر گشادتر می شود.

این دردها و انقباضات هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یکبار تکرار میشوند. چنانچه اولین زایمانتان باشد، بدن شما به انقباضات بیشتری نیاز دارد تا دهانه رحم کاملا باز شاید زمانی که دریابید در آستانه ی زایمان هستید، هیجان زده شوید، نیروی فوق العاده ای که از ذوق حضور نوزاد تا چندین ساعت دیگر به شما دست می دهد، توصیف نشدنی است، اما به شما توصیه میشود با آرامش پیاده روی کنید و بیشتر استراحت نمایید. آرامش خود را حفظ کرده تا انرژی مورد نیاز برای زایمان را ذخیره نمایید.

در مرحله ی نخستین زایمان، هرچه بیشتر زمان سپری می شود، دردهای شما بیشتر و عمیق تر می گردد، تا جایی که از شدت درد گلوله شده و به خود می پیچید. این که چه زمانی به دکتر خود اطلاع دهید به چند عامل بستگی دارد، مثلا: آیا این اولین یا دومین بچه ی شماست، فاصله ی منزل تا بیمارستان چقدر است آیا بچه با – سر است یا پا، اگر با پا است بچه خواهد چرخید یا خیر؟ روند انقباضات قانون ۱-۵-۱ را دنبال می کند، یعنی فاصله زمانی هر یک دقیقه درد تا شروع درد بعدی، ۵ دقیقه می باشد.

هشدارها در هفته سی و هفتم بارداری

  • علایم زایمان واقعی: شاید شما قبلا چیزهایی در مورد علایم زایمان شنیده باشد که احتمالا شامل: افزایش انقباضات براکستون هیکز، افزایش ترشحات صورتی رنگ واژینال، اسهال، به دلیل افزایش فشار سر بچه به لگن خاصره باشد، با وجود این شرایط، احتمال بیشتری برای مشاهده لکه خون وجود دارد لکه مخاطی قهوه ای یا خونی رنگ که توسط درپوش خلطی به وجود می آید و با انبساط و باز شدن دهانه رحم دفع می شود.
  • پوشش مخاطی و یا خون: ممکن است کمی مخاط غلیظ در لباس زیر خود ببینید. این مخاط پوشش دهانه رحم است که از دهانه رحم محافظت می کند. همانطور که دهانه رحم شما گشاد میشود، مخاط دهانه رحم آزاد می شود تا راه را برای نوزاد فراهم کند. مخاط دهانه رحم ممکن است حاوی خون رقیقی باشد.
  •  اسهال: در هفته ۳۷ بارداری ، اسهال فقط می تواند اسهال باشد یا به معنی درد زودرس زایمان باشد. به همین دلیل است که با تغییر هورمون ها برای آمادگی برای زایمان، تحریک روده نیز دیده می شود.
  •  حالت تهوع: بعضی از زنان قسم می خورند قبل از شروع درد زایمان، حالت تهوع دارند. بنابراین، در هفته ۳۷ بارداری، تهوع به این معنی است که نوزاد به زودی می آید.
  • پاره شدن کیسه آب: در مواردی ۱۰ درصد احتمال دارد که کیسه آب دقیقا قبل از زمان اصلی زایمان پاره شود. علاوه بر این، مطمئن ترین علائمی که نشان دهنده ی فرارسیدن زمان اصلی زایمان شماست، انقباضات متناوب و مکرری است که با گذشت زمان، شدت و مدت زمان آن افزایش می یابد.

 

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

  • رژیم غذایی مناسب جهت شیردهی: داشتن یک رژیم غذایی صحیح بعد از وضع حمل برای یک مادر شیرده ضروری است. در طول شیردهی مصرف غذای سالم برای بچه و مادر لازم می باشد. بدن مادران شیرده روزانه دویست کالری بیشتر از دوران بارداری یا پانصد کالری افزون تر از دوران پیش از بارداری نیازمند است، بنابراین فکر رژیم گرفتن پس از وضع حمل را از سر خود خارج کنید، زیرا چنانچه به اندازه ی کافی مواد غذایی به بدنتان نرسد شیر مورد نیاز نوزاد، ساخته نخواهد شد. باید بدانید که شما فرصت های زیادی برای کاهش وزن در آینده خواهید داشت.
  • شیوه های صحیح افزایش مصرف کالری: مهم ترین روش افزایش جذب کالری، استفاده از مواد غذایی مغذی همچون شیر بدون چربی، ماست، گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی، تخم مرغ و حبوبات می باشد. این ۲۰۰ کالری اضافه در یک ساندویچ کباب ترکی با نان گندم، یک کاسه برشتوک یا غلات با شیر، تخم مرغ مخلوط به همراه تکه های نان گندم و جوجه کباب با شیر وجود دارد. حبوبات، میوه ها، سبزیجات نیز نقش عمده ای در تأمین کالری مورد نیاز شما و بچه دارند.

در صورتی که رژیم غذایی شما به حد کافی غنی نبود شما میتوانید به پزشک مراجعه کرده و با او در این زمینه مشورت نمایید. بنابراین پزشک شما می تواند ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین E A C، فولیک اسید، ویتامین B6 ، B12 ، کلسیم، مس، قلع، منگنز، ید، بیوتین، سلنیوم و سایر مواد معدنی و مکمل های غذایی را برای شما تجویز کند.

 

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

  • معاینه لگن: در هفته سی و هفتم بارداری پزشک لگن شما را معاینه می‌کند. پزشک از این طریق همه جوانب را بررسی می‌کند. در این مرحله خروج مایع آمنیوتیک و وضعیت گردن رحم بررسی می‌شود. گردن رحم در زمان نزدیک‌ شدن به زایمان نرم‌تر می‌شود و از طول مجرای درونی آن کاسته می‌شود این تغییر «آفاسمان» گفته می‌شود درصورتی که گردن رحم سفت و طول مجرای درون آن زیاد شود نشان دهنده این است که هنوز وقت زایمان نرسیده است.

سومین موردی که پزشک بررسی می‌کند قرارگیری وضعیت جنین در رحم است اینکه جنین با کدام قسمت بدن از رحم خارج می‌شود. پزشک در معاینه لگن با لمس پایین‌ترین بخش بدن جنین متوجه می‌شود که جنین تا چه حد وارد لگن شده است. بهداشت را در این شرایط بیشتر رعایت کنید. شما به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید و این مساله هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چه زایمان طبیعی داشته باشید چه سزارین به هر حال عفونت‌ها برای شما دردسرساز می‌شود از عفونت‌های دستگاهی تناسلی گرفته تا بیمارهای دیگر غفلت نکنید. اگر پیش از زایمان احساس کردید که با عفونتی رو به رو هستید حتما برای معالجه زودتر اقدام کنید.

  • آب میوه غیر پاستوریزه نخورید: در هفته ۳۷ بارداری بهتر است برای تامین ویتامین مورد نیاز بدنتان از میوه و آب میوه های خانگی استفاده کنید. آب میوه‌های تازه‌ای که در آبمیوه فروشی‌ها تهیه می‌شود، پاستوریزه نیستند و ممکن است حاوی باکتری‌های مضر مانند «سالمونلا» و «ای کولای» باشند. ‌ای کولای باکتری گرم منفی میله‌ای شکل است که به طور شایع در بخش تحتانی روده حیوانات خونگرم یافت می‌شود. اغلب گونه‌های‌ای کولای بی ‌ضرر هستند اما برخی از انواع آن باعث مسمومیت وخیم غذایی در انسان‌ها می‌شوند.
  • تمیز کاری شیمیایی ممنوع: برای تمیز کردن اتاق فرزندتان از شوینده‌های شیمیایی قوی استفاده نکنید، این مواد حاوی مقدار زیادی آمونیاک و مواد سفیدکننده هستند که برای سیستم تنفسی کودک بسیار خطرناک است. هفته ۳۷ بارداری برای تمیز کردن اتاق فرزندتان از آب و کمی پودر لباسشویی استفاده کنید.
توصیه های مهم در هفته سی و هفتم بارداری
  • اندام شما پس از زایمان:  پس از زایمان از این که شکم شما حتی بعد از به دنیا آمدن بچه هنوز همچنان بزرگ است، به شدت تعجب می کنید. در واقع، تا دو هفته پس از زایمان ظاهر شما چندان خوشایند نیست، سینه هایی پر از شیر، ناحیه واژینال، با وجود برش فرج یا حتی بدون آن همانند جای برش، سزارین درد خواهد کرد.

در این دوران، هر یک یا ۲ ساعت یک نوار بهداشتی تعویض می کنید، چشمانی قرمز که درد تمامی بدن شما را نشان میدهد. پس از زایمان طبیعی در دفع ادرار و مدفوع حتی راه رفتن و نشستن درد می کشید، اکنون اگر روی وزنه بایستید ۴ تا ۵ کیلوگرم کمتر از وزن پیش از زایمان هستید و این امیدوار کننده است. حال شما هر روز، بهتر می شود و به سرعت سلامتی خود را به دست می آورید.

باید بدانید در عرض یک تا دو هفته دردها و مشکلات رفع می شوند، خونریزی شما کاهش می یابد، در شیردادن به نوزاد پیشرفت می کنید و به این کار خو می گیرد و فعالیتهای روزانه مثل، راه رفتن، نشستن و استحمام کردن برای تان آسان می شود. خوشبختانه به تدریج وزن تان کاهش می یابد به ویژه در مواقعی که مادر، خود به تنهایی مشغول امور بچه داری باشد و رژیم غذایی سالم را رعایت نماید.

◊من متوجه لک قهوه ای رنگی در لباس زیرم شده ام؟ این لک چیست؟ آیا این نشانه نزدیک شدن زمان زایمان است؟

 شما متوجه لک هایی شده اید که پزشک شما قبلا گفته بود، ممکن است علائم بروز اولین مرحله ی زایمان باشد، اما ترس به خود راه ندهید، در طول این ۹ ماه دهانه رحم ترشحات غلیظ و چسبناکی تولید کرده است که سرپوش خلطی مانند به وجود آورده است تا پوششی مقاوم در دهانه رحم به وجود آورد که از ورود هرگونه باکتری و عفونت به کیسه ی آب جلوگیری می کند.

در پایان بارداری به محض این که دهانه ی رحم به منظور آمادگی برای زایمان نازک تر و عریض تر می شود این پوشش مخاطی از بدن خارج می شود. گاهی به دنبال این ماده، ترشحات رقیقی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای که خون تغییر رنگ داده بر اثر زمان میباشد خارج می شود و گاهی به علت تغییرات دهانه ی رحم برای باز شدن، ماده ای قرمز مایل به صورتی که از پارگی مویرگهای داخل رحم به دلیل انقباضات به وجود آمده، بیرون می آید.

 

نوشتهٔ بعدی
هفته سی و هشتم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته سی و ششم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست