هفته هفتم بارداری

در این مقاله شرح کاملی از وضعیت مادر و جنین در هفته هفتم بارداری را مطالعه می کنید


هفته هفتم بارداری - هفته ۷ بارداری - استرس دوران بارداری - عفونت‌های قارچی

بارداری هفته به هفته – هفته هفتم بارداری

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

اگرچه جنین شما در هفته هفتم بارداری بیش از ۱ سانتیمتر طول دارد و به صورت مارپیچ است، اما به سرعت در حال رشد است. در هفته ۷ بارداری ، رشد، بیشتر در قسمت مغز جنین اتفاق می افتد که سلول‌های جدید مغزی با سرعت ۰۰۰ / ۱۰۰ در دقیقه رشد می‌کنند. همچنان که سلول‌های مغزی تکثیر می‌شوند و شاخه شاخه می‌شوند به هم اتصال پیدا می‌کنند تا اولین مسیرهای اولیه بر روی سیستم عصبی مرکزی را به وجود آورند. به طوری که، زمانی که نوزاد متولد می‌شود، مغزش بیش از ۱۰ میلیون سلول عصبی در هم پیچیده خواهد داشت. در حال حاضر، ضربان قلب جنین از هفته‌های گذشته بیشتر است.

در قلب وی برجستگی‌های ریزی به وجود آمده است. در در هفته ۷ بارداری برای این که ۴۰ جفت عضله و ۲۳ جفت مهره بتوانند ستون فقرات را تشکیل دهند، سلول‌ها مداوم در حال تکثیر هستند. دست و پاهای جوانه زده جنین در این مرحله از رشد، شبیه باله‌های ریزی هستند. گوش بیرونی شروع به شکل گیری می‌کند و مفاصلی در آرنجها، مچ‌ها و زانو به وجود می‌آیند. پلک‌ها نیز تقریباً کامل هستند.

قد جنین :۰.۷۹ سانتی متر
وزن جنین :۰.۵ گرم

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری
وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

در هفته ۷ بارداری رحم بزرگتر می‌شود. اندازه رحم کم کم تغییر می‌کند و از اندازه یک مشت گره کرده به اندازه یک گرویپ فروت می‌رسد. در این هفته هم دردهای خفیف یا شدیدی را در شکم خود احساس کنید که این تغییرات ناشی از همان رشد تدریجی رحم است. متاسفانه خبر خوبی درباره حالت تهوع‌ نداریم. حالت تهوع که از چند هفته پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و تا هفته ۱۴ بارداری هم ممکن است با شما همراه باشد. البته شاید این زمان بیشتر طول بکشد. پس به جای ناراحتی با آن کنار بیایید. برای مقابله با حالت تهوع حتماً همیشه کنار تخت خود بیسکویت داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید.

گرمای شدید و احساس گرگرفتن شما را در هفته ۷ بارداری آزار می‌دهد، سعی کنید لباس‌های کمتری بپوشید. شاید با خوردن هر وعده غذایی احساس ‌کنید که کلی غذاخورده‌اید نگران نباشید این موضوع هم طبیعی است چرا که هضم غذا روند کندتری پیدا می‌کند. با کندتر شدن این روند بدن مواد غذایی مفیدتر را می‌گیرد و این غذای مفید هم به رویان می‌رسد. در هفته ۷ بارداری باز هم دچار یبوست می‌شوید. هورمون پروژسترون عملکرد روده‌ها را مختل می‌کند و باعث یبوست می‌شود.

 

علائم طبیعی در هفته هفتم بارداری

استرس دوران بارداری: خنده، گریه، ترس، خشم، از رفتارهای متغیر و استرس دوران بارداری است که خانم‌ها در دوران بارداری با شدت و ضعف زیادی تجربه می‌کنند. رفتارهای متغیر و استرس دوران بارداری در سه ماهه اول بارداری تان به عملکرد هورمون‌های بدنتان باز می‌گردد بنابراین، علاوه بر بالا رفتن مواد شیمیایی بدنتان، عوامل و علل بسیاری منجر به نوسانات رفتار شما می‌شود. تولد یک بچه، خواه اولین بچه باشد یا نه، تغییر بزرگی در زندگیتان خواهد داشت.

نگرانی‌ها و استرس دوران بارداری مثل: مسائل مالی، سلامت کودک، نحوه زایمان، شما را دچار ترس و وحشت کرده است. چه کسی می‌تواند از شما آرامش و ثبات رفتاری انتظار داشته باشد، هنگامی که صبح‌ها با تهوع ازخواب بیدار می‌شوید و لباس‌هایتان دیگر اندازه‌تان نیست و آنقدر خسته و بی حوصله هستید که نمی‌توانید یک غذای درست و حسابی بخورید.

رفتارهای متغیر و استرس دوران بارداری شما زمانی از بین می‌رود که هورمون‌های شما فروکش کند و انرژی‌تان باز گردد و خودتان را با بارداریتان سازگار کرده باشید، شما می‌توانید با آرامش با همسرتان در مورد مسائلتان حرف بزنید در مورد احساساتی که گاهی شما را خشمگین می‌کند، گفتگو کنید و پیش از همه بخاطر هرگونه حرف یا عملکردی که انجام می‌دهید از وی عذرخواهی نمایید. اگر درباره تولد نوزاد، شیردهی یا مراقبت‌های کودک دچار نگرانی هستید، با سایر والدین مشورت کنید و از آنها بپرسید که چطور با این شرایط کنار آمده‌اند. با این مشورت‌ها متوجه می‌شوید که دیگران همان راهی را رفته‌اند که شما در حال طی کردن آن هستید.

سرانجام هر کاری می‌توانید برای ایجاد آرامش و دوری از استرس دوران بارداری انجام دهید، زیرا استرس دوران بارداری زایمان را سخت‌تر می‌کند. وقتی احساس عصبانیت یا ناراحتی می‌کنید، یک نفس عمیق با بینی بکشید و تا ۵ بشمارید سپس آرام آرام نفستان را تا ۵، از دهان بیرون دهید. فکر کنید هنگام تنفس عمیق، موجی از آب گرم از روی شما می‌گذرد و با خود نگرانی‌های شما را می‌برد. پاشیدن آب سرد روی صورت، کار گذاشتن یک تهویه مناسب در ماشین یا باز کردن پنجره برای تغییر هوا نیز می‌تواند برای از بین بردن ناراحتی و استرس دوران بارداری شما مفید باشد. هوای سرد شما را هوشیار می‌کند و باعث می‌شود به هر چیز با نگاهی متفاوت بنگرید. زمانی که احساس ناآرامی می‌کنید بر روی تراس خانه قدم بگذارید یا دوش بگیرید.

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

هشدارها در هفته هفتم بارداری

عفونت‌های قارچی در دوران بارداری : به دلیل وجود تغییرات هورمونی زیاد در بدن شما، احتمالاً در این دوران در معرض عفونت‌های قارچی در دوران بارداری قرار می‌گیرد. عفونت ها غالباً توسط قارچ‌هایی ایجاد می‌شوند که معمولاً در ترشحات بدنتان وجود دارند و اصلاً برای جنین مضر نیستند. اگر در هنگام زایمان، عفونت‌های قارچی داشته باشید، احتمال دارد نوزاد یک هفته پس از تولد یک عفونت ملایم دور دهان به نام «برفک» بگیرد که به آسانی قابل درمان است. در عین حال ممکن است یک عفونت‌های قارچی در دوران بارداری شما را ناراحت کند، شاید متوجه تغییراتی در ترشحات واژنی شوید که به صورت پنیر باشد.

احتمال دارد که همراه با عفونت‌های قارچی در دوران بارداری ، دچار سوزش، خارش و التهاب در ناحیه واژن شوید. در چنین شرایطی از لباس‌های راحت و نخی به جای لباس‌های تنگ و نایلونی استفاده کنید و ناحیه واژن را خشک نگه دارید. اگر در سه ماه اول بارداری دچار عفونت‌های قارچی شده‌اید، پزشک قادر است به وسیله آزمایش ترشحات واژن، به تشخیص دقیق‌تری برسد. پزشک با نمونه گیری از ترشحات می‌تواند عفونت‌های قارچی و عفونت‌های بدن را نیز تشخیص دهد و برای درمان به شما توصیه می‌شود تا از داروهای مثل: مونسیتات استفاده نمایید. توصیه‌های بهداشتی مثل افزودن ۱ فنجان گل گندم با نصف فنجان بکینگ پودر به آب حمام را انجام دهید و محل عفونت را با آب سرد کمپرس کنید تا خارش و التهاب کم شود، همچنین ماست را همراه سبزیجات تازه بخورید.

علائم عفونت‌های قارچی در دوران بارداری : عفونت‌ قارچی می‌تواند آزاردهنده باشد و در صورت درمان نشدن به مرور بدتر شود، اگرچه ممکن است به مرور زمان این علائم از بین برود. علائم عفونت‌های قارچی در دوران بارداری عبارتند از:

♦ قرمزی، خارش و التهاب در واژن

♦ درد و سوزش در واژن و ناحیۀ بیرونی اطراف آن

♦ ترشحات بی‌بو و پنیری شکل یا مانند کرِم از واژن و اغلب سفید رنگ

♦ ناراحتی یا درد هنگام رابطۀ جنسی

♦ سوزش هنگام ادرار کردن

 تغذیه در هفته هفتم بارداری

بالا رفتن وزن در دوران بارداری: اگر شروع به افزایش وزن در دوران بارداری کرده‌اید، اصلاً رژیم نگیرید. رژیم غذایی بدن شما و جنینتان را از دریافت مواد غذایی موردنیاز محروم می‌کند. در عوض روی رژیم غذایی سالم متمرکز شوید و از مصرف نوشیدنی‌های غیر لازم پرهیز نمایید و تا جای ممکن طبق توصیه پزشک، ورزش کنید. هدفتان این باشد که بتدریج وزنتان افزایش پیدا کند. بهترین نوع افزایش وزن این است که در فواصل مشخص، مقدار کمی وزن اضافه کنید تا این که در یک هفته تقریباً ۳ کیلو افزایش وزن داشته باشید و برای چند هفته هیچ گونه افزایش وزنی نداشته باشید.

به توصیه‌های زیر در مورد بالا رفتن وزن توجه نمایید.

♦ اگر قبل از بارداری تان وزن متعادلی داشته‌اید، در حال حاضر باید ۳۵-۲۵ پوند (۱۱۱۵ کیلوگرم) وزن اضافه کنید.

♦ اگر قبل از بارداری تان اضافه وزن داشته‌اید، حالا باید ۲۵- ۱۵ پوند (۶-۱۱ کیلوگرم) وزن بگیرید.

♦ اگر فرد چاقی بودید، ۱-۱۵ پوند (۶ کیلوگرم) اجازهی اضافه وزن دارید.

♦ اگر چند قلو حامله هستید میزان افزایش وزنتان به چندین عامل بستگی دارد که شامل وزن قبل از بارداریتان و تعداد بچه‌هایی که باردارید می‌شود. به طور مثال خانمی که دو قلو باردار است باید ۲۵-۳۵ پوند (۱۱-۱۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد.

 یبوست در بارداری: در هفته ۷ بارداری انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود قرار دهید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته هفتم بارداری

بیماری‌های انتقالی از طریق روابط جنسی: بارداری، شما را از ابتلا به بیماری‌های جنسی STP محافظت نمی‌کند. اگر در دوران بارداری به بیماری‌های جنسی مبتلا شده‌اید، یا چنین بیماری‌هایی داشته و باردار شده‌اید، سلامت خود و جنینتان را در معرض خطر قرار داده‌اید. بسیاری از بیماری‌های انتقال یافته از طریق روابط جنسی، علائم و نشانه‌های کمی دارند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند همه خانم‌های باردار (جوان با پیر) در اولین مراجعه به پزشک، همگی تست بیماری‌های جنسی را انجام دهند. بسیاری از این بیماری‌ها به آسانی درمان می‌شود و اصلاً آسیبی به جنین وارد نمی‌کند.

 ایدز : حدود ۱۶۰۰۰۰ نفر از زنان آمریکا ناقل ویروس HIV هستند که این ویروس عامل اصلی بیماری ایدز است. این بیماری در ابتدا بسیار خفیف است و ممکن است علائم آن با بیماری آنفولانزا اشتباه گرفته شود. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌های باردار در اولین مراجعه به پزشک آزمایش ایدز را انجام دهند.

اگر در مورد ابتلای خود به این بیماری شک دارید، عاقلانه‌تر اینست که برای سلامت جنین و خودتان حتماً آزمایشی را انجام دهید. مادران باردار مبتلا به این ویروس، می‌توانند با ترکیبی از داور مانع رسیدن ویروس به جنین شوند. داروهای جدید، خطر رسیدن ویروس به جنین را تا ۲ درصد کاهش می‌دهند و این خطر در مادرانی که درمان نشده‌اند، تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. زنانی که دارای ویروس پیشرفته هستند، ممکن است جهت حفاظت بیشتر نوزاد از ابتلا به ویروس، به سزارین نیاز داشته باشند. اگر شما در اوائل بارداری آزمایش ایدز را انجام نداده‌اید، چنانچه دوست داشته باشید، پزشک از شما می‌خواهد از تست سریع استفاده کنید. اگر جواب مثبت بود، جنین از دارو، جهت جلوگیری از انتقال ویروس، هنگام وضع حمل بهره مند خواهد شد.

خوردن فست فود ممنوع: شما و کوچولویتان در هفته ۷ بارداری  به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. غذاهای لذیذ و خوشمزه ای را انتخاب کنید که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند و هم سلامت شما و فرزندتان را در طول ۴۰ هفته بارداری تضمین نماید. پس از همین امروز غذاهایی را که از نظر ارزش غذایی و سلامتی کامل به‌ درد نخور هستند، ترک کنید و سعی کنید غذاهایی کامل سلامت و سودمند مصرف کنید.

توصیه های مهم در هفته هفتم بارداری

زمان مناسب برای سونوگرافی: هفته ۷ بارداری بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش سونوگرافی است. سونوگرافیست با دقت جنین را بررسی می کند و سن جنین و رشد نطفه در رحم را مشاهده می کند. در این مرحله، جنین وارد مرحله اصلی رشد شده است و خصوصیات منحصر به فردی از خود نشان میدهد.

زرافه جادویی - سونوگرافی در هفته هفتم بارداری
سونوگرافی در هفته هفتم بارداری

 

در این مرحله تشخیص سن جنین کار آسانی نیست و میزان رشد از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند. در هفته ۷ بارداری می توانید نکات مهمی را در خصوص بارداری بفهمید. سونوگرافی در ابتدای بارداری می تواند:

بارداری را تایید کند.

سن دقیق جنین را مشخص کند .

منبع از دست دادن خون را تعیین کند.

نشان دهد رحم، تخمدان و لوله های رحم شکل مناسبی دارند.

بارداری خارج از رحم را مشخص کند.

رشد و تکامل جنین را بررسی کند.

به شما اجازه می دهد ضربان قلب جنین را از طریق سونوگرافی بشنوید.

در سونوگرافی اول خیلی امیدوارم نشوید زیرا اطلاعات اندکی در اختیار شما قرار می دهد. جنین و کیسه بارداری بسیار کوچک است، به طوری که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.


نوشته های مشابه

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته

هفته ششم بارداری

هفته هشتم بارداری

لینک اینستاگرام زرافه جادویی:

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
هفته هشتم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته ششم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست