همه چیز درباره دکوراسیون اتاق کودک

اهمیت توجه والدین به دکوراسیون اتاق‌خواب کودکان

هفت سال اول زندگی مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت هر فرد دارد. به همین دلیل انتخاب وسایل و حتی اسباب‌بازی‌ها برای کودکان و نحوه چیدمان آن‌ها اهمیت بیش‌تری پیدا کرده، دقت بیش‌تری می‌طلبد. تزیین اتاق کودک به مواردی مثل پرده اتاق کودک،رنگ اتاق کودک،اتاق کودک دختر و پسر،فرش اتاق کودک و استیکر اتاق کودک بستگی دارد. شاید به همین دلیل است که دکوراسیون اتاق‌خواب کودکان بیش از هر جای دیگر در خانه، هر چند وقت یک بار باید تغییر یابد تا با توجه به روحیات آن‌ها از تنوع کافی برخوردار بوده و رویای بچگی آن‌ها را تکمیل کند. در این مقاله همه چیز درباره دکوراسیون اتاق کودک را مرور خواهیم کرد.

همه چیز درباره دکوراسیون اتاق کودک

جدا از ایمنی وسایل که در درجه اول اهمیت قرار دارد، این باور که هم‌زمان با رشد کودک، وسایل او نیز بزرگ می‌شوند، اهمیت آشنایی با وسایل مورد نیاز آن‌ها را در مقاطع مختلف پررنگ‌تر می‌کند.اما این را در نظر داشته باشید که لوازم اتاق او باید هم کاربردی و هم متناسب با سن اش باشد. برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید نکات متعددی را مد نظر قرار داد. اولین نکته رنگ اتاق کودک است که باید مورد توجه ویژه ای واقع شود. برای رنگ اتاق کودک از رنگهای زرد، صورتی، بنفش، آبی روشن، سبز روشن و دیگر رنگ‌های شاد می‌توانید استفاده کنید. به کار بردن رنگ‌های مناسب برای کودکان چه در اسباب بازی‌ها چه در دکوراسیون اتاق خواب آن‌ها بسیار مهم است.

 در دکوراسیون اتاق کودک این موارد را رعایت کنید: 

  1. فضای اتاق خواب کودک بهتر است فرش شده، و یا به طور کامل موکت شده باشد، سعی کنید هیچ فضایی از روی زمین در اتاق کودک بدون پوشش در نظر گرفته نشود.
  2. رنگ آمیزی اتاق کودک بهتر است با علم روانشناسی انجام شود، رنگ ها را شناخته و با توجه به انرژی آنها به رنگ آمیزی اتاق کودک بپردازید.
  3. کودکان ما نیز همانند کودکی ما علاقه بسیار زیادی به خانه های پارچه ای کنج دیوار دارند، برای آنها چنین فضایی در گوشه ای از اتاق فراهم کنید.
  4. اتاق کودک در شب باید از کمی نور خفیف بهره بگیرد، به این منظور از یک شب خواب و یا یک نور مخفی در قسمتی از اتاق استفاده کنید.
  5. از کتابهای کوچک رنگارنگ در اتاق کودک خود استفاده کنید و به این منظور کتابخانه ای زیبا برای او فراهم کنید.
  6. برای اتاق نوزاد بهتر است از صندلی مخصوص برای شیر دادن مادر به فرزند استفاده کنید.
  7. یک قسمتی از دیوار را برای نقاشی کردن کوکان در نظر بگیرید، برای این قسمت پوششی در نظر بگیرید که کودک دلبندتان بدون مشکل بتواند بر روی آن دیوار نقاشی کند.
  8. اگر قرار است برای اتاق کودک خود وسایلی جدید تهیه کنید، بهتر است این کار با سلیقه او انجام بگیرد.
  9. یک چراغ مطالعه دیواری برای کودکان ۸-۷ ساله، امکان مطالعه را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. این مسئله به خصوص خواندن کتاب توسط کودک بزرگ‌تر برای خواهر یا برادر کوچک‌تر از خود در موقع خواب را راحت‌تر می‌کند. چراغ را بالای تخت در جایی به دیوار نصب کنید که امکان دست زدن به لامپ داغ برای آن‌ها وجود نداشته باشد و به راحتی با زدن یک کلید در بالای سر خاموش و روشن شود.
  10. به جای گذاشتن وسایل زیر تخت، از یک طاقچه یا قفسه کوچک روی دیوار برای قرار دادن وسایل نرمی که کودک بدون آن‌ها نخواهد خوابید، استفاده کنید. آن‌ها را داخل سبدهای تزیینی نرم قرار دهید تا هنگام خواب کودک احساس آرامش کرده و امکان دسترسی او به آن‌ها وجود داشته باشد.

دکوراسیون اتاق کودک

  1. از همان ابتدا مدل تخت‌خواب‌هایی را خریداری کنید که امکان تغییر سایز داشته باشند. این مسئله به خصوص در مورد یک اتاق برای دو فرزند اهمیت داشته، به استفاده بهینه از فضا زمانی که آن‌ها کوچک‌ترند، کمک کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.
  2. در مورد دخترها باید توجه کرد که بازی با عروسک در قالب پوشاندن لباس آن‌ها، بستن دگمه‌ها و گره زدن بند لباس عروسک نه تنها تمرینی برای انگشت‌های کوچک آن‌هاست بلکه به آن‌ها در پرورش مهارت‌های اجتماعیشان از طریق تصورات و نقش‌هایی که بازی می‌کنند هم کمک می‌کند و این بیش‌ترین چیزیست که از اسباب بازی‌های کوچک کسب می‌کنند. پس به وسایل مورد علاقه آن‌ها اهمیت دهید و جای خاصی برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  3. وسایل بازی کودکان را می‌توانید داخل سبدهای مختلف قرار دهید. برای نظم و ترتیب بیش‌تر، آن‌ها را داخل سبدهای حوله‌ای و دکوری به دیوار وصل کنید. هنگام نصب قد کودک خود را در نظر بگیرید.
  4. از قفسه‌هایی با ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید. جعبه‌های فایبرگلاس در اندازه‌های مختلف برای قرار دادن اسباب‌بازی‌های ریز و درشت بسیار مناسبند. بهتر است قفسه‌ها طوری باشند که جعبه‌های لبه‌دار مانند کشو داخل آن (چارچوب دراور مانند) قرار بگیرند. سعی کنید هر کدام از جعبه‌ها به رنگ‌های مختلف، مناسب با اتاق کودک باشد تا او بتواند به راحتی هر وسیله تفکیک شده‌ای را پیدا کند.
  5. جای خاص و نیمکت مانندی با ام‌دی‌اف نزدیک کتابخانه یا قفسه کتاب‌ها برای مطالعه و کتاب خواندن او اختصاص دهید. روی نیمکت، تعدادی کوسن برای استراحت موقت وی قرار دهید.
  6. سعی کنید این قسمت از سطح زمین بالاتر بوده و در زیر آن جعبه‌ای از همان جنس (ام‌دی‌اف) قرار دهید تا نهایت استفاده را از فضا ببرید. از مزایای این طراحی آن است که کودک بعد از خواندن کتاب می‌تواند جعبه زیری را بیرون آورده، تمام وسایل روی نیمکت را داخل آن قرار دهد. با کشیدن جعبه به کنار تخت و جایگزین کردن صندلی به جای آن می‌تواند از این فضا به عنوان میز تحریر استفاده نماید. با نصب یک چراغ مطالعه دکوراسیون این قسمت کامل می‌شود.
  7. کتابخانه دیواری را  جایی نصب کنید که او بتواند به تنهایی به کتاب‌ها دسترسی داشته و خود از میان آن‌ها بدون کمک شما کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.
  8. قرار دادن جعبه‌های مختلف داخل کمد، ضمن آن که باعث می‌شود از کل فضای کمد استفاده کنید به کودک هم در پیدا کردن وسایلش کمک می‌کند.
  9. قرار دادن عروسک‌های نرم داخل جعبه‌های اسباب‌بازی قابل انعطاف باعث می‌شود کودک به آن‌ها دسترسی داشته، احساس امنیت کند. به خصوص اگر آن‌ها را زیر تختش قرار دهید، او اطمینان خاطر پیدا می‌کند که به جز وسایل مورد علاقه، چیزی به نام هیولا یا مورد ترسناکی زیر تخت وجود ندارد. برای جای اسباب‌بازی زیر تخت بهتر است از نوع نرم و دردار شبیه به چمدان استفاده کنید.
  10. دختربچه‌ها در یک سن خاص به پرو لباس بسیار علاقه پیدا می‌کنند و با عوض کردن دائم لباس، خود را در قالب شخصیت‌های مختلف می‌بینند. گوشه خاصی را نزدیک کمد، برای تغییر لباس او اختصاص دهید. در این قسمت؛ آینه، دیوارکوب و چند گیره رخت‌آویز نصب کنید. سعی کنید لباس‌ها را در ارتفاعی قرار دهید که امکان دسترسی به آن‌ها بدون کمک، برای او وجود داشته باشد.
  11. در دکوراسیون اتاق کودک و انتخاب اسباب‌بازی از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده کنید و از تک‌رنگی بپرهیزید.

 

اتاق کودک

ایده هایی برای دکوراسیون اتاق کودک

برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید نکات متعددی را مد نظر قرار داد. اولین نکته رنگ اتاق کودک است که باید مورد توجه ویژه ای واقع شود. برای رنگ اتاق کودک از رنگهای زرد، صورتی، بنفش، آبی روشن، سبز روشن و دیگر رنگ‌های شاد می‌توانید استفاده کنید. به کار بردن رنگ‌های مناسب برای کودکان چه در اسباب بازی‌ها چه در دکوراسیون اتاق خواب آن‌ها بسیار مهم است.

رنگ اتاق کودک

هنگام انتخاب رنگ اتاق کودک همه ما بر اساس سلیقه خود که چه رنگی را بیشتر دوست داریم، رنگ دیوار را انتخاب می‌کنیم که البته به خاطر علاقه ما به آن رنگ بیشتر مواقع هم از تصمیم خود راضی هستیم.

باید بدانیم که رنگ‌ها تاثیرات متفاوتی روی بدن و ذهن انسان می‌گذارد برای همین انتخاب رنگ اتاق خواب کودک اهمیت زیادی دارد. هیچ پدر مادری نمی‌خواهد کودکش دچار اختلالات رفتاری شود. پس باید به همه نکات ریز برای انتخاب رنگ اتاق کودک دقت شود.

معمولا رنگ صورتی برای اتاق کودک دختر و رنگ آبی برای اتاق کودک پسر در نظر گرفته می‌شود و وقتی نمی‌دانید که فرزند شما دختر است یا پسر، زرد و سبز رنگ‌های مناسبی هستند. البته رنگ اتاق بچه به این چند رنگ محدود نمی‌شود و رنگ‌های زیبای دیگری هم وجود دارند که برای اتاق کودک فوق العاده‌اند.

علاوه بر دو رنگ سنتی و متداول صورتی و آبی، بنفش هم رنگ زیبایی است. بنفش بسیار مهیج است و یک رنگ سلطنتی به شمار می‌رود. بنفش هم مانند سایر رنگ‌ها درجه بندی مختلفی دارد. لازم به گفتن نیست که بنفش تیره برای اتاق کودک انتخاب مناسبی نیست و رنگ ارغوانی بهترین آن‌هاست. رنگ ارغوانی دوست داشتنی و آرامش بخش است، درست مانند آبی و برای هر دو جنسیت مناسب است.

رنگ‌های گرم معمولا کودک را پر انرژی و ذهنش را فعال می‌کند. این رنگ‌ها فضا را بزرگ و احساس امنیت به کودک می‌دهد. رنگ نارنجی گرم و دلنشین است و ارتباطات اجتماعی کودک را تقویت می‌کند. اما استفاده زیاد از این رنگ در اتاق خواب ممکن است کودکتان را به یک کودک پیش فعال تبدیل کند. شاید این رنگ برای کلاس درس و مهد کودک گزینه بهتری باشد.

قرمز از آن رنگ‌هایی است که به هیچ وجه برای اتاق کودک پیشنهاد نمی‌شود. به این دلیل که این رنگ ارتباط زیادی با خشونت و تحریکات عصبی داشته و مانع تمرکز می‌شود و حتی باعث سردرد نیز می‌گردد. اما اگر این رنگ به درستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود تاثیرات مثبتی مثل افزایش انرژی و حتی افزایش تمایلات ورزشی را منجر می‌شود. نارنجی رنگ محبوبی نیست و خیلی کم در خانه‌ها استفاده می‌شود. غیر قابل انکار است که نارنجی یک رنگ بسیار روشن و شاد است و حقیقت این است که رنگ مزاحمی برای آرامش اتاق خواب است، اما واقعا جذاب و برجسته است.

رنگهای سرد برخلاف رنگ‌های گرم یک فضای آرام و ساکت ایجاد می‌کنند. اگر میزان آن زیاد باشد باعث ایجاد حس افسردگی و دلتنگی می‌شود. آبی برخلاف قرمز رنگ آرام بودن است. فشار خون را پایین می‌آورد و خشونت را کم می‌کند. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید رنگ آبی خنکی بیشتری به اتاق می‌دهد. همچنین رنگ آبی برخلاف قرمز و نارنجی اشتها را هم کم می‌کند و مانع پرخوری می‌شود. رنگ آبی را با سفید ترکیب کنید تا اتاق بیش از حد افسرده و سرد نباشد. رنگ سبز از طبیعت گرفته شده و فرح بخش و آرامش بخش است. البته در انتخاب رنگ سبز دقت داشته باشید که سبز زیبایی را انتخاب کنید.

وسایل اتاق کودک و به خصوص نوزاد متنوع و زیادند. چیدمان آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است تا در عین مرتب بودن، امکان دسترسی به آن‌ها به راحتی وجود داشته باشد.

رنگ اتاق کودک

مدل‌های کاغذ دیواری اتاق کودک

اتاق کودکان باید در عین جذابیت، محیطی آرام و دل‌نشین برای کودک باشد. به طوری که کودک در آن احساس آرامش کند و از بودن در اتاق خود لذت ببرد. از این رو تزیین اتاق کودک اهمیت بسیاری دارد. کاغذ دیواری اتاق کودک یکی از وسایل تزیین دکوراسیون است.

امروزه در تزیین منازل از انواع مدل کاغذ دیواری استفاده می‌شود. در انتخاب این مدل‌ها باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. کاربرد فضای مورد نظر از جمله مهمترین فاکتورهای انتخاب کاغذ دیواری می‌باشد. در انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب کودک علاوه بر توجه به دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک باید به روحیات کودکانه او نیز توجه ویژه شود.

استیکر اتاق کودک

اتاق خواب کودک جایی است که او اکثر وقت خود را در آن می‌گذراند و هر چه دکوراسیون اتاق، کودکانه‌تر و سرگرم کننده‌تر باشد او لذت بیشتری از حضور در اتاق خود خواهد برد و بالطبع احساس آرامش بیشتری نیز برای به ارمغان خواهد آورد.اگر به دنبال گزینه‌های ارزان قیمت و تاثیرگذار برای تزیین اتاق خواب فرزند خود باشید مطمئنا انتخاب اول و آخر شما باید استیکر اتاق کودک باشد چون هر دوی این خصوصیات را در کنار هم دارد.

نوشته های مشابه

با استیکر دیواری اتاق کودک را تزیین کنید

۲۰ طرح دکوراسیون اتاق خواب پسرانه با ترکیب رنگ آبی

۲۰ طرح جذاب شلف اتاق کودک و نوجوان

 

 

 

 

 

نوشتهٔ بعدی
۳۰ طرح دکوراسیون اتاق خواب دخترانه با ترکیب رنگ صورتی

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست