آموزش کودکان در باغ گیاه شناسی ملی ایران

معرفی باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران (در محدوده شهرداری منطقه- ۲۲ تهران) واقع گردیده است.در طراحی باغ برای ایجاد مناظر و چشم اندازهای طبیعی سه کوه که نشان دهنده کوههای زاگرس، البرز و هیمالیا است ایجاد شده و هم چنین ۶ دریاچه و دو رودخانه که هریک در کنار گیاهان رویشگاه مربوطه  فضای طبیعی را ایجاد نموده اند و دارای جاذبه های گردشگری خاصی هستند.

از دیگر جاذبه های باغ  دو ابشار است که ریزش آب در آنها از بلندی ها و لابلای صخره ها صورت می گیرد.

طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به نحوی پیش‌بینی شده‌است که نشان‌دهندهٔ الگویی از باغ ایرانی باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش‌بینی شده که چهار بلوار در چهار جهت به آن می‌پیوندد. این باغ نه تنها جایی برای گشت و گذار و لذت بردن از مناظر زیبا است، بلکه نقشی مهم در تحقیقات گیاه‌شناسی دارد و به عنوان ذخیر‎ه‎گاه ژنتیکی از گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پارک، طبیعت تمام دنیا را می توان مشاهده کرد! نمونه های ارزشمندی از گیاهان مناطق مختلف دنیا، تحت نظارت کارشناسان و به طور کاملا علمی در این مکان نگه داری می شوند.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یکی از بزرگ‌ترین فضاهایی است که به پژوهش و تحقیق در زمینه علوم گیاهی و باغبانی می‌پردازد. این باغ یکی از ۱۰ باغ برتر جهان از نظر جمع‌آوری و معرفی گونه‌های گیاهی مختلف است.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، مکانی علمی و آموزشی است که در کنار آن به عنوان محلی برای تفریح هم شناخته می‌شود. دیدن این باغ در مقاطع مختلف تحصیلی می‌تواند انگیزه‌ای برای پیشرفت در دروس علوم و جغرافی برای دانش‌آموزان باشد. همچنین با دادن درخواست بازدید گروهی دانش آموزان از این باغ، مسئولان امکان ارائه اطلاعات توسط کارشناسان را فراهم می‌کنند.

همگان با رعایت نکاتی چون خارج نشدن از مسیرهای مشخص‌شده، خودداری از چیدن گلها و گیاهان، خودداری از نزدیک شدن به آبشارها و دریاچه‌ها و همچنین نریختن زباله و نشکستن شاخه درختان و احترام به حقوق گیاهان و سازندگان این باغ، می‌توانند از باغ گیاه‌شناسی دیدن کنند.

اقلیم خزر یکی از قدیمی‌‏ترین مجموعه‏های باغ ملی گیاه‏شناسی به شمار می‌رود. آب و هوای این منطقه باور نکردنی است و با نزدیک شدن به آن فراموش خواهید کرد کجا هستید. از دور رطوبت و بوی جنگل‏های شمال به مشام می‏رسد و گونه‏ های گیاهی متنوع و پوشش انبوه گیاهان به طور اعجاب‌انگیزی شما را به حال و هوای شمال البرز می‏‌کشاند. اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ‌های اروپایی اقلیم‌های جهانی این باغ است؛ در اقلیم چین و ژاپن، باغ‌های چینی و ژاپنی به زیبایی بازسازی شده‌اند. یکی از جالب‎ترین نمونه‏‌های گیاهی این باغ، کاشت گیاهی است که به فسیل زنده دنیا شهرت دارد و هزار سال عمر می‏‌کند.

باغ گیاه شناسی ملی ایران بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر کل دنیا محسوب می شود. تمامی گیاهان این مجموعه از گونه های ارزشمند دنیا هستند که با زحمت فراوان به این مکان آورده شده و نگه داری می شوند. علاوه بر جنبه تفریحی، این باغ جنبه علمی بالایی هم دارد و بسیاری از دانشجویان رشته گیاه شناسی برای انجام پروژه های خود به این باغ می آیند.

دسترسی به باغ گیاه شناسی

۱-بزرگراه تهران –کرج،خروجی پیکانشهر،شهرک سرو آزاد ،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

۲-ایستگاه مترو ایران خودرو، شهرک سروآزاد،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

باغ گیاه شناسی ملی ایران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ باز است.

نوشتهٔ پیشین
گردش با کودکان در باغ پرندگان تهران

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست