اختلاف پدر و مادر در انتخاب اسم نوزاد

اختلاف بر سر اسم بچه

ما به یه مشکل جدی تر برخوردیم. اونم اینکه یه مدته من و شوهرم سر انتخاب اسم بچمون به تفاهم نمی رسیم. راستش من و اون اصلا اسم های مشترکی نمی تونیم انتخاب کنیم. واقعا بعضی وقتا که نیست میشینم گریه میکنم که اسم چی بذاریم. من به خاطر اون از خیلی از اسم های انتخابیم گذشتم اما اون نه… این یک نمونه ساده و شایع از اختلاف پدر و مادر در انتخاب اسم نوزاد است.

قبل از اینکه به موضوع دخالت دیگران در انتخاب اسم بچه بپردازیم بهتر است ابتدا راهکارهایی برای رفع اختلاف بین زن و شوهر در مورد انتخاب اسم کودک بیابیم. نوع واکنشی که شما و همسرتان در مورد انتخاب اسم بچه و اختلاف نظرتان دارید، نشان می‌دهد در دیگر اختلافات و مسائل دیگرتان چگونه آن را مدیریت و اصلاح می‌کنید. کسی که بتواند چنین اختلاف نظری را به خوبی مدیریت کند حتما در چالش‌های بزرگ‌تر موفق خواهد بود.

اختلاف پدر و مادر در انتخاب اسم نوزاد
اختلاف پدر و مادر در انتخاب اسم نوزاد

انتخاب اسم کودک

بخشی از شیرین ترین لحظات دوران بارداری زمانی است که شما برای انتخاب نام فرزندتان صرف می کنید. نامی که برای کودک بر می گزینید می تواند شخصیت فردی و اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار دهد چرا که نخستین آهنگ آشنا برای کودک نام اوست و اثر بسزائی در شکل گیری اندیشه و آینده کودک دارد.

انتخاب اسم کودک مناسب برای فرزندتان یک مهارت است و شما با بدست آوردن این مهارت قادر خواهید بود یک اسم زیبا و خوش آهنگ انتخاب نمایید که نه تنها اعتمادبه نفس فرزندتان را افزایش میدهد، بلکه موجب میشود دیگران نگاه مثبتی به او داشته باشند. فرزندتان بخاطر این انتخاب عاقلانه و درست، همیشه از شما متشکر خواهد بود.

ابتدا یاد بگیرید که شنونده خوبی باشید. از همان لحظه‌ای که نام انتخابی همسرتان را شنیدید نظر و سلیقه او را بی‌اهمیت و مسخره جلوه ندهید. از همسرتان دلیل انتخاب آن اسم خاص را بپرسید و از او بخواهید توضیحی منطقی برای انتخاب اسم مورد نظرش بدهد. قبل از هرچیز باید بفهمید انتخاب آن اسم چه احساسی را در همسرتان زنده می‌کند و چه درکی از آن دارد. یادتان باشد در هیچ شرایطی خود را از همسرتان جدا نبینید و رابطه را حفظ کنید. شما فقط بر سر انتخاب اسم فرزندتان اختلاف نظر دارید و این موضوع نباید پایه رابطه‌تان را دچار مشکل کند.

انتخاب اسم نوزاد - اختلاف بر سر اسم بچه
انتخاب اسم نوزاد

راهکار اختلاف نظر زن و شوهر بر سر اسم کودک

اختلاف بر سر اسم بچه

♦️ بهتر است هر کدام از شما لیستی از اسامی مورد علاقه‌تان انتخاب کنید. البته توصیه می‌کنیم انتخاب اسم را قبل از تولد فرزند انجام دهید چون اگر اختلاف نظرتان با یکدیگر خیلی زیاد باشد زمان طولانی خواهد برد که بر سر یک اسم توافق کنید.
♦️ وقتی لیست اسامی منتخب تان را آماده کردید با یکدیگر اسامی که واقعا دوستشان ندارید و حتی ممکن است از آن متنفر باشید را خط بزنید. در این مرحله یه یک توافق نسبی رسیده‌اید که حداقل اسامی که اصلا به آن علاقه ندارید را حذف کرده‌اید.
♦️ در مرحله دوم اسامی را با توجه به اولویت تان لیست کنید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا بالاخره بر سر یک یا چند اسم خاص به توافق برسید. بعد از این مرحله از یکدیگر در مورد دلیل انتخاب اسم سوال کنید.

♦️ زمانی که افراد استدلال می‌کنند آنها تمایل به تمرکز روی آنچه می‌گویند دارند تا طرف مقابل را متقاعد کنند. حالا وقتش است به حرف‌های همسرتان خوب گوش دهید. زمانی که فردی احساس می‌کند، شنیده می‌شود تنش کاهش یافته و سازش قابل قبول‌تر خواهد شد.
♦️ لجبازی و اصرار بر روی عقیده و نظرتان را کنار بگذارید. اگر واقعا اسم منتخب همسرتان را بهتر از اسم انتخابی خودتان می‌دانید اولویت را به همسرتان دهید.

♦️ دوست داشتن یا نداشتن اسم کودک کاملا شخصی است بنابراین احساسات در آن نقش مهمی دارد. خیلی سخت است اسمی را که سال‌ها در ذهن داشتید، همسرتان دوست نداشته باشد و شما هم ناراحت نشوید.  برای بسیاری از افراد اسم با هویت گره خورده است و وقتی همسرتان آن را رد می‌کند انگار خود شما را رد کرده است. آگاهانه به خودتان یادآوری کنید احساسات همسرتان درباره اسم به دیدگاه او  مربوط است نه به رد شما.

مردان و زنان چه نامی انتخاب می‌کنند

یکی از دلایلی که باعث اختلاف بر سر اسم بچه می‌شود تفاوت سلیقه مردان و زنان با یکدیگر است. اصولا مردان به دنبال اسم‌های کلاسیک و رایج هستند و نسبت به اسم‌های خیلی خاص و عجیب و غریب تمایل نشان نمی‌دهند اما زنان همیشه به دنبال جدیدترین اسم‌ها هستند و گاه این اسامی را از روی فیلم و سریالی که می‌بینند نیز انتخاب می‌کنند. در این شرایط انتخاب یک اسم که مورد توافق دوطرف باشد کمی سخت‌تر می‌شود.

دخالت دیگران در انتخاب اسم نوزاد

در گذشته انتخاب اسم کودک پیچیدگی‌های امروز را نداشت. بزرگ‌ترها یا بازکردن قرآن اسمی انتخاب می‌کردند یا پدربزرگ و مادربزرگ به خاطر حرمتی که داشتند اسمی انتخاب کرده و به والدین اعلام می‌کردند. اما سال هاست که پدر و مادر در انتخاب اسم فرزندشان اجازه دخالت کسی را نمی‌دهند. اما اگر باز هم مادربزرگ و پدربزرگ و یا یکی از اقوام بسیار نزدیک همچنان برای انتخاب اسم فرزندتان اصرار داشت بهتر است قبل از اینکه مشکل به جای باریک برسد با همسرتان بر سر یک اسم توافق کنید و در یک مهمانی خانوادگی رسما اسم فرزندتان را اعلام کنید. از خانواده‌تان به خاطر شرکت در انتخاب اسم فرزندتان تشکر کنید اما برایشان توضیح دهید که دوست دارید انتخاب اسم فرزندتان را با همفکری همسرتان انجام دهید.

بچه‌های چند اسمه

کم نیستند بچه‌هایی که در شناسنامه یک نام دارند و در خانه با نام دیگری صدایشان می‌زنند و گاه وضعیت از این هم بدتر است. مثلا مادربزرگ و پدربزرگ چون با اسم منتخبی آنها موافقت نشده ترجیح می‌دهند نوه‌شان را با اسمی که خودشان انتخاب کرده‌اند صدا بزنند. گاه مادر فرزندش را با یک اسم و پدر با اسم دیگری به دیگران معرفی می‌کند. در این آشفته بازار تنها کسی که دچار بحران هویتی شده فرزندی است که واقعا نمی‌داند به کدام اسم تعلق دارد و خودش هم گیج و سرگردان است. اینها داستان و تخیل نیست این اتفاق‌ها در بسیاری از خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و تعداد آن کم هم نیست.


جستجوی اسم کودک بر اساس حرف الفبای فارسی

زرافه-جادویی-انتخاب-اسم-کودک-الفبا-2


نوشته های مشابه:
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدر یا مادر بزرگ
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
انواع خانواده از نظر انضباط کودک
باورها و نگرش های غلط والدین در رابطه با فرزندان
خطاهای رایج در فرزند پروری

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BqKtEpwASa1/

 

نوشتهٔ بعدی
تنها گذاشتن کودکان در خانه از چه سنی و با چه شرایطی؟
نوشتهٔ پیشین
آرامش داشتن را به کودکان بیاموزیم

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست