به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید

 به رفتارهای اشتباه فرزندتان پاداش ندهید

به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید . چگونه والدین و دیگران می توانند به طور ناخواسته رفتار بد، کودک یک دنده و  کودک پرخاشگر را پاداش داده و باعث تبدیل آن رفتار به یک مشکل جدی شوند؟  لجبازی کودکان نوعی رفتار مقابله ای در کودکان می باشد که معمولاً والدین در مواجهه با آن رفتارهای مختلفی را نشان می دهند.

مشاهده گریه کردن و قشقرق به راه انداختن یک کودک موجب آشفتگی و ناراحتی هیجانی است. والدین و دیگر اطرافیان به منظور متوقف ساختن گریه ها و قشقرق های کودک، در نهایت مقابل او تسلیم می شوند. بنابراین، کودک یک دنده یاد میگیرد با ایجاد استرس هیجانی و ناراحتی برای دیگران، آنها را در مقابل مطالبات خود تسلیم نماید. پس به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید.

لجبازی چیست؟

لجبازی نوعی رفتار مقابله ای در کودکان می باشد که معمولاً والدین در مواجهه با آن رفتارهای مختلفی را نشان می دهند. البته اکثرا هم  با شکست مواجهه می شوند. از ایجاد رفتارهائی که منجر به لجبازی در کودکان می شود، تاحد ممکن اجتناب کنیم. چرا که درواقع این ماهستیم که بازنده خواهیم بود.

لجبازی کودک هر علتی که داشته باشد، نباید باعث شود شما دایما واهمه داشته باشید که در صورت عمل نکردن به یکی از تقاضاهای کودک با صحنه ای چون کوبیدن خودش به زمین و جیغ و فریاد او روبرو می شوید. شما می توانید این گونه رفتارها را با برخورد و واکنش درست در هنگام بروز و بعد از آن تغییر دهید.

به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید -لجبازی کودکان
به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید

پاداش به طور ناخواسته به کودک لجباز و پرخاشگر

به کودکان لجباز و یک دنده پاداش ندهید

بسیاری از والدین، مهارت های کنترل مناسب مقابله با لجبازی کودکان را نمی دانند. یک کودک پرخاشگر ممکن است قدرت و کنترل  قابل ملاحظه ای را بر روی والدین خود و دیگران بدست بیاورد. او ممکن است برای به کرسی نشاندن حرف خود، کلافه کردن و غر زدن مداوم، فریاد کشیدن، گریه کردن یا حملات فیزیکی به والدین، و همسالان خود دست بزند و تنها زمانی که دیگران خواسته هایش را برآورده سازند، آرام گرفته و از وارد آوردن استرس و ناراحتی بر آنها دست می کشد.

منطقی بودن با کودکان لجباز کار سختی است و گاهی اوقات صبر شما به پایان می رسد. چنین کودکی با انرژی و تحمل بی پایان، والدین خود و دیگران را وادار می سازد تا رفتار بد او را پاداش بدهند. کودک لجباز و پرخاشگر می تواند مهارت و قدرت زیادی را در کنترل کردن والدین، و همسالانش پیدا کند. او از روش ” کنترل از طریق اذیت “استفاده می کند. البته حواسمان باشد هدف این نیست که کودکی را تربیت کنیم که آرام باشد و از همه دستورهای والدین اطاعت بی چون و چرا کند، بلکه هدف این است که پدر و مادرها یاد بگیرند که رفتار مناسب را در کودک خود تقویت کنند.

روانشناسان معتقدند تهدید، بچه‌ها را لجبازتر می‌کند. لجبازی در کودکان معمولا ً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و حتی می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. کودکان برای پیدا کردن خود و جایگاهشان و گاهی به دلیل اینکه می‌خواهند خودشان را به اطرافیان ثابت کنند لجبازی می‌کنند و یکی از اساسی‌ترین مشکلات این است که والدین در این شرایط خودشان هم داخل بازی لجبازی کودکان می‌شوند و آنها هم به نوعی به لجبازی با آنها می‌پردازند.

بدترین کار در تشدید لجبازی کودک، تهدید کردن او است. باید بتدریج او را نسبت به کاری که باید انجام دهد آماده کنید و قواعدتان را خیلی روشن و قابل درک بیان کنید. با این حال کارشناسان علوم تربیتی لجبازی را خصلتی طبیعی و ضروری می‌دانند که از تمایل کودک به کسب درجاتی از استقلال شخصیتی ناشی می‌شود و باید پذیرفته و کنترل شود. بر این اساس لجبازی نکردن کودک در هیچ زمینه‌ای می‌تواند نشانه یک عارضه حاد روانی باشد که باید برای درمانش اقدام کرد.

رشوه ندادن و حذف پاداش کودک لجباز

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه کردن و یا داد کشیدن بکند و از این راه بخواهد به خواسته ی خود برسد و والدینی که به اصطلاح حوصله ندارند با دادن امتیاز(رشوه) به کودک، او را ساکت می کنند، باعث پرورش لجبازی در او می شوند. پس باید پدر به خصوص مادر از دادن هرگونه رشوه و پاداش به کودک خوداری کند. البته تشویق برای کارهای خوب و مثبت کودک با رشوه دادن فرق دارد. تشویق باعث رشد اعمال نیک و حرکت به سوی ترقی می شود. اما باید توجه داشت که تشویق و پاداش، باید به اندازه و درخور کار او باشد.

 

نوشته های مشابه
نه گفتن کودک به والدین
نقش تشویق در افزایش اعتماد به نفس در کودک
چه زمانی به کودک دستور می دهیم ؟
روش صحیح برخورد با بدرفتاری کودکان
پاداش و تشویق مناسب برای کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟ 
نوشتهٔ پیشین
سن مناسب شروع آموزش هنر و موسیقی به کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
فهرست