علائم و روش های درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چیست؟

علاوه بر جسم مادران باردار که در طی دوران بارداری دچار تغییرات حیرت‌انگیزی خواهد شد روح و روان آنها نیز دستخوش ناملایمات زیادی می شود. بنابراین طبیعی است که مادران باردار در این دوران و یا پس از وضع حمل احساس شادی یا سرخوشی پایان یک مسیر سخت را نداشته باشند. اگر پس از زایمان در طول مدت بیش از دو هفته احساس ناراحتی و یا غم و اندوه غیر معمولی می کنید، ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشید. یکی از نشانه های قوی در این زمینه عدم علاقه مادر در حفظ، نگهداری و انجام مراقبت های معمول کودک تازه متولد شده است. نگران نباشید این مشکل در میان بسیاری از مادران رایج می باشد در این مقاله زرافه جادویی سعی می‌کند تا علائم این بیماری و همچنین راه ها و روشهای درمان افسردگی بعد از زایمان را به شما معرفی کند به سایر سوالاتی که در این زمینه در ذهن شما نقش بسته است تا آنجا که ممکن است پاسخ خواهیم داد.

علائم و روش های درمان افسردگی پس از زایمان
علائم و روش های درمان افسردگی بعد از زایمان
آیا دچار افسردگی پس از زایمان شده اید؟ راهنمای کامل علائم افسردگی پس از زایمان و روش های درمان آن را در این مقاله بخوانید

جالب است بدانید اکثر مادران پس از زایمان احساس شگفت مادرانه ای که انتظارش را می کشیده اند را در چند روز آغازین تجربه نخواهند کرد. در واقع شاید این حالت برای همه ما در برخی از موقعیت های دیگری نیز پیش آمده باشد. تصور کنید یک مسیر سخت یا یک مدت طولانی از وقت خود را به انجام عملی خاص مانند آماده شدن برای کنکور اختصاص می دهی. چند درصد از ما فردای روز کنکور احساس خوشایندی خواهیم داشت؟ در واقع در این هنگام ذهن انسان از خود خواهد پرسید آیا این همه مشقت ارزشش را داشت؟ و یا اینکه در آینده چه خواهد شد؟ آیا نتیجه زحماتم را خواهم دید یا بر مشکلات زندگی ام افزوده می شود؟

بنابراین احساس افسردگی بعد از زایمان تا چند روز کاملاً طبیعی است و برای اغلب مادران اتفاق می افتد. اما آنچه که ممکن است یک بیماری جدی تلقی شود این است که احساس کرختی و بی علاقگی برای مدتی بیش از دو هفته ادامه داشته باشد. در این مدت مادر احساس غم و اندوه و ناامیدی بسیاری می کند. به زندگی جدیدی که با فرزند تازه متولد شده خود به دست آورده است علاقه ای ندارد و گاه ممکن است حتی کودک خود را ابداً دوست نداشته باشد. حقیقت این است که افسردگی پس از زایمان علاوه بر اینکه می تواند به رشد معمول و طبیعی کودک ضربه وارد کند در واقع بزرگترین خطر را متوجه خود مادر خواهد کرد. بنابراین بایستی بدانید که درمان افسردگی پس از زایمان علاوه بر اینکه به آرامش روحی شما کمک خواهد کرد در واقع برای جلوگیری از اتفاقات بدی که ممکن است برای بدن شما بیفتد نیز ضروری است.

زرافه-جادویی-افسردگی-پس-از-زایمان-02
علائم افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان:

بر طبق آمار تقریباً یک نفر از هر ۸ مادری‌ که کودک تازه ای به دنیا می‌آورند دچار افسردگی پس از زایمان خواهد شد. در واقع تغییرات بزرگی که در جسم و روان مادر در طی دوران بارداری و پس از آن اتفاق می افتد ممکن است مادر را به سمت مشکلات شدیدتری سوق دهد. اگر پس از زایمان در مدت بیش از دو هفته دارای هر یک از علائم افسردگی بعد از زایمان هستید بهتر است که به پزشک معالج خود مراجعه فرمایید. علائم افسردگی پس از زایمان عمدتاً عبارتند از:

  • احساس بی قراری و ناخوشی طولانی‌مدت
  • احساس تنهایی، غم و ناامیدی
  • گریه کردن به مدت طولانی
  • داشتن افکاری برای صدمه زدن به کودک
  • فکر صدمه زدن به خود
  • بی علاقگی به کودک و یا عدم ارتباط روانی با کودک تازه متولد شده.
  • حتی ممکن است احساس کنید که این کودک متعلق به شما نیست.
  • بی انگیزگی و کاهش سطح انرژی
  • پر خوری و کم خوری
  • پر خوابی و یا کم خوابی
  • عدم تمرکز و مشکلات حافظه
  • احساس گناه و بی ارزشی.
  • احساس یک مادر بد بودن.
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت برده اید.
  • دوری گزیدن از دوستان و خانواده
  • سردرد، سرگیجه و یا مشکلات گوارشی که برای بیش از دو هفته از بین نمیروند.

برخی از مادران ممکن است از ترس قضاوت شدن مشکلات جدیدی که پس از زایمان برایشان ایجاد شده است را پنهان کنن. در حقیقت این مادران علاوه بر اینکه به رشد و آینده کودک خود لطمه می زنند در حق خود نیز اجحاف می‌کنند. خجالت نکشید. افسردگی پس از زایمان دقیقاً مانند یک بیماری مرسوم مثل سرماخوردگی شناخته شده است و راه‌های درمان خود را نیز دارد. بنابراین با حفظ خونسردی و آرامش کامل بهتر است که هر چه زودتر پزشک معالج خود را ببینید و با آن در مورد شرایط جدیدی که تجربه می کنید گفت و گو کنید.

علل افسردگی بعد از زایمان
علل افسردگی بعد از زایمان

علل افسردگی بعد از زایمان

متخصصان احتمال می دهند که بزرگترین علت بروز افسردگی بعد از زایمان ، تغییرات شدید و ناگهانی سطح هورمون‌های زنانه در بدن مادران باردار است. در واقع همان گونه که می دانید هورمونهای زنانه در طول دوران بارداری در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. پس از زایمان در طی ۲۴ ساعت سطح این هورمون ها به شدت کاهش می‌یابد. متخصصان معتقدند این کاهش شدید می تواند یکی از علل بروز افسردگی پس از زایمان باشد.

هورمان های تیروئید نیز می‌توانند در این زمینه نقش بازی کنند. در واقع تیروئید که یک غده مهم در بدن ما انسان هاست که در حوالی گلوی ما قرار دارد. تیروئید تولید هورمون هایی است که در تنظیم سطح انرژی بدن دخیل هستند. پزشکان می توانند با یک آزمایش خون ساده تغییرات هورمونی بدن ما را تشخیص دهند و در صورت نیاز داروهای مرتبط به تنظیم سطح هورمونی را تجویز نمایند. بنابراین اگر دچار هر یک از علائم افسردگی پس از زایمان هستید فرصت را از دست ندهید. این شرایط می تواند یک بیماری جدی باشد در حالی که روش های درمانی و دارویی آن امروزه در دسترس است.

عوامل خطر در افسردگی پس از زایمان

وجود برخی عوامل در زندگی هر یک از مادران باردار می‌تواند خطر مبتلا شدن به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. مهم ترین عوامل خطرساز که بایستی به آن دقت کنید عبارتند از: سابقه افسردگی و یا اختلال دو قطبی عدم ارتباط موثر با خانواده و دوستان افسردگی در طی دوران بارداری مشکلات جسمی در دوران بارداری مشکلات اقتصادی سن کمتر از ۲۰ سال مصرف مشروبات الکلی و یا مواد مخدر مشکلات شیردهی حاملگی و بارداری ناخواسته هر یک از این عوامل می تواند احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان را افزایش دهد. در زنانی که قبل از بارداری دارای افسردگی یا سایر اختلالات روانی بوده اند، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان بیشتر است. همچنین در زنانی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند و یا دچار استرسهای اضافی و شرایط استثنایی هستند، احتمال افسردگی بیشتر است.

عوامل خطر در افسردگی پس از زایمان
عوامل خطر در افسردگی پس از زایمان

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از این نشانه ها پس از زایمان برای یک مادر وجود داشت بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. احساس بی علاقه ای و بی توجهی به کودک که بعد از دو هفته از بین نرفته است. افزایش احساس و علائم افسردگی که روز به روز بیشتر می شود. مشکل داشتن در انجام کارهای روتین در خانه. عدم مراقبت از کودک . داشتن افکار برای صدمه زدن به خود و یا کودک از شریک زندگی و یا یک دوست بخواهید در صورت لزوم شمارا در مراجعه به پزشک همراهی کند. به شما این اطمینان را می دهیم که پزشک می تواند شما را بیش از آنکه فکرش را بکنید کمک کند.

راه کارهای خانگی درمان افسردگی پس از زایمان

اگرچه بار اصلی درمان افسردگی پس از زایمان به عهده پزشک و استفاده از برخی از درمان های دارویی رایج در این زمینه است. با این وجود روشها و مهارت هایی است که می توانید از آنها در خانه و زندگی روزمره تان استفاده کنید تا به بهبود شرایط خود کمک کرده باشید. تا آنجا که ممکن است استراحت کنید. در واقع کلید اصلی مراقبت خانگی، داشتن یک خواب راحت است. در هنگامی که کودک شما خواب است حتما به استراحت بپردازید. سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. در واقع بایستی از شریک زندگی و یا برخی از دوستان صمیمی خود کمک بگیرید. برای گردش رفتن با دوستان یا عزیزانتان وقت بیشتری اختصاص دهید. در مورد احساسات خود با شریک زندگی خود و یا اعضای خانواده و دوستان صمیمی تان به راحتی صحبت کنید.

با مادران دیگری که در وضعیت شما قرار دارند یا قرار داشته اند صحبت کنید تا از تجربیات آنها درس بگیرید. اگر امکانش را دارید به یک گروه پشتیبانی مادران باردار بپیوندید. در این زمینه می توانید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. سعی کنید پس از زایمان هیچ تغییر بزرگی در زندگی خود به وجود نیاورید. این تغییر ممکن است در سبک زندگی، محل کار یا هر چیز دیگر باشد. در واقع فرزندآوری به اندازه کافی شرایط زندگی شما را دستخوش تغییر خواهد کرد. بنابراین از ایجاد تغییرات شدید تر در این زمان خودداری کنید. نکته آخر این که به هیچ عنوان از افسردگی که رنج می‌برید خجالت نکشید. در این زمینه با شریک زندگی، دوستان، اقوام و آشنایان به راحتی صحبت کنید و از آنها کمک بخواهید. بار دیگر ذکر این نکته ضروری است که درمان نهایی افسردگی پس از زایمان بر عهده پزشک معالج شما خواهد بود.

مصرف داروهای ضدافسردگی هنگام شیردهی

مصرف داروهای ضدافسردگی در حین شیردهی بی‌خطر است. هرچند داروها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود، اما سطح آنها بسیار پایین است. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، ایمن‌ترین گزینه تلقی می‌شود و اغلب برای زنان شیرده مبتلا به افسردگی تجویز می‌شود. دیگر داروهای ضدافسردگی نیز به نظر می‌رسد بی‌خطر باشد شامل مهارکننده‌های بازجذب نوراپی‌نفرین و بیشتر داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است.

بر اساس برخی پژوهش‌ها، نوزادان مادرانی که داروهای ضدافسردگی مصرف کرده‌اند و با شیر مادر تغذیه شده‌اند، ممکن است کمی بیشتر تحریک‌پذیر باشند یا در تغذیه یا خواب دچار مشکلاتی باشند. با این حال، نوزادان مادرانی با افسردگی درمان‌نشده نیز می‌توانند همین مشکلات را داشته باشند. اگر می‌خواهید بدانید که تغییر در غذا خوردن، خواب یا رفتار کودک شما ناشی از داروهایی است که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که مصرف داروی خود را ادامه دهید، مگر این که پزشک دستور قطع آنها را بدهد. 


نوشته های مشابه:

دیابت بارداری چیست؟ تشخیص، عوارض و درمان
۱۳ روش درمان خانگی ورم پا در دوران بارداری
عکس رنگی از رحم چیست ؟ آنچه باید بدانید
مراقبت های دوران بارداری


راهنمای کامل بارداری هفته به هفته و تقویم بارداری را در اینجا بخوانید

راهنمای-بارداری-هفته-به-هفته


مقاله ها و نکات مهم سلامت و تغذیه را حتما بخوانید

سلامت-و-تغذیه


معرفی بازی های مهارتی برای پروش مهارت های مختلف کودکان

بازی مهارتی


آموزش ساختن ۱۰۰ ها کاردستی و نقاشی و ماسک صورت برای کودکان

کاردستی و نقاشی


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست