هفته اول بارداری

در این مقاله شرح کاملی از وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری را مطالعه می کنید


هفته اول بارداری - هفته ۱ بارداری - تست بارداری خانگی

بارداری هفته به هفته – هفته اول بارداری

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری اگر چه شما هیچ حسی ندارید؛ اما درون شما تغییرات شگفت آوری در حال وقوع است. اگرچه توضیحاتی مربوط به دو هفته اول بارداری و تغییرات درون شما کمی علمی می باشد، اما به عنوان بخشی از مراحل رشد کودک لازم و ضروری هستند. کسی با نگاه کردن به شما نمی تواند حدس بزند که باردار هستید اما در واقع معجزه حیات درون شما آغاز شده است. در هفته ۱ بارداری هنگامی که نطفه از چندین سلول کوچک به یک نوزاد تکامل یافته، تغییر شکل می دهد شما یک فرآیند کاملا طبیعی و احساسی را تجربه می کنید. طی مراحل رشد جنین بدن شما با کار مضاعف هورمون ها و سلول های خونی بیشتر از نیاز را تولید می کند. واقعا شگفت آور است که جنین در پایان سه ماه اول بارداری ، همانند یک نوزاد واقعی دارای پلک و بینی دهان، دست و پا است و جنین دلبندتان حتی قبل از این که شما بتوانید او را ببینید، حرکت دارد.

قد جنین: ۰ سانتی متر
وزن جنین: ۰ کیلوگرم

 اطمینان از بارداری با استفاده از تست بارداری خانگی

قطع یک دوره عادت ماهانه، شاید اولین نشانه فیزیکی بارداری باشد. این بدین خاطر است که رحم به جای ریزش دیواره، در حال کسب آمادگی برای لانه گزینی تخمک بارور شده است. کمی بعد از قطع عادت ماهیانه، ممکن است که در سینه هایتان احساس التهاب کنید و بیش از حد معمول احساس خستگی داشته باشید. برای اطمینان بهتر است تست بارداری خانگی را انجام دهید. البته بهترین روش برای اطلاع پیدا کردن از حاملگی انجام آزمایش بارداری است اما انجام تست بارداری خانگی انتخاب دم دست تری است.

استفاده از تست بارداری خانگی که به آسانی می توانید آن را از هر داروخانه و فروشگاهی تهیه کنید، ساده ترین و سریعترین راه برای کسب اطمینان از بارداریتان است. تست بارداری خانگی با آزمایش ادرار صورت می گیرد.

بنابراین اگر تست بارداری خانگی شما، منفی باشد، ممکن است حامله باشید و این احتمال وجود (h c G) کافی در ادرارتان دارد که تست را خیلی زود قبل از آن که اچ سی جی وجود داشته باشد، انجام داده اید. بنابراین چند روز صبر کنید و بعد تست تان را تکرار کنید. اگر دوباره جواب منفی بود و شما پریود نشده اید، ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد.

 اطمینان از بارداری با استفاده از تست بارداری خانگی
اطمینان از بارداری با استفاده از تست بارداری خانگی

 

مصرف برخی داروها و بروز بعضی از بیماری ها باعث می شوند که دوره پریود شما به تأخیر بیفتد. همچنین ورزش های سنگین و پر انرژی، وزن کم، یائسگی زود هنگام، قرص های ضدبارداری، تنش و اضطراب نیز می توانند باعث بروز این مشکل شوند. ممکن است برخی خانم ها بعد از انجام تست بارداری خانگی ، در صورتیکه جواب مثبت بود، تمایل پیدا کنند که یک پزشک متخصص آن را تأیید نماید. پزشک با انجام یک آزمایش خون ساده می تواند میزان h C G را البته در مقادیر کمتر از آنچه در تست بارداری خانگی لازم بود، مشخص سازد.

مهم‌ترین دلیل که ممکن است تست بارداری خانگی منفی باشد این است که شما اصلا باردار نیستید. احتمال دیگر این است که تخمک‌گذاری‌ دیرتر از موعدی که محاسبه کردید، اتفاق افتاده باشد و هنوز در اوایل هفته ۱ بارداری به سر می‌برید. در ۱۰ درصد موارد نتیجه تست بارداری منفی است زیرا هورمون آن کم است. چنانچه تست بارداری خانگی منفی بود اما همچنان عادت ماهانه نشدید ۳ روز بعد آن را تکرار کنید. اهمیت دارد در هفته اول بارداری خود از آن مطلع شوید تا بموقع اقدام به رعایت مراقبت های بارداری نمایید.

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

طی هفته ۱ بارداری ، جداره رحمی فرو می‌ریزد . این زمانی است که شما در دوران عادت ماهانه هستید تا آمادگی لازم برای پذیرایی از یک تخمک بارور شده را فراهم کند.  در هفته یکم بارداری شما دوره باروری را طی می‌کنید. در این هنگام، تقریبأ ۱۰۰۰ عدد از تخمکها بالغ می‌شوند که ۲۰ عدد از این تخمکها درون کیسه‌های پر از مایع به نام «فولیکل» رشد پیدا می‌کند و تنها یکی از این فولکیل های تکامل یافته، تخمک گذاری خواهد کرد و شکافته می‌شود تا اجازه دهد، تخم در طی دو هفته اول بارداری به پایین لوله شیپوری تخمدان برود. اگر دو یا چند تخمک شکافته شود، احتمال دو یا چند قلویی وجود دارد.

البته بدون وجود تخمک بارور شده، هیچ نطفه‌ای به وجود نمی‌آید که در این صورت نیاز به وجود اسپرم است، در واقع از بین میلیون‌ها اسپرمی که وارد واژن می‌شوند، تنها چند صد عدد از آنها وارد لوله شیپوری می‌شوند. سپس اسپرم به سمت بالا و تخمک به طرف پایین به سمت هم حرکت می‌کنند. اسپرم تنها ۶ روز درون رحم زنده می‌ماند، و هنگامی که تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود، باید طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور شود. اگر تخمکی نتواند در این مدت بارور شود، در جریان عادت ماهانه از بدن خارج می‌شود. روند چگونگی آمیزش اسپرم با تخمک ، معجزه ایست که به علوم زیست شناسی مربوط می‌شود. تخمک‌ها دارای پوسته سخت و محکمی هستند. هر اسپرم دارای ساختار چسبندهای است که از طریق آن به پوسته تخمک می‌چسبد و به آن نفوذ می‌کند و از این طریق یک سری عوامل وراثتی و ژنتیکی را وارد آن می‌کند.

هنگامی که اسپرمی به جداره تخمک رسوخ کند، تخمک بارور می‌شود. عمل لقاح معمولاً بین روزهای ۱۴ و ۱۷ در دوره ۲۸ روزه پریود روی می‌دهد. عمل لقاح اسپرم و تخمک در لوله شیپوری رحم می‌تواند تا سه روز طول بکشد، بر این اساس تاریخ شکل گیری نطفه همان روزی نیست که عمل نزدیکی انجام گرفته شده است.

تغذیه در هفته اول بارداری 
محاسبه سن بارداری

نحوه محاسبه سن بارداری

محاسبه سن بارداری از اولین روز آخرین پریود شما نه از روزی که  لقاح انجام شده، محاسبه میشود. زیرا سیکل قاعدگی از اولین روز خونریزی محاسبه میشود. با استفاده از اولین روز آخرین قاعدگی شما، محاسبه سن بارداری را مشخص میکنند (بعلاوه یا منهای ۲ هفته) پزشک ۲۸۰ روز را به اولین روز آخرین پریود شما اضافه میکند و زمان زایمان شما مشخص میشود. این عدد همیشه درست نیست. اما شاخص خوبی از اندازه جنین خواهد بود.

♦ اگر بارداری شما از نوع IVF ، محاسبه سن بارداری شما با اضافه کردن ۱۴ روز به روز انتقال جنین محاسبه میشود.

♦ اگر خانمی سیکل قاعدگی منظم دارد، لقاح تخم و رشد جنین ۱۱-۲۱ روز بعد از اولین روز از آخرین پریود شما محاسبه میشود.

♦ اگر شما سیکل قاعدگی نامنظم دارید و اولین روز از آخرین پریود خود را فراموش کرده اید، محاسبه سن بارداری مشکل خواهد بود. در نهایت پزشک با محاسبه سن بارداری با سونوگرافی و اندازه ساک بارداری و ارتفاع بین سر و عضله سرین برای تعیین و محاسبه سن بارداری استفاده می کند.

زمانی که تخمک آزاد میشود. فولیکول های باقیمانده به جسم زرد تبدیل میشوند که دارای ساختار اندوکرینی است و ترشح پروژسترون را افزایش میدهد.  این کار باعث میشود دیواره رحم برای عمل لانه گزینی در صورت وجود داشتن تخم آماده شود. از زمان شروع تخمک گذاری، تخمک تنها ۲۴ ساعت طول عمر دارد تا عمل لقاح را انجام دهد. تخمک بسمت لوله فالوپ حرکت میکند تا با اسپرم ملاقات کند. در صورت لقاح، سول تخم در دیواره رحم قرار میگیرد. دو هفته بعد از تخمک گذاری، جسم زرد در صورت عدم لقاح شروع به پایین آوردن دو هورمون استروژن و پروژسترون میکنند و دیواره رحم فرو میریزه و خونریزی ماهانه اتفاق می افتد.

علائم طبیعی در هفته اول بارداری

 افزایش دمای بدن: یکی از نشانه‌هایی که شما را به زمان نزدیک شدن به تخمک‌گذاری هدایت می‌کند افزایش دمای بدن است. پس نگران سرما خوردگی یا مریضی دیگری نباشید مگر آنکه تب شما بالاتر از۳۹ درجه باشد.

 ترشحات لزج و چسبنده: در هفته ۱ بارداری بدن شما خود را برای تخمک گذاری آماده کرده و ممکن است ترشحات شفاف، لیز و چسبنده داشته باشید نگران نباشید. ولی اگر ترشحاتی غیر از این باشد یعنی ترشحات بدبو و کدر باشند نشانه عفونت است که برای درمان هرچه سریعتر به پزشک یا مامای خود مراجعه نمایید چرا که از نظر علمی اثبات شده بعضی عفونت ها ممکن است موجب سقط سه ماهه اول شود.

 احساسات در معده: درد در هفته ۱ بارداری ممکن است شما را پیگیری کند و این طبیعی است، زیرا با شروع قاعدگی ارتباط دارد. اگر شما منطقی فکر می کنید، نتیجه گیری خواهید کرد که این مرحله کاملا مبهم است و هنوز نمی دانید آیا این هفته شروع بارداری می شود یا نه، چرا که تخمک هنوز بارور نشده است.

خستگی شدید: در نیمه اول بارداری خستگی شدید بسیار متداول است. در هفته اول بارداری سرعت سوخت و ساز بدن شما و مقدار انرژی که مصرف می کنید در این زمان بسیار بالاتر از حد معمول است .البته در نیمه دوم بارداری باید این احساس خستگی کمی سبکتر شود. اما اگر نشد، احتمال کم خونی وجود دارد که با بررسی و توصیه های پزشک قابل جبران خواهد بود. البته جای نگرانی ندارد، زیرا بیش از ۵۰ درصد خانم‌های باردار تا هفته ۲۸ به درجات مختلفی از کمبود آهن مبتلا خواهند بود.

 درد در ناحیه شکمی: در هفته ۱ بارداری اگر دچار درد ملایم تا تیر کشیدن ناگهانی شدید احتمال این می رود که دچار درد میانی در سیکل خود شده اید که نشان دهنده تخمک گذاری یا آزادشدن تخم از تخمدان میباشد پس نگران نباشید.

واکنش به خوراکی‌ها: ممکن است از همان هفته یکم بارداری نسبت به بعضی خوراکی‌ها خیلی تمایل اشته باشید یا از برخی دیگر از آنها به شدت بیزار باشید، ‌تعجب می‌کنید؟ نگران نباشید این تغییر حال به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن‌تان ایجاد شده است.

هشدارها در هفته اول بارداری 

تخلیه در طول بارداری: هفته ۱ بارداری ممکن است همراه با تخلیه خون ذاتی عادی قاعدگی باشد و این طبیعی است و دانستن برای اینکه آیا این آخرین تخلیه برای ۹ ماه آینده است یا خیر، غیرممکن است.

تکرر ادرار: خودتان را آماده کنید . از همان هفته ۱ بارداری تعداد دفعات دستشویی‌ رفتن زیاد خواهد بود. دلیل آن هم واضح است، رحم در حال رشد است و فشار بیشتری هم به مثانه وارد می‌کند. افزایش حجم خون در دوران بارداری باعث فعالیت بیشتر کلیه‌ها می شود.

تغذیه در هفته اول بارداری 

در زمان بارداری باید بیشتر مراقب سلامت خود باشید، زیرا شما اکنون کودکی را نیز همراه دارید و سلامت شما با سلامت فرزندتان گره خورده است. در این دوران باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید و فعالیت های مرتبط با مراقبت های بارداری را شروع کنید تا آسیبی به شما و کودک نرسد. رعایت کردن رژیم غذایی مناسب یکی از اصول داشتن کودک سالم است. شروع برای تغییر رژیم غذایی را باید قبل از باردار شدن انجام دهید و با یک برنامه مناسب تغذیه در هفته اول بارداری را ادامه دهید.

مواد معدنی و اسید فولیک: مواد معدنی و اسید فولیک از ملزومات این دوران است. می‌دانید که اسید فولیک به طور طبیعی در عدس، لوبیا و غلات کامل یافت می‌شود و مصرف آنها از نقص نوزاد در دوران بارداری پیشگیری می‌کند. کلسیم، آهن، روی و فیبر را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

 کمبود آب: برای جلوگیری از کمبود آب سعی کنید دست کم روزی ۸ لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید.

عادات غذایی: از همان هفته ۱ بارداری عادات غذایی سلامت را در رژیم غذایی و همچنین فعالیت‌های فیزیکی‌تان در نظر بگیرید.

مصرف دارو: در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید باید حتما با پزشک در مورد تصمیم به بارداری و نحوه استفاده از آن مشورت کنید.

تنوع در رژیم غذایی: رنگین کمانی از غذاها بخورید. این یعنی تنوع در رژیم غذایی را باید رعایت کنید. البته اگر در هفته‌های اول ویار بارداری مانع از مصرف خوراکی‌های متنوع می‌شود نباید نگران باشید چون خیلی زود اشتهایتان برمی‌گردد و می‌توانید هر خوراکی مفیدی را مصرف کنید.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته یکم بارداری

مراقبت های بارداری مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که شامل توجه به علائم جسمی، تغذیۀ سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی و رعایت نکات مرتبط با سلامت در زندگی مادران باردار است.  مراقبت‌های بارداری، سلامت مادر و جنین را در طول بارداری و پس از آن تضمین خواهد کرد. مراقبت های بارداری شامل موارد متعددی در زندگی روزمرۀ شماست که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

حتماً حواستان به داروهایی که مصرف می‌کنید باشد. داروها روی جنین تأثیر می‌گذارد. موارد مراقبت های بارداری تنها در مورد مصرف داروهای شیمیایی نیست، حتی داروهای گیاهی هم می‌تواند مشکلات جدی برای شما در دوران بارداری ایجاد کند از خوردن داروهای گیاهی بدون مشورت با متخصصان جداً خودداری کنید.

مراقب باشید از بیماری های مؤثر، به ویژه از سرخجه ، خود را از افراد بیمار جدا کنید.

از همان هفته اول بارداری باید خواب کافی داشته باشید. ۸ ساعت در روز بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید حتماً در این باره با پزشک صحبت کنید.

یکی دیگر از فنون مراقبت های بارداری در هفته ۱ بارداری این است که برچسب‌های روی محصولات بهداشتی و آرایشی را بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ گونه هشدار ایمنی برای زنان باردار بر روی آن قید نشده باشد.

فشار روانی زیاد ناشی از فعالیت‌های کاری یا سایر مسائل ممکن است باعث ایجاد استرس در شما ‌شود. مادران باردار باید تا حد امکان از استرس دوری کنند. سلامت روانی مادر از موارد مهم مراقبت های بارداری است که نیازمند همکاری اعضای خانواده دارد.

توصیه ها ی مهم در هفته اول بارداری

از حضور در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها و حمل و نقل عمومی اجتناب کنید.

بهترین کار این نیست که سرما نخورد.

سیگار و الکل را کنار بگذارید. مصرف این دو ماده ارزش آسیب رساندن به فرزندتان، نقص های مادرزادی، مشکلات کم‌ وزنی کودک و . . . را ندارد.

◊ نحوه مطرح سازی بارداریتان با همسرتان 

شما می توانید این خبر را طی یک شام مفصل و رمانتیک به همسرتان بگویید، یا موقعی که او در خانه است، تست بارداری خانگی را انجام دهید. به هر حال شما بهتر می دانید که بهترین روش برای مطرح سازی این موضوع با همسرتان چگونه است. در بین برخی زوج ها، زن ها معمولا زمان بارداری را تعیین و سپس این موضوع را با همسرشان طرح می کنند.

اگر بارداری شما نابهنگام بود، چگونگی مطرح سازی این موضوع با همسرتان بستگی به این دارد که همسرتان از این خبر تا چه حد خوشحال و هیجان زده و یا تا چه حد نگران می شود. با توجه به این وضعیت باید بدانید ممکن است همسرتان واکنش کاملا متفاوتی داشته باشد. از آنجا که مردها هیچ گاه، نمی توانند بارداری را تجربه کنند، احساسات کمتری از خود نشان می دهند.


 

نوشته های مشابه

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته

هفته دوم بارداری

لینک اینستاگرام زرافه جادویی:

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

 

نوشتهٔ بعدی
هفته دوم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست