جذابیت های باغ کتاب تهران برای کودکان

نکات جالب درباره باغ کتاب تهران

این روزها باغ کتاب تهران به یکی از مراکز فرهنگی علمی پربازدید پایتخت مبدل شده است. باغ کتاب یک نمایشگاه کتاب دائمی است که در تپه‌های عباس‌آباد تهران شکل گرفته است. باغ کتاب تهران در مجاورت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتابخانه ملی ایران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته و یک مجموعه عظیم فرهنگی را شکل داده است.معماری و طراحی فضای داخلی و خارجی این باغ بسیار منحصر به فرد و خاص است و این قابلیت را دارد تا شما را وسط دنیایی جادویی پرتاب کند.

باغ-کتاب-تهران-001

باغ کتاب تهران با شعار کشف کن، تجربه کن و یاد بگیر! ساخته شده است. همه چیز برای این که شما به دنیای کتاب ها و رویاها وارد شوید، مهیا است.

باغ-کتاب-تهران-030

باغ کتاب تهران بزرگ ترین کتاب فروشی و نمایشگاه کتاب جهان است. پیش از این، بزرگ ترین کتاب فروشی های جهان، شعبه ی اصلی فروشگاه بارنز و نوبل در نیویورک با مساحت ۱۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع است و بعد از این کتاب فروشی، به ترتیب کتاب فروشی پاول در پورتلند با مساحت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع و کتاب فروشی استرند با مساحت ۵ هزار مترمربع در نیویورک بودند اما، کتابفروشی باغ کتاب تهران در حال حاضر با داشتن مساحت ۲۵ هزارمترمربع در واقع با مجموع مساحت کتاب فروشی‌ های بزرگ سابق دنیا برابری می ‌کند و در حال حاضر وسعت باغ کتاب تهران از مجموع این ۳ کتاب فروشی بیشتر است.

باغ-کتاب-تهران-022

باغ کتاب تهران از چه بخشهایی تشکیل شده است؟

 بخش های اصلی باغ کتاب تهران، شامل: بهارستان که مختص به گروه سنی کودک و نوجوان است، خیالستان که مختص به بخش فناوری ‌های دیجیتال است، نگارستان که فضایی اختصای برای بخش سالن ‌های سینمایی است و در آخر سروستان که مختص به گروه سنی عمومی و بزرگسال است.

باغ-کتاب-تهران-002

امکانات باغ کتاب تهران برای کودک و نوجوان

بچه‌ها را باید از سنین پایین با کتاب آشنا کرد تا در آینده با کتاب بیگانه نباشند. جایی که بتوانند با خیال راحت در گوشه‌ای بنشینند، بین قفسه‌ها بچرخند و کتاب بردارند، بدون اینکه کسی دلخور شود. حالا با افتتاح باغ کتاب تهران به عنوان نمایشگاه کتاب دائمی در تپه‌های عباس‌آباد این فرصت فراهم شده است . در باغ کتاب تهران، یک فضای اختصاصی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده که در آن علاوه بر عرضه محصولات فرهنگی و کتاب، فضای شاد و مفرحی هم برایشان به وجود آمده. مجسمه‌ها و عروسک‌های محبوب کودکان در گوشه و کنار آن گذاشته شده و امکان بازی و سرگرمی آنها در فضایی بزرگ و جذاب وجود دارد . سینمای کودکان هم هوس رفتن و بردن کودکان به آن را بیشتر می‌کند. خلاصه بگوییم به کمتر بچه‌ای در اینجا بد می‌گذرد.

باغ-کتاب-تهران-004

فروشگاه کتاب کودک و نوجوان

بزرگترین و مهمترین نمادی که این مرکز با آن شناخته می‌شود دو کتابفروشی‌ بزرگ آن برای مخاطبان بزرگسال و کوودک و نوجوان است. باغ کتاب در بخش بزرگسال خود دربردارنده یک کتابفروشی با وسعت ۴ هزار متر مربع است. در این کتابفروشی بخش قابل توجهی از ناشران کشور آثار خود را برای گروه سنی کودک و نوجوان ارائه می کنند و در کنار آن بخش‌های ویژه‌ای نیز برای ارائه سایر محصولات فرهنگی متناسب با این گروه و نیز بخش ویژه فروش کتب نفیس تدارک دیده شده است.

باغ-کتاب-تهران-021

فروشگاه کتاب کودک و نوجوان، عرضه کننده محصولات کتاب، محصولات فرهنگی، نوشت افزار و بازی‌های فکری در سه بخش و برای سه رده سنی کتاب خردسال، کودک و نوجوان است. کتاب‌های بخش کودک و نوجوان از رخ چیده شده‌اند تا کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به‌راحتی بتوانند به کتاب مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. در این بخش‌ها مکان‌هایی برای استراحت و مطالعه کتاب وجود دارد، تا خانواده‌ها به‌راحتی به انتخاب کتاب بپردازند. این فروشگاه در طول هفته کارگاه‌های مختلف قصه‌گویی، بازی، نقاشی، کاردستی، ساخت مجسمه‌های خمیری و دیدار با پدیدآورندگان کتاب را برای گروه‌های سنی مختلف به‌صورت رایگان برگزار می‌کند.

باغ-کتاب-تهران-029

طراحی و اجرای مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مشهور کارتونی و انیمیشن در حال مطالعه کتاب یکی از مهمترین المان‌های جذابیت‌ساز در این بخش از باغ کتاب است.

باشگاه رباتیک باغ کتاب

باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران فضایی علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان است. این مجموعه مناسب برای کودکان و نوجوانانی است که می‌خواهند در آینده مهندسان و مخترعان هوش مصنوعی شوند. باشگاه رباتیک  محلی برای آشنایی، آموزش و خرید ابزار و تجهیرات رباتیک به شمار می‌رود. همچنین در این مرکز  یک کارگاه درسی برپاست که اصول ابتدایی علم رباتیک برای مخاطبان  را آموزش می‌دهد.

باغ-کتاب-تهران-009

یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های باغ کتاب تهران، باشگاه رباتیک است که اعضای این باشگاه می‌توانند دوره‌های تخصصی هوش مصنوعی در آن بگذرانند و اطلاعات خودرا با سایر اعضا در این باشگاه و باشگاه‌های مشابه دراقصی نقاط جهان به اشتراک بگذارند.

باغ علم کودک

باغ علم کودک محیطی براى ترویج اهمیت آموزش مفرح بر پایه علم براى دانش آموزان می باشد. باغ علم کودک ۴ داستان دارد و در هر داستان کودکان در مورد بدن، شهر، خانه، کره زمین و فضا در فرایندی بازی محور مطالب جدیدی می‌آموزند. برای هر بازدید ۲ ساعت زمان لازم است. باغ علم کودکان با مشارکت یک کمپانی مشهور کره‌ای ساخته و اجرا شده است. در هر یک از سالن‌هایی که ویژه معرفی و اجرای این داستان‌ها تاسیس شده است دستگاه‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی تعبیه شده که در ضمن ایجاد نشاط؛ نکات علمی قابل توجهی را درباره هر یک از این موضوعات به مخاطب ارائه می‌کند این مرکز ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال است و در جریان بازدید از آن کودکان به همراه والدین و یک راهنما که هر بخش و بازی‌های تعبیه شده در آن را تشریح می‌کند آنها را همراهی می‌کند.

باغ-کتاب-تهران-010

  • این مجموعه براى کودکان و دانش آموزان ۶ تا ١٣ سال طراحى شده است.
  • تور علمى با یک مربى همراه آموزش دیده انجام می‌شود.
  •  زبان تور فارسى است اما درصورت نیاز می توانید زبان هاى فرانسه، انگلیسى یا عربى را انتخاب کنید.

باغ-کتاب-تهران-017

باغ علم نوجوان

باغ علم نوجوان بزرگترین باغ علم طراحی شده در این مجموعه فرهنگی است که برای سنین نوجوان و جوان طراحی شده است.بزرگترین شهربازی علمی کشور به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع در چندین تالار است. در باغ علم نوجوان ۴۰ دستگاه علمی و آموزشی وجود دارد. در این مرکز بازدیدکننده می‌تواند سوار بر یک هواپیمای واقعی شده و فرآیند پرواز را به صورت شبیه‌سازی شده تجربه کند.

 

باغ-کتاب-تهران-013

اتاق فرار باغ کتاب

اتاق فرار یک بازی گروهی، فکری و هیجانی ۴ تا ۸ نفری است که برای گروه سنی ۱۰ سال به بالا در نظر گرفته شده است. در این بازی به فراخور داستان هر اتاق، مخاطب به کمک سرنخ‌هایی که در دست دارد، معما‌ی هر داستان را حل می‌کند و در زمانی ازپیش‌تعیین‌شده بازی را به اتمام می‌رساند.

این مجموعه دارای سه اتاق مجزا با داستان‌هایی متفاوت است و تلاش کرده که در هر اتاق مخاطب را درگیر ماجرایی هیجان‌انگیز کند. داستان «اتاق بیگانه» شما را وارد دنیای فضایی‌ها می‌کند. باید بتوانید فضایی‌های مرموز را شکست دهید تا از زندان آنها فرار کنید. در اتاق «نفرین فرعون» برای کشف مقبره‌ای که به‌تازگی نشانه‌هایی از آن پیدا شده سفری را به مصر آغاز می‌کنید. اتاق «تهران» نیز داستانی با موضوع جنایی در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران دارد.

اتاق مادر و کودک

اتاق مادر و کودک از فضا‌های منحصر به فرد و رایگان مجموعه باغ کتاب تهران است و به منظور تسهیل در شیردهی و تعویض نوزادان فراهم شده است. در این مکان ۸ تخت ویژه تعویض پوشک و ۴ صندلی مخصوص شیردهی به نوزادان تعبیه شده است. اتاق مادر و کودک تنها مخصوص بانوان نیست و آقایان نیز می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند. در این اتاق دستمال مرطوب و لوسیون به صورت رایگان در اختیار والدین قرار می‌گیرد. همچنین در راستای رعایت ملاحظات بهداشتی از کفپوش نانو ضد باکتری در این اتاق استفاده شده است. از دیگر امکانات این اتاق می‌توان به پخش موسیقی آرامبخش و صوت قرآن  و وجود وسایل سرگرم کننده برای نوزادان اشاره کرد.

باغ-کتاب-تهران-026

خانه کودک باغ کتاب

مجموعه بازی‌های خانه کودک باغ کتاب تهران ارائه‌کننده بازی‌ها و محصولات ورزش تفریحی با محوریت فعالیت‌های بدنی و حرکتی و با هدف رفع خستگی جسمانی و روانی و ایجاد نشاط عزیزان خردسال است. در این مجموعه که پذیرای کودکان ۳ تا ۱۰ سال است انواع وسایل بازی و سرگرمی، عروسک، استخر توپ وجود دارد. شما میتوانید با سپردن کودکان خود به مجموعه خانه کودک با خیال راحتی در محیط باغ کتاب به گردش پرداخته و لحظات بدون دغدغهای داشته باشد.

باغ-کتاب-تهران-014

کافه کودک

کافه تخصصی کودک در باغ کتاب تهران  برای میزبانی و میهمانی کودکان طراحی شده است.  میزبانی از آن جهت که در کافه، کودکان میزبان خود و والدین هستند، و میهمان از آن جهت که با منوی کامل و سلامت کافه پذیرایی می‌شوند. کافه کودک  یک کافه پژوهشی با محوریت پژوهش در حوزه‌ی تغذیه سلامت و در نظر گرفتن آسیب‌های تغذیه‌ای سنین مختلف  و طراحی منو برای کودکان می‌باشد. کافه کودک  علاوه بر محوریت توجه به تغذیه  سلامت کودکان، مرکزی فعال برای برگزاری  فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. این کافه  همچنین در موضوعات مختلفی نظیر نظیر  شیرینی پزی، پخت نان و … کارگاه برگزار می‌کند.

آدرس باغ کتاب تهران

دسترسی به باغ کتاب با مترو

برای رسیدن به باغ کتاب تهران با استفاده از مترو، می‌توانید از خط یک یعنی خط تجریش – کهریزک استفاده کنید. ایستگاه‌های مترو شهید همت و شهید حقانی، در فاصله‌ای برابر از باغ کتاب تهران قرار دارند. بعد از اینکه از مترو پیاده شدید، دو راه برای شما برای رسیدن به باغ کتاب وجود دارد. یا می ‌توانید از شاتل‌ های برقی در نزدیک مترو استفاده کنید و هم می توانید با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی و دنبال کردن علائم موجود، خودتان را به باغ کتاب تهران برسانید

دسترسی به باغ کتاب با خودروی شخصی

با خودروی شخصی خود هر جای تهران که باشید می توانید از طریق اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی  و یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شوید. می‌توانید از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی برای خودرو خود استفاده کنید و سپس بقیه مسیر را با شاتل‌های برقی یا پیاده طی کنید. همچنین پارکینگ ۴۰ هزار مترمربعی عباس آباد در ضلع شرقی و حد فاصل کتابخانه ملی و فرهنگستان جمهوری اسلامی قرار دارد که در دست ساخت است. این پارکینگ بعد پایان ساخت، پنج طبقه با گنجایش ۳ هزار خودرو خواهد بود که در نزدیک‌ترین فاصله به باغ کتاب قرار دارد و بعد از افتتاح، آسان‌ترین مسیر دسترسی به باغ کتاب خواهد بود.

ساعت کار باغ کتاب

ساعت کار باغ کتاب در شش ماهه نخست سال:

هفت روز هفته ۱۰ صبح الی ۱۰ شب

 ساعت کار باغ کتاب در شش ماهه دوم سال:

شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۹ شب، پنجشنبه و جمعه ۹ صبح الی ۱۰ شب

باغ کتاب در اکثر تعطیلات رسمی باز است و تنها در برخی مناسبت های از پیش اعلام شده تعطیل می باشد

برای ورود به فضاهای عمومی باغ کتاب تهران نیازی به تهیه ی بلیت نخواهید داشت و ورود به آنها کاملا رایگان می باشد. اما برای دیدن بخش ‌هایی از باغ کتاب تهران، لازم است تا از قبل بلیت تهیه کنید.می توانید هم بلیت خود را از داخل باغ تهیه کنید و هم می توانید به وب سایت باغ کتاب تهران مراجعه نمایید و از آن جا به صورت آنلاین بلیت تهیه نمایید.

نوشتهٔ بعدی
گردش با کودکان در باغ پرندگان تهران

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست