مادر کامل هستید یا مادر کافی؟

برای پرورش یک انسان سالم، اجتماعی و مستقل نیازی به کامل بودن مادر نیست

بسیاری اوقات به نظر میرسد که مادران با چنان وسواسی درگیر نقص های های عملکرد خود می شوند که نسبت به احساسات خود ناآگاه باقی می مانند. مادر کامل و بی نقص در دنیایی بشری امکانپذیر نیست. همانطور که کودک بی نقص و کامل  وجود خارجی ندارد. اما آگاهی به نقص ها و پذیرش آنها – چه در خود و چه در کودکان – امکانپذیر است. تصویر اسطورهای و ماورائی مادر کاملی پس زمینه ی خطرناکی از انتظارات و باورهای نامعقول و غیرواقعی در ذهن مادر می سازد. محصول وابستگی به چنین تصویری مادر کامل نیست؛ بلکه مادری مضطرب، نا آرام خشمگین و سرشار از احساس گناه است. قبل از هرچیزی این سوال اساسی را از خود بپرسید: مادر کامل هستید یا مادر کافی؟

مادر کامل هستید یا مادر کافی؟ - مادر کامل و بی نقص
مادر کامل هستید یا مادر کافی؟

هنگامی که مادر با چنین حجم وسیعی از احساسات منفی روبرو است، یقینا انها را بطور ناخواسته و نااگاهانه وارد رابطه با فرزند می کند. به این ترتیب فرزند رابطه با مادری را تجربه می کند که ضعفهای خود را نمیپذیرد، از خواسته های خود مراقبت نمی کند و انسانی شاد نیست. محتمل ترین پیامد بودن با چنین مادری، شکل گرفتن فردی است که در مراحل مختلف زندگی قادر به مراقبت از خود نمی باشد، ضعف هایش را نمی پذیرد و تصویری منفی از خود دارد.

اما این تمام تراژدی نیست. مادرانی که درگیر این تلاش نافرجام برای رسیدن به معیارهای اسطورهای ماورائی هستند، در عمل وظایف سنگینی بر دوش فرزند خود می گذارند. کودک باید از طریق بدیع بودن خود، حس ارزشمندی متزلزل مادر را حفظ و در واقع خوب بودن مادر خود را ثابت کند. چنین وظیفه ی سنگینی مانند یک بدهی به تعویق افتاده عمل  می کند.

جملات معروف مادران اسطور ه ای و ایثارگر (مانند «من بخاطر تو از همه چیز گذشته») شاهدی برای ایجاد این حس مزمن بدهکاری به مادر است. چنین حسی مانع از این می شود که کودک در حالی رشد با فراغ بالا به دنبال کشف خواسته ها و شکل دادن دنیا به  شیوه ی خودش باشد. بنابراین وابستگی روانی ناخوشایندی با مادر شکل میگیرد  که فردیت مستقل کودک را به خطر می اندازد. مادر با معیارهای ماورائی نمی تواند محدودیت های بشری کودک خود را نیز بپذیرد.

 

نوشته های مشابه
آیا می توان به رغم شاغل بودن یک مادر تمام عیار بود؟
برای فرزندتان مادر کافی باشید نه مادر کامل
نقش مادر در زندگی کودک
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
آنچه والدین باید در مورد کودکان خود بدانند

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BgvurWrFw0/

نوشتهٔ بعدی
آموزش رنگ ها به کودکان با بازی
نوشتهٔ پیشین
برای فرزندتان مادر کافی باشید نه مادر کامل

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست