آموزش رنگ ها به کودکان با بازی

از چه سنی و چگونه رنگ ها را به کودک بیاموزیم؟

کودکان در فاصله بین ۲ تا ۵ ساگی نام رنگها را می آموزند و توان تفکیک آنها را از یکدیگر پیدا می کنند. توانایی تفکیک رنگها بستگی به مقدار تکامل سیستم عصبی کودک دارد. بهترین روش برای آموزش رنگ ها به کودکان ، استفاده از محیط اطرافشان است. اگر وسایل اطراف کودک را به همراه رنگ آن صدا بزنید کودک خیلی سریعتر آنها را می آموزد.

با ارتباط دادن رنگها به اشیاء اطراف کودک، این آموزش ساده تر صورت می گیرد. با بزرگتر شدن کودک توانایی او در مقایسه کردن افزایش می یابدبه همین دلیل تشخیص و تفکیک رنگ ها هم ساده تر می شود. دایره رنگ های مورد استفاده کودک محدود است اما همین دایره محدود رنگ ها امکان رشد شناختی کودک را فراهم می کند و یکی از اساسی ترین پیش شرط های یادگیری مفاهیم پیچیده تر مانند ریاضی و تشخیص شکل و هندسه  اشیاء است.

آموزش رنگ ها به کودکان با بازی
آموزش رنگ ها به کودکان با بازی

آموزش رنگ ها به کودک

کودکان زمانی که مشغول بازی هستند، رنگ‌ها را بهتر یاد می‌گیرند. به کمک بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌توانید توجه کودک را به رنگ‌ها جلب کنید. او به کمک بازی نام رنگ‌ها و ویژگی‌های مخصوص به آن را راحت‌تر به حافظه می‌سپارد. سعی کنید انواع بازی‌ها را برای آموزش رنگ به کودک امتحان کنید تا بهترین آن را بیابید.

کودکان در دنیای رنگینی زندگی می‌کنند، با این وجود تشخیص دادن رنگ‌ها برای کودک ۳-۲ ساله کار ساده‌ای نیست. اگر به نقاشی‌های کودک تان توجه کنید، حتما می‌بینید که او گاهی آسمان را سبز و زمین را آبی می‌کشد. ناراحت نباشید این موضوع جای نگرانی ندارد. کودکان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما کمک می‌کنیم راهکارهایی بیاموزید تا کودکتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد.

  • بازی در پیاده‌روز

 برای آموزش رنگها به کودکان مثلا به کودک بگویید یک ماژیک یا مداد‌رنگی مورد علاقه‌اش را بردارد و زمانی که برای پیاده‌روی می‌روید از او بخواهید رنگ‌های مشابه آن را در طبیعت و اطراف مشخص کند.

  • بازی با روبان

سه روبان به رنگ‌اهای مختلف انتخاب کنید و آن را بالای سه قاشق دسته بلند ببندید و درون یک سطل بگذارید و از کودک بخواهید که مثلا رنگ صورتی را انتخاب کند. اگر کودک رنگ مورد نظر را پیدا کرد، حتما او را تشویق کنید.

  • بازی‌های میوه ها

 پیشنهاد می‌کنیم یک ظرف بردارید و در آن میوه‌های مختلفی از جمله گوجه‌فرنگی، آلوی زرد و کشمش بریزید. از او بخواهید آنها را با توجه به نوع و رنگ جدا کند.
بار دیگر چند نوع میوه و سبزی تنها با دو رنگ متفاوت انتخاب کنید و از او بخواهید تنها براساس رنگ آنها را از هم جدا کند مثلا توت‌فرنگی و گوجه را در یک دسته و موز و آلو را در دسته دیگر قرار دهد. اجازه ندهید فرزندتان از بازی خسته و دلزده شود. به موقع آموزش‌ را تمام کنید تا حوصله‌اش سر نرود.

  • بازی جوراب ها

کودک در ابتدا باید قادر به تفکیک رنگ ها از یکدیگر باشد بعد از آن می توانید نام رنگ ها را هم به او بیاموزید. مثلاً با انگشت خود به دو رنگ مختلف جوراب ها اشاره و نام رنگ ها را به طور واضح ذکر کنید. این بازی علاوه بر آموزش رنگ ها به کودکان ، آگاهی فکری آنها را افزایش می دهد. هر بازی که حس کنجکاوی کودک را تحریک کند در آموزش رنگ ها به کودکان موثر است.

  •  بازی لغات

 برای آموزش رنگها به کودکان و شناخت رنگ‌ها الزاما به معنی آموختن نام آنها نیست. اگر کودک شما توانسته رنگ‌ها را بشناسد و آنها را از هم تفکیک کند، می‌توانید نام آنها را هم کم‌کم به او آموزش دهید. این کار را به مرور و با کمک کارهای روزانه انجام دهید مثلا وقتی لباس می‌پوشد توجه او را به رنگ قرمز کفش‌هایش جلب کنید یا وقتی در پارک قدم می‌زنید با نشان دادن اردکی که در دریاچه وسط پارک شنا می‌کند، رنگ سفید را به او بیاموزید. سعی کنید کنار این مسایل رنگ‌های متضاد و هارمونی‌دار را هم به او آموزش دهید، اما عجله نکنید. کودک به اندازه کافی فرصت دارد تا این مسایل را یاد بگیرد.

  • باری نوارهای رنگی

این فعالیت شامل یک فرایند آموزش رنگ به همراه یک مسابقه است که انرژی کودک را به خوبی بکار می‌گیرد. ۳ نوار با رنگ‌های مختلف را به انتهای ۳ قاشق بلند چوبی ببندید. قاشق‌ها را داخل یک سطل و در فاصله حدود ۳ متری از خود قرار دهید. سپس رنگ یکی از نوارها را بگویید و از کودک خود بخواهید قاشق مربوطه را برای شما بیاورد. چه بچه قاشق درست و چه قاشق نادرست را آورد، او را در آغوش گرفته و تشویق کنید. برای بچه‌های کمی بزرگتر (حدود ۵ ساله)، مسابقه را کمی سخت‌تر کنید مثلا بجای گفتن رنگ نوار، بگویید نواری را بیاورد که همرنگ پیراهن او است.

  •  باری لباس مهمانی

حتی کودکان نوپای دو ساله نیز ممکن است برای انتخاب لباس کنجکاو باشند. چه خوب است مفهوم تناسب رنگ‌ها را به کودک آموزش دهید. برای شروع، یک تی شرت و سه شلوار را از کمد در بیاورید. آیا کودک می‌تواند تشخیص دهد کدام شلوار با تی‌شرت تناسب دارد؟ به او نشان دهید چگونه گل‌های سبز تی‌شرت با رنگ سبز شلوار هماهنگی دارند. سپس اجازه دهید کودک خودش شلوار را انتخاب کند. به خاطر داشته باشید که حتی وقتی کودک مفهوم تناسب رنگ را درک می‌کند، تعریف خاص خودش را از شیک بودن دارد.

نوشته های مشابه
سن مناسب شروع آموزش هنر و موسیقی به کودکان
بازی برای تقویت حافظه و هوش کودکان
آموزش شمارش اعداد به کودکان با نقاشی
طرح رنگ آمیزی کودکان کشتی بادبانی
بازی رنگ ها با کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BhoaRqGlTeG/

نوشتهٔ بعدی
۲۵ راهکار ساده برای خواباندن نوزاد
نوشتهٔ پیشین
نحوه آموزش شمارش اعداد به کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست