نقش مادر در زندگی کودک

 نقش مادر در تربیت فرزند

نقش مادر در زندگی کودک به عنوان موثر‌ترین فرد در برقراری آرامش و صمیمیت در خانواده انکار ناپذیر است. با وجود اینکه تجربه ی روزمره ی تمام مادران ثابت می کند که احساسات مادر نسبت به فرزند پیچیده، چند بعدی و متضاد است. اما تصویری کلیشه ای از مادر وجود دارد که او را فقط عاشق ترسیم می کند. به عبارت دیگر تنها احساسی که مادران می توانند آزادانه تجربه کرده و راجع به آن صحبت کنند عشق به فرزند است.

فرهنگ تا حدودی در مورد دیگر روابط عاطفی انعطاف پذیر است. به عنوان مثال در دیگر روابط (رابطه ی زناشویی یا دوستی های صمیمی) افراد می توانند احساسات مختلفی داشته باشند. اگر خشم، نفرت، تحقیر یا حسادت به میان آید کسی احساس شرم و خجالت نمی کند. زیرا از نظر چارچوب های فرهنگی وجود این احساسات منفی در تمامی این روابط مجاز  محسوب می شود. اما در مورد احساسات مادر نسبت به فرزند و نقش مادر در تربیت فرزند قضیه متفاوت است.

نقش مادر در زندگی کودک
نقش مادر در زندگی کودک

مادران و احساس گناه

نقش مادر در تربیت فرزندان

اما وقتی بحث مادر بودن مطرح می شود، نقش مادر در زندگی کودک هاله ای از جدیت و انعطاف ناپذیری چارچوب های فرهنگی را فرا می گیرد که هیچ نوع تضادی در احساسات با تفاوتی، در سبک ها را مجاز نمی شمارد. در واقع مثل این است که تنها یک احساس، و یک روش برای مادر خوب بودن وجود  دارد! این که مادر چه احساسی نسبت به مادر بودن خود داشته باشد یا چه معنایی به آن نسبت دهد به شدت تحت تأثیر این چارچوب های فرهنگی است.

اما خود مادران هم در حفظ این چارچوب ها  نقش فعالی ایفا میکنند. تجربه ی عملی مادر بودن بسیاری اوقات تفاوت فاحشی با تعاریف معمولی آن دارد. وقتی مادران چنین تفاوت فاحشی بین تصویر غالب فرھنگ و تجربه ی روزمرہ ی خود می بینند، احساس اضطراب و عذاب وجدان می کنند. مادری می گوید: فکر می کنم احساس گناه من به عنوان یک مادر با دیدن آنچه دیگر مادران برای فرزند خود انجام می دهند و مقایسه ی خودم با آنها برانگیخته می شود.

وقتی کسی را می بینم که همیشه به نظر آرام و خونسرد می رسد و انگار هیچ وقت از بچه ها خسته نمی شود از خودم بیزار میشوم» همین مسئله باعث می شود که بحث آزادانه در مورد احساسات مادران و نقش مادر در زندگی کودک شکل نگیرد و نقش خلاقانه ی این عواطف پنهان باقی بماند.

 

نوشته های مشابه
آیا می توان به رغم شاغل بودن یک مادر تمام عیار بود؟
گردش کودک با پدر و مادر
برای فرزندتان مادر کافی باشید نه مادر کامل
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدر یا مادر بزرگ
گفتگوی میان والدین و کودک

لینک اینستاگرام :
https://www.instagram.com/p/Bj-GgYpl6YT/?

نوشتهٔ بعدی
کودک آزاری یا آزار جنسی کودکان،پیشگیری،مقابله و درمان
نوشتهٔ پیشین
فواید و اهمیت بازی کودکان در فضای باز و طبیعت

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست