بازیهای تقلیدی کودکان

یکی از عوامل مهم تربیتی : بازیهای تقلیدی

یک حرکت ساده و مشخصی را مقابل کودک خود انجام دهید. این حرکت را ۲ یا ۳ بار تکرار کنید تا کودک شروع به تقلید از شما کند. در صورت موفقیت کودک در تقلید از شما، شادی خود را از موفقیت وی ابراز کنید، مثلاً بخندید، به او آفرین بگویید یا برایش کف بزنید. سپس حرکت بعدی را شروع کنید. در زیر، بعضی از حرکت هایی را که می توانید برای این قسمت از آن استفاده کنید، آورده ایم: – مشت خود را باز و بسته کنید. – گوش خود را بخارانید یا بمالید. این یکی از نمونه بازیهای تقلیدی کودکان است.

بازیهای تقلیدی کودکان (از یک تا دو سالگی)
بازیهای تقلیدی کودکان

بازیهای تقلیدی کودکان

غریزهٔ تقلید یکى از غرایز نیرومند و ریشه‌دار در انسان است. به برکت وجود همین غریزه است که کودک بسیارى از رسوم زندگی، آداب معاشرت، غذا خوردن، لباس پوشیدن، طرز سخن گفتن، اداى کلمات و جمله‌ها را از پدر و مادر و دیگر معاشران فرا مى‌گیرد و به‌کار مى‌بندد. انسان، در سراسر طول عمر، کم و بیش، از دیگران تقلید مى‌کند؛ اما در فاصلهٔ یک تا پنج‌سالگى از این قوه بهرهٔ بیشترى مى‌گیرد.

کودکان تقلید را ابتدا از پدر و مادر خود آغاز مى‌کنند؛ به این ترتیب که به تقلید اکثر فعالیت‌هاى پدر و مادر خود در خانه مى‌پردازند. پسران کارها و مشاغلى را تقلید مى‌کنند که بیشتر مربوط به مردان است و دختران علاقه‌مند هستند که فعالیت‌هاى مربوط به مادران را تکرار کنند. براى مثال، پسرها دوست دارند نقش بنا، دستفروش، مغازه‌دار، راننده، پزشک، خلبان، پلیس و … را بازى کنند، در حالى که دخترها ذوق فراوان دارند که در نقش مادر و پرستار، کارهائى از قبیل تمیز کردن خانه، آشپزی، شستشو و اتو زدن لباس‌ها و غیره را به‌صورت بازى انجام مى‌دهند.

بازى‌هاى تقلیدى در رشد کودکان نقشى مهم دارند. کودکان نیازمند فرصت‌هائى هستند تا خود را، مثل بزرگترهائى که مى‌شناسند، بیارایند و همچون آنان عمل کنند. از جمله وسایلى که امکان چنین بازى‌هائى را فراهم مى‌کند.

لپ های خود را مانند بادکنک باد کنید. – روی سر خود دست بکشید. – انگشت اشاره ی خود را جمع و سپس صاف کنید. – با انگشتان خود به آرامی روی میز بزنید. – بینی خود را با انگشتانتان فشار دهید. – دست های خود را مثل دستان عروسک حرکت دهید. – کنار انگشت خود را به بینی خودتان بمالید. از آغاز ماه پانزدهم یا شانزدهم، کودک سعی میکند کارهای روزانه ی شما را تقلید کند.

شما می توانید با در اختیار قرار دادن وسایلی مانند گوشی تلفن پلاستیکی، جارو و متر؛ او را در انجام دادن این تقلیدها کمک کنید. به این ترتیب، هر کاری را که خواستید انجام دهید، از او بخواهید که در انجام دادن آنها با شما همکاری کند.

وسایل شخصی مانند کفش و روسری نیز می توانید در اختیار کودک قرار دهید، البته به شرطی که این وسایل به اندازه ی کافی محکم و با دوام باشند. کودک شما مطمئناً از انجام دادن این فعالیت ها خوشحال خواهد شد، چرا که می تواند خود را در جای بزرگ ترها قرار دهد.این بازی برای کودکان یک تا دو سال پیشنهاد می شود .

بازی های تقلیدی کودک

نوعی دیگر از بازی کودک بازی تقلیدی است، کودک در هر دوره ای دست به بازیهای تقلیدی می زند. کودک در آغاز به تقلید نقش مطمئن دوستان، والدین، خواهران، برادران و کلا نزدیکان می پردازد و از ایفای نقش آنها، بزرگترین لذت و تجربه را به دست می آورد. در دوران دبستان در بازی بیشتر نقش مربیان و معلمان را ایفا می کند و هنگامی که به سن نوجوانی نزدیک می شود، الگوی رفتاری او نیز تغییر می یابد.

از این سنین کودک ( نوجوان ) به تقلید رفتار همسالان خود می پردازد. در واقع از این زمان به بعد تقلید نقش از طرف کودک دیگر به عنوان بازی نیست، بلکه آغازی است برای چگونگی هم خوانی با گروههای اجتماعی و ایفای نقش واقعی زندگی.

پدر و مادرش نباشید، همبازی‌اش باشید!

کودکان تکرار را دوست دارند بنابراین از این که کودک در بازی یک کار را مدام تکرار می‌کند، خسته نشوید او می‌خواهد آن چیز را کامل درک کند. در هنگام بازی با فرزند، خود شما باید کوچک شوید و با او مثل یک همبازی رفتار کنید. در بازی پدر و مادر او نباشید، یک همبازی باشید. اجازه دهید کودک فکر کند  برشما تسلط دارد و برای شما تصمیم می‌گیرد. در حین بازی هیچ وقت به او دستور ندهید و به گونه‌ای رفتار کنید که حس کند او مدیر است. اگر دوست دارید کودکان خلاق و شادی داشته باشید سعی کنید خودتان خلاق و شاد باشید.

 

نوشته های مشابه
بازی شکار کلمات،تقویت سخن گفتن کودک
آموزش مفهوم صدا به کودکان ،با لیوان و قاشقبازی برای کودکان، پازل عکس
بازی دالی موشه ، یک بازی تقلیدی

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BhG8KsSFxUt/

نوشتهٔ بعدی
تقویت تمرکز کودکان با بازی
نوشتهٔ پیشین
پازل برای کودکان ، پازل عکس

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست