بازی های تقلیدی و نقش آنها در رشد شخصیت کودک

بازی و تقلید کردن بچه ها

بازیهای تقلیدی نقش مهمی در رشد کودکان دارند. کودکان ابتدا تقلید را از پدر و مادر خود شروع می کنند، به این ترتیب که اکثر فعالیتهای والدین خود را در خانه تقلید می کنند. کودکان به فرصت هایی نیاز دارند تا خود را مثل بزرگترهایی که می شناسند بیارایند و همچون آنها عمل کنند. از جمله وسایلی که امکان چنین بازی هایی را فراهم می کند چیزهایی نظیر لوازم خانه داری، عروسکها، پارچه های مخصوص خیاطی، ظرفها، قطعات گوناگون و مکعب ها، انواع ماشین ها، هواپیما، قایق، تانک، تفنگ، میز و صندلی کوچک که به کودک کمک می کنند با فرو رفتن در نقش بزرگسالان دنیای واقعی پیرامون خود را تجربه کند و برای زندگی در آن آماده شود.

این بازی های جسمی و تقلیدی را می توان از ابتدای ماه سوم تولد کودک با او شروع کرد . این بازی هماهنگی اعصاب و عضلات کودک را تقویت می کند. کودکان به فرصت هایی نیاز دارند تا خود را مثل بزرگترهایی که می شناسند بیارایند و همچون آنها عمل کنند. این گونه بازی ها از سه سالگی به بعد مورد توجه کودکان هستند و کودک بسیاری از مسایل عاطفی و اجتماعی را به وسیله آنها می آموزد.

بازی های تقلیدی و نقش آنها در رشد شخصیت کودک
بازی های تقلیدی و نقش آنها در رشد شخصیت کودک

بازی های تقلیدی و نقش آنها در رشد شخصیت کودک

بازیهای تقلیدی کودکان

یکی از اصول رشد کودک تقلید است و از همین رو شما باید او را تشویق کنید تا از حرکات و سکنات شما تقلید کند. بازی های جسمی و تقلیدی در کودک هنگامی که کودک شما به پشت خوابیده یا مدت زیادی است که روی صندلی نشسته است، رو به روی او بنشینید و به چشمانش خیره شوید. انگشت سبابه ی خود را در مقابل چشمان کودک به چپ و راست تکان دهید تا توجه کودک را جلب کنید. وقتی توانستید کودک خود را متمرکز کنید، انگشت خود را کنار بکشید و به حرکات سر کودک دقت کنید. خواهید دید که کودک با حرکات سر خود تلاش میکند که حرکات را تقلید کند.

کودک در هر دوره ای دست به بازیهای تقلیدی می زند. کودک در آغاز به تقلید نقش مطمئن دوستان، والدین، خواهران، برادران و کلا نزدیکان می پردازد و از ایفای نقش آنها، بزرگترین لذت و تجربه را به دست می آورد. در دوران دبستان در بازی بیشتر نقش مربیان و معلمان را ایفا می کند و هنگامی که به سن نوجوانی نزدیک می شود، الگوی رفتاری او نیز تغییر می یابد. از این سنین کودک ( نوجوان ) به تقلید رفتار همسالان خود می پردازد. در واقع از این زمان به بعد تقلید نقش از طرف کودک دیگر به عنوان بازی نیست، بلکه آغازی است برای چگونگی هم خوانی با گروه های اجتماعی و ایفای نقش واقعی زندگی.

 

نوشته های مشابه :
آموزش رنگ ها به کودکان با بازی
افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی
بازی برای تقویت حس کنجکاوی کودکان
بازی حدس بزن کلمه چیه

لینک اینستگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

 

نوشتهٔ بعدی
آنچه باید در مورد تربیت کودکان بدانیم
نوشتهٔ پیشین
رشد کودک از ماه چهارم تا ماه هشتم تولد

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست