نحوه برخورد با دزدی در کودکان

چرا کودکان دزدی می‌کنند؟

فرزند شما هنوز فردی نابکار در جادهٔ پستی و تبهکاری نیست. دزدی در کودکان معمولا زمانی خودش را نشان می‌دهد که مفهوم مالکیت و من و تو در آن‌ها به وجود آمده باشد و این مفهوم تقریبا در چهار پنج سالگی پیدا می‌شود. بسیاری از بچه ها در مرحله ای از زندگی خود چیزی را می دزدند. بعضی بچه ها تنها به این دلیل دزدی می کنند که صرفاً چیزی را می خواهند و آن را بر می دارند، بدون این که به درستی در مورد این کار یا عواقب آن فکر کنند.

نحوه برخورد با دزدی در کودکان

بعضی ها دزدی می کنند تا مورد توجه دوستان خود قرار بگیرند. بعضی ها دزدی می کنند تا پدر و مادرشان را به خاطر ندادن آنچه که آنها می خواهند، تنبیه کنند. دلیل این کار فرزندتان هر چه که باشد، اکنون زمان آن فرا رسیده است که کنترل موقعیت او را در دست بگیرید.کودکی که مفهوم و معنی مالکیت را درک نکرده و به حدود آن آگاه نیست و فرق مال خود و مال دیگران را نمی‌شناسد، اگر دست به مالی زند و آن را از آن خود کند نباید به حساب دزدی گذاشت.

روش های مقابله با دزدی کودکان

  • مانند یک کارآگاه عمل نکنید. سعی نکنید فرزندتان را در موقعیت اعتراف به  « دام » بیندازید. اگر چنین سؤالی بکنید که: « پول از کجا آورده ای که این شکلات را خریده ای؟» باید منتظر دروغی اجتناب ناپذیر باشید که او برای محافظت از خود می گوید. سعی کنید آنچه را که منجر به چنین رفتاری شده است، پیدا کنید. با فرزندتان در مورد دزدی، جدی حرف بزنید. فرزندتان را مسئول رفتارش بدانید. و از او بخواهید در صورت امکان آن شیء را به فروشگاه برگرداند و اگر این امکان وجود ندارد، از او بخواهید که پول آن را بپردازد.
  •  بچه های ۶ ساله و کوچکتر، دزدی می کنند زیرا چیزی را برمی دارند که می بینند و می خواهند. دزدی در کودکان به این علت است که آنها از عواقب رفتارشان اطلاعی ندارند. این دزدی کودک، فرصتی عالی به شما می دهد تا به فرزند کوچک تان برخی درس های ارزشمند اجتماعی را بیاموزید.
  • ابتدا بر اساس راه حل های بالا با مسئله برخورد کنید. بعد، به نیازهای فرزندتان به پول نگاهی بیندازید و ببینید آیا پول توجیبی او به اندازهٔ نیازهای اصلی اوست یا باید هماهنگی بیشتری ایجاد کرد (به پول توجیبی نیز مراجعه شود).
  • از خودتان بپرسید  آیا شما پدر یا مادر بسیار سهل گیری نبوده اید؟ بچه هایی که عادت دارند همهٔ چیزهایی را که می خواهند به دست آورند، تصور می کنند که باید هر چه را که می خواهند، داشته باشند. شاید زمان آن رسیده باشد که کم کم به او بگویند «نه».
  •   اگر فرزندتان به دزدی ادامه داد و یا اگر این کار با رفتارهایی ناراحت کننده همراه بود و یا بخشی از الگوی رفتاری ضداجتماعی بود، در پی گرفتن کمک از یک متخصص باشید.

نوشته های مشابه

برخورد صحیح با عادت بد کودک

دنیای کودکان نوپا را درک کنید

شستشوی شیشه شیر و تمیز نگه داشتن آن

بازی حدس بزن کلمه چیه

آیا این را به من می دهی ؟ (از زمان تولد تا یک سالگی)

نوشتهٔ بعدی
مشارکت کودک در کارهای خانه
نوشتهٔ پیشین
تشویق کودکان به انجام فعالیت های هنری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست