با کودک بی نظم چگونه رفتار کنیم ؟

 آموزش نظم به کودکان

اگر به دنبال راه حل بی نظمی کودکان  در کودک نامنظم هستید برنامه ای منظم برای نظافت روزانه اتاق کودک تهیه کنید. کارهای یک روز، معمولاً قابل کنترل هستند، اما اگر بی نظمی کودک روزها و هفته ها ادامه یابد، غیرقابل کنترل می شود. بهترین کار برای کودک بی منظم این است که جدول زمانی داشته باشید و هر روز طبق آن عمل کنید. مثلا، پس از شام یا قبل از پوشیدن لباس خواب.  در این راه ، ثابت قدم و استوار باشید.

با کودک بی نظم چه کنم؟

مرتب کردن اتاق توسط کودک  

بیشتر بچه هایی که رغبتی به مرتب کردن اتاق و وسایل شان ندارند، یک دلیل مشترک دارند: آنها فقط نمی خواهند این کار را انجام دهند، و بچه های زیادی هستند که در برابرمرتب و منظم بودن گهگاه مقاومت نشان می دهند. برای آنها معمولا چیزهای دیگری هیجان انگیز است، مثل تماشای تلویزیون یا ارتباط با دوستان.

برای نظافت روزانه اتاق کودک بی نظم ابتدا شاید بهتر باشد در زمان نظافت همراه او باشید تا برایش خوشایند شود. پس از دو – سه هفته، این برنامه ی  منظم به صورت عادت در می آید و بچه ها بدون بحث اضافه، همکاری خواهند کرد.
اگر بچه ها خوراکی های خیلی زیادی داشته باشند، بی نظمی زیادی هم خواهند داشت. برای نظافت روزانه اتاق کودک دقت کنید و ببینید چه چیزهایی روی فرش لکه ایجاد می کنند. حالا اگر آن خوراکی در اختیار فرزندانتان نباشد چه مسئله ای پیش می آید؟ روزی که فرزندانتان در خانه نیستند، تمام اسباب بازی ها را بررسی کنید و اسباب بازی های اضافی را بردارید. بقیه ی اسباب بازی ها را در چند جعبه یا سبد لباس بچینید و روی آنها کاربردشان را بنویسید (کتابها، الگوها، حیوانات و غیره). یک جعبه نیز برای وسایل مدرسه و وسایل ورزشی هر کودک قرار دهید. رخت آویزهایی برای ژاکت ها و قفسه هایی برای کفش های آنها نصب کنید. اگر هر چیزی، جایی خاص داشته باشد، راحت تر می توان خانه را تمیز نگه داشت.

مرتب کردن اتاق توسط کودک بی نظم- کودک نامنظم
با کودک بی نظم چگونه رفتار کنیم ؟

روش برخورد با کودک بی نظم 

نحوه برخورد با کودک بی نظم این است که یک جعبه ی بزرگ بردارید و آن را در انباری بگذارید و روی یک سمت آن بنویسید «زندان». در پایان هر روز، تمام چیزهایی را که در اطراف خانه اقتاده اند، جمع کنید و داخل جعبه بگذارید. به بچه ها بگویید برای آزادکردن وسایل خود از زندان، باید ۱۰۰ تومان جریمه بدهند و یا یکی از کارهای خانه را انجام دهند.

برای راه حل بی نظمی کودکان آرام و ثابت قدم باشید. جالب است که ببینید وقتی بچه ها مجبورند برای برگرداندن کوله پشتی، کفش های ورزشی، تکالیف، و کتاب هایشان پول بپردازند، تا چه حد کمتر وسایل آنها را در اطراف خانه پیدا می کنید. اگر دوست ندارید آنها را جریمه کنید، جعبه را پنهان کنید و هر پنج شنبه آن را بیرون بیاورید تا خالی شود. به بچه ها بگویید هر چیزی که بعدازظهر آن روز در جعبه باقی مانده باشد، دور ریخته می شود و یا به کسی داده می شود.

درمان شلختگی و بی نظمی کودکان

نظافت روزانه اتاق کودک

برای درمان شلختگی و بی نظمی کوکان اعتصاب کنید. اگر کودک نامنظم شما بیش از ۱۰ سال سن دارد، به او بگوید که دیگر وسایل کسی را جمع نخواهید کرد. آنها مجبورند مسئول جمع آوری و مرتب کردن وسایل خود باشند. این قانون مهم را اضافه کنید که ، اگر خانه نامرتب باشد، هیچ دوستی اجازه ندارد به خانه بیاید و خودشان نیز اجازه ندارند به دیدار دوستی بروند. پس از مدتی با کمال حیرت مشاهده می کنید که به محض به صدا درآمدن زنگ تلفن، اتاق به سرعت تمیز می شود.

با مشروط کردن پاداش یا امتیازی که قرار است به او بدهید به عنوان راه حل بی نظمی کودکان استفاده کنید. هر چه از سرزنش بیشتر استفاده شود، اثربخشی آن کمتر می‌شود. اگر کودک بنا بر میل خود، کاری کرد که مستحق سرزنش است نباید عبارات تحقیرآمیز استفاده کرد چون کودک به این نتیجه می‌رسد که بزرگ‌ترها او را دوست ندارند. سرزنش افراطی ممکن است کودک را تا سطح بدرفتاری روانی جلو ببرد.

مهارتهای آموزش نظم به کودک نامنظم

گام اول: هماهنگ باشید

لازم است که پدر و مادر بر سر انتخاب اقدامات انضباطی در مورد کودک نامنظم با یکدیگر موافق باشند. اگر پدر یا مادر آشکارا مخالفت خود را با روش انضباطی نشان دهد، مشخصاً کودک از این وضعیت بهره‌ای نخواهد برد. والدین باید منطبق بر ماهیت روش انضباطی توسط خودشان رفتار کنند.

گام دوم: کودک خود را آگاه کنید

اگر به دنبال راه حل بی نظمی کودکان هستید در صورتی که با یک کودک نامنظم روبرو هستید همواره بهترین و اولین روش صحبت کردن با کودک و آگاه کردن او است. اگر کودک را ناآگاه فرض کنید مدت بیشتری زمان لازم خواهد داشت تا به آگاهی و تربیت کامل برسد. کودکان آگاهی و شعور کافی را دارند؛ اگر آن را هرچه زودتر بیدار کنید.
در تربیت کودک این مهم است که بداند برای چه علتی این کار را باید انجام دهد. فهمیدن مزایای کاری که انجام می دهد خیلی بهتر است از اینکه این کار را صرفا به درخواست شما انجام دهد. فرض کنید که کودک را موظف می کنید قبل از مدرسه رفتن، موهای خود را شانه بکشد. اگر کودکتان را توجیه کنید که علت این کار اینست که بین دوستان خود منظم و خوش تیپ خواهی بود، زودتر قبول خواهد کرد تا اینکه این فکر را بکند که باید موهایم را شانه بزنم چون مادرم اینطور میخواهد.
 

گام سوم: اجازه دهید با عواقب کار خودشان روبرو شوند

گاهی وقت ها پدر و مادر ها چون می بینند این کار بی نظمی است، از اول اجازه انجام کار را به بچه نمی دهند. اما در واقع با این کار شما کودک را از فهم علت و عواقب آن دور نگه می دارید. بگذارید کودکتان بین گزینه ها انتخاب کند و نتیجه انتخابش را بچشد. فرزند شما باید به این نتیجه برسد که اگر شب دیر بخوابد، احیانا صبح دیر از خواب بیدار می شود و به مدرسه دیر میرسد و در کلاس خواب آلوده خواهد بود.
 
 
گام چهارم: به کودک نامنظم در حل مساله کمک کنید
 
گاهی وقت ها کودکان در انجام یک کاری مشکل دارند. مثلا صبح ها نمی تواند جوراب هایش را پیدا کند. به او کمک کنید که مثلا یک جای مشخص داشته باشد و حتی اگر شد، آن را تهیه نمایید. یا اگر صبحانه نمی تواند به اندازه کافی بخورد، کمی زودتر از خواب بیدار شود و … . فقط توجه داشته باشید که شما مشکلی را که واقعا کودکتان با آن مواجه است را بیان کنید و اجازه دهید کودک روی این مساله فکر کند. خودش برخی ایده ها را بدهد و شما کمک کنید که به نتیجه ی خوبی برسد. در واقع سعی کنید مهارت حل مساله را بیاموزد.

 

گام پنجم: انضباط یک فرآیند است

انضباط یک فرآیند است که به مرور زمان و رفته رفته شکل میگیرد. شما نمی توانید از کودک ۶ ساله انتظار داشته باشید تمام وظایف خودش را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. در این سن همین که بتواند خودش مسواک بزند و موهایش را شانه بکشد، یعنی پیشرفت داشته اید. برای اینکه بتوانید این فرآیند را بفهمید و بدانید که کودکان در هر سنی چه کارهایی باید بتوانند انجام دهند، می توانید به یک مشاور مراجعه کنید. شما در هر زمان می توانید با تذکراتی، وظایفش را گوشزد کنید و به یادش بیاورید. با چسباندن استیکر و یا عکس به یادش بیاورید که فلان زمان وقت مسواک زدن است.

 

گام ششم: تشویق و پاداش را فراموش نکنید

برای به راه افتادن نظم در کودک نامنظم ، میتوانید یک سیستم تشویقی در نظر بگیرید. مثلا برای هر بار مسواک زدن یک برچسب هزار آفرین به او بدهید و بگویید اگر ۱۰ تا برچسب بیاوری برایت یک جایزه میخرم. تا زمانی که کودک به روال مسواک زدن بیفتد میتوانید به این سیستم عمل کنید و بعد از آن دیگر نیازی نخواهد بود.
در موقع انجام دادن کار خوب حتما لازم نیست که هزینه ای انجام دهید ولی تا جاییکه می توانید کودکتان را تشویق نمایید و خرسندی خود را از کاری که کرده ابراز نمایید. حتی زمانی که بدون تذکر و یادآوری شما فرزندتان کاری را انجام می دهد او را تشویق کنید، بگویید، «خیلی کار خوبی کردی قبل از اینکه من بگویم شروع به انجام تکالیفت کردی!» یا «خیلی بهت افتخار می کنم که امروز خودت به تنهایی اتاقت را تمیز کردی.» حتی بگویید، «ممنون از اینکه بعد از خوردن غذا ظرفت را داخل سینک ظرفشویی گذاشتی. کارت عالی بود» این کار باعث تشویق در تکرار عملکرد کودک می شود.
 
 

نوشته های مشابه:
روشهای درمان بی نظمی کودکان
ترک عادت انگشت در بینی کردن کودکان
درمان ناخن جویدن کودکان
آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان

لینک اینستاگرام:
 https://www.instagram.com/p/Bg04ePNFjo-/

 

نوشتهٔ بعدی
تقویت اعتماد به نفس در کودک
نوشتهٔ پیشین
ترس از موجودات خیالی در کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست