آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان

آموزش نظافت به کودکان

شستن دست و صورت ،مسواک زدن ،کوتاه کردن ناخن ها،استحمام، و شانه کردن موها هم مانند پوشیدن و درآوردن لباس جزء کارهای روزمرۀ زندگی هستند. برای آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان همراه با کودکان، دست و صورت و دندان هایتان را هر صبح بشویید. زیرا الگوی عملی، اراده ی کودک را تقویت می کند.

کلیدی ترین نکته در آموزش نظافت به کودک ، رعایت بهداشت از سمت خود شماست، هنگامی که از خواب برمی خیزید، قبل از صرف غذا، بعد از بازگشت به منزل دست های خود را بشویید و از فرزندتان بخواهید شما را همراهی کند. شما باید الگوی فرزندتان باشید در غیر این صورت نمی توانید از وی توقعی داشته باشید.

به کودکان فرصت بدهید شما را هنگام مسواک زدن دندان ها، شانه کردن موها، شستشوی دست و صورت و … تماشا کنند. کودکان با تماشای کارهایتان بیش از صحبت ها و توضیح هایی که می دهید، مسائل را یاد می گیرند. به خصوص اگر وقتی کودک تان شما را تماشا می کند، برایش توضیح هم بدهید که به چه علت این کار را انجام می دهید. به طور مثال بگویید: باید همۀ اون سیب زمینی و گوشت هایی که لای دندونامون گیر کرده بریزیم دور و بعد شروع به مسواک زدن کنید و بگویید: ببین من هم همین کار رو انجام میدم.

 

آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان
آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان

شستشو و نظافت کودکان

  • ازآنجایی‌که دستشویی خانه برای کودک بسیار بلند است و او نمی‌تواند از آن استفاده کند، یک چهارپایۀ کوچک تهیه کنید و هنگامی‌که زمان شستشو است آن را بیرون بیاورید. لوازم شستشو مانند حوله و برس ناخن را طوری قرار دهید که به‌راحتی در دسترس کودک باشد.به او یاد دهید که چطور از آن‌ها استفاده کند. شستشو را با همراهی همدیگر انجام دهید و به کودک اجازه دهید که علاوه بر اینکه روی خودش تمرین می‌کند، روی شما نیز تمرین کند (یعنی مثلاً صورت شما را هم بشوید).
  • برخی از فرزندان از حمام کردن تنهایی می ترسند. هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. حمام نکردن در هر روز، چندان مسئله ی مهمی نیست. شست و شو با آب خالی هم کفایت می کند. باید از جز و بحث های بی فایده دوری کنید.
  • مسلما داشتن یک کودک منظم و پاکیزه لذت بخش است. با این حال در مورد این که چقدر کودک را ترو تمیز می خواهید و چه هنگام این انتظار را از او دارید منطقی باشید.
  • در صورتی که لوازم آرام بخش در حمام در اختیار کودک باشد، فرزند شما می تواند آسان تر حمام کند.
  • از آواز خواندن و نقش بازی کردن نیز استفاده کنید: ما اینجوری صورتمون رو می شوریم، می شوریم؛ ما اینجوری دستامون رو می شوریم، می شوریم؛ ما اینجوری مسواکمون رو می زنیم، می زنیم.
  • در حمام، میز کوچکی داشته باشد که روی آن بایستد تا خود بتواند شیر آب را باز کند. بدین ترتیب برای کودک ، انجام خواسته های شما آسان می گردد. بنابراین به جزئیات ضروری بپردازید.
  • هنگام شست و شو به دمای آب توجه کنید، خیلی داغ یا خیلی سرد نباشد. همچنین نباید فضای حمام و دستشویی در زمستان سرد باشد.

یاد دادن نظافت به کودکان

  • اگر علاقه مندید که فرزندتان با آرامش خاطر از صابون استفاده کند، یک قالب صابون به شکل فیل برای او تهیه کنید، یا صابون مایعی را که ظرف آن مانند یک اسباب بازی باشد، برای او بخرید. خلاصه ظاهر خوشایند و لذت بخش برای کودک بسیار اهمیت دارد.
  • به کودکتان به خاطر پاکیزگی جایزه و پاداش بدهید. مثلاً به او بگویید اگر با دست های تمیز کنار میز غذاخوری حاضر شود، از آن شیرینی که دوست دارد به او می دهید. اگر کودک شما هنوز از شستن دست هایش خودداری می کند، با او جز و بحث نکنید.
  • از او بخواهید اسباب بازی کوچک یا لیوان خود را بشوید. او این کار را با خوشحالی انجام خواهد داد و به دنبال آن دست هایش نیز تمیز خواهد شد.
  • فرزندتان را از خردسالی به شستن دست ها قبل از آمدن کنار سفره ی غذا، بعد از رفتن به توالت، پس از آمدن از پارک و… عادت بدهید . زیرا عادات دوران کودکی به رفتار خود جوشی تبدیل خواهد شد که بدون هیچ اعتراضی به انجام می شود.
  • به همان مقدار که شما کارها را برای فرزندتان آسان می کنید، او به همان اندازه در عادات مربوط به پاکیزگی به خود اتکا می کند.
  • اگر آموزش لازم را به کودک خود بدهید، از سن دو سال و نیم به بعد می تواند خود را به آسانی در وان بشوید. البته او را تنها نگذارید، بلکه از این فرصت برای گرفتن ناخن ها یا زدن شامپو یا… استفاده کنید.
  •  برای یاد دادن نظافت به کودکان وانمود کنید که یک کارآگاه خصوصی یا بازرس ویژه هستید و بعدازاینکه کودک شستشوی خود را تمام کرد به‌دقت او را وارسی کنید. درعین‌حال سعی کنید این کار را برایش جالب کنید. هنگامی‌که کارش را خوب انجام داد، او را شدیداً تحسین کنید و در مورد قسمت‌هایی از کار که نیاز به تلاش بیشتری دارد کاملاً دقیق باشید.
  • از کتاب داستان هایی که پیرامون این موضوع می باشد برای کودک تهیه کنید و برایش بخوانید.
  • رفتارهای مثبت فرزندتان را تشویق کرده و او را تمسخر نکنید، به او نگویید: «اصلا صورتت رو شستی؟» بلکه واضح و صریح بگویید برو صورتت را بشوی. در انجام فعالیت های اینچنینی عجله یا اعمال خشونت نکنید.

 

نوشته های مشابه
رشد کودک از یک تا دو سالگی
آموزش مسئولیت پذیری به کودک
آموزش مسواک زدن به کودک
آموزش دستشویی رفتن به کودکان

لینک اینستاگرام :
https://www.instagram.com/p/Bjr7iUfl5nD/?

 

نوشتهٔ بعدی
ترس کودکان از کوتاه کردن مو ، راهکارها
نوشتهٔ پیشین
آموزش آداب معاشرت به کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
فهرست