روند رشد کودک از دو تا سه سالگی

ویژگی های کودکان از دو تا سه سالگی

توانایی و رشد کودک در این سن به نحو خارق العاده ای در زمینه های فکری، اجتماعی و شخصی افزایش می یابد. کودک پی می برد که یک انسان کوچک و مستقل است و شخصیتش را کشف می کند. وی در عین حال با مشکلاتی نیز مواجه است. کودک در این سن قصد دارد تمام مرزهایی را که می تواند به آنها دست یابد، شناسایی کند، ولی با گذشت زمان و صرف بردباری، در شناخت محیط اطراف به این نتیجه می رسد که باید آهسته حرکت کند و در ضمن، از تعداد دفعات عصبانیتش هم کاسته می شود.

روند رشد کودک از دو تا سه سالگی

در این موارد وظیفه ی شما چیست؟ با جدیت و مهربانی او را همراهی کنید. به او مهر بورزید و مدام تشویقش کنید و اجازه دهید تا بعضی کارها را که قادر به انجام دادن آنهاست، شخصاً انجام دهد. به او بفهمانید که به او مباهات می کنید، چرا که به زودی جوانی برومند خواهد شد. در کنجکاوی کودک به او بعضی آزادی عمل ها را بدهید و در عین حال، مراقب خطرهایی هم که وی را تهدید می کند، باشید و کاری کنید که در سایه ی حمایتهای شما احساس امنیت و آرامشی بر زندگی روزانه اش حاکم شود.

یک نظام خاصی در زندگی او ایجاد کنید. هرگاه در کودک حس استقلال جویی زنده شد و خواست که آن را به دست آورد، وقت آن است که به او بفهمانید چگونه برای بدن خود اهمیت قایل شود و انجام دادن این کار را به خود او واگذار کنید.

رشد حرکتی کودک

یکی از تغییرات آشکار و قابل توجه رشد کودک از نظر جسمانی است . در این سن کودک قادر خواهد بود که به تنهایی مسواک بزند و به مرور دستها و بدنش را – تحت نظارت یکی از والدین – بشوید. همچنین، با کمک شما لباس هایش را بپوشد یا در بیاورد. در این سن او سعی می کند که کارهای بزرگترها را تقلید کند، از قبیل کارهای منزل، درست کردن وسایل و تمام کارهای ممکن، ولی در کنار این فعالیت ها می تواند به تنهایی بازی هم بکند و داستان های خیالی بسازد.

اگر کودک شما هنوز نمی تواند درست راه برود و حرکات پایداری داشته باشد، این حالت را با تمرین زیاد برطرف کنید. فرزند شما دوست دارد که بپرد، بالا برود، سر بخورد و  بدود . بازی با توپ بهترین تمرین برای پاها و دستها ست تا دو حرکت پرتاب کردن و گرفتن را تمرین کند. اما گرفتن توپ برای کودک هنوز مشکل است، چرا که این کار به هماهنگی خاصی بین چشم و دست نیاز دارد. در ضمن، این سن بهترین زمان برای سوار شدن سه چرخه است.

توانایی دست های کودک افزایش مییابد و او می تواند بازیهای بیشتری را برای افزایش توانای یهایش انجام دهد. اگر کودک بتواند قلم را درست در دست بگیرد، به نقاشی هم روی می آورد و به تدریج، کیفیت ترسیم خطوط توسط او بالا میرود.

برای تشویق وی هدایای کوچک و مورد علاقه ی وی را برایش تهیه کنید و وسایل و ادواتی را که نیاز دارد در اختیارش قرار دهید، وسایلی از قبیل قیچی، چسب و رنگ و از او بخواهید تا وسایل جدیدی بسازد. مثلاً با دانه های مروارید بدلی یا دانه های ماکارونی یک گردنبند بسازد، با یک قالب صابون مرطوب روی شیشه ی پنجره نقاشی و سپس آن را پاک کند یا روی شیشه عکسهایی بچسباند و…. درست است که همه ی این کارها فقط بازی است، اما کودک در اثنای آنها چیزهای زیادی یاد می گیرد.

نوشته های مشابه

رشد کودک از ماه چهارم تا ماه هشتم تولد

رشد کودک در چهار ماهگی

رشد کودک از نه ماهگی تا یک سالگی

رشد کودک از تولد تا یک سالگی

نوشتهٔ بعدی
فواید و اهمیت بازی کودکان در فضای باز و طبیعت
نوشتهٔ پیشین
نکات طلایی برای افزایش هوش کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست