با نادیده گرفتن کودک، او را تربیت کنیم

با نادیده گرفتن رفتارهای نادرست کودک،رفتارهای مطلوب را تقویت کنید

یکی از بهترین روش های تربیتی، نادیده گرفتن کودک یا در واقع نادیده گرفتن بد رفتاری کودک است. مهارت نادیده گرفتن کودک یکی از مهارت های تربیت کودک است که جهت کنترل بعضی مشکلات رفتاری کوچک و رفتارهای نادرست کودک مثل نق زدن، گریه کردن های مداوم کودک ، داد و فریاد کردن و شکلک درآوردن استفاده می گردد.

نادیده گرفتن سنجیده یا مهارت نادیده گرفتن کودک یعنی چشم پوشی از رفتار های نادرست کودک و در عوض تعریف کردن از مواردی که دوستشان دارید. هرچند باید رفتارها را طبقه بندی کنید تا ببینید آیا می شود آنها را نادیده گرفت یا نه؟  طبیعتا کارهای خطرناک که امکان صدمه دیدن یا زدن در آن وجود دارد را نمی توانید نادیده بگیرید.

کودکان برای بدست آوردن تمام توجه شما و برای رسیدن به هدفشان هر کاری می کنند. آنها به مرور زمان خواهند فهمید که چه کاری بیشتر از هر چیز دیگر شما را آزار می دهد. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، در صورتی که می توانید، آن را نادیده بگیرید، فرزندتان دیگر آن کار را انجام نخواهد داد. زیرا می داند به هدفش نمی رسد.

نادیده گرفتن کودک
با نادیده گرفتن کودک، او را تربیت کنیم

نادیده گرفتن بد رفتاری کودک

نادیده گرفتن کودکان به صورت مطلق نصیحت خوبی نیست . اگر کودک تازه به راه افتاده ی شما به بخاری نزدیک می شود ، اگر می بینید ، سکه ای را به دهان گذاشته و یا بچه کوچکتر از خود را کتک می زند ، باید کاری صورت دهید . با این حال می توان از کنار بعضی از رفتار های نادرست کودک بی تفاوت گذشت . کج خلقی ، که یکی از رفتار های طبیعی کودک تازه براه افتاده است ( نشانه دیگری برای اثبات وجود ) نمونه خوبی است که می توان به آن اشاره کرد .

از کنار بدخلقی و غرولند فرزند تازه به راه افتاده بی تفاوت بگذرید . اصل نادیده گرفتن کودکان را در پیش بگیرید ، طوری رفتار کنید که انگار متوجه بدخلقی او نشده اید . وانمود کنید که به کاری سرگرم هستید، مجله ای بردارید و بخوانید، یا از همه ی این ها ساده تر، از اتاق بیرون بروید. باکمی مداومت و با چند تکرار غرولند و بدخلقی کودک متوقف می شود.

با این حال بد اخلاقی بعضی از بچه ها ، گاه چند هفته و در مواردی چند ماه طول می کشد . در این جا ، اگر بی توجهی به بد خلقی و نادیده گرفتن بد رفتاری کودک آن را به کل از میان برندارد، باز هم واکنش منطقی و حساب شده ای است. به کودک درس اخلاقی دیگری می دهد: جیغ و داد و غرولند ، وسیله مناسبی برای رسیدن به خواسته ها نیست.

در ابتدای امر ، وقتی غرولند و بدخلقی را نادیده می گیرید، کودک احنمالا پیش خود می گوید: « اگر به بدخلقی ادامه دهم، احتمالا بابا و مامان فکری به حالم می کنند ». به همین دلیل بهتر است که بی توجه به بدخلقی، او را تنها بگذارید و از اتاق بیرون بروید ؛ و مادام که بدخلقی ادامه دارد به سراغش نروید.

سه اصل در مهارت نادیده گرفتن کودک

در مهارت نادیده گرفتن سه اصلی زیر باید مدنظر قرار گیرد:

۱- هیچ تماس فیزیکی نباید برقرار شود.
۲- هیچ تماسی یا ارتباط کلامی نباید برقرار شود.
۳- هیچ تماسی چشمی با کودک برقرار نشود.

هنگامی که یک رفتار نادیده گرفته میشود به کودک نگاه نکنید و با او صحبت ننمایید. کودک ممکن است در ابتدا شلوغ کند و سعی در جلب توجه شما داشته باشد، در صورت لزوم روی خود را برگردانید و دور شوید. سعی کنید آرام باشید.

 

چگونه با نادیده گرفتن کودکان،آنها را تربیت کنیم

مهارت نادیده گرفتن کودک از تکنیکهای فرزندپروری

اگر برای اولین بار از روش نادیده گرفتن کودک استفاده میکنید، بدانید فرزندتان برای جلب توجه شما بر شدت رفتارهایش می افزاید. درست است که باید انتظار این مورد را داشته باشید اما هرگز تسلیم خواسته هایش نشوید.

تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می توانید نادیده بگیرید و چه چیزهایی را نمیتوانید؛ آیا این رفتاری از جمله رفتارهای نادرست کودک است که شما میتوانید یا میخواهید نادیده بگیرید؟ آیا نادیده گرفتن آن ایمن و بی خطر است؟ آیا رفتار برای کودک، فردی دیگر یا اموال خطرناک است؟ اگر کارهای خطرناکی از کودک سر میزند این شرایطی نیست که بتوان نادیده گرفت.هر چیزی را که نمی توانید پایان دهید، هرگز آن را آغاز نکنید. اگر این رفتاری است که شما میدانید قادر نیستید برای ساعتها آن را نادیده بگیرید، اصلا شروع به نادیده گرفتن نکنید. اگر روش نادیده گرفتن کودک برایتان مشکل است،از روش های تربیتی دیگری استفاده کنید.

نادیده گرفتن رفتارهای نادرست کودکان در مواردی مؤثر است که قبلا توسط توجه شما پرورش یافته اند و در مورد رفتارهایی عادی و  مرتبط به سن و مراحل خاص رشد کودک تأثیری نخواهد داشت. اکثر کودکان ۲ تا ۳ سال قهر و کج خلقی می کنند، مهم نیست چقدر آنها را نادیده میگیرید. این یک انتظار واهی است که آنها دست از این رفتار بردارند.

به هیچ عنوان نسبت به رفتار ناخواسته  واکنش نشان ندهید و در مورد آن رفتار هیچ چیز نگویید. وقتی کودک رفتار خود را بروز میدهد، به او نگاه نکنید. در پاسخ به او هیچ اشاره یا ابراز حالت چهره نشان ندهید. به اطراف نگاه کنید، وانمود کنید کار دیگری انجام میدهید و اتاق را ترک کنید. اگر نمی توانید اتاق را ترک کنید، به طور غیرعمدی تا آنجا که میتوانید از او دور شوید. تا زمانی که او به رفتارش ادامه داد، شما نیز ادامه دهید.

توجه داشته باشید که هر تلاش برای جلب توجه شما یک نشانه از پیشرفت است، تلاشهای خود برای بروز بی علاقگی و بی توجهی را دو برابر کنید، واکنش نشان ندهید. کاری انجام دهید – رادیو را روشن کنید، به سقف نگاه کنید، با خودتان در مورد کارهای روزمره حرف بزنید – همه ی اینها برای حفظ عدم توجه شما مؤثر هستند.

اگر روش نادیده گرفتن رفتارهای نادرست کودکان را دوست ندارید یا به علت شدت فشار روانی نمی توانید نادیده بگیرید از روش سوزن گرامافون استفاده کنید؛ یعنی کودک شما آموخته است با سماجت به نتیجه دلخواهش برسد اساس این روش در این است که در برابر خواست کودک رفتاری مانند خودش ولی از نوع بزرگ سال انجام دهید.

برای مثال سارا دخترتان قبل از شام می خواهد خوراکی بخورد ؛ اول برایش توضیح دهید که نمی شود در صورتی که مدام تکرار کرد شما هم حرفتان را مدام تکرار کنید. در این تکرار ممکن است کودک ابتدا عصبانی شود جیغ بکشد یا شکایت کند ولی در نهایت بهانه هایش کم رنگ تر خواهد شد.

 

نوشته های مشابه
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
شکایت کردن و غر زدن در بچه ها،راهکارها
پاداش و تشویق مناسب برای کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bg6JfmClmKv/

نوشتهٔ بعدی
شب ادراری کودکان دلایل و درمان آن
نوشتهٔ پیشین
روش آموزش حریم خصوصی به کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست