روش آموزش حریم خصوصی به کودکان

 آموزش دادن حریم خصوصی به بچه ها

برای آموزش حریم خصوصی به کودکان بهتر است که از غریزه و شم خود پیروی کنید. اگر فرزند تان کم کم به اندام های خصوصی بدن والدین خود خیره می شود و یا به آن دست می زند، زمان مناسبی است تا بیشتر مراقب باشید و آموزش تربیت جنسی کودک را شروع کنید. با افزایش سن کودک لازم است توضیحات والدین درباره آموزش محافظت از بدن به کودکان بیشتر شود، این آموزش‌ها باید تا دوران نوجوانی کامل شود. کودک باید متناسب با سن خود آموزش‌ها ببیند و این آموزش‌ها فقط از طریق پدر و مادر به فرزندان انتقال یابد، البته اولیاء مدرسه و معلمان هم می‌توانند مکمل این موضوع باشند.

خود-مراقبتی جنسی در کودکان چیست؟

خود-مراقبتی جنسی به این اشاره دارد که یک کودک یا یک بزرگسال، بتواند در برابر خطراتی که می‌توانند به لحاظ جنسی برای او تهدید آمیز باشد از خودش محافظت کند. این نوع از خود-مراقبتی ریشه در تربیت جنسی صحیح دارد و قاعدتاً اولین جایی که می‌تواند بچه‌ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کند، خانواده است. بنابراین خانواده‌ای که بتواند به لحاظ جنسی بچه را درست تربیت کند، می‌تواند پایه‌ یک رفتار صحیح به لحاظ خود-مراقبتی جنسی را در او رشد بدهد.

برای آموزش حریم خصوصی به کودکان قوانینی مانند در زدن قبل از ورود به اتاق خواب یا حمام و یا پوشاندن خود در برابر دیگران وضع کنید. این مسائل را با رفتاری آرام و راحت به او آموزش دهید، درست همانطور که هر چیز دیگری را به او می آموزید. جواب دادن به پرسش های جنسی کودکان، یکی از وظایف مهم والدین است. آموزش حریم های خصوصی بدن به بچه ها، می تواند در بروز کودک آزاری های جنسی بسیار کارآمد باشد.

تربیت جنسی در کودک ، تربیتی است که پدر و مادر می‌توانند از ابتدای کودکی، حتی از زیر دوسالگی فرزند، با آموزش‌هایشان و رفتارهایشان با همدیگر و با کودکشان در ارتباط با موضوعات جنسی آن را پایه‌گذاری کنند. این تربیت و آموزش محافظت از بدن به کودکان و اطلاع‌رسانی درست بایستی با توجه به مرحله تحول فکری کودک، بر اساس نیازها و سطح فهم کودک از سوی والدین ادامه پیدا کند.

خیلی از این اطلاع‌رسانی‌ها می‌توانند از طریق یادگیری مشاهده‌ای یا یادگیری‌های کلامی صورت بگیرند. یادگیری مشاهده‌ای مثل دیدن رفتار صحیح خودِ والدین با همدیگر و یا با کودک، که می‌تواند این آگاهی را به بچه بدهد که یک برخی از نواحی بدن خصوصی هستند و کسی حق ندارد به آن‌ها دست بزند یا آن‌ها را ببیند.

آموزش حریم خصوصی به کودکان - تربیت جنسی کودک
آموزش حریم خصوصی به کودکان

 آموزش محافظت از بدن به کودکان

  •  کودک باید بداند کسی حق دست زدن به اندام خصوصی او را ندارد

برای آموزش محافظت از بدن به کودکان توضیح دهید که همانطور که کسی حق دیدن قسمت های خصوصی بدن آن‌ها را ندارد آن‌ها هم نباید اندام های خصوصی بدن کسی را ببینند، حتی نباید به اندام خصوصی کسی دست بزنند و اجازه بدهند کسی به اندام خصوصی آن‌ها دست بزند.

بسیاری از والدین از گفتن بخش دوم پرهیز می‌کنند و متجاوزان از همین موضوع استفاده کرده و از کودک می‌خواهند تا به اندام او دست بزند. به آن‌ها توضیح دهید که فقط پدر و مادر می‌توانند قسمت های خصوصی بدن آن‌ها را ببینند و افراد غریبه و بیرون از خانه حق دیدن آن‌ها بدون لباس را ندارند.

همچنین در مورد دکتر رفتن و معاینه هم توضیح دهید که در حضور پدر و مادر اشکالی ندارد دکتر اندام های خصوصی بدن او را ببیند چون پدر و مادر آنجا حضور دارند.بعضی از متجاوزان با نوازش و لمس‌های مهربانانه به کودکان تعرض می‌کنند و ممکن است کودک متوجه نشود که مورد آزار جنسی قرار گرفته است به کودک خود در این مورد اینگونه نوازش‌ها و رفتارها توضیح دهید و تاکید کنید کسی حق ندارد قسمت های خصوصی بدن آن‌ها را لمس کند حتی اگر مهربان باشد.

  • به کودک خود یاد دهید نباید چیزی را در مورد این موضوع مخفی کنند

اغلب متجاوزان کودک را تهدید می‌کنند یا فریب می‌دهند تا اتفاقی که افتاده را به کسی نگویند. مثلا می‌گویند این یک رازه، نباید به کسی بگی اگه بگی یه بلایی سرت میارم یا من به شرطی باهات بازی می‌کنیم که به کسی نگی من و تو باهم بازی کردیم. به کودک خود توضیح دهید که مهم نیست کسی چه می‌گوید نباید این مسائل را مخفی کند و اگر کسی از آن‌ها خواست چیزی را مخفی کند خیلی زود به والدین خود بگوید.

مراقبت از اندام های خصوصی فقط جلوگیری از لمس آن توسط افراد دیگر نیست ولی این موضوع معمولا از طرف والدین نادیده گرفته می‌شود. متاسفانه افراد بیماری در جامعه وجود دارند که به کودکان گرایش جنسی دارند و اصطلاحا به آن‌ها پدوفیل (pedophiles) گفته می‌شود این افراد علاقه زیادی به گرفتن عکس برهنه از کودکان و منتشر کردن آن در فضای مجازی دارند که می‌تواند کودک شما را به مخاطره بیندازد. به کودکان خود تاکید کنید هیچ کسی حق گرفتن عکس از اندام‌ها خصوصی آن‌ها را ندارد.

اغلب کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفتند می‌گویند چیزی در این مورد به کسی نگفته‌اند چرا که می‌ترسند برای آن‌ها مشکلی پیش بیاید. به کودک خود آموزش دهید مهم نیست چه اتفاقی افتاده است اگر حقیقت را بگویند هرگز برای آن‌ها مشکلی به وجود نخواهد آمد.

  • به کودک خود یاد دهید این قوانین حتی برای افراد آشنا و کودکان دیگر هم وجود دارد

این موضوع مهمی است، بسیاری از کودکان توسط افراد آشنا و بچه‌های دیگر مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. پس لازم است به کودکان خود توضیح دهید افراد بد لزوما شبیه کارتون‌ها نیستند و می‌توانند از دوستان و آشنایان ما باشند. به کودک خود تاکیید کنید که پدر و مادر می‌توانند برای تمیز کردن یا کرم زدن به اندام خصوصی آن‌ها دست بزند اما هیچ فرد دیگری حق این کار را ندارد حتی دوستان و آشنایان، عمه، دایی، خاله، عمو یا معلم و مربی. به کودک خود آموزش دهید حتی اگر آن‌ها را دوست داشته باشند باز هم نباید اجازه دهند به اندام خصوصی آن‌ها دست بزنند.

  • به کودک خود توانایی مهارت نه گفتن را بیاموزید

بسیاری از کودکان با «نه» گفتن مشکل دارند. به کودکان خود یاد دهید که هیچ اشکالی ندارد هرگاه در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند یا از آن‌ها کار نامناسبی خواسته شد نه بگویند. به آن‌ها آموزش دهید در چنین موقعیت‌هایی چه کاری انجام دهند برای مثال اگر کسی خواست اندام خصوصی او را ببیند یا لمس کند بگویند باید به دستشویی بروند و از موقعیت فرار کنند.  سعی کنید راننده سرویس بچه ها مرد نباشد. مخصوصا مراقب آخرین نفری که با راننده تنهاست باشید، هرگز وقتی بیرون از منزل هستید سفارش چیزی را ندهید که بچه ها مجبور شوند تحویل بگیرند. 

 

بسیاری از والدینی که کودکانشان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفتند می‌گویند به خوبی از کودکان خود مراقبت می‌کردند و حتی فکرش را هم نمی‌کردند که این اتفاق برای کودک آن‌ها رخ دهد. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است ما هرگز نمی‌توانیم دائما کودکان خود را در جلو چشم خود نگه داریم، آن‌ها به مدرسه می‌روند به پارک می‌روند به خانه‌ی دوست یا آشنایان می‌روند. بسیاری از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و کمتر از ۵ سال سن داشتند می‌گویند متجاوزان خود را می‌شناختند، با توجه به این موضوع حتی به آشنایان هم نمی‌توان کاملا اطمینان کرد. پس بهترین راهی که می‌توانیم کودکان خود را در مقابل خطر آزار و اذیت جنسی محافظت کنیم آموزش دادن به آن‌ها در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی است.

بهترین سن شروع آموزش حریم خصوصی به کودکان

بهترین سن شروع آموزش حریم خصوصی به کودکان وقتی است که بچه ها را از پوشک می گیرند، از همان دوران می بایستی والدین آموزش‌های جنسی را باید به تدریج، زمان‌بندی شده، متعادل و متناسب با ویژگی‌های سنی و با لحاظ حرمت و احترام و همچنین پرهیز از افراط و تفریط شروع کنند.

به فرزندتان بیاموزید بعضی از چیزهایی که در فضای خصوصی خانه تان قابل قبول است، در اماکن دیگر پذیرفته نیستند. مثلا: «پسر جانم ، اشکالی ندارد که در خانه با لباس زیرت بازی کنی ، اما وقتی در خانهٔ پدربزرگ هستیم، باید قبل از آمدن نزد دیگران، لباس بپوشی. این کار یعنی رفتار صحیح » توضیح کافی در مورد تفاوت چیرهای قابل قبول و غیر قابل قبول، به فررند تان کمک می کند تا در مواردی که با موقعیت نامناسب برهنگی یک بزرگ تر مواجه می شود، تصمیمی در ست بگیرد.

راهی ساده برای آموزش مرزها این است که توضیح دهید « هر قسمتی که با مایو پوشانده می شود، قسمت خصوصی بدن توست. » در این مورد که چه کسانی می توانند قسمت های خصوصی بدن او را ببینند و تحت چه شرایطی می توانند این کار را انجام دهند، با او صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که در این بحث ، اطلاعاتی در مورد پزشک یا مشاور خانواده نیز به او بدهید.

به نیاز در حال رشد فرزندتان برای لحظات خصوصی، احترام بگذارید. کودکی که از هنگام تولد، شما او را حمام می کردید، ناگهان در حدود سنی بین ۶ تا ۱۲سال، محجوب می شود. بهتر است به فرزند بزرگترتان امکان خلوت بیشتری بدهید. به او بگوید درک می کنید که او بزرگ شده و به نیاز او به تنها بودن و داشتن اوقات خصوصی احترام می گذارید. همزمان، با گفت وگوی راحت و آرام، در مورد سؤالات او دربارهٔ رشد و جنسیت وی، مشوق روابط متقابل خود باشید.

اسم اعضای تناسلی را به بچه ها درست  آموزش دهید، استفاده از اسامی متفرقه را کنار بگذارید، به بچه ها یاد دهید صحبت در این موارد خارج از عرف است و هرکسی خواست در این موارد با ایشان صحبت کند سریع شما را درجریان بگذارند، بگویید این حرف ها فقط در چارچوب خانه مطرح می شوند.

اگر پرستار کودک دارید غیر مستقیم به او بفهمانید که خانه توسط دوربین کنترل می شود، هرگز در سنین ۲ تا ۵ سال شوخی جنسی با همسرتان نکنید به این امید که بچه ها نمی فهمند! به بچه ها در مورد مسایل جنسی دروغ نگویید، اگر در مورد نحوه باردار شدن سوال کردند بهتر است با جفتگیری حیوانات شروع کنید.

تربیت جنسی کودک بایدها و نیایدها

پیش از هر چیز مفهوم حریم خصوصی را به کودکان آموزش دهیم

برای پاسخ به سؤالات بچه‌ها درزمینهٔ جنسی هم باز توجه به خصوصیات منحصربه‌فرد هر کودک مهم است، ضمن اینکه خوب است وقتی بچه سؤالی می‌پرسد قبل از هر چیز، از او بپرسیم «تو چی  می دونی؟». به‌طور کلی‌تر تا سن قبل از نوجوانی اگر کودک درزمینهٔ اندام جنسی سؤالی پرسید به توضیح درباره کارکرد اندام‌ها اکتفا می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه در مورد لذات مربوط به آن‌ها صحبت نمی‌کنیم.

همچنین می‌توانیم در مورد سؤالاتی که مربوط به چگونگی به وجود آمدن فرزند می‌شوند از مثال‌هایی مربوط به تولیدمثل گل و گیاه، مثلاً قصه گرده گل‌هایی که روی گل می‌نشینند و آن را تبدیل به میوه می‌کنند، یعنی مثال‌هایی ساده و ملموس، استفاده کنیم. نکته مهم این است که در این مورد به بچه‌ها دروغ نگوییم و از اصطلاحات نادرست هم استفاده نکنیم.

 مسئله ای که امروزه خانواده ها با آن مواجه هستند، در دسترس بودن وسایل ارتباطی مثل موبایل و اینترنت و غیره برای بچه‌ها است.  اجازه استفاده نامحدود و بدون نظارت از وسایل ارتباطی به بچه داده نشود و اینکه به او این آگاهی را بدهیم که اگر هر چیزی باعث شد که احساس بدی پیدا کند به پدرو مادرش اطلاع دهد چرا که آنها می توانند کمکش کنند. باید یادمان باشد که بچه ها با بزرگ تر شدن، مستقل‌تر می‌شوند و بچه‌ای که مستقل می‌شود اگر آگاهی لازم و کافی را داشته باشد می‌تواند در هر موقعیتی از خودش مراقبت کند.

اگر از شیوه‌های امروزی برای برخورد با کودکانمان و آموزش تربیت جنسی کودک بهره نبریم، عقب می‌مانیم و مورد اعتماد آنها نخواهیم بود؛ در نتیجه نمی‌توانیم به آنها برای ساختن آینده کمک کنیم. نقش پدر و مادر، در عصر فعلی که دسترسی کودک به اطلاعات و تجربیات  بالاست، بسیار مهم است؛ من اگر تصمیم می گیرم پدر یا مادر باشم باید به طور کامل و تخصصی بیاموزم که فرزند پروری دقیقا به چه معناست؟ و چه مهارت هایی نیاز دارد؟

نمی‌توانیم کاملا مطمئن باشیم که با صحبت کردن در مورد مراقبت از اندام های خصوصی بدن بتوانیم از هر گونه سواستفاده جنسی جلوگیری کنیم. اما آگاهی همیشه یک مانع قدرتمند محسوب می‌شود به خصوص در مورد کودکان که اغلب به علت عدم آگاهی مورد آزارهای جنسی قرار می‌گیرند پس بحث آموزش‌ در مورد مراقبت از اندام های خصوصی و تربیت جنسی کودک را جدی بگیرید.

 

نوشته های مشابه
اتاق خواب مشترک خواهر و برادر
مقاومت کودکان در برابر لباس پوشیدن
روش آموزش لباس پوشیدن به کودک
آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران
برنامه ریزی هوشمندانه والدین برای کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BgoCBvrlxxs/

 

نوشتهٔ بعدی
با نادیده گرفتن کودک، او را تربیت کنیم
نوشتهٔ پیشین
پاداش و تشویق مناسب برای کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

۵ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست