هفته پنجم بارداری

در این مقاله شرح کاملی از وضعیت مادر و جنین در هفته پنجم بارداری را مطالعه می کنید


هفته پنجم بارداری - هفته ۵ بارداری - پوست صورت در دوران بارداری -  بارداری خارج از رحم

بارداری هفته به هفته – هفته پنجم بارداری

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری 

در هفته پنجم بارداری شاید تصور این موضوع که جنین شما کوچکتر از الف (۱) است، کمی مشکل باشد، ولی در همین شکل و وضعیت هم هر روز تغییرات شگرفی برایش روی می‌دهد. جنین شما در  هفته پنجم بارداری دیگر شبیه یک توپ نیست و بیشتر شبیه یک لوله مارپیچ است که انتهای آن طبیعتاً سر کودک و سایر قسمت بدن نوزاد قرار دارد که بین او و سر انتهایی، اعصاب نخاعی شکل گرفته است.

در پایان هفته ۵ بارداری یک سری از برجستگی‌ها در طول پشت نوزاد شکل می‌گیرد که سیستم عصبی مرکزی نوزاد است. جنین شما همانند یک جوجه، دارای کیسه آب گلابی شکل است که از آن تغذیه می‌کند. خون توسط قلب نارس و تکامل نیافته به سمت دیواره ساک به گردش در می‌آید و سپس باز می‌گردد.

در هفته پنجم بارداری قلب جنین تنها یک لوله کوچک است که در هفته‌های بعد بطن چپ و راست آن نیز تشکیل می‌شود. اندام‌های اصلی دیگر جنین به سرعت در حال رشد هستند که در دو ماهه اول، مغز جنین به دو نیمکره تقسیم می‌شود و سیستم تنفسی‌اش به صورت یک شکاف در پشت صورتش شکل خواهد گرفت. این شیار، با تکامل و رشد جنین به طرف پایین رشد می‌کند که در دو طرف بدن به ۲۳ شاخه تبدیل می‌شود و در نهایت شکل گیری ریه‌ها پایان می‌پذیرد. دست و پاهای جنین در هفته پنجم بارداری ، مثل جوانه‌های ریزی هستند که شکل انگشت دارند. در هفته ۵ بارداری جنین با چشم غیر مسلح نیز دیده خواهد شد.

قد جنین:۰.۲۳ سانتی متر
وزن جنین: ۰.۱۹ گرم

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری 
وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

در هفته ۵ بارداری حتما باید منتظر نشانه‌های حاملگی باشید. اگر سینه های شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی   بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن یک زن باردار در هفته ۵ بارداری خون بیشتری تولید می‌کند تا اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب شما   برای حفظ تعادل خود بیشتر از قبل می‌شود. این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را هم برای شما به همراه دارد.

در هفته ۵ بارداری درد سینه‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن سینه‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز   وجود دارد. ویارداشتن را هم از همین هفته تجربه می‌کنید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی   خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید. ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا زمانی که هوس بستنی   کرده‌اید نشان دهنده نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری
وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

علائم طبیعی در هفته پنجم بارداری

سینه‌های بزرگتر: اگر همیشه آرزوی داشتن سینه‌های بزرگ را داشته‌اید، آرزوی شما در حال تحقق است. سینه‌های اغلب خانم‌ها تا پایان هفته دوازدهم، به اندازه یک فنجان ورم می‌کند و این انتظار وجود دارد تا زمان زایمان، به اندازه دو فنجان ورم کند. در واقع، سینه‌های شما در طول بارداری به اندازه ۲ پوند بزرگ می‌شود.

در آغاز بارداری درد سینه‌ها ممکن است از یک سوزن سوزن شدن تا دردهای شدید متغیر شود. این درد و التهاب بخاطر ترشح هورمونهای پروژسترون و استروژن (هورمون‌های مسئول افزایش جریان خون به سینه‌ها) است تا آنها را جهت شیردهی آماده کند. در طی هفته‌های بعد اطراف نوک سینه‌ها شروع به تیره شدن می‌کند زیرا غدد شیردهی شروع به رشد می‌کنند و برای شیردهی آماده می‌شوند. این غدد، روغن نرمی ترشح می‌کنند که باعث می‌شوند پوست اطراف نوک سینه‌هایتان کمی برجسته شود، ممکن است رگهای آبی را روی سینه خود ببینید و گاهی تیر کشید نهایی را تجربه کنید. این دردها بعد از سه ماهه اول کاهش پیدا می‌کنند. شما می‌توانید درد و التهاب سینه‌ها را با کمپرس آب گرم کاهش دهید و هنگام خواب، یک کرست نخی بپوشید.

برخی از خانم‌ها، این سؤال همواره برایشان مطرح است که؛ شکل ظاهری سینه‌ها بعد از زایمان به حال اول خود برمی گردد؟ در پاسخ باید بگوئیم: نه اینطور نیست. بنابراین میزان افتادگی و شل شدن سینه‌ها بعد از زایمان تا حدودی ژنتیکی هستند که اصلاً لزومی ندارد نگران این موضوع باشید. شما با پوشیدن کرست های سفت و خوش فرم می‌توانید تا حدودی افتادگی و شلی سینه‌ها را از بین ببرید.

تکرر ادرار از علائم طبیعی در هفته پنجم بارداری است
تکرر ادرار از علائم طبیعی در هفته پنجم بارداری است

 

تکرر ادرار: در اوایل هفته ۵ بارداری، رحم شما بزرگ خواهد شد که در این صورت تا حدودی به مثانه‌تان فشار وارد می‌کند حتی ممکن است بعد از رفتن به توالت، دوباره احساس ادرار کنید که این احساس بخاطر فشار بیش از حد بر مثانه‌تان است. به این شرایط با دید مثبت بنگرید و این رفت و آمدها را مثل ورزش در نظر بگیرید. این رفت و آمدها به دستشویی باعث می‌شود شما به این فکر بیفتید که مایعات کمتری مصرف کنید، اما هرگز این کار را انجام ندهید.

درد یا سوزش هنگام ادرار، مطلقاً از مشکلات بارداری نیست. شاید این علامت، عفونت معمول مثانه با نام «کیست» باشد که گاهی همراه با تب است. پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند ادرار بیمار را از نظر وجود باکتری آزمایش کند و داروهای مجاز برای رفع این مشکل در دوران بارداری تجویز کند.

وضعیت پوست صورت در دوران بارداری

پوست صورت در دوران بارداری برای بعضی از خانم ها خوش شانسی و برای بعضی ناراحت کننده است . برخی خانم های خوش شانس، دوران بارداری پوست بهتری پیدا می کنند زیرا در این دوره، میزان سطح خون افزایش یافته، بیشتر به سمت سر و صورت می روند و بخاطر وجود سطح بالای هورمون ها، غده های چربی زیر پوست، چربی بیشتر ترشح می کنند که باعث درخشندگی و لطافت سطح پوست می شود. از آنجا که در دوران بارداری وضعیت ترشح هورمون ها تغییر می کند، بسیاری از خانم ها از مشکلات پوست صورت در دوران بارداری شکایت دارند و به همین خاطر مواقعی پوست صاف و درخشان دارند و مواقع دیگر پوست، لک و پوست پوست می شود.

وضعیت پوست صورت در دوران بارداری
وضعیت پوست صورت در دوران بارداری

پوست‌های چرب

اگر میزان ترشح هورمون‌ها در بدنتان در هفته پنجم بارداری بسیار زیاد باشد ممکن است پوست صورت در دوران بارداری جوش بزند که اصلاً در دوران بلوغ نیز سابقه نداشته است. اگرچه مصرف بسیاری از داروهای رایج آکنه مشکلی ندارد اما از کرم‌های موضعی حاوی (retino) پروکسید بنزول و آنتی بیوتیکها اجتناب نمایید. قبل از مصرف داروهای OTC حتماً با پزشک مشورت کنید تا از بی ضرر بودن آنها مطمئن شوید. شما نباید از داروهای حاوی لوسیون ویتامین A مثل A Retin – Accutane دیفرین، Tazorac ، استفاده کنید. مصرف هرگونه مواد پاک کننده آرایشی و بهداشتی را که حاوی مواد ساخته شده از اسید سالسیک هستند برای مدتی متوقف سازید. استفاده از محلول‌های شیمیایی که حاوی اسید سالسیک هستند، برای مصرف مطمئن هستند و می‌توانند به برطرف سازی سلولهای مرده پوست کمک کنند.

پوست خشک

چرا پوست صورت در دوران بارداری ممکن است یک ماه دچار آکنه و جوش صورت و ماه بعد دچار خشکی بیش از حد پوست شوید؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است، همانطور که سطح هورمون‌های بدنتان در این دوره تغییر می‌کند، ظاهر پوست شما نیز تغییر خواهد کرد. در این دوران برای جلوگیری و درمان خشکی بیش از حد پوست، آب بیشتری بنوشید تا از آب اشباع شوید. کرم‌های نرم کننده موضعی برای از بین بردن خشکی پوست مناسب هستند، اما نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود که از درون پوست خود را مرطوب کنید. با استفاده از روغن بچه یا کرم‌های مرطوب کننده بدون بو پوست خود را مرطوب کنید و بهتر است، زمانی که پوست خیس و مرطوب است از کرم استفاده کنید تا رطوبت بیشتری را در خود حفظ کند.

روش مناسب دیگر آبرسانی پوست، روش آب گرم، البته بیش از ۱۰ دقیقه نباشد و استفاده از مرطوب کننده‌های ملایم یا روغن بچه در زمان دوش گرفتن، است. شما می‌توانید ماسک‌های مرطوب کننده خانگی بسازید، به این صورت که بلغور جو را بپزید تا آب آن غلیظ شود بعد آن را بگذارید تا خنک شود و آن را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک ۲۰ دقیقه روی صورت بماند تا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید. روغن‌های بدن، پوست را نرم‌تر و لطیف‌تر می‌کند و پوشیدن لباس‌های نخی به شما اجازه می‌دهند پوستتان نفس بکشد.

پس راهکار درمان آکنه‌ها چیست؟

از آنجایی که جوش‌های دوران بارداری غالبأ با بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ایجاد می‌شود، به همین علت پوست خود را با mechanical esofliant پاک نمایید. برای پاک کردن پوست از محلول‌های تمیز کننده روزانه و غیر خشک کننده پوست استفاده کنید و هفته‌ای چند بار ماسکهای جوانه جو را به آرامی روی پوست بمالید تا منافذ پوستتان تمیز شود و پوست مرده از روی پوستتان کنار رود. برای درمان خانگی پوست، دو عدد سفیده تخم مرغ را به هم بزنید و روی صورتتان بمالید و آن را بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. در دوران بارداری از لوازم آرایشی و ضد آفتاب‌های چرب استفاده نکنید.

اجتناب از برخی داروهای پوستی

از آنجا که مصرف برخی داروهای پوستی با برخی نواقص مادرزادی مرتبط هستند در دوران بارداری از داروهای پوستی زیر استفاده نکنید.

منوکو نازول، داروی ضد قارچ. تتراسایکین، آنتی بیوتیکی که معمولاً برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود.

مینو کسیدن، تقویت کننده مو

ایزوترتیتوین، معمولاً برای آکنه های دملی تجویز می‌شود.

هشدارها در هفته پنجم بارداری

خونریزی و لکه بینی: در دوران بارداری هیچ چیز وحشتناک تر از مشاهده ی خون یا لک روی لباس زیر نیست. خونریزی های کم یا لک بینی تقریب روی یک سوم همه بارداری ها تأثیر میگذارد و این صرف به معنای وجود مشکل یا اتفاقی نیست. لک بینی بعد از مقاربت برای درصد کمی از خانم ها روی می دهد. این خونریزی کم، گاهی اوقات می تواند به دلایلی از قبیل: عفونت، جراحت، خراش های جداره ی مهبل اتفاق بیفتد. در واقع تقریبا نیمی از خانم هایی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند، در نهایت جنین خود را از دست می دهند. در صورت مشاهده ی هر گونه خونریزی با پزشک خود مشورت کنید و حتما مقدار خونریزی خود را بگویید.

در هفته ۵ بارداری اگر خونریزی رحمی آنقدر زیاد بود که احساس ضعف می کردید یا از نوار بهداشتی رد میشد، بر انجام معاینات خود اصرار کنید. اگر خونریزی هایتان مداوم و همراه با درد یا تب بود، باید دوباره معاینه شوید. یکی از دلایل خونریزی و لکه بینی، لانه گزینی تخمک بارور شده است. در حدودهفته پنجم بارداری ، به خاطر چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم، خونریزی روی می دهد که به آن خونریزی باروری می گویند و کاملا طبیعی است. خونریزی باروری اصلا خطری برای جنین به همراه ندارد، اما اگر جواب آزمایش هایتان مثبت بود باید احتیاط کنید.

سونوگرافی در هفته پنجم بارداری

جنین به قدری کوچک است که در ابتدای هفته پنجم قابل مشاهده نیست. اندازه جنین کوچکتر از یک دانه برنج می باشد. هنگامی که قطر میانگین ساک باردرای به ۸ تا ۱۰ میلی متر برسد، تکنسین باتجربه می تواند کیسه زرده را به وسیله سونوگرافی واژینال تشخیص دهد. وجود کیسه زرده بارداری داخل رحم را تایید کرده و بارداری خارج از رحم را رد می کند. کیسه زرده ابتدا در هفته پنجم ظاهر می شود و معمولا در هفته پنجم و روز چهارم دیده می شود. ساختارهای حفره ای در محل لانه گزینی دیده می شود. قطب رویانی در نزدیکی کیسه زرده دیده می شود و به زودی فعالیت قلبی دیده می شود. از آنجایی که پایه اتصال کوتاه است، قطب رویانی در نزدیکی دیواره یافت می شود.  در سونوگرافی واژینال حرکات قلب نطفه ۲-۳ میلی متری تشخیص داده می شود. در انتهای هفته پنجم، سرعت قلب حدود bpm 90-60 می باشد.

زرافه جادویی - سونوگرافی در هفته پنجم بارداری
سونوگرافی در هفته پنجم بارداری

 تغذیه در هفته پنجم بارداری

اگر از رژیم گرفتن و پرهیز از مصرف غذای دلخواهتان خسته شده‌اید با بیان این جمله که: تغذیه سالم، فرزند سالم را در پی خواهد داشت، به خود روحیه دهید. تغذیه مناسب در این دوران بسیار حائز اهمیت است. شما با تغذیه، مواد غذایی مورد نیاز برای رشد جنین و بدن خودتان را تأمین می‌کنید. رژیم غذایی سالم در دوران بارداری دارای فاکتورهای غذایی لازم و سطح مناسبی از کربوهیدراتها، چربی و پروتئین بدون کالری مازاد را تامین می‌کند. برای این که تغذیه سالمی در دوران بارداری داشته باشید از گروه‌های خوراکی زیر در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

میوه‌ها: در هفته ۵ بارداری هر روز ۳ تا ۴ وعده از میوه تازه، یخ زده، کنسرو شده (عصاره طبیعی، نه شربتهای غلیظ) میوه‌های خشک یا آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده کنید. حداقل روزی یکبار از مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، نارنگی) استفاده کنید زیرا سرشار از ویتامین C هستند. بیش از یک فنجان، آب میوه در روز مصرف نکنید، زیرا آب میوه در مقایسه با میوه کامل از کالری بالایی برخوردار است. در حالی که فیبر لازم را هم وارد بدن نمی‌کند. یک وعده میوه در روز شامل یک سیب، نصف فنجان میوه خرد شده یا خشک یا سه چهارم فنجان آب میوه صددرصد طبیعی است.

سبزیجات: در هفته ۵ بارداری شما باید ۳ تا ۵ وعده در روز از سبزیجات استفاده کنید. برای این که از سبزیجات بیشتری مصرف کنید، هنگام پر کردن ظرف غذایتان به رنگ‌های رنگین کمان فکر کنید. سبزیجات با رنگ سبز (کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، نارنجی (هویج، سیب زمینی، کدو تنبل)، زرد (ذرت، فلفل زرد و قرمز گوجه فرنگی و فلفل قرمز) انتخاب کنید. یک وعده سبزیجات شامل اسفناج یا کاهو، ۲۱ فنجان سبزی خام یا خرد شده است.

لبنیات: در هفته ۵ بارداری به شما پیشنهاد می‌کنیم سه وعده در روز لبنیات منبعی غنی از کلسیم است که می‌تواند برای رشد جنین و سلامت بدن شما مفید باشد. برای جذب کلسیم کافی هر روز شیر بنوشید و ماست و پنیر مصرف کنید. برای متعادل نگه داشتن سطح کالری یا چربی‌های غیراشباع بدنتان از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. اگر تحمل لاکتوز را ندارید و نمی‌توانید شیر را هضم کنید، از شیر بدون لاکتوز، غذاهای غنی شده از کلسیم، سدیم، قند، چربی اشباع شده و کلسترول پایین استفاده نمایید.

پروتئین: در هفته ۵ بارداری  به شما پیشنهاد می‌کنیم  دو تا سه وعده در روز گوشت لخم، مرغ، ماهی، تخم مرغ و خشکبار و حبوبات را به عنوان منابع پروتئینی در غذاهای خود بگنجانید. یک وعده شامل ۶۰ تا ۹۰ گرم گوشت پخته، مرغ یا ماهی، که حدوداً یک قالب کره است یک فنجان حبوبات پخته، دو عدد تخم مرغ، دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، ۳۰ گرم خشکبار می‌باشد.

غلات سبوس: در هفته ۵ بارداری به شما پیشنهاد می‌کنیم روزانه سه وعده از غلات استفاده کنید که با این میزان، حداقل ۵۰ درصد از مواد مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کنید. بیسکویت‌ها و ماکارونی منبعی غنی از فیبر هستند و نقش مهمی در دوران بارداری دارند. مصرف زیاد غذاهایی که حاوی فیبر هستند می‌تواند باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و دفع شود و احتمال بروز یبوست و بواسیر را کاهش دهد. تا جایی که ممکن است غلات سبوس دار را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید و به جای مصرف نان سفید، از نان‌های سبوس دار استفاده نمایید. هر وعده غلات می‌تواند شامل: یک تکه نان، ۳۰ گرم برشتوک، نصف فنجان غلات، برنج یا ماکارونی پخته باشد.

مجموع کالری‌های دریافتی: در هفته ۵ بارداری  زنان باردار با توجه به قند و میزان فعالیت‌های روزانه‌شان نیازمند ۲۵۰۰ کالری در روز هستند که این مقدار از کالری با توجه به کمبود وزن، اضافه وزن و چند قلویی بودن متغیر است. اگر یکی از شرایط فوق را دارا هستید. با دکتر خود مشورت کنید تا از رژیم غذایی متعادل برای داشتن یک حاملگی سالم برخودار شوید.

 

مراقبت های بارداری ،بایدها و نبایدهای هفته پنجم بارداری

 بارداری خارج از رحم : یکی از پرخطرترین علل خونریزی در طول سه ماه اول ، بارداری خارج از رحم است. بارداری خارج از رحم ، معمولاً زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده، خارج از رحم و در لولهٔ تخمدان لانه می‌گزیند و همانجا شروع به رشد می‌کند. این نوع بارداری معمولاً زمانی روی می‌دهد که مسیر لوله تخمدان با بافت زخم‌ترمیم شده، بسته می‌شود یا خود لوله، شکل غیرطبیعی دارد. بارداری خارج از رحم در لوله تخمدان، معمولاً با درد و خونریزی شدید همراه است. یکی از هر صد بارداری، ببارداری خارج از رحماست. در بارداری خارج از رحم ، تخمک به لوله فالوپ متصل میشود که نوع بارداری را بارداری توبال نامیده میشود. در شرایط نادر، بارداری خارج از رحم به تخمدان، دهانه رحم و حفره شکمی متصل میشود.

علائم بارداری خارج از رحم : علاوه بر خونریزی و لکه بینی در بارداری‌های خارج از رحم ، این بارداری همراه با تهوع و دردهای لگن است. ممکن است دردهای عجیبی را در ناحیه شانه داشته باشید و احتمال دارد به خاطر خونریزی‌های داخلی باشد که به شانه‌ها فشار می‌آورد. اگر هر گونه علایم فوق را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید. در مطب پزشک یا اتاق اورژانس با مشاهدهٔ علایم فوق حتمأ خطر بارداری خارج از رحم را متذکر شوید.

تشخیص بارداری خارج از رحم : در صورت تشخیص بارداری خارج از رحم، h c G پزشک به شما توصیه می‌کند آزمایش خون انجام دهید تا سطح هورمون خونتان را اندازه گیری کند. در چنین شرایطی ممکن است پزشک به شما توصیه کند تست واژینال یا سونوگرافی را انجام دهید تا میزان بزرگی لوله تخمدان یا بارداری غیر معمول را تشخیص دهد.

تشخیص بارداری خارج از رحم
تشخیص بارداری خارج از رحم

 

اگر درد نداشته باشید، پزشک انجام تست سونوگرافی هورمونی را برای چند روز انجام می‌دهد تا به تشخیص دقیق‌تری برسد. اگر زودتر متوجه بارداری خارج رحم شوید، اصلاً نیازی به جراحی باز نیست. در این وضعیت پزشک به شما دارو و تذکراتی می‌دهد که باعث دفع بافت‌های بارداری غیرطبیعی شود. پزشک به میزان هورمون‌های موجود در خونتان توجه می‌کند تا مطمئن شود که زمان زیادی از بارداری شما نمی‌گذرد. اگر زمان زیادی از بارداریتان می‌گذرد و همراه با درد و خونریزی است، باید تحت عمل جراحی قرار گیرید تا نطفه از لولهٔ تخمدان برداشته شود. مشکلات باروری و همچنین استفاده از داروهای بارور کننده (کلومیفن : داروی رایج داروی تحریک کننده تخمک گذاری) شانس بارداری خارج از رحم را افزایش میدهد.

بارداری خارج از رحم از شرایط نرمال بسیار فاصله دارد. شرایط جدی است و زمانی جدی است که سلول تخم زنده نمی ماند و بافتی در کنار بافت نکروزه شروع به رشد میکند. که این پدیده باعث خونریزی و عفونت میشود. از هر ۱۰۰ بارداری، حداقل دو بارداری بصورت بارداری خارج از رحم است و این موارد بالای ۳۰ سال افزایش می یابد.گاهی بارداری خارج از رحم ، به دلیل درمان های ناباروری و یا بیماری های مقاربتی عفونی است.اگر در گذشته سابقه بارداری خارج از رحم دارید، شانس شما از یک در ۹۰ تا یک در ۱۰ افزایش می یابد.

اجتناب از روابط جنسی: داشتن روابط جنسی برای اکثر خانم‌ها در دوران بارداری اصلاً خوب نیست. در هفته ۵ بارداری ، جنین درون ساک حاملگی (از جنین در برابر التهاب محافظت می‌کند) قرار دارد. این التهابات معمولاً بخاطر شکل مسدود کننده سرویکس ایجاد می‌شود. در صورت وجود شرایط زیر از روابط جنسی در دوران بارداری اجتناب نمایید: وجود بیماری های جنسی و مقاربتی و ضعیف بودن سرویکس .

توصیه های مهم در هفته پنجم بارداری

زنان فعال در مقابل زنان غیرفعال:  غذا، سوخت بدن انسان است و زنان فعال نسبت به زنان غیرفعال، نیاز بیشتری به سوخت و کالری دارند. اگر تا قبل از بارداری تان به طور منظم ورزش می‌کردید همچنان آن را ادامه دهید. اگر در هفته پنجم بارداری  -سه ماهه اول بارداریتان  – همان میزان کالری دریافت می‌کردید که قبل از این مصرف می‌کردید اما در سه ماهه دوم ۳۰۰ کالری افزایش پیدا می‌کند. بنابراین یا اگر قبل از بارداریتان فعال بودید و در طول سه ماهه اول از فعالیت‌های خم کاسته‌اید، در حال حاضر نیاز کمتری به خوردن دارید تا مانع بالا رفتن وزن بیش از حد تان شود.

اگر قبل از بارداریتان ورزش نمی‌کردید حالا در هفته ۵ بارداری پیاده روی ساده را شروع کردید، می‌توانید کمی بیشتر بخورید اما نه خیلی زیاد. خانم‌هایی با وزن ۶۷ کیلوگرم در هر مایل (معادل ۱/ ۶۰۹ کیلومتر) حدود ۱۰۰ کالری می‌سوزانند. در حالی که نباید فکر کنید برای ۲۰ دقیقه پیاده روی به کالری زیادی نیاز دارید. بنابراین اگر تصور می‌کنید برای کارهای افزایش یافته خود نیاز به کالری بیشتری دارید، از میوه استفاده کنید.


نوشته های مشابه

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته

هفته چهارم بارداری

هفته ششم بارداری

لینک اینستاگرام زرافه جادویی:

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
هفته ششم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته چهارم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست