اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ

چگونه از دخالت دیگران در تربیت کودک جلوگیری کنیم؟

معمولا پدربزرگ و مادربزرگ اولین انتخاب والدین برای نگهداری از فرزندان هستند. چه کسی نزدیک تر و شناخته شده تر از پدر و مادر خود آدم برای تربیت کودک مناسب تر است؟ اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. آنها دلسوز هستند و نوه شان را خیلی دوست دارند. در نگاه اول، پدربزرگ و مادربزرگ بهترین گزینه برای نگهداری از کودکان هستند. البته قطعاً این کار فوایدی چند جانبه دارد.

در صورت سپردن کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ مسائل تربیتی فرزندتان را با آنها در میان بگذارید. اختلاف نظر والدین در تربیت می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. اگر فرزندتان اخلاق بدی پیدا کرده و شما در تلاشید آن را از بین ببرید، با آنها درباره فرزندتان صحبت کنید. شیوه تربیتی خود را با آنها در میان بگذارید و از آنها خواهش کنید تا در طول روز و در غیاب شما، همان شیوه تربیتی را ادامه دهند. به این ترتیب، فرزندتان با روش‌های تربیتی دوگانه مواجه نخواهد بود.

    پدربزرگ و مادربزرگ ؛ آغوشی گرم، مهربان و دلسوز و البته بدون هزینه

وقتی پدربزرگ و مادربزرگ از نوه ها نگهداری می کنند، خیال والدین بابت بسیاری از موارد راحت است. می دانند که آنها بهترین ها را برای نوه ی خود می خواهند، به اندازه ی والدین برای نوه ها نگران هستند و از آنها به خوبی مراقبت می کنند. تازه هزینه های گرفتن پرستار را که ندارند هیچ، ممکن است در مواردی با کمک ها و خریدهای خود، هزینه های خانواده را پایین تر هم بیاورند. اما در این میان، نکاتی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

سپردن کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ - لوس کردن نوه‌ها
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ

دخالت دیگران در تربیت فرزندان

بسیاری از پدر ومادرها از همان لحظه‌ی تولد ممکن است با سیل اظهار نظرها درباره‌ی نگهداری نوزاد و دخالت دیگران در تربیت کودک مواجه شوند. پدربزرگ و مادربزرگ و افراد دیگر فامیل ممکن است در هر زمینه‌ای شروع به ارائه‌ی راهکار کنند و این لحظه آغاز اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ است.

مهمترین نکته در اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ این است که از سرزنش و محکوم کردن خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود پدربزرگ و مادربزرگ حالت دفاعی به خود بگیرد. برای بیان احساسات خود از عباراتی که با من شروع می شوند، استفاده کنید و بگویید که می خواهید شرایط خاصی تغییر کند.

مثلاً، نگویید: شما همیشه اجازه می دهید بچه ها مقدار زیادی چیزهای بی ارزش بخورند. بگوید: فکر می کنم کم کردن شیرینی مصرفی بچه ها اهمیت زیادی دارد. ممنون خواهم شد اگر به من کمک کنید و بیشتر، غذاهای سالم را به عنوان میان وعده به آنها بدهید. آنها بیسکویت گندم سبوسدار و سیب را دوست دارند.

سوالاتی بپرسید تا متوجه شوید انگیزه ی پدربزرگ و مادربزرگ از چنین رفتاری چیست. خیلی واضح سؤال کنید و شنونده ی خوبی باشید تا مطالب مهمی را بیاموزید. مثلا می توانید بپرسید: « آیا هیچ وقت برایت سخت بوده که به علی نه بگویی؟» با کمال تعجب خواهید دید که نگران می شود و از ایده های برخورد با فرزندتان استقبال می کند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عادت به لوس کردن نوه‌ها دارند. آنها هر چه را که کودک اراده کند در اختیارش قرار می‌دهند و این بزرگترین مشکلی است که با آن مواجه خواهید شد. از آنها بخواهید به فرزندتان اجازه ندهند هر کاری که خواست انجام دهد و هر چیزی که خواست را فوراً برای او تهیه نکنند. فرزند شما باید بیاموزد که همه جا قواعد به یک شکل است و خانه پدربزرگ و مادربزرگ مقر او نیست تا هر کار که دوست داشت انجام دهد.

تربیت کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ
دخالت دیگران در تربیت کودک

سپردن کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ

یکی از مسائلی که در خانواده هایی که نوه ها نزد پدربزرگها و مادربزرگها می مانند بسیار متداول است تفاوت روش های والدین و آنها است. و  در این اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ بچه ها گیج می شوند و نمی دانند بالاخره چه کار کنند. کودکان به خصوص در سنین قبل از دبستان، با سرعت و شدت در حال جمع آوری اطلاعات در مورد زندگی هستند.

قوانین زندگی را کشف می کنند و برای خود نقشه ای از زندگی و آدم ها در ذهن می سازند. این که چه رفتاری صحیح است و چه رفتاری غلط، چه محدودیت هایی در زندگی انسان وجود دارد، چه چیزهایی ارزش است و چه چیزهایی پسندیده نیست، حتی این که خودشان چقدر ارزشمندند، عزت نفس و اعتماد به نفس شان، این که بهترین راه برای رسیدن به خواسته ها کدام است، احساسات چه معنایی دارند، چطور باید با دیگران رفتار کرد، سر میز با چه آدابی باید غذا خورد و خلاصه، پایه های همه ی آنچه زندگی را می سازد در این سن می آموزند.

وقتی بین والدین و مادربزرگ و پدربزرگ در هریک از این موارد اختلاف نظر وجود داشته باشد، ممکن است باعث شود که کودک دچار گیجی و سردرگمی شود. نمی داند بالاخره اجازه دارد سر خوراکی های یخچال برود یا نه، درست است که به غریبه ها سلام کند یا نه.

چند راهکار برای اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ

اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ

  • برای جلوگیری از لوس کردن نوه‌ها توسط بزرگترها با مثال نشان دهید که دوست دارید چه اتفاقاتی بیفتد. جملات را – به صورتی که پدربزرگها و مادربزرگها بشنوند – خطاب به فرزندتان بگویید، نه خطاب به آنها. مثلا: « علی! میدانی که نباید روی مبل ها بپری. تو می توانی روی کاناپه بنشینی با دراز بکشی.
  • ایده های خاص خود را تحت عنوان «چیز جالبی که یاد گرفته ام» ارائه کنید. بخشی از یک کتاب یا مقاله ی تربیتی را بخوانید. به حرفهای یک کارشناسی که در تلویزیون صحبت می کند، اشاره کنید و یا داستانی در مورد یکی از دوستان خود بگویید که مسئله ای را به صورتی قابل تحسین حل کرده است. مشخصاً نگویید که شما باید این موضوع را گوش کنند، فقط ایده تان را با شور و شوق بیان کنید.
  • برای جلوگیرس از اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدربزرگ و مادربزرگ اختلاف هایتان را با صلح و آرامش حل کنید. می توانید بیاموزید که روش های مختلف برخورد هریک را با بچه ها بپذیرید. بر نکات ریز متمرکز نشوید. انرژی خود را برای مقابله با مسائل بزرگ تر ذخیره کنید.

 

نوشته های مشابه

نقش مادر در زندگی کودک
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
تحسین رفتار کودک
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان
آماده کردن کودکان برای رفتن به مهد کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BfEBmqtFIii/

 

نوشتهٔ بعدی
نقش پدر در تربیت کودک و رشد شخصیت کودک
نوشتهٔ پیشین
فریاد زدن یا کتک زدن کودک ،برخورد صحیح با اشتباه کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست