نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان

پاسخ به سوالات کودکان، آنچه والدین باید بدانند

در نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان باید سن، سطح کنجکاوی و نیازهای فردی او در نظر گرفته شود. هنگام روبرو شدن با یک پرسش حساس، ممکن است بخواهیم پاسخی صادقانه بدهیم ولی احساس می کنیم که کودکتان برای فهم جزئیات آن آماده نیست. شاید در هر دو مورد حق با ما باشد اما به جای شانه خالی کردن یا ارائه ی پاسخی سانسور شده، می توانیم آن مقدار از حقیقت را که برای کودک قابل فهم است به او بگوییم.

در پاسخ به کودک صداقت داشته باشید. منظور از صداقت و راست گفتن این است که با حقایق ساده و روشن شروع کنیم و به تدریج که کودک مان بزرگ تر شد اطلاعات پیچیده تر را به آن اضافه کنیم.

مشاوران کودک راهکارهای مناسبی برای پاسخ به سوالات کودکان در نظر می گیرد ، آن ها معتقدند که دلیل سوالات مکرر کودکان این است که والدین پاسخ جامع و مانع نمی دهند  مثلا اگر به کودک بگوییم گربه حیوان پشمالویی است که چهار دست و پا دارد ، او همه ی حیوانات با این ویژگی را گربه می نامد.

والدین باید در سوال پرسیدن کودکان حوصله به خرج دهند و هرگز از پاسخ دادن سوالات طفره نروند . کودکی که پاسخ سوال هایش را دریافت نکند تفکر خلاق نخواهد داشت . هنگام پاسخ به سوال کودک از خودش بخواهید هر آن چیزی که درباره ی آن موضوع می داند ، بیان کند . به او بگوییم : “تو چی فکر می کنی” ؟ این امر موجب می شود کودک به تفکر واداشته شود. به هر سوال کودک متناسب با سن خودش پاسخ دهید و ذهن او را به واسطه ی پاسخ هایی که می دهید دچار ابهام نکنید .

نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان

والدین گاهی در پاسخ به پرسش های کودکان با مشکل مواجه می شوند

ایجاد اعتماد متقابل: بسیاری از والدین معتقدند هنگام صحبت درباره ی واقعیات زندگی، دو جنس باید از یکدیگر جدا شوند به طوریکه پدران، آموزش پسران و مادران،آموزش دختران را به عهده گیرند. به نظر می رسد ترتیب طبیعی کار نیز همین باشد اما اگر یکی از والدین، خونسرد و آسان گیر و دیگری عبوس و سخت گیر باشد،این ترتیب، چندان قابل قبول به نظر نمی رسد.

بهتر است یکی از والدین که در پاسخ به پرسش های کودکان، راحت تر برخورد می کند بار این مسئولیت را بدون ملاحظه ی جنسیت، بر دوش بگیرد. بازنگه داشتن راه های ارتباط و گفتگو در سراسر دوران کودکی و نوجوانی،یکی از مهم ترین وظایف هر پدر و مادر است و این والدین هستند که باید در این باره تلاش کنند نه کودکان.

تشویق گفتگوی سالم: پدران و مادرانی که هنگام پاسخ به پرسش های حساس و بحث انگیز، پنهان کاری می کنند یا موضوع صحبت را عوض می کنند نه تنها گفتگو درباره ی موضوعاتی نظیر مسائل جنسی، دین یا مواد مخدر را در خانواده، مشکل می کنند بلکه بدتر از آن، کودکان خود را به «پنهان کاری» تشویق می کنند.

در مقابل، والدینی که گشاده رو، پاسخ گو و صریح هستند کودکان خود را به «عزت نفس»، «تعادل»، و «منصف بودن» تشویق می کنند و به آن ها فرصت و امکان می دهند تا فکر کنند،انتخاب های خود را بسنجند، مسئولانه تصمیم بگیرند و عمل کنند. این گفتگوی سالم بین والدین و کودکان باید خیلی زود شروع شود (از نخستین پرسش ها) و درسراسر دورانی که فرزندان با والدین زندگی می کنند ادامه یابد. والدین،نخستین معلمان کودکان هستند وهمه ی آموخته های آن ها( از جمله آموزش های جنسی)د ر خانه، آغاز می شود.

 

نوشته های مشابه
گفتگوی میان والدین و کودک
پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان، توصیه ها
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدر یا مادر بزرگ
آنچه والدین باید در مورد کودکان خود بدانند

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bg875-8FgNl/

نوشتهٔ بعدی
پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان – توصیه ها
نوشتهٔ پیشین
پرت کردن اشیاء توسط کودک ، امری طبیعی یا خطرناک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست