صبحانه نخوردن کودک و راه حل آن

روش های مقابله با صبحانه نخوردن کودک

صبحانه نخوردن کودک یک دردسر بزرگ برای والدین است.از طرفی وادار کردن کودک به خوردن غذا در بلند مدت شکست خواهد خورد. تغذیه کودک در وعده غذایی صبحانه اهمیت دو چندانی دارد. پس چه کارهایی برای مقابله با صبحانه نخوردن کودک می توان کرد؟

اهمیت صبحانه برای کودکان بسیار زیاد است. تغذیه کودک با این وعده غذایی بسیار ضروری است و ارتباط مستقیم با رشد سالم او دارد.داشتن خواب کافی و باکیفیت در شب و به دنبال آن یک صبحانه خوب و مقوی ، به بچه‌ها کمک می‌کند فعال باشند و بتوانند در مدرسه روی درس‌های خود خوب تمرکز کنند. صبحانه همچنین کمک می‌کند که بچه‌ها در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنند.

  • اگر کودک شما با تمامی اصرار شما باز هم صبحانه ی خود را صرف نکرد، نباید او را تنها بگذارید. حضور شما در کنارش امری لازم است تا او را تشویق کنید و با اصرار غذا را به او بخورانید. سعی کنید که خانوادگی صبحانه را میل کنید. ولی اگر چنین اتفاقی نیفتاد او را تنها نگذارید و با او بمانید.
  • عروسک مورد علاقه ی او را روی میز و نزدیک او قرار دهید.
  • برایش موسیقی بگذارید، زیرا با موسیقی انس می گیرد؛ ولی توجه کنید که برای این کار، تلویزیون را استثناء کنید؛ چرا که تلویزیون زندگی را مختل می کند.
  • تغذیه کودک با بکار گیری مواد مغذی را به حداکثر برسانید، با استفاده از غنی ترین مواد مغذی ممکن ، مانند نان گندم و غلات غنی شده تخم مرغ و غلات آماده شده توسط شیرداغ به جای آب.
صبحانه نخوردن کودک و راه حل آن
دردسرهای صبحانه نخوردن کودک

اهمیت صبحانه کودک چیست؟

با صبحانه نخوردن کودک چه باید کرد؟

اگر والدین از اهمیت صبحانه برای کودکان آگاه باشند و صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق فرزندان برای صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند. صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای کودکان می باشد. تغذیه کودک در این وعده غذایی تاثیر بسیار زیادی بر ذهن و هوش آن ها دارد. تمامی تحقیقات از اهمیت صبحانه در بالا رفتن توان یادگیری کودکان دارد. مشکلات غذا نخوردن کودک یکی از مواردی است که اکثر والدین با آن مواجه هستند.

  • اضطراب و عجله اشتها را کور می کند. برای آن که کودک صبحانه خود را به خوبی بخورد، باید وقت کافی به او بدهید و از گفتن جمله ی «زود باش! زود باش» پرهیز کنید.
  • صبحانه برای کودکان را متنوع کنید تا او را تشویق به خوردن کنید. به عنوان مثال یک روز کودک شما دوست دارد شکلات را با شیر بخورد، روز دیگر یک بشقاب لوبیا را می پسندد و روز دیگری هم شیر پرچرب یا موز یا شیر برنج، از هر کدام دلزده شد، دیگری را در اختیارش قرار دهید.
  • برای رفع مشکلات غذا نخوردن کودک خود حبوبات بسته بندی شده تهیه کنید و هر نوع را در یک کیسه ی خاصی بریزید. تا هر کدام را خواست هر صبح باز و استفاده کند.
اهمیت صبحانه و تغذیه کودک و مشکل غذا نخوردن کودک
اهمیت صبحانه و تغذیه کودک

دلایل غذا نخوردن کودک

ابتدا باید دلایل بد غذایی کودک خود را بفهمیم. برای فهم دلایل بد غذایی کودک ، زیاد راه دوری نروید، علت را عموما در رفتار و شیوه های فرزندپروری خود راحت تر می توانید پیدا کنید. در واقع به غیر از علت بیمار بودن کودک، مانند عفوت مجاری ادراری یا بیماری های دیگر، که می تواند بر تغذیه کودک تاثیر منفی بگذارد، سایر علل به مسائل والدینی مربوط می شود.

مشکلات غذا نخوردن کودک را بشناسید

کودکانی که مشکلات غذا نخوردن دارند معمولا آنقدر می خورند که رشد کنند. مشکلات غذا نخوردن کودک معمولا بدون درمان رفع می شود؛ ولی بعضی از این کودکان به قدر کافی مواد غذایی دریافت نمی کنند و در برخی موارد رشد جسمی، اجتماعی و هیجانی آنها به خطر می افتد که در چنین مواقعی واجب است برنامه مناسب برای تغذیه کودک تنظیم شود.

۷ صبحانه مقوی برای کودکان

ساندویج تخم‌مرغ پیتزایی
صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای کودکان است . در این نوع صبحانه یک تخم‌مرغ را کاملا پخته و به صورت اسلایس درآورده سپس هر قطعه را بر روی یک قطعه نان تست قرار داده و روی آن یک عدد گوجه‌فرنگی و یک برگ پنیر گودا قرار داده و به مدت ۳ دقیقه در داخل تستر یا مایکروفر گذاشته تا داغ شود. ساندویج حاصل از لحاظ ارزش تغذیه‌ای بسیار مغذی و دارای ارزش سیرکنندگی بالایی می‌باشد.

دسر ماست و کورن فلکس
کودکان مصرف دسر را بسیار دوست دارند. به همین دلیل می‌توان در یک لیوان پایه بلند مقداری کورن فلکس ریخت و روی آن را با ماست و مقدار کمی ژله یا ژلاتین پر کرد و حدود ۱ ساعت در فریزر قرار داد تا به شکل بستنی خود را بگیرد. سپس صبح آن را به عنوان صبحانه به کودک داد. این نوع صبحانه برای کودکانی که اشتهایی به خوردن غذا در صبح ندارند، پیشنهاد بسیار خوبی می‌باشد.

ساندویچ صورت آدمک پنیری
بسیاری از کودکان ممکن است از خوردن نان و پنیر ساده در صبحانه خوششان نیاید، اما اگر بتوان به نوعی آن را سرو کرد که مورد پسند واقع شود، می‌تواند به عنوان یک صبحانه دوست داشتنی برای کودک مطرح باشد. در این نوع صبحانه می‌توان مقدار حدود ۳۰ گرم پنیر را بر روی یک اسلایس نان تست که ترجیحا هم به شکل گرد و دایره‌ای درآمده مالیده و سپس از برش‌های گوجه فرنگی و خیار برای تشکیل صورت آدمک استفاده نموده.

مخلوط مغزهای گیاهی و میوه های شیرین
برای حل صبحانه نخوردن کودک مخلوط کردن مغزهای گیاهی مانند بادام، فندق، بادام هندی با میوه‌های شیرینی مانند موز، زردآلو، هلو، سیب، پرتقال یا نارنگی شیرین برای برخی کودکان می‌تواند بسیار دلپذیر باشد. به علاوه اینکه این نوع صبحانه از نظر ارزش تغذیه‌ای و میزان انرژی مورد نیاز برای کودک بسیار مقوی و مغذی می‌باشد.

مخلوط پنیر، چیپس تورتیلا و تخم‌ مرغ
یکی دیگر از صبحانه‌های مقوی ترکیب کردن پنیر با چیپس تورتیلا و تخم‌مرغ پخته خردشده می‌باشد. این صبحانه از لحاظ ارزش تغذیه‌ای جزء صبحانه‌های مغذی است که توصیه می‌شود حداقل یک تا دو بار در هفته از جمله صبحانه‌های مصرفی توسط کودک باشد.

املت تخم مرغ
املت تخم مرغ یک غذای مغذی و پرخاصیت برای کودکان و سرشار از پروتئین است. در یک کاسه تخم مرغ ها را به هر مقدار که دوست دارید بشکنید و بعد ۱ قاشق سوپخوری آب و یک دوم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. روغن را داغ کنید. تخم مرغ را داخل ماهی تابه بریزید و بگذارید بپزند. سپس روی آنها کمی از سبزیجات معطر مورد نظرتان بپاشید.

کره بادام زمینی
کره بادام زمینی برای صبحانه یکی از بهترین انتخاب ها است. البته به شرط آنکه کودک شما به آن آلرژی نداشته باشد. آن را روی نان و یا پن کیک بمالید و روی آن نیز مقداری عسل، موز ورقه شده، میوه ها و یا حتی هویج بریزید.

 

نوشته های مشابه
از خواب بیدار شدن نوزاد در صبح زود
رشد کودک در چهار ماهگی
چگونه غذا دادن به نوزاد را شروع کنیم؟
بی اشتهایی و کم غذایی در کودک و راه های درمان آن

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

 

نوشتهٔ بعدی
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
نوشتهٔ پیشین
روشهای مقابله با کودک لجباز یا مخالفت کردن‌های کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست