تشویق کودک به ورزش کردن

علاقه مند کردن کودکان به ورزش

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی کودک و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی می کنند، معمولاً آنها بزرگترین الگو و سرمشق فرزندانشان هستند. برای تشویق کودک به ورزش کردن ، شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می‌تواند سبب افزایش حضور فرزندشان در این فعالیت‌ها شود. انجام ورزش روزانه کاری است که باید از دوران کودکی آغاز شود . ورزش هایی که به کودکان داده می شود، باید نوعی باشند که به تربیت قوای فکری و نظم روحی آن ها کمک کند. علاقه‌مندکردن کودکان به ورزش کار سختی است، اما با روش‌های ساده‌ای می‌توان کودکان را به سمت ورزش کشاند. عادات مناسب بهتر است که زودتر شروع شوند.

دلیل فعالیت نکردن او هرچه باشد، سخت است بخواهید کودکی را که به ورزش بی‌علاقه است به ورزش کردن تحریک کنید. ممکن است این کار دلیل ساده‌ای داشته باشد مثل اینکه او گرما و عرق کردن را دوست ندارد یا ممکن است مشکلات دیگری در فعالیت داشته باشد. ممکن است بازی در زمین تنیس برایش آزاردهنده باشد یا در هنگام دویدن تنفسش دچار مشکل ‌شود. اگر دلیل این دوست نداشتن را بدانید، راحت‌تر می‌توانید برایش راه‌حل پیدا کنید.

تشویق کودک به ورزش کردن
تشویق کودک به ورزش کردن

کودکان و فعالیت های بدنی

  • ورزش منظم و هدف دار فواید زیادی برای سلامت جسمی و عاطفی کودکان دارد. اما بسیاری از کودکان به دلایلی از ورزش کردن لذت نمی برند و همین موجب می شود تا این مزایا را از دست بدهند. شما نمی توانید آنها را مجبور به این کار کنید، اما می توانید زمینه هایی برایشان فراهم کنید تا به ورزش مشتاق شوند. وظیفه ی شما این است که ورزشی برای آنها پیدا کنید که برای آنها سرگرم کننده باشد.
  • بچه‌های کوچک به صورت طبیعی فعال‌اند. بنابراین بر روی استعداد و علاقه آنها برای فعالیت بیشتر کار کنید هر زمان که ممکن است خواسته فرزندتان در ارتباط با فعالیت جسمانی را برآورده کنید. برای مثال، هر زمان که خواستند برای بازی، به خصوص بازی‌های توپی همراهی‌شان کنید. به بچه‌های خود چگونگی انجام دادن مهارت‌های پایه ورزشی از قبیل پرتاب توپ، لی‌لی و پرش را آموزش دهید.
  • راه‌های زیادی وجود دارد که بدون آنکه کودک بفهمد او را فعال نگه دارید. برای مثال ماشینتان را دورتر از درب فروشگاه یا زمین بازی پارک کنید؛ در نتیجه برای رسیدن به آن باید پیاده‌روی کند.
  • شما می‌توانید با فرزندان‌تان به منظور خرید، پیاده‌روی کنید. بچه‌های خود را در معرض انواع گوناگون فعالیت‌ها و رشته‌های ورزشی قرار دهید. ممکن است علاقه یا استعداد آنها را برای حداقل یک رشته ورزشی (یا حتی بیشتر از یک رشته) کشف کنید. برخی بچه‌ها از رشته‌های ورزشی سازمان‌یافته مانند بسکتبال و فوتبال لذت می‌برند. داشتن حس و روحیه ورزشی یکی از آسان‌ترین راه‌های ادامه فعالیت تا بزرگسالی است.

چگونه کودکان را به ورزش تشویق کنیم

علاقه مند کردن کودکان به ورزش

احتمالاً می‌دانید که غر زدن به فرزندتان و تکرار اینکه ورزش خوب است، روش درستی نیست. به‌علاوه نگران این هستید که اگر برای پیاده‌روی اصرار کنید یا بخواهید او را در کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید، نتیجه معکوسی در علاقه‌مند شدن کودک به ورزش داشته باشد.
اما همیشه به این نکته آگاه باشید که قدرت شما در برابر فرزندتان بسیار زیاد است. والدین‌ می‌توانند نقش مؤثری در ترغیب حتی کم فعالیت‌ترین بچه‌ها به ورزش ایفا کنند.

راه‌هایی برای تشویق کودکان به ورزش

تشویق کودک به ورزش کردن

  • برای تشویق کودکان به ورزش باید بدانید که بچه‌ها با حرکات کوتاه‌تری ورزش کرده و از بدنشان در جهت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. پس وقتی به فرزندتان ورزشی را پیشنهاد می‌کنید حواستان به این نکته باشد. در واقع به خودتان به‌عنوان یک همبازی نگاه کنید نه یک مربی ورزشی.
  • تحقیقات نشان داده‌اند بچه‌هایی که از نظر مهارت‌های پایه ضعیف هستند، از انجام فعالیت‌های ورزشی سرباز می‌زنند . بچه‌های خود را به زمین بازی محل خود ببرید. خودتان را نیز درگیر کنید. تاب و سرسره گزینه‌های مفرحی هستند و احتمالاً سبب می‌شوند شما زمان طولانی‌تری را با فرزندتان به بازی بپردازید، چون خودتان نیز از آن لذت می‌برید.
  • رشته‌های ورزشی مختلفی را متناسب با سن بچه‌ها انتخاب کنید. بسیاری از فعالیت‌ها برای کودکان نوپا و تازه راه‌افتاده مناسب‌ترند. از قبیل ژیمناستیک و فوتبال .اطمینان حاصل کنید برخی از فعالیت‌ها باعث فعالیت جسمانی نیز می‌شوند.
  • بیشتر کودکان دوست دارند با دوستان ورزش کنند و ورزش های شاد و مفرح انجام دهند. اگر ورزش به اندازه ی کافی برای کودک جنبه ی تفریحی نداشته باشد، در برابر انجام آن مقاومت خواهد کرد. یکی از وظایف شما این است که محیط ورزشی را برای کودک خود سرگرم کننده و جالب کنید، لباس های شاد به او بپوشانید و اجازه دهید تا از ورزش خود لذت ببرد. سعی کنید در مورد نتایج ورزش با او صحبت نکنید.
  • شما باید با توانایی های جسمی و عاطفی فرزند خود آشنا باشید و از آنها توقع بیش از حد نداشته باشید. مثلا یک کودک قد کوتاه گزینه ی مناسبی برای بسکتبال و یک کودک قد بلند گزینه ی خوبی برای ژیمناستیک نیست. کودکان چاق بهتر است ورزش هایی چون بیسبال را انجام دهند که به دویدن کمتری نیاز دارد. البته ممکن است گاهی کودکان قد کوتاه به بسکتبال علاقه داشته باشند و شما نباید زیاد سخت گیری به خرج دهید.
  • کودکان به تشویق و انگیزه نیاز دارند. گاهی والدین از فرصت های موفقیتی که کودکان از دست می دهند، ناراحت می شوند و کودک را به باد انتقاد می گیرند. اجازه دهید کودکتان ورزش را برای خودش انجام دهد و شما تنها او را تشویق کنید. پس از پایان بازی اولین جمله ای که از دهان شما می شنود باید یک جمله ی مثبت باشد. او را از شکست نترسانید. به او بفهمانید که تلاش او مهم تر از نتیجه ایست که به دست می آورد.
  • با کودکان خود در مورد فواید ورزش صحبت کنید. آنها باید دلیل و فواید ورزش کردن خود را بدانند. ورزش فواید زیادی از جمله انگیزه، نظم، تعهد، هماهنگی، استقامت و انعطاف پذیری به دنبال دارد. به کودک خود بگویید چگونه این فواید ورزشی در مدرسه، پیدا کردن دوست و دیگر تجربیات زندگی به آنها کمک خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه
بازی برای تقویت حس لامسه در کودکان ( ماه های اول تولد )
راههای عملی تقویت دقت و تمرکز در کودکان
تقویت اعتماد به نفس در کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BkPxH94FjD8/

نوشتهٔ بعدی
مشکل زبان باز کردن کودک، علت و درمان،پیشگیری
نوشتهٔ پیشین
از پوشک گرفتن کودک در شب

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست