راههای افزایش اعتماد به نفس در کودکان، تحسین و تشویق

نقش تشویق در شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان

بسیاری از والدین تصور می کنند که به کودک خود اطمینان خاطر می دهند؛ در حالی که فقط آنها را تحسین و تشویق می کنند. نقش تشویق در افزایش اعتماد به نفس در کودکان بسیار مهم است. برای درمان اعتماد به نفس پایین بچه ها فرصت خطر کردن را از کودک‌تان را نگیرید.

گاهی ممکن است برای برخی کودکان تحسین و تشویق دلسرد کننده باشد. یعنی تاثیری متضاد با اطمینان داشته باشد. می دانیم که تحسین و تشویق کودک نوعی جایزه است. اگر واقعاً خواهان افزایش اعتماد به نفس در کودکان هستید تا حتی بدون حضور شما هم پیشرفت کنند و اگر می‌خواهید در تربیت کودک مستقل موفق ظاهر شوید، نقشتان باید راهنما باشد، نه انجام‌دهنده‌ی کار.

 افزایش اعتماد به نفس در کودکان - تحسین و تشویق کودک
راههای افزایش اعتماد به نفس در کودکان، تحسین و تشویق

کودکان ممکن است از راه رقابت در مسابقه یا مقایسه شدن با دیگری جایزه به دست بیاورند. تشویق کودک از جانب والدین همان ارزشمند قلمداد شدن از جانب والدین است. کودک یاد می گیرد که با تحسین شدن می تواند دیگران را خوشحال کند، اما تکرار و شدت این تحسین ها باعث می شود کودک تصور کند، وظیفه دارد دیگران را خوشحال کند و فکر کند این تنها راه برای احساس ارزشمند بودن است .

همین امر باعث می شود که وی تحسین و تشویق بیشتری بخواهد و وقتی تحسین دریافت نکند ، ممکن است سرخورده شود و در میزان ارزشمندی خود به شک بیفتد . حتی ممکن است تا جایی پیش رود که تحسین نشدن را با انتقاد شدن یکی بداند و اعتماد به نفس در کودک پایین بیاید.

کودکی که مستقل است با احتمال بیشتری در درس‌های خود موفق می‌شود، مهارت‌های اجتماعی بهتری دارد و انتخاب‌های مناسب‌تری می‌کند، که تمامی این موارد می‌توانند باعث موفقیت او در زندگی آینده‌اش شوند. گذشته از تمام اینها، شما که نمی‌خواهید کل زمان بازنشستگی خود را به ساپورت کردن یک کودک بزرگسال بگذرانید، می‌خواهید؟

اطمینان خاطر دادن نوعی هدیه به کودک است. اطمینان خاطر این حس را به کودک القا می کند که او به خاطر هر آنچه که هست احساس ارزشمند بودن می کند.  این کار باعث می شود که دل و جرأت پیدا کرده خودش را بپذیرد و احساس لیاقت کند در نتیجه عزت نفس کودک افزایش می یابد.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چگونه کودکم را تحسین کنم ؟ 

مراقب باشیم! که گاهی ما در تشویق  عباراتی به کار می بریم که حاکی از قضاوت و داوری هستند؛ مثلا می گوییم: « تو چه بچه خوبی هستی!» این عبارت چه معنایی را به کودک القا می کند؟ آیا باید همیشه خوب باشم؟ اگر خوب نبودم چه؟ آن وقت بد هستم ؟ آیا وقتی کاری را که پدرم می خواهد انجام نمی دهم باز هم میتوانم ارزشمند باشم؟

اطمینان خاطر دادن به کودک زبان خاص خود را دارد: « متشکرم کمک بزرگی کردی!» « من به قضاوت تو اطمینان دارم. کار دشواری است ، اما اطمینان دارم که تو از عهده اش بر می آیی. در املای کلمات روز به روز بهتر می شوی.» بدیهی است اگر بخواهیم با اطرافیانمان رابطه ای رضایتمند داشته باشیم ، باید در کوششی آگاهانه بیانمان تقدیرآمیز ، تاییدگر و جرات دهنده باشد. والدین می‌توانند با افزایش مسئولیت‌هایی که کودک باید انجام دهد، اعتماد به نفس او را تقویت کنند.

درمان اعتماد به نفس پایین بچه ها

  • هیچ‌گاه کاری را که خود کودک قادر به انجام آن است، برای او انجام ندهید. توانایی‌های کودک خود را دست کم نگیرید. مرتب کردن محل بازی، پاک کردن خرده ریزها و مرتب کردن تخت، برخی از کارهایی هستند که بچه‌ها می‌توانند به صورت مستقل انجام دهند.
  • برای درمان اعتماد به نفس پایین بچه ها  و برای تربیت کودک مستقل و دادن احساس اعتماد به نفس به او، یک محیط دوستانه برای کودک ایجاد کنید که استقلال او را تشویق کند، برای مثال، برای تمیز کردن ساده، قفسه‌‌ی اسباب‌بازی را آماده کنید و مطمئن باشید که وسایل ضروری مانند آب، دستمال و دیگر وسایل در دسترس کودک قرار دارند. در صورت نیاز، زمان اضافی در نظر بگیرید تا او بتواند کار خود را به اتمام برساند.
  • برنامه روزانه‌ی کودک را نگاه کنید و از خودتان بپرسید که چه تغییراتی می‌توانید ایجاد کنید تا او بتواند کارهای خود را بدون کمک شما انجام دهد.
  • برای افزایش اعتماد به نفس در کودک و تربیت کودک مستقل زمانی که کودک به کمک شما نیاز دارد، به جای عجله کردن و انجام دادن تمام کار، او را با شکستن آن کار به چند مرحله، راهنمایی کنید. در این صورت، نه تنها کودک احساس می‌کند که خودش کار را به انجام رسانده است، بلکه سطح اعتماد به نفس و احساس استقلالش هم افزایش می‌یابد. اگر کودک بزرگتری در خانه دارید، از او بخواهید تا بچه‌های کوچکتر را راهنمایی کند و هر دو کودک از این تعامل سود خواهند برد.
  • یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان دادن قدرت انتخاب و تصمیم گیری به کودک است. با در نظر داشتن محدودیت‌های منطقی، کودک خود را تشویق کنید که انتخاب کند. یک مادر موفق می‌گوید: «من معمولاً دو یا سه انتخاب برای دخترم فراهم می‌کنم تا به او احساس کنترل بدهم. این انتخاب‌ها می‌توانند فعالیت‌های روزانه مانند ترجیح او برای غذا، مکانی که دوست دارد برود و کلاس‌های تکمیلی که دوست دارد بردارد، می‎باشند». زمانی که کودک انتخاب کرد، درباره‌ی مزایا و معایب انتخابش با او بحث کنید. اجازه دهید او بداند که انتخاب‌های او دارای عواقب هستند و همچنین جایی را برای شکست بگذارید.
  • به غیر از تمجید از کودک به صورت مستقیم، این عادت را در خود ایجاد کنید که در مقابل دیگران از او تعریف و تمجید کنید. این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او شده و استقلال را در او تقویت می‌کند.
  • یک چک‌ لیست درست کنید و با انجام شدن هر کار به کودک اجازه دهید فهرست را تیک بزند. این کار اجازه می‌دهد تا کودک کارهای تکمیل شده‌ی خود را ببیند، مفهوم مدیریت زمان را آهسته آهسته درک کند و اتکای به خود را تقویت کند.
  • تقویت مثبت و تحسین کردن، روش‌های مؤثری در ساختن خود کفایی در کودک و تربیت کودک مستقل و افزایش اعتماد به نفس در کودکان هستند. برای درمان اعتماد به نفس پایین بچه ها اجازه دهید کودک بداند که تلاش‌هایش، هر چند کوچک، قدر دانسته می‌شوند.
  • متخصصین می‌گویند که دوران کودکی یک زمان حیاتی و پیش درآمد بزرگسالی است، بنابراین والدین باید برای پیش بردن کودک در مسیر اتکای به نفس، در وهله‌ی اول، کوچکترین دستاوردهای کودک را هم- مانند پوشیدن جوراب‌ها وریختن آب میوه در لیوان- تحسین کنند.
 پرورش کودکانی با اعتماد به نفس بالا
  • به غیر از تحسین مستقیم کودک، عادت داشته باشید که در جلوی دیگران هم از او تعریف و تمجید کنید. این کار باعث بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت استقلال در او می‌شود. به جای بسنده کردن به این جمله که «پسر/ دختر من این اواخر خیلی خوب رفتار کرده است»، با ارائه‌ی دلایلی برای تعریف و تمجید خود، به آن شاخ و برگ بدهید. تعریف شما باید اینگونه باشد: «پسر/ دخترم تمام تکالیفش را خودش انجام داده است. من خیلی به او افتخار می‌کنم» یا «پسر/ دخترم بدون درخواست من جارو کرده است. او چقدر نازنین است».
  • در تربیت کودک مستقل قرار نیست شما او را از اشتباه کردن بترسانید- کودک باید درک کند که اشتباه کردن، بخشی از زندگی است. در مواقعی که کودک موفق نمی‌شود، مطمئن باشید که به روش حل مسئله با او گفتگو می‌کنید. به جای گفتن «به تو گفته بودم که این کار را انجام ندهی» بگویید «بیا این قسمت را دوباره انجام دهیم و ببینیم چطور می‌توانیم درستش کنیم».
  • در نهایت، عشق و صبر بی‌پایان را به کودک خود ارزانی کنید و آنگاه شگفت‌زده خواهید شد که او چقدر زود خواهد توانست که روی دو پای خودش بایستد؛ احساس غرور خواهید کرد از اینکه چقدر در تربیت کودک محور خود خوب عمل کرده اید.
  • به کودکتان نشان دهید که می‌تواند با تکمیل اهداف کوچک، به یک هدف بزرگ برسد. به کودکان اجازه دهید بدون چرخ‌های کمکی چند متر دوچرخه‌سواری کنند و ترتیبی بدهید که بدون ترس از افتادن، یک دور اطراف ساختمان بزند.
  • هیچ چیز بیشتر از انتقاد کردن از کار کودکان، آنها را دلسرد و مایوس نمی‌کند. بازخوردهای مفید و پیشنهاد دادن خوب است اما هرگز به آنها نگویید در کاری یا چیزی بد عمل کرده‌اند. اگر کودک به این دلیل که نگران است شما را عصبانی یا ناامید کند، از شکست بترسد، هرگز چیزهای جدید را امتحان نمی‌کند. اغلب اوقات این انتقاد و سرزنش والدین است که عزت نفس و انگیزه کودکان را کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه
ناخواسته رفتار بد کودک را پاداش ندهید
به کودک لجباز و یک دنده پاداش ندهید
پاداش و تشویق مناسب برای کودک
بی توجهی فعال در مقابل رفتار بد کودک
اهمیت پاداش دادن به کودکان


جستجوی مهد کودک و پیش دبستانی بر اساس منطقه 

زرافه-جادویی-مهدکودک-پیش-دبستانی


مقاله ها و نکات ضروری روانشناسی کودک و نوجوان را مطالعه کنید

روانشناسی کودک و تربیت کودک


معرفی بازی های مهارتی برای پروش مهارت های مختلف کودکان

بازی مهارتی


آموزش ساختن ۱۰۰ ها کاردستی و نقاشی و ماسک صورت برای کودکان

کاردستی و نقاشی


مجموعه کامل از قصه ها و ترانه های صوتی کودکانه

زرافه-جادویی-قصه-و-ترانه-صوتی-کودکانه


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید


 

نوشتهٔ بعدی
آموزش دستشویی رفتن به کودکان
نوشتهٔ پیشین
لجبازی کودکان در لباس پوشیدن

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست