نکات مهم در تزیین اتاق کودک

 دکوراسیون اتاق کودک و طراحی دکوراسیون اتاق کودک

یکی از نکات مهم در تزیین اتاق کودک استفاده مناسب از فضا و تطابق رنگ و طرح لوازم اتاق کودک است که در هنگام طراحی باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند تزیین اتاق کودک سرگرم کننده است اما این را در نظر داشته باشید که لوازم اتاق باید هم کاربردی و هم متناسب با سن اش باشد. و مهمتر از همه، ایمن بودن اتاق است که باید مورد توجه قرار گیرد. کودک تا سن ۵ یا ۶ ساگی بیشتر وقت خود را در اتاق خود می گذراند. بنابراین از رنگ های شاد یا  تصاویر رنگارنگ ، پرده های زیبا و یا روتختی هایی با تصاویر و رنگارنگ استفاده کنید تا فضایی سرگرم کننده برای او ایجاد شود.

نکات مهم در تزیین اتاق کودک
نکات مهم در تزیین اتاق کودک

نکات مهم در تزیین اتاق کودک 

دکوراسیون اتاق کودک

  • اگر فرزند اول خود را برای استقبال از نوزاد جدید آماده کنید، بسیار مفید خواهد بود. اجازه دهید یک گوشه از اتاق را او تزیین کند. مثلاً با نقاشی روی دیوار، این کار فرزند شما را بسیار خوشحال خواهد کرد، زیرا می داند با این کار، در آینده توجه نوزاد را به خود جلب خواهد کرد.
  • برای تزیین اتاق در قاب های کوچک عکس بگذارید و عکس نزدیکان را در آن قرار دهید. آلبوم را نزدیک تختخواب کودک بگذارید. بدین ترتیب گه گاه با نگاه به آن یا بازی با آن بدون ترس از تلف شدن یا پاره شدن عکس، سرگرم میشود و با اقوام دور و نزدیک مخصوصاً آنها که کمتر به دیدارتان می آیند، آشنا می شود.
  • رومیزی کاغذی زیبایی را که معمولاً به عنوان سفرهای غذایی کودک روی میز غذا ا ستفاده می شود تهیه کنید (با عکسهای متنوع و رنگارنگ). سپس آنها را به صورت افقی یا در بالاترین نقطه ی دیوارهای اتاق بچسبانید یا متصل کنید. بدین ترتیب اتاقی او بسیار زیبا خواهد شد.
  • راه دیگری برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک نیز وجود دارد؛ روی یکی از دیوارهای اتاق ورقه سفیدی بچسبانید. سپس با استفاده از یکی از مجلات کودکان یا… تصویر غولی را روی آن بکشید. سعی کنید ورقه آنقدر بزرگ باشد که همه دیوار را بگیرد. با قلم مو و آبرنگ آن را رنگ کنید.
  • فرش کوچکی که هنگام نوزادی، کودک را روی آن می گذارید تا بازی کند، معمولاً خیلی زیباست و می تواند زمینه ابتکار کودک را فراهم کند. وقتی کودک کمی بزرگ تر می شود، دیگر روی آن نمی نشیند و شما هم نمی دانید با آن چه کنید. اگر دوستی ندارید که آن را به او هدیه بدهید، می توانید دو گوشه ی یک ضلع آن را نخ ببندید و به یکی از دیوارهای اتاق کودک آویزان کنید؛ هم زینتی برای دیوار اتاق خواهد بود و هم باعث خاطرات شیرین فرزندتان.
  • تزیین دیگری نیز وجود دارد که با گذر زمان می تواند همه اتاق را بگیرد. مقوایی بردارید و قطاری روی آن بکشید و آن را رنگ آمیزی کنید و سپس به دیوار آویزان کنید. (به طوری که فرزندتان بتواند آن را ببیند). هر بار که کارت تبریک می گیرید به پشت قطار آویزان کنید. سعی کنید دایره هایی مقوایی ببرید و به پایین کارت ها نصب کنید تا به منزله ی چرخ های واگن جدید محسوب شود. با گذر زمان تعداد واگن ها اضافه می شود و دیوارها را فرا می گیرد.
  • برای تزیین اتاق می توانید اتاق او را با برگ های بافته شده خرما تزیین کنید. آن ها را به دیوار آویزان کنید و در بین برگ ها عکس هایی از خود یا افراد خانواده قرار دهید. بدون استفاده از نوار چسب یا میخ به راحتی می توانید عکس ها را عوض کنید.
  • هنگام تولد کودک، کارت تبریک های زیادی دریافت می کنید. آنها را با سنجاق قفلی روی نوار مخملی سیاهی از بالا به پایین نصب کنید. راہ دیگری برای استفاده از این کارت ها وجود دارد؛ آنهارا به هم وصل کنید و بالای تخت نوزاد یا میز عوض کردنش آویزان کنید. برای حفظ تعادل آن به مهارت و حسن تدبیر نیازمندید.

ایمن بودن اتاق کودک 

لوازم اتاق کودک

داشتن رویکردی کلی درباره ایمنی اتاق کودک و لوازم اتاق، اهمیت ویژه ایی دارد. در زیر مواردی که والدین در این باره باید بدانند آورده شده است:

  • برای ایمنی اتاق کودک توجه کودک را به موارد خطرناک جلب نکنید. هرگز اسباب بازی های جذاب کودک را در مکان های خطرناک قرار ندهید مثلا وسایل جذاب برای او را بالای کمد و … قرار ندهید ممکن است کودک را تشویق کند که به بالای کمد رود.
  •  داروها و مواد شیمیایی را از کودک خود دور نگه دارید و برا ایمنی اتاق کودک، آن ها را در اتاق کودک نگهداری نکنید.
  • برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک وسایلی که موجب زمین خوردن کودک می شوند را شناسایی کنید و آن ها را در مکان امن دیگری قرار دهید. اگر کفپوش منزل سرامیکی است، قالیچه می تواند روی آن حرکت کرده و موجب زمین خوردن می شود.
  •  محل قرار گیری تخت کودک از جمله نکات مهم در تزیین اتاق کودک است. تخت کودک را زیر پنجره، مقابل رادیاتور و جای شیب دار قرار ندهید. این مکان ها جای امنی برای کودک نیستند.
  •  از آویزان کردن چیزهای سنگین و نصب آینه نزدیک تخت کودک ، اجتناب کنید.
  •  همه مبلمان ها و موارد جانبی آن باید محکم و ثابت شده باشند. قسمت های مختلف قفسه، کمد و …. را با محکم کردن به دیوار، ایمن کنید.
  •  کشو های کمد، درها و کابینت ها را قفل کنید.
  •   وسایلی که لبه های تیز خطرناک دارند مانند کنج های مبلمان ها و … را توسط بالشت های محافظی که به منظور ایمنی کودک ساخته شده اند، بپوشانید.
  •  بر آیتم های مخزن داری که کودک شما نباید به آن دسترسی داشته باشد، ضامن ایمنی نصب کنید.
  • دستگیره کمدها را به منظور حصول اطمینان از ایمنی اتاق کودک، چک کنید. دستگیره کمد نباید بیش از حد بزرگ باشد که کودک بتواند از آن برای بالارفتن کمک بگیرد و خطر ساز شود و همچنین نباید بسیار کوچک باشد که کودک بتواند آن را ببلعد. علاوه بر این ، دستگیره ها باید به طور امن اتصال داشته باشند و طوری طراحی شده باشند که به راحتی کشیده و جدا نشوند.
  • رادیاتور و رسانه های الکتریکی را بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که هر منبع حرارتی، محافظ داشته باشد تا کودک نتواند دستش را به آن بزند و خود را بسوزاند. بیش از همه مراقب پریزهای برق باشید و آن ها را بپوشانید.
  •  از سم پاشی منزل با مواد شیمیایی خودداری کنید. ممکن است کودک به این مواد دسترسی پیدا کند و موجب مسمومیت کودک شود.
  •  محل نگهداری اسباب بازی ها را جای امن در نظر بگیرید و اگر از جعبه ایی برای نگهداری اسباب بازی ها استفاده می کنید، جعبه را بدون درب انتخاب کنید.

نوشته های مشابه
اتاق خواب مشترک خواهر و برادر
با استیکر دیواری اتاق کودک را تزیین کنید
همه چیز درباره دکوراسیون اتاق کودک
۳۰ طرح دکوراسیون اتاق خواب دخترانه با ترکیب رنگ صورتی
لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BsGdtm2AAni/

 

نوشتهٔ بعدی
طرز برخورد با کودک دمدمی مزاج چگونه است؟
نوشتهٔ پیشین
نه گفتن کودک به والدین ،دلیل اینکه کودکی به همه چیز جواب منفی می دهد چیست؟

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست