مشترک بودن اتاق خواب بین بچه ها

یکی از معظلات زندگی آپارتمان نشینی اتاق خواب مشترک خواهر و برادر  است. فرزندان شما  اتاقی مشترک دارند و ممکن است همیشه در حال دعوا با یکدیگر باشند. هر دوی آن ها از نداشتن فضای خصوصی ویژه خود شکایت دارند و هر دو، شما را به ستوه می آورند تا مشکل شان را حل کنید. زمانی که قرار است دو کودک از یک فضای کوچک استفاده کنند، در نظر گرفتن فضای مجزا برای هر کدام بسیار مفید ست.

برای مثال: یک کتابخانه ی دو قلو در اتاق ، که کتاب ها و عناصر دکوراتیو متعدد خود را در آن جای می دهد، می تواند برای هر دو کودک فضای یکسانی را به وجود بیاورد. حتی می توان از فضای دیگر آن، برای جای دادن لباس های کودکان استفاده کرد. دکوراسیون داخلی اتاق کودک از اهمیت زیادی برخورداره، چون اصل شخصیت آدم‌ها در همون سال‌های کودکی شکل می‌گیره؛ ولی وقتی که بچه‌ها مجبورن با هم یه اتاق رو تقسیم کنن، چه کارهایی میشه کرد؟ یه طرح مشترک رو توی کل اتاق نگه داشت، یا با طراحی‌های زیرکانه و متفاوت بخش هر کودک رو مجزا کرد و یه حالت مرز مشخص کرد؟ این که کدوم حالت رو انتخاب می‌کنین به سلیقه‌ی خودتون بستگی داره؛ البته ممکنه ابعاد اتاق خودش تعیین‌کننده باشه.

 
اتاق خواب مشترک خواهر و برادر
اتاق خواب مشترک خواهر و برادر

فضای مجزا در اتاق خواب مشترک فرزندان

اتاق خواب مشترک کودکان

در برخی خانه ها، دو فرزند خانواده از یک اتاق خواب به صورت مشترک استفاده می کنند. فرزندان در چنین شرایطی هم زیستی مسالمت آمیز را یاد می گیرند. اگرچه این کار چالش های متعددی در پیش خواهد داشت ، اما امکان پذیر است. همچنین باید در طراحی دکوراسیون داخلی این اتاق ها نیز دقت کرد. زیرا این موضوع در احساس دو کودکی که قرار است به طور مشترک از این اتاق خواب ها استفاده کنند ، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

  • اتاق مشترک کودکان را از وسط به دو قسمت کنید و یک طرف اتاق را به فرزند دختر و طرف دیگر را به پسر خود اختصاص دهید.
  • از نوار چسب نقاشی یا نوار چسب کاغذی برای علامت زدن و مشخص کردن مرکز اتاق استفاده کنید و همین طور لبه‌های پنجره و جاهایی که دیوار به زمین و درب اتاق می‌رسد. در حقیقت هر یک از کودکان باید بر این باور باشند که بهترین فضای اتاق را برای خود دارند.
  • طرف دختر را یک رنگ و طرف پسر را به رنگ دیگر نقاشی کنید. در انتخاب رنگ به فرزندان کمک کنید تا رنگ‌هایی متفاوت اما مکمل هم را انتخاب کنند. مثلاً سبز و زرد یا بنفش و فیروزه‌ای. در این حالت اتاق دو وجه جداگانه دارد اما دو طرف با هم در تضاد کامل نیستند.
  • در اتاق مشترک کودکان وسایلی که تفکیک جنسیتی ندارند را بگذارید. مبلمان و تخت‌های چوبی را انتخاب کنید که رنگ‌های روشن دارند. یک تخت دوقلو در هر سمت اتاق بگذارید. اگر فضای اتاقتان به اندازه کافی بزرگ است، بگذارید بچه‌ها کمد و میز تحریر مختص به خودشان داشته باشند.
  • بعضی وقت‌ها اتاقتان آنقدر کوچیک هست که اصلاً نمی‌شه مرز مشخص کرد و به هر بچه فضای اختصاصی خودش رو داد. در این طور موارد ایجاد تقارن یکی از ساده‌ترین راه‌هاست. چشم انسان اصولاً تقارن رو می‌پسندد.
  • پرده‌ها و ملحفه به رنگ متناسب با دیوار اتاق نصب کنید. بگذارید بچه‌ها خودشان پرده و روتختی را انتخاب کنند و سلیقه خودشان را در اتاقشان پیاده کنند. مثلاً، پسرها ممکن است بخواهند پرده یا روتختی آنها تصویر ابرقهرمانان و شخصیت‌های کارتونی را داشته باشد اما دخترها باربی و پروانه را ترجیح بدهند. (شاید هم برعکس!)
  •  لازم نیست در اتاق مشترک کودکان تم انتخاب شده شما اتومبیل و یا گل باشد. زیرا باید از یک تم خنثی استفاده کنید. استفاده از تم ابزار موسیقی و یا حیوانات ایده هیجان‌انگیزی‌ست. اگر چه می‌توان با ایجاد تم اعداد و یا اشکال هندسی به آموزش آنان نیز کمک کرد.
  • تختخواب دو طبقه، عنصر بسیار با ارزشی برای اتاق خواب های کوچکی است که به دو کودک تعلق دارد. این تخت خواب ها، این امکان را فراهم می کنند تا بتوان از فضای زمینی بیشتری در فضای اتاق بهره مند شد. طبقه ی بالای تخت های دو طبقه، برای کودک نوپا مناسب نیستند. از این رو، اگر فرزندان شما اختلاف سنی قابل توجهی دارند، قسمت بالای تخت را به فرزند بزرگ تر اختصاص دهید. اگر فرزندان شما دوقلو هستند، از خرید تخت های دو طبقه تا قبل از شش سالگی خودداری کنید.
  • اختصاص دادن فضای مساوی به هر کودک، یکی از مسائل مهم در اتاق های مشترک است. قرار دادن تخت ها و میزها به شکل قرینه راه حل خوب و کار آمدی است، که در عین حال شکل زیبایی هم به اتاق می دهد. از طرفی، می توانید اتاق مشترک را به طور یکنواخت و مساوی به وسیله یک کمد یا قفسه تقسیم بندی نمایید و بعد مبلمان و تخت خواب ها را به موازات هم در اتاق بچینید. همین طور ممکن است بالای تخت ها سایبان یا توری (پشه بند) آویزان کنید؛ که هم باعث می شود نور کمی به تخت خواب بتابد و هم این که بچه ها احساس کنند محیطی خصوصی و راحت برای خود دارند.
  • حتی کوچک ترین اتاق خواب را نیز می توان به فضاهای خصوصی کوچک تری تبدیل کرد. می توانید یک یا دو ملافه را از سقف آویزان کنید. قسمتی از فضای جلوی در ورودی را برای هر قسمت به عنوان «محدوده خنثی» تعیین کنید. به فرزندان تان گوشزد کنید قبل از ورود به فضای دیگری باید اجازه بگیرند.
  • به‌کارگیری یه کاغذ دیواری واحد برای کل اتاق، همه‌ی بخش‌های اون رو به هم پیوند می‌ده. علاوه بر این، می‌تونین طرح‌ها و رنگ‌های یکسان یا مشابه رو در دکوراسیون داخلی اتاق مشترک کودکان استفاده کنید.

  •  وسط اتاق یه کتابخونه بزنید، یکی از ساده‌ترین و حتی بهترین راه‌های تقسیم فضا همینه! نگران پشتش هم نباشین، می‌تونین کاغذ دیواری‌ش کنین و چند تا آویز هم بهش وصل کنین که بشه بهشون بعضی وسایل سبک رو آویزون کرد؛ یا حتی میخ بزنین و عکس و تابلو بهش آویزون کنین.
  • اجازه بدهید هر فرزندی در جایی از خانه فضای خصوصی ایجاد کند. این فضا الزاما نباید بسیار بزرگ باشد. قسمت های پیشنهادی برای این فضا می تواند قسمت فرو رفته ای در دیوار، گوشه اتاق، بخشی از اتاق زیر شیروانی یا زیر زمین و یا قسمتی از یک کمد باشد.

قوانین فضای خصوصی خواهر و برادر در اتاق مشترک 

 اتاق خواب مشترک برای دو فرزند

  • طراحی یک چیدمان اتاق‌خواب مشترک برای یک برادر و خواهر می‌تواند چالش برانگیز باشد. همراه با فرزندانتان فهرستی از قوانین مربوط به اتاق خواب آنها تهیه کنید. قوانین متناسب با سن کودک باشد.  برای نقض این قوانین پیامدهایی مشخص تعیین کنید.
  • از آنجا که این قوانین بیشتر مربوط به مسائل بین بچه هاست تا شما و آنها، بگذارید خودشان پیامدها را تعیین کنند (البته شما حق «وتو» دارید) مثلا، خواهر و برادر در مورد برداشتن بدون اجازه وسایل همدیگر به این نتیجه میرسند که: «من  به مدت یک روز از وسایل شخص دیگر استفاده می کنم». وقتی  قوانین تعیین شدند ، از بچه ها  بخواهید پوسترهای جذابی بر اساس این قوانین درست کنند و روی در اتاقشان بچسبانند.
  • با بچه ها، بازی « فوتبال رفتاری» ترتیب دهید: «هر شخصی با ۳ خطا از بازی اخراج می شود ». به آنها بگوید که اگر در یک هفته بیش از ۳ بار در مورد مسائل اتاقشان دعوا کنند، امتیاز داشتن اتاق را از دست می دهند تشویق به دعوا نکردن، هیچ فایده ای ندارد.
  • اتاق خواب مشترک خواهر و برادر ، به آنها کمک می کند تا سریعا ارتباط و سازش با یکدیگر را بیاموزند. این طبیعی است که بین خواهر و برادرها گاهی اختلاف یا داد و بیداد به وجود بیاید.
  • برنامه ای زمانی را روی در اتاق خصوصی خواهر و برادر آویزان کنید. اجازه دهید تا آن ها یک ساعت از روز را برای انجام امور خصوصی خود اتاق را رزرو کنند. وقتی در ساعت خصوصی آن ها کسی مزاحم شان نشود یاد می گیرند که به زمان خصوصی یکدیگر احترام بگذارند. شخصی که طی زمان خصوصی دیگری مزاحم او شود نیمی از وقت خود را از دست خواهد داد. در صورت تکرار این کار تمام وقت خود را از دست می دهد.

نوشته های مشابه
نکات مهم در تزیین اتاق کودک
از خواب بیدار شدن نوزاد در صبح زود
ترس از موجودات خیالی در کودکان
حسادت فرزند اول به فرزند دوم خانواده


راهنمای کامل بارداری هفته به هفته و تقویم بارداری را در اینجا بخوانید

راهنمای-بارداری-هفته-به-هفته

معرفی بازی های مهارتی برای پروش مهارت های مختلف کودکان

بازی مهارتی


آموزش ساختن ۱۰۰ ها کاردستی و نقاشی و ماسک صورت برای کودکان

کاردستی و نقاشی


مجموعه کامل از قصه ها و ترانه های صوتی کودکانه

زرافه-جادویی-قصه-و-ترانه-صوتی-کودکانه


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

نوشتهٔ بعدی
از پوشک گرفتن کودک در شب
نوشتهٔ پیشین
ترس کودک از دکتر رفتن ، علت و درمان آن

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست