نقاشی خط خطی کودکانه را کامل کن

نقاشی های کودکان، خط خطی ها را جدی بگیرید

در نقاشی خط خطی کودک بی آنکه بخواهد تصویر واقعی اشیاء را بکشد، نقاشی می کند زیرا خط خطی کردن برای او به منزله نوعی بازی است. نقاشی کودکان برداشت های شخصی کودک از دنیای اطرافش هستند، هر شکل و هر خط در آن، معنایی دارد. باعث رشد و شکوفایی و بیان احساسات کودک نسبت به دنیای پر رمز و راز بیرون است. خط ‌خطی کردن کاغذ توسط کودک، موجب تخلیه درونیات کودک و ایجاد حس آرامش در وی می‌شود . 

از او بخواهید تنها با چند خط یک نقاشی خط خطی برای شما رسم کند. پس از کشیدن از او بخواهید همان شکل را با چشمان بسته برای شما رسم کند. سپس ترسیم آن شکل را با دست چپ از او بخواهید و اگر چپ دست بود با دست راست. سپس نوبت شماست  که همان کارها را با چشمان بسته و سایر دستورهای کودک انجام دهید.

به او بگویید نقاشی های خط خطی را کامل کن. این بازی برای کودکان چهار تا پنج سال پیشنهاد می شود. نقاشی کودکان یکی از راه های ورود به دنیای پر رمز و راز و زیبای کودکان است. این نقاشی ها که اغلب برداشت های شخصی کودک از دنیای اطرافش هستند، باعث رشد و شکوفایی و بیرون ریزی احساسات کودکان است و هر شکلی در آن، معنایی دارد.

نقاشی خط خطی کودکانه را کامل کن
نقاشی خط خطی کودکانه را کامل کن

نقاشی کودکانه

بزرگترها خط خطی کردن بچه ها را جدی نمی گیرند و چه بسا گاهی آنها را از بازی با قلم و رنگ باز می دارند. غافل از این که این عمل غریزی اولین اقدام کودک در شناخت واقعیات و ایجاد ارتباط با دیگران است . کودک به این وسیله سخن می گوید  و آنچه را که حس کرده و نمی تواند با زبان بگوید ، به وسیله ی خط و رنگ بیان می کند .

خواندن این الفبای تصویری کارآسانی نیست ودرک آن برای بسیاری از انسان ها مشکل است . اولین علائمی که کودک روی کاغذ رسم می کند، بیش تر بر اثر ضربه زدن مداد روی کاغذ به وجود می آید. در نخستین مراحل یادگیری، کودک خط هایی را در جهت های مختلف رسم می کند.

خط خطی کردن بچه ها معمولا تمام صفحه کاغذ را می گیرد. او تا جایی که بازوانش اجازه می دهد، نیم دایره رسم می کند. بعد از مدتی، که معمولا شش ماه پس از شروع خط نگاری است، رابطه ای را بین حرکت های دست خود و آثار و علائمی که پدید می آورد، کشف می کند. او متوجه می شود که اثر خط روی کاغذ، به دلیل حرکت دست و به کمک مداد به وجود می آید.

این موضوع برای وی بسیار با اهمیت است. زیرا او قبلا با لمس کردن می توانست اشیا را بشناسد و اکنون می تواند از طریق چشم نیز تجربه هایی کسب کند. در این مرحله، کودک حرکت های دستش را تغییر می دهد و می تواند خط های عمودی و افقی یا گرد رسم کند.

بنابراین بهتر از گذشته می تواند مداد و قلم را در دستش کنترل کند. کودک بی آن که بخواهد، تصویرهای ذهنی خود را نقاشی می کند. نباید او را مجبور به کشیدن اشیای حقیقی کرد. زیرا خط خطی کردن بی نظم و نامفهوم برای او، نوعی بازی است که از آن لذت فراوانی می برد.

نقاشی خط خطی کودکانه کامل می شود

نقاشی خط خطی کودکانه کامل می شود. کودک در سن دو تا سه سالگی، برای شکل هایی که می کشد، اسم می گذارد. این به معنی این است که او می خواهد با محیط اطراف ارتباط برقرار کند. او با دقت فراوان، روی هر سطحی که بیش تر در معرض دید است، مثل دیوار، میز یا اشیای مورد علاقه والدین، اثر یا علامتی از خود بر جای می گذارد. کودک خط هایی در جهت های مختلف رسم می کند؛افقی یا عمودی.

خط های افقی قبل از خط های عمودی ظاهر می شوند. در دو سالگی، خط های دایره ای و زاویه دار ظاهر می شود. در ۵/ ۲ سالگی، قدرت عضلانی کودک بیش تر می شود و هنگامی که خطی را رسم می کند، با چشم نیز مراقب آن است تا خط از محدوده تعیین شده خارج نشود.

در سه سالگی، خط نگاری کودک دیگر فقط برای لذت بردن نیست؛ بلکه مایل است احساسات درونی خود را که در ارتباط با تجربه های زندگی کوتاه مدتش به دست آورده، بیان کند.

خط های عمودی بیانگر اظهار وجود کودک است. بنابراین توسعه آن نشان می دهد که کودک از وجود خودش آگاه شده و با آن که خط خطی های او از نظر بزر گترها، بدون معنی و محتواست، ولی در این مرحله، کودک قصد بیان چیزی را دارد.

سرانجام در چهار سالگی، خط نگاره های او جمع و جور می شود و حتی برای بزرگترها نیز معنی پیدا می کند. اینگونه است که سرانجام کودک مرحله خط خطی کردن را به طور کامل پشت سر می گذارد و وارد مرحله تمثیلی میشود. در این مرحله، ضرورت کمک های آموزشی بیشتر احساس می شود. اگر کودک به سمت و سوی درست راهنمایی شود، به روحیه و شخصیت وی در آینده بسیار کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه
بازی نقاشی با آبرنگ برای کودکان
راههای عملی تقویت دقت و تمرکز در کودکان
آموزش اعداد با انگشتان دست
آموزش رنگ ها به کودکان با بازی

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
پازل برای کودکان ، پازل عکس
نوشتهٔ پیشین
بازی برای تقویت حس لامسه در کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست