از پوشک گرفتن کودک در شب

چگونه کودک را عادت دهیم شب توالت برود

برای آموزش از پوشک گرفتن کودک در شب ، خود را درگیر نجس و پاکی منزل نکنید و بدانید پسربچه ها دیرتر به این دست موقعیتها تن می دهند. بچه ها در شب مجبورند مدت زیادی خودشان را کنترل کنند و وقتی خواب هستند، شاید نتوانند از خواب بیدار شوند و به دستشویی بروند. در واقع کنترل ادرار در شب  دیرتر از کنترل ادرار در روز است. این که بچه ها شب ها نیز بیدار شوند و به دستشویی بروند ، گاهی اوقات شش ماه دیگر طول می کشد و معمولا بچه های چهار یا پنج ساله شب ها بیدار میشوند و به دستشویی می روند.  تا سن ۴ سالگی چیزی به نام شب ادراری یا کنترل ادرار در شب وجود ندارد. در پسرها شب ادراری از دختران شایع تر می باشد. علت شب ادراری متفاوت است مثلا در پسران تغییرات هورمونی، در دختران عفونت ادراری و مجموع مشکلات عاطفی در این امر موثر است. در بعضی از پسرها شب ادراری تا سن ۱۵ سالگی ادامه دارد که بعد از سن بلوغ به دلیل ثبات تغییرات هورمونی برطرف می شود.

روشهای گرفتن کودک از پوشک

  • اگر در مدتی که به کودک دستشویی رفتن را آموزش می دهید، خرابکاری کرد عصبانی نشوید. وقتی مثانه ی کودک از لحاظ فیزیکی به اندازه ی کامل تکامل کند، او میتواند شب ها نیز ادرار خودش را کنترل کند. در این صورت یا خودش به والدینش می گوید که دیگر دوست ندارد شب ها پوشک شود و یا این که خود پدر و مادر متوجه این مساله می شوند و وقتی می بینند چند شب پشت سر هم خودش را خیس نکرد ، او را از پوشک می گیرند.
  • گاهی اوقات نیز کودک چند ماهی شب ادراری ندارد، ولی یکدفعه ادرار میکند. اگر این اتفاق برای کودک تان افتاد، فکر نکنید که این کارش عمدی و برای ناراحت کردن شما بوده است. شاید خواب او خیلی سنگین بوده که نتوانسته بیدار شود و به دستشویی برود.
  • نباید او را تحت فشار بگذارید تا مثل بزرگترها رفتار کند. همچنین نباید او از این کار احساس شرمندگی و یا گناه کند.
  • گاهی اوقات نیز وقتی کودک نگران است و دچار استرس میشود، شب ادراری می کند. مثلا وقتی شما به منزل جدیدی می روید یا وقتی قرار است دوباره بچه دار شوید یا وقتی او تازه به مدرسه میرود.
  • بعضی از والدین نیز برای این نگذارند شب ها کودکشان خودش را خیس کند ، به خصوص اگر در طول روز او مایعات زیادی خورده باشد ، او را بیدار می کنند و به دستشویی می برند.
آموزش توالت رفتن به کودک - از پوشک گرفتن کودک
از پوشک گرفتن کودک در شب

 ترفندهای از پوشک گرفتن کودک در شب

  • کودکتان را با خود به فروشگاه ببرید و برای او یک جفت رو تختی و ملحفه ی زیبا بخرید. به او بگویید که این ها هدیه ای ارزشمند برای بچه های بزرگی است که دیگر تخت خود را خیس نمی کنند.
  •  زیاد به کودک سخت نگیرید و مدام به او دستشویی رفتن را یادآوری کنید.جایزه دادن را فراموش نکنید.
  • اگر کودک خود را عادت بدهید قبل از رفتن به رختخواب توالت برود، به او بسیار کمک خواهید کرد. در وهله ی نخست، او را چهار ساعت پس از خوابیدن بلند کنید و به توالت ببرید. با این شیوه، کودک موفق خواهد شد که تمام شب خود را پاکیزه نگه دارد. و این کار، به او کمک می کند تا تلاش خود را در شب های بعد هم ادامه بدهد.
  • در ابتدای کار آموزش توالت رفتن به کودک در شب ، چراغ خواب و لگن را در اتاق خواب او قرار دهید.
  • بگذارید کودک تان بدون شورت و شلوار بخوابد تا فکر نکند که پوشک دارد و به محض این که احساسی رطوبت کرد، بیدار شود.
  • اگر کودکتان تختش را خیس کرد، از او بخواهید در درآوردن ملحفه و انداختن آن در لباسشویی به شما کمک کند. سپس در پهن کردن نیز با شما همکاری کند. کودک احساس خواهد کرد که بزرگ شده است و خواهد فهمید که مسئولیت کارهایش به عهده یا خود اوست، بنابراین، به ناچار تصمیم میگیرد در دستشویی رفتن به خودش تکیه کند.
  • هیچ عجله ای نباید درآموزش توالت رفتن به کودک صورت گیرد و تشویق درامر آموزش بسیار کمک می کند. ولی تشویق در این امر استثناً باید به صورت مادی باشد مثل بستنی، لواشک وخوراکی های مورد علاقه فرزندتان که البته سالم و بهداشتی هم باشد. البته در امر تشویق خاموش سازی داریم یعنی اول با تشویق زیاد شروع می کنیم و یواش یواش آن تشویق مادی را کم و سپس حذف می کنیم تا کودک شرطی نشود و ضمنا به وظایفش آگاه شود.
  • مادران حساس یا وسواس به تمیزی یا مسایل شرعی باید کاملا خود را اماده این مساله کنند، بهتر است برای مدتی فرشهای تان را لوله کنید و گوشه اتاق بگذارید ( برای آرامش خود و فرزندتان قید دکور خانه را برای مدتی بزنید ) و با خود بگویید مثلا بعدا ز دوماه که آموزش به پایان رسید، من تمام خانه را تمیز می کنم.
آموزش توالت رفتن به کودک و کنترل ادرار در شب
آموزش توالت رفتن به کودک

 ترفندهای آموزش توالت رفتن به کودک

  • کودک در هنگام شروع آموزش ییوست و اسهال نداشته باشد.
  • پسرها دیرتر از دخترها آموزش می بینند.
  • پوشک شب گاهی تا سه سال و نیم ادامه دارد.
  • به هیچ عنوان نباید مایعات در هنگام آموزش کم شود با هدف ادرار کودک چون ایجاد یبوست می کند و یبوست به علت دردی که دارد کودک را از لگن بیزار می کند چون گمان می کند علت درد او نشستن بر سر لگن است . ضمن اینکه کمبود آب فرآیند آموزش رو کند می کند.
  • برنامه ریزی کنیم که سفر یا مهمانی که قرار است چند روز بماند یا موارد خاص نداشته باشیم.
  • محیط خانه را آماده کنیم که اگر کودک کثیف کرد دعوایش نکنیم حتی در حد یک وای چون کودک به شدت حساس سرخوردگی و گناه می کند و گمان می کند که دستشویی کردنش گناه و خطای بزرگی است که باید کنترلش کند.
بهترین زمان و مناسب ترین روش برای از پوشک گرفتن کودک در شب
  • باید اطلاعات نسبی ازبرنامه دستشویی رفتن بچه ها داشته باشیم. یک هفته قبل از آموزش باید به طور مرتب برنامه دستشویی کودک کنترل و یادداشت شود . حتما هفت روز را بنویسید چون میانگین بهتری را به دست می آورید . مثلا کودک بعد از صبحانه مدفوع می کند و بعد از دو ساعت ادرار می کند …… مهم ساعت ها نیستند مهم فاصله زمانی آنهاست چون خواب کودک متغیر است.
  • لگن خوب بخریم. چند لگن خوب را انتخاب کنیم و به کودک اجازه انتخاب بین آن چند عدد را بدهیم. اولین لگنی را که علاقه نشان داد و با آن بازی کرد را بخریم . چند روز لگن را در اتاق کودک یا در جلو تلویزیون بگداریم ( قبل از شروع استفاده )تا کودک به آن عادت کند و با آن بازی کند .سپس آن را به دستشویی برده و در محل ثابتی قرار می دهیم و دیگر هرگزآن را خارج نمی کنیم . لگن حتما پشتی داشته باشد.
  • اگر کودک را به منزل مادرتان می برید یک عدد لگن را هم برای آنجا تهیه کنید درست هم شکل و هم رنگ لگن منزل خودتان.
  • در امر آموزش بسیار مهم است که کودک شما تحت آموزش یکسان قرار گیرد یعنی اگر که مادرتان هم از کودکتان مراقبت می کند او هم دقیقا همانند شما با کودک رفتار کند که کودک دچار دو گانگی نشود.
  • حتی اگر دست کودک به هیچ چیز آلودهای در دستشویی نخورد شما دستهایش رو بشویید زیرا این هم بخش مهمی از آموزش است و آلت کودکان را با دستمال توالت خشک کنید.
  • روش موثر این است که لگن و توالت را با هم آموزش دهید مثلا هم لگن هم توالت حالا چه فرنگی و چه ایرانی.
آموزش توالت رفتن به کودک برای از پوشک گرفتن کودک
از پوشک گرفتن کودک

گرفتن بچه از پوشک

کنترل ادرار در شب

  • وقتی کودک از خواب بیدار می شود بلافاصله او را به سرلگن می نشانیم و می گوییم جیش کند و براش هم کتاب و اسباب بازی می بریم و چون مثانه اش پر است خود به خود تخلیه می شود و بعد که جیش کرد اورا می بوسیم و بیست دقیقه اورا باز می گذاریم دوباره پوشک می کنیم و دو ساعت بعد پوشک را باز می کنیم اگر خشک بود دوباره کودک را بر سر لگن می نشانیم و همان مراحل قبل را انجام می دهیم.
  • ولی اگر خیس بود یعنی کودک زودتر از دو ساعت جیش می کند که با چند بار امتحان زمان آن دستمان می آید و همان زمان کودک را باز می کنیم و لگن می نشانیم ، برنامه یه هفته قبل از آموزش که ساعتها و فواصل زمانی ادار و مدفوعهای کودک را یادداشت می کنید در هفته اول آموزش بسیار برایتان کار آمد است.
  • و اگر جیش کرد در لگن دوباره بیست دقیقه باز و دوباره پوشک و همینطور تا آخر شب ادامه می دهیم. ولی هنگام بیرون رفتن از منزل نیازی به ادامه برنامه نیست مگر اینکه در جای مناسبی جهت تخلیه کودک از ادرار باشید.
  • برای آموزش توالت رفتن به کودک باید بدانیم که کودک فواصل بین دو جیش را باید پوشک باشد . حتی با علم به اینکه در این فاصله جیش نمی کند . زیرا باید نتیجه بگیریم که بعد از مدتی کودک در طول روز فقط وقتی که بازش می کنیم جیش می کند و پوشکش در طول روز خشک می ماند و این زمان در بچه ها متفاوت است ممکن است یک هفته تا سه هفته طول بکشد ولی رسیدن به این مرحله بسیار مهم و ضروری است.
  • اگر از دست کودک در رفت ، قشقرق به راه نیاندازیم و از خود کودک برای تمیز کردن آن محل کمک بگیریم . ما قرار است زمان دستشویی کودک را کنترل کنیم نه خود کودک یا مثانه اش را . به همین دلیل باید انتظار از دست رفتن را داشته باشیم . بعد از دو یا سه هفته که زمان را کاملا کنترل کردیم دیگر فواصل بین دستشویی ها کودک را پوشک نمی کنیم.

چگونه کودک را از پوشک شبانه بگیریم

از پوشک گرفتن کودک در شب

  • آموزش توالت رفتن به کودک در این مرحله طولانی می باشد، یکی از مسائلی که کار را سخت می کند شیر شب است . دو نوع کودک در ادرار شب داریم: یکی کودکی که علیرغم شیر شب، تمام شب را خشک است ولی دم صبح ادرار میکند ( علامتش اینست که دم صبح به خودش می پیچه ) که در مورد این کودک باید زمان بذاریم و ساعت و بیدار شویم و سر لگن بشانیم که معمولا در مورد کودک زیر دو سال به علت اختلال در خواب و عدم همکاری توصیه نمی شود.
  • و نوع دیگر کودکی است که شب تا صبح پوشکش خیس است که این کودک به هیچ وجه آماده از پوشک گرفتن نیست و گاه تا سه سالگی هم طول می کشد که این به هیچ وجه اسمش شب ادراری نیست.
  • اگر کودک را از پوشک شب گرفتیم ولی بعد از مدتی یک یا دو شب دو باره ادرار می کند به احتمال خیلی قوی شرایط روحی کودک عوض شده مثلا مسافرت است یا از پدرش دور شده است و یا اینکه خیلی خسته است و یا اینکه مایعات زیادی راقبل از خواب مصرف کرده است.
  • حتی اگر تا سن ۴ یا ۵ سالگی خودمان می خواهیم کودکمان را بشوییم ولی بهتر است از همان ابتدا ( در صورت تمایل کودک ) به او هم اجازه شستن خودش را بدهیم ولی با نظارت و همراه با توضیحات برای او.
  • برای او چهار پایه ای مهیا کنید تا روی آن بایستد و با کمک شما دست هایش را بشوید و خشک کند. ضمنا خشک کردن کودک با دستمال توالت یکی از مهم ترین آموزش هایی است که مخصوصاً برای دختران توصیه می شود.

نوشته های مشابه
چگونه کودک از پوشک خلاص می شود؟
دلایل شب ادراری کودکان و درمان آن
آموزش دستشویی رفتن به کودکان
مقاومت کودکان در برابر لباس پوشیدن

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته و تقویم بارداری را در اینجا بخوانید

راهنمای-بارداری-هفته-به-هفته


معرفی بازی های مهارتی برای پروش مهارت های مختلف کودکان

بازی مهارتی


آموزش ساختن ۱۰۰ ها کاردستی و نقاشی و ماسک صورت برای کودکان

کاردستی و نقاشی


مجموعه کامل از قصه ها و ترانه های صوتی کودکانه

زرافه-جادویی-قصه-و-ترانه-صوتی-کودکانه


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

نوشتهٔ بعدی
تشویق کودک به ورزش کردن
نوشتهٔ پیشین
اتاق خواب مشترک خواهر و برادر

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست