بازی برای تقویت حافظه کودکان

 تقویت حافظه‌ و افزایش تمرکز کودکان

از آنجائیکه تقویت حافظه کودکان می تواند روند رشد و تکامل مغزی کودک را تسریع و تقویت کند، اهمیت آن را نمی توان دست کم گرفت. بازی های سرگرم کننده هم به تقویت حافظه و هوش کودکان کمک می کنند و توانایی او برای استدلال را افزایش می دهند. پنج سال اول زندگی کودک دوره‌ طلایی‌ رشد مغزی‌ کودک‌ است که ارتباطات مغزی انسان در این سالها شکل می گیرد. فرمان های‌ اولیه‌ زبانی‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌اند.

زبان‌ در موفقیت‌ عملکرد ذهنی‌ بسیار اهمیت‌ دارد و هر درک‌ و استنباطی‌ از زبان‌، به‌ ایجاد توانایی‌ کلامی‌ و بیان‌ صحیح‌ لغات‌ کمک‌ می‌کند. کودکان قادرند بسیاریی از چیزها را حتی‌ پیش‌ از آنکه‌ بتوانند صحبت‌ کنند، درک‌ کنند. بنابراین‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ والدین‌ نامگذاری‌ انواع‌ رنگ ها ، اندازه‌ها و شکل ها برای‌ تقویت‌ درک‌ کودک‌ است. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.

بازی برای تقویت حافظه و هوش کودکان
بازی هایی برای تقویت حافظه کودک

بازی هایی برای تقویت حافظه کودک

  • بازی پرسش‌ و پاسخ
    یک روش عالی دیگر برای تقویت حافظه، بازی پرسش‌و پاسخ است.  سؤال زیر را برای کودک طرح کنید: «چی بگذارم توی ماشینم.» او باید بیشترین کلماتی را که به «اَم» ختم می شود در جواب بگوید، مثل چمدانم، کیفم و عکسم و … شبیه بازی مشاعره است. والدین می توانند از این بازی برای تقویت حافظه و هوش کودکان استفاده کنند. آموزش را با طرح سؤالاتی از چیزهایی که در سبد، خانه، کیف، چادر و چمدان قرار می دهید، متنوع تر کنید. این بازی برای کودکان سه تا شش سال پیشنهاد می شود و می تواند باعث افزایش قدرت محاسبه و تفکر کودک شود و به او می آموزد چگونه از قدرت حافظه اش استفاده کند.

وقتی با مجموعه‌ی جدیدی از سؤالات پرسش‌و‌ پاسخ بازی می‌کنید، برای یافتن پاسخ‌ها باید دانش و تجربه‌ی پیشین‌تان را به‌یاد بیاورید. اگر چند روز یا چند هفته بعد باز هم با همان سؤالات بازی کنید، برای به‌ یاد آوردن پاسخ‌ها باید از حافظه‌تان کمک بگیرید. هم سؤالات جدید و هم تکرار آنها برای ایجاد مهارت‌های حافظه مناسب هستند.

 

  • جورچین کورکورانه
    یک روش سرگرم‌کننده و ارزان دیگر برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز، جورچین است. بازی جورچین به‌صورت کورکورانه، یعنی بدون نگاه کردن به تصویر کامل‌شده‌‌ی روی جعبه، تلاش کنید پازل را کامل کنید.
    • ابتدا به تصویر پازل تکمیل‌شده نگاه کنید. به خودتان چند دقیقه زمان بدهید تا تصویر را به حافظه‌ی بلندمدت‌تان بسپارید.
    • سپس قطعات پازل را به‌ هم بریزید.
    • حالا بدون نگاه کردن به تصویر پازل تکمیل‌شده، سعی کنید قطعات را کنار هم بچینید تا تصویر کامل شود.

 

  • بازی گمشده
    سه یا چهار اسباب بازی کوچک را در یک ردیف بگذارید. برای مثال می توانید از عروسک های مینیاتوری، ماشین اسباب بازی و یک مداد را کنار هم بگذارید. به فرزندتان بگوئید که چشمانش را با دست بگیرد و سپس یکی از اسباب بازی ها را زیر کاسه یا لیوان پلاستیکی پنهان کنید. از او بخواهید چشمانش را باز کند و حدس بزند که کدام اسباب بازی پنهان است.

اگر فرزندتان مطمئن نیست که کدام اسباب بازی پنهان است، برایش توضیحاتی اینچنین بدهید: «ما سه تا اسباب بازی داشتیم: مداد، ماشین و میمون. فکر می کنی کدومش زیر این لیوان قایم شده؟» وقتی حدس او درست بود، تشویقش کنید و به او فرصت بدهید تا این بار او بازی کند.

برای توسعه مهارت های ادراکی فضایی کودک، اسباب بازی ها را هر بار جابجا کنید. اگر فرزند دیگری دارید که از او بزرگتر است، اسباب بازی کوچکی را زیر یکی از لیوان ها پنهان کنید و از او بخواهید که آن را جستجو کند و لیوان های را جابجا کنید.

 

  • کلمات و تصاویر
    کودکان عاشق حیوانات هستند و به همان اندازه نیز صدا در آوردن را دوست دارند. برای کمک به بهبود حافظه کودک، این دو را با هم ترکیب کنید. با استفاده از کتاب مصور یا تصاویر حیوانات که از مجلات جدا کرده اید، به یک حیوان اشاره کنید و صدای آن حیوان را درآورید.

پس از چند مرتبه بازی با کودک، از او سوالاتی در مورد صداهای حیوانات مختلف سوال کنید و بدین ترتیب حافظه او را تمرین دهید. یا اینکه از او بخواهید صدای حیوان خاصی را درآورد. این کار نه تنها مهارت های مربوط به حافظه او را تقویت می کند، بلکه مهارت های شنیداری و زبانی و استدلالی او را نیز بهبود می بخشد.

 

  • داستان‌سرایی
    یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات را به حافظه‌ی بلندمدت‌تان منتقل کنید، طراحی داستان است. داستان، آیتم‌ها و حقایقی را که باید به خاطر بسپارید، به هم ربط می‌دهد و درنتیجه به یاد آوردن آنها را آسان‌تر می‌کند. هنگام طراحی داستان، یک تصویر ذهنی قوی‌ از آنچه رخ می‌دهد، به‌وجود بیاورید. این امر داده‌ها را با تصویر ذهنی شما ارتباط می‌دهد و باعث می‌شود بهتر آنها را به خاطر بسپارید.

اجرای گروهی این تکنیک بسیار سرگرم‌کننده است. برای شروع، ۲۰ شیء (یا بیشتر) را روی میز قرار بدهید، برای‌شان داستانی بسازید و سعی کنید آنها را به خاطر بسپارید. هریک از اعضای گروه در نوبت خود، باید با افزودن یک شیء دیگر، داستان را گسترش بدهد. مثلا اگر سه شیء اول سیب، کلید و موبایل باشند، می‌توانید داستان را به‌این‌صورت آغاز کنید:

نفر ۱: در باغ، یک سیب‌ رسیده از درخت افتاد.
نفر ۲: کبری خواست وارد باغ شود اما متوجه شد در قفل است و کلید همراهش نیست.
نفر ۳: او از طریق موبایل با کوکب تماس گرفت و از او کمک خواست.

 

نوشته های مشابه
بازی شکار کلمات،تقویت سخن گفتن کودک
بازی برای تقویت حس لامسه در کودکان ( ماه های اول تولد )
بازی دالی موشه ، یک بازی تقلیدی
آنچه والدین باید در مورد کودکان خود بدانند

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BheF7ngFENA/

 

نوشتهٔ بعدی
ترفند برخورد با خواسته های کودکان
نوشتهٔ پیشین
نحوه برخورد با دعوای کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست