شستشوی شیشه شیر نوزاد و تمیز نگه داشتن آن

مدت زمان استفاده از شیشه شیر بچه

فراموش نکنید که باید شیشه شیر پلاستیکی و سیلیکونی را هر ماه دور بیاندازید و یک شیشه نو تهیه کنید. زیرا به مرور زمان بر اثر حرارت هنگام جوشاندن شیشه و سر شیشه آسیب می بینند و باکتری ها و میکروب های بسیاری را جذب خود می کنند. در مورد شستشوی شیشه شیر نوزاد حتما سر شیشه شیر را با آب سرد بشویید چون اگر با آب گرم شسته شود منبسط شده و آلودگی ها را در خود ذخیره می کند و این آلودگی ها به دهان نوزاد منتقل می شود. به یاد داشته باشید عفونت هایی که از طریق شیشه شیر منتقل می شود خطرناک تر از آن هستند که مادران نخواهند ماهی یک بار شیشه را عوض کنند.

دلایل برای تمیز کردن شیشه شیرهای کودک

نوزادان باید از تمام بیماری های فراگیر و واگیردار محافظت شوند. تمیز نگه داشتن شیشه شیر و لوازم جانبی آن، یک روش تضمینی برای سلامتی کودک شما است.

یک بطری شیشه ای، پلاستیکی یا سیلیکونی بخرید، تمیز کردن و ضدعفونی کردن این تجهیزات تغذیه برای دلایل زیر ضروری است:

برای موجودات ذره بینی بیماری زا بسیار آسان است که در داخل ظرف مرطوب بطری جمع شوند و رشد کنند. بطری هایی که شیر دارند در آن ها ذخیره شده اند و پس از آن به درستی تمیز نمی شوند، زمینه ی رشد و تولید عالی برای باکتری ها و ویروس ها ایجاد می کنند. متعاقباً، این میکرو ارگانیسم ها می توانند دسترسی آسان به بدن کودک شما را به دست آورند که می تواند منجر به کش مکش استفراغ، اسهال و بیماری های دیگری شود.

در سه ماه اول، نوزادان تنها دارای بیماری هایی هستند که از سوی مادر به آنها انتقال داده شده است این شکل مصونیت انفعالی در چند ماه اول پس از تولد کاهش می یابد. تامین آب در منزل شما ممکن است آلوده به میکروب های عامل بیماری و یا سایر ناخالصی ها باشد، به خصوص اگر از آب منبع شهری استفاده نکنید.

 

شستشوی شیشه شیر نوزاد و تمیز نگه داشتن آن
شستشوی شیشه شیر نوزاد و تمیز نگه داشتن آن

شیشه شیر نوزاد را با چی بشوریم

 اگر با برس شیشه شویی نتوانستید تمامی زوایای داخلی شیشه شیر را شستشو دهید، چند دانه برنج نپخته و کمی آب در شیشه بریزید و به شدت آن را تکان دهید؛ نتیجه ی اصطکاک دانه های برنج با بدنه ی داخلی ظرف، نظافت کامل شستشوی شیشه شیر نوزاد است.

هیچ گاه شیشه شیر بچه را نشسته رها نکنید؛ زیرا شیر موجود در آن فاسد میشود و میکروب های خطرناکی تولید می کند، بنابراین خود را عادت دهید که بلافاصله پس از پایان زمان شیردادن ، شیشه را خیلی تمیز با آب بشویید.

اگر ظرف مخصوصی برای قرار دادن شیشه ها در آن و ضد عفونی کردن آنها با آب جوش ندارید، همه آنها را در یک قابلمه قرار دهید و پر از آب کنید، سپس قابلمه را روی شعله ی آتش بگذارید تا آب آن بجوشد. برای شستشوی وسایل نوزادان ، اگر وقت کافی برای جوشاندن شیشه های شیر جهت ضدعفونی کردن آنها ندارید، می توانید داخل شیشه ها و پستانک آن ها آب جوش بریزید.

نکات مهم در شستشوی شیشه شیر نوزاد

هر مادری سلامت کودک خود را می خواهد و تلاش می کند تا به نکات بهداشتی توجه کند، بنابراین بهتر است به نکات زیر بیشتر توجه کنید:

  • قبل از آماده کردن شیر دست های خود را بشویید و ضدعفونی نمایید.
  • شیشه شیر بچه را لافاصله پس از شستشو و خشک کردن و ضدعفونی کردن، مورد استفاده قرار دهید، زیرا در این صورت کودک شما از هر گونه آلودگی در امان خواهد بود.
  • تمامی اجزای شیشه شیر را برای استریل و شستشو و همچنین جوشاندن از هم جدا کنید.
  • پس از ضدعفونی شدن برای جلوگیری از آلودگی باید تمام قطعات شیشه شیر را در یک محل جداگانه و تحت پوشش قرار دهید.
  •  سر شیشه شیر بچه ، پستانک و قطعات دیگر شیشه زودتر آسیب می بینند و زودتر آلوده می شوند، بنابراین بطور مرتب آنها را تعویض کنید.

ترفندهای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزادان

 روش استریل کردن شیشه شیر بچه این است که برای ضد عفونی کردن شیشه ها حتی می توانید آنها را داخل ظرفشویی بگذارید تا با حرارت بالا شسته شوند. اگر معمولاً شیشه ها را با آب جوش ضدعفونی می کنید، بخشی از این آب را برای استفاده در اتوی بخار نگه دارید.در حالی که پستانک ها درون آب جوش هستند، سوراخ های آنها را با خلال دندان تمیز کنید تا دچار چسبندگی نشوند. برای گشاد کردن سوراخ سر شیشه یا اضافه کردن یک سوراخ دیگر، از نوک سوزن گداخته استفاده کنید. چند سر شیشه خریداری کنید تا اگر پستانک قبلی قابل استفاده نبود آن را عوض کنید.

شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی

شستشوی شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی در صورتی اشکال ندارد که میزان حجم مایع استفاده شده کم باشد و به خوبی آبکشی شود، برای اطمینان باید بعد از آبکشی فراوان شیشه را بو کنید تا بوی مایع ظرفشویی ندهد و همچنین از شیر درون آن بنوشید تا مطمئن شوید که طعم و بوی مایع ظرفشویی نمی دهد. بهترین راه جوشاندن بطری شیر بعد از شستشو با مایع ظرفشویی است. با استفاده از برسی ویژه درون و بیرون شیشه های شیر را شسته و آب کشی کنید.

چه زمانی باید شیشه شیر نوزاد را استرلیزه کرد؟

این یک تصور غلط و رایج است که شیشه شیر فرزندتان که استفاده نشده است، عاری از هر گونه میکروب هستند و بدون تمیز کردن ابتدا از آن استفاده کنید. با این حال، هرگز نمی توانید مطمئن باشید که شیشه کجا بوده است و چگونه قبل از اینکه بسته بندی شود و به شما فروخته شود، نگهداری می شده است. علاوه بر این، مقدار زیادی مواد شیمیایی وارد ساخت این بطری ها می شود، و آن ها در طی حمل و نقل و در فروشگاه ها قبل از رسیدن به شما در معرض خطر بسیار زیادی از میکروب ها و آلودگی ها قرار دارند.

احتمال زیادی وجود دارد که حتی یک بطری هرگز مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است عوامل سمی و عفونی زیادی بر روی سطح آن قرار گیرد. وقتی می خواهید یک شیشه تازه و جدید بخرید، توصیه می شود که آن را با آب داغ و صابون، یا با دست و یا در ماشین ظرفشویی خود تمیز کنید.

این نوع نظافت کامل به نفع سلامت کودک شما عمل می کند، زیرا بطری را از هر گونه دوده سطحی پاک می کند.  تاثیر استریل کردن اولیه بعد از مدتی از بین خواهد رفت و تامین غذا در نهایت میکروب ها را از خانه شما شروع خواهد کرد. زمانی بود که نیاز به ضدعفونی کردن بطری به مراتب بیشتر از امروز بود. با پیشرفت مداوم در کیفیت آب، به خصوص در دنیای توسعه یافته، بیشتر خانه ها در حال حاضر با منابع آبی نسبتاً امن و قابل اطمینان تامین می شوند، در نتیجه، نیاز به ضدعفونی کردن بطری ها پس از اولین استفاده، به جز در موارد خاص، وجود ندارد:

  • اگر از یک شیشه شیر قدیمی استفاده می کنید که از کسی دیگری قرض گرفته شده باشد، استریل کردن برای برطرف کردن هر گونه عارضه بیماری زا اجباری است.
  •  اگر نوزادتان به تازگی بیمار بوده است، احتمال برخی از باکتری های مسبب بیماری وجود دارد که ممکن است در بطری گیر کرده باشند، و استفاده از آن بدون ضدعفونی کردن ممکن است ابتلا به عفونت مجدد را به همراه داشته باشد.
  •  اگر نوزاد شما تولد زودرس داشته است، کم تر از ۳ ماه سن دارد و یا ایمنی بدنش به خاطر مسائل بهداشتی و سلامتی مثل شیمی درمانی پایین است، استریل کردن روزانه برای اطمینان از سلامتی اش مهم تر است.
  •  اگر دسترسی به آب آشامیدنی سالم شهری با کیفیت خوب ندارید و یا با منابع آب غیرقابل اعتماد سفر می کنید، ممکن است برای جلوگیری از تجمع میکروب های مضر به استریل کردن مدام بطری ها نیاز داشته باشید.

روش های استاندارد ضدعفونی کردن بطری های نوزاد:

روش های مختلفی برای پاک شدن بطری های نوزاد و شیشه شیر بچه , سر پستانک ها و دیگر تجهیزات تغذیه وجود دارد، شما می توانید هر کدام از گزینه های پیشنهاد شده را انتخاب کنید و انجامشان دهید.

 ۱. استریل کردن با جوشاندن:

مکانیزم ضدعفونی کردن از طریق آب جوش با افزایش دما به اندازه کافی برای کشتن هر یک از باکتری ها پس از شستشو, کار می کند.این شاید ساده ترین شکل استریلیزاسیون است و به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارد. از یک قابلمه و آب تمیز استفاده کنید. با این حال, قبل از اینکه با این روش پیش بروید مطمئن شوید که تجهیزات تغذیه که می خواهید ضد عفونی کنید ایمن است.

یک قابلمه را با آب کافی پر کنید تا تجهیزات تغذیه را که می خواهید ضدعفونی کنید، کاملا بپوشاند.آنها را طوری غوطه ور کنید که هیچ راه هوایی وجود نداشته باشد. قابلمه را با یک درپوش سنگین بپوشانید که تقریباً سطح آب را لمس می کند، قابلمه را روی اجاق بگذارید و آب را بجوشانید.بگذارید آب حداقل چند دقیقه بجوشد و تایمر را تنظیم کنید.

اگر می خواهید بطری را بلافاصله آماده کنید, دست ها و سطح آشپزخانه را از قبل تمیز کنید. در واقع, ضد عفونی کردن دست ها قبل از برخورد با هر نوع تجهیزات استریل, مهم و ضروری است.

از انبر استریل برای بیرون آوردن تجهیزات از قابلمه استفاده کنید.وقتی شعله و حرارت خاموش شد, اجازه دهید کمی خنک شود به محض اینکه تجهیزات را بیرون می آورید, بلافاصله درها و سر شیشه ها را روی بطری ها بکشید.

اگر فوریت وجود ندارد, بطری را در یک موقعیت وارونه قرار دهید و یا درپوش رو وارونه بگذارید تا آب اضافی تمام شود.بعد از خشک کردن برای جلوگیری از آلودگی آنها را درون یک ظرف تمیز بریزید.

توجه:به دلیل اینکه نوک پستانک معمولاً برای تحمل گرمای جوش برای مدت طولانی بسیار شکننده است, به احتمال زیاد در این روش دچار ترک خوردگی یا پارگی می شوند. به همین دلیل بهتر است بیش از چند دقیقه آن ها را بجوشانید. حتی در آن صورت, به طور منظم برای هر نشانه ای از آسیب ناشی از گرما بررسی کنید.

 ۲. استفاده از مایکروویو:

همانطور که امواج مایکروویو که در مصرف منظم خانگی هستند، از مقدار زیادی نشت مواد غذایی استفاده می کنند, اغلب به صورت بهداشتی برای انجام یک فرآیند استریل کردن مناسب نیستند.

با این حال, به ویژه واحدهای استریلیزاسیون در دسترس در بازار وجود دارند که قدرت بخار را نیز مهار می کنند. این واحدها بطری های پلاستیکی را در داخل روکش پلاستیکی قرار می دهند و آن ها را در داخل مایکروویو تمیز می کنند. اگر شما از دستگاه ضدعفونی کننده بخار مایکروویو و یا مایکروویو استاندارد استفاده می کنید, مطمئن شوید که تمام تجهیزات تغذیه قبل از شروع فرآیند استریل کردن کاملاً تمیز شده است.

همچنین باید مطمئن شوید که درون ماکروویو شما عاری از هر نوع باقیمانده غذایی است. هنگامی که از یک ماکروویو استفاده می کنید، یک کاسه را با آب پر کنید به طوری که بطری شیر، سر شیشه ها، حلقه ها، کلاه و دیگر لوازم جانبی در آن غوطه ور شوند.کاسه را در حدود ۳ تا ۴ دقیقه درون مایکروویو قرار دهید.

آب باقیمانده را تخلیه کنید و اجازه دهید که تجهیزات خشک شوند ، هم چنین شما می توانید منتظر موارد تغذیه مناسب برای بازگشت به دمای نرمال باشید تا بتوانید با دستان خالی اما تمیز خود آن ها را کنترل کنید.

 

نوشته های مشابه
نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیشه شیر
رستوران رفتن با کودکان
تغذیه با شیر مادر و تاثیر آن بر سلامت کودک و مادر
پیشگیری از مسمومیت کودکان با مواد سمی
روش خواباندن نوزاد

لینک اینستگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
عوارض استرس در بارداری برای مادر و جنین
نوشتهٔ پیشین
اصول نگهداری و شستشوی لباس نوزاد

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست