آموزش مهارت کنترل خشم در کودکان

راههای کنترل عصبانیت کودکان

کودکان عصبانیت خود را به گونه های مختلف ابراز می کنند. ابراز خشم و عصبانیت کودکان گرچه کارکردی برای سلامت روان کودک دارد، اما چون مستلزم رفتارهایی است که از نظر جامعه پسندیده نیست، لازم است آموزش مهارت کنترل خشم در کودکان و کنترل عصبانیت در کودکان در برنامه های فرزندپروری موفق والدین قرار گیرد. کودک باید بیاموزد به جای رفتارهای پرخاشگرانه و عصبانیت، نیازها و خواسته هایش را بیان کند. اگر کودک شما نحوه مدیریت و کنترل احساساتش را نداند. با به وجود آمدن ناکامی ها و مخالفت ها سریعا شاهد لجبازی، پرخاشگری و قشقرق در رفتار کودک خواهید بود. کج‌خلقی در کودکان یا عصبانیت در کودکان می تواند به شکل دعوا و آزار دیگران دیده شود که نباید مورد غفلت والدین و مربیان قرار گیرد.

سلامت روان کودک-کج‌خلقی در کودکان
آموزش مهارت کنترل خشم در کودکان

کنترل خشم در کودکان

برخی اوقات که کودک خسته است، ابراز عصبانیت می کند. یکی از راه های کنترل عصبانیت در کودکان این است که در برنامه ی روزانه ی او تجدید نظر کنید؛ مثلاً باید زودتر غذا بخورد و به رختخواب برود.

اگر می بینید که عصبانیت کودکان رو به افزایش است، می توانید به همراه او سری به بیرون منزل بزنید یا اجازه دهید تلویزیون نگاه کند و یا بیسکویت به او بدهید. با صدای آرام و مهربان با او صحبت کنید و سعی کنید او را سرگرم کنید.

اگر کودک شما عصبانی است و گریه می کند، او را با محبت و علاقه به سینه بچسبانید و نوازشش کنید. در سلامت روان کودک عصبانیت احساسی طبیعی و عادی است. هنگامی که کودک عصبانی است، سعی کنید از او دور شوید. از اتاقش خارج شوید، و با آرامش به کارهای خانه بپردازید. گاهی اوقات باید حرکاتش را نادیده بگیرید. خواهید دید که به سرعت آرام میشود.

می توانید به کودک بگوید: «تو حق داری عصبانی باشی، ولی عصبانیت تو ما را ناراحت می کند. به اتاقت برو و تا هر وقت خواستی عصبانیتت را خالی کن. بعد بیا این جا و کنار من بنشین».

برخی اوقات برای کنترل خشم در کودکان از جملاتی که عکس خواسته های شماست استفاده کنید تا کودک با رغبت آن را انجام دهد؛ مثلاً به او بگوید: “حق با توست. اگر میخواهی گریه کن”. یا “کمی گریه کن تا اعصابت آرام شود”.

به آرامی در گوش کودک بگوید: “بعد از اینکه عصبانیت کودکان تمام شد، چه کاری دوست داری انجام دهی ؟ ” یا برای او قصه ی جالبی تعریف کنید. کودک برای شنیدن آخر داستان آرام شده، گوش فرا می دهد.

پرخاشگری و کج‌خلقی در کودکان در برخی موارد موجب می شود که کودک در مواقع غضب و گریه به راحتی آرام نشود .  باید با کمی آب خنک صورت آنها را بشویید؛ آنها را در آغوش گرفته، تکان دهید تا آرام شوند. اگر کودک شما عصبانی شد، درون دستشویی یا وان، با او آب بازی کنید. با این روش عصبانیت خود را فراموش می کند و آرام میشود.

اگر برنامه ی خاصی وجود دارد که  موجب عصبانیت در کودک می شود ، برنامه روزانه او را تغییر دهید و یا فضا را عوض کنید تا مانع عصبانیتش شود.

روش های مهار کج‌خلقی در کودکان

کج‌خلقی در کودکان زمانی اتفاق می افتد که کودک سخت تلاش می کند تا بر محیط خود تسلط یابد. سفری سخت برای آن ها است که از یک کودک نوپا به یک کودک توانمند، پیشرفت پیدا کنند . بیایید نگاهی بیندازیم که چرا کودکان کج خلقی می کنند. کج خلقی در کودک وقتی اتفاق می افتد که او قادر نیست انگیزه های عاطفی خود را تنظیم کند و این منجر به از دست دادن کنترل نفس و بی توجهی به هنجارهای رفتاری پذیرفته شده در گذشته می شود که از تناسب با موقعیت نشات می گیرد. کج‌خلقی در کودکان از ۱۸ ماهه که بیش ترین عمومیت را دارند شروع و در چهار سالگی شروع به کاهش می کند اما برخی ممکن است حتی بعد از این محدوده سنی نیز ادامه پیدا کنند .

برای کنترل عصبانیت در کودکان وقتی کودک شما عصبانی شد و به علت عدم انجام خواسته اش شروع به گریه و فریاد کرد، سعی نکنید که خواسته ای را که برآورده نکرده اید را الان برآورده سازید؛ زیرا با استفاده از این نقطه ضعف شما، دفعات بعد هم به گریه و عصبانیت رو می آورد.

هنگامی که عصبانیت کودکان فروکش کرد، محبت و علاقه ی خود را به او نشان دهید و تأکید کنید که عصبانیت او چیزی از علاقه ی شما به او نمی کاهد. وقتی کودک آرام شد، سعی کنید با او روی کلمه ای سحرآمیز که می تواند عصبانیت او را برطرف کند توافق کنید. اجازه دهید این کلمه را او انتخاب کند. وقتی دوباره عصبانی شد، آن کلمه را فریاد بزنید و یا در گوشش بگویید. چه بسا باعث آرامش او شود.

برخی حالات عصبانیت هست که به گریه های تشنج آور منتهی می شود. این گریه ها تحریک کننده و نگران کننده است؛ شما باید تلاش کنید که خونسردی خود راحفظ و اعصاب خود را کنترل کنید و ترسی و پریشانی خود را در برابر کودک نشان ندهید. هنگامی که تشنج آغاز شد، به اندازهای که برای خاموش کردن شمع می دمید، در صورت او بدمید. این حرکت سریع باعث میشود، نفس های کودک بازگردد.

وقتی عصبانی هستید، به کودکتان اطلاع دهید. همچنین به او بگویید برای آرام شدن چه می کنید: بالا و پایین می پرید، به متکا مشت می زنید ، حمام آب گرم می گیرید، به تنهایی به اتاق خود می روید و کتاب می خوانید و یا…

هنگامی که کودک عصبانی است و داد میکشد، آرامش خود را حفظ کنید و مانند او داد نکشید، این کار مسأله را پیچیده تر می کند.  سلامت روان کودک را فراموش نکنید که شما الگوی او هستید. همواره به یاد داشته باشید، هنگامی که فرزندتان عصبی است شما با انسانی که عنان احساسش را از کف داده مواجه هستید، نه با چارپایی که قصد به هم ریختن اعصاب شما را دارد.

پرخاشگری و کج‌خلقی در کودکان چنانچه با علامت‌های دیگر همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که در این صورت لازم است شرایط زندگی کودک، و سلامت روان کودک تمام و کمال مورد بررسی قرار گیرد.

 

نوشته های مشابه
پرخاشگری در کودکان،بایدها و نبایدها
پرت کردن اشیاء توسط کودک، امری طبیعی یا خطرناک
شکایت کردن و غر زدن در بچه ها،راهکارها

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BgG6yJvBq6V/

 

نوشتهٔ بعدی
مدت زمان بازی کودک
نوشتهٔ پیشین
ترس کودکان از کوتاه کردن مو ، راهکارها

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
فهرست