عوارض داد زدن بر سر بچه ها چیست ؟

تربیت کودک بدون فریاد

اگر سعی دارید فرزندتان را از انجام کاری متوقف کنید یا ساکتش کنید، مدام داد زدن سر بچه راه درستش نیست.  آیا عوارض داد زدن بر سر بچه ها را می دانید ؟ اگر به آرامی واکنش نشان دهید، اطمینان و عشق را در فرزندتان پرورش خواهید داد. اما عکس این موضوع هم صدق می‌کند؛ اگر مدام با داد و فریاد زدن کارتان را پیش ببرید، مغز فرزندتان وارد حالت جنگ و گریز خواهد شد.

داد زدن بر سر بچه ها ممکن است باعث شود فرزندتان مقابله به مثل کند و رفتار تهاجمی به سمت شما داشته باشد و حتی بخواهد به شما آسیب بزند. همچنین داد زدن باعث می‌شود کودک‌تان یا فرار کند و یا فقط با ترس و دلهره به شما خیره شود. مطالعات نشان داده داد زدن، در بلند مدت، بچه‌ها را تهاجمی‌تر می‌کند، هم از لحاظ کلامی و هم از نظر فیزیکی.

گاهی وقت‌ها ما طبق این باور نادرست داد می‌زنیم که، اگر با صدای بلند حرف بزنیم یا نکته‌ای را گوشزد کنیم، کودک‌مان راحت‌تر می‌تواند آن نکته را به خاطر سپرده و جدی بگیرد. در حالیکه اینطور نیست. شاید در کوتاه مدت و بسیار سطحی از داد زدن‌تان نتیجه بگیرید اما نکته‌ای که به آرامی و با شیوه‌های درست گوشزد می‌شود بسیار موثرتر و عمیق‌تر در ذهن کودک جا می‌افتد تا نکته‌ای که با داد زدن به کودک منتقل می‌شود.

داد زدن چه بر سر بچه‌ ها می‌آورد؟
عوارض داد زدن بر سر بچه ها چیست ؟

چرا والدین بر سر کودکان داد می ‎زنند ؟

عوارض داد زدن بر سر کودکان

پاسخ مختصر و مفید این سوال این است که غرق شدن در عصبانیت باعث می‎ شود که والدین صدای خود را بر روی فرزندانشان بلند کنند اما باید به این نکته توجه کرد که فریاد زدن و خشونت به ندرت مشکل را حل می ‎کند.

فریاد زدن ممکن است کودک را ساکت کند و آن ها را برای مدت کوتاهی مطیع کند اما باعث نمی‎ شود که آن ها رفتار و نگرش خود را عوض کنند و به عبارت دیگر، این امر باعث می ‎شود که آن ها از شما بترسند تا این که عواقب عملکرد خود را درک کنند.

کودکان برای یادگیری ، به والدین خود اعتماد می‎ کنند . اگر عصبانیت و پرخاشگری بخشی از آنچه کودک در خانواده خود عادی می ‎داند باشد ، در رفتار آن ها هم منعکس می ‎شود . شغل شماره یک شما به عنوان پدر و مادر پس از اطمینان از امنیت فرزندانتان، مدیریت کردن احساسات خودتان است .

هرکسی که تا به حال بر سر فرزندش داد زده باشد می ‎داند که بلند کردن صدا بر روی کودکان نه تنها پیام والدین را شفاف تر و واضح تر نمی ‎کند، بلکه باعث می ‎شود که همراهی کودکان و نظم و انضباط دادن به آن ها به مراتب سخت تر هم بشود زیرا هربار که والدین بر سر کودکشان فریاد می ‎زنند، پذیرش کودک پایین تر و پایین تر می ‎آید .

داد زدن سر کودک باعث پرخاشگر شدن کودکان ازنظر جسمی و کلامی می ‎شود و مهم نیست که والدین به چه دلیلی بر سر کودکشان فریاد می ‎زنند، این فریاد زدن به هر دلیلی که باشد، بیان خشم است و این امر باعث ترسیدن کودکان و ایجاد احساس نا امنی در آن ها می ‎شود و از طرف دیگر، آرامش، اطمینان بخش است و باعث می ‎شود کودکان حتی در صورت انجام کار ناشایست، از والدین خود حس دوست داشته شدن و پذیرش دریافت کنند .

همانطور که فریاد زدن بر سر کودکان اشتباه است ، فریاد زدن هایی که همراه با توهین های کلامی و تنبیه هستند هم به عنوان سو استفاده عاطفی شناخته می ‎شوند و اثرات طولانی مدت مثل:اضطراب، عزت نفس پایین و افزایش پرخاشگری را به دنبال دارند و همچنین باعث می ‎شود که آن ها مستعد انجام رفتار های ناشایست مانند قلدری کردن شوند زیرا درک آن ها از رفتار های درست و غلط بسیار نا چیز است .

داد زدن، شکل درستی برای ارتباط نیست

 عوارض داد زدن سر بچه

  • در بیشتر موارد ما به این امید سر بچه‌ها داد می‌زنیم که آنها یاد بگیرند دفعه‌ی بعد بدون داد زدن ما، کاری را انجام بدهند یا ندهند. اما چیزی که واقعیت دارد کاملا برعکس است! یعنی ما به آنها یاد می‌دهیم تا زمانی که سرشان داد نزنیم، جدی نیستیم.
  •  با جیغ کشیدن و داد زدن سر کودک نمی‌توانید پیام‌تان را مستقیما به فرزندتان منتقل کنید، زیرا بچه‌ها در دفاع از خودشان در برابر یک خطر احتمالی یا خطر واقعی بسیار پرتکاپو هستند و اصل مطلب را از دست می‌دهند، اما اگر با آرامش حرف بزنید، لزومی برای دفاع نمی‌بینند و روی همان چیزی که هدف شماست تمرکز خواهند کرد.
  • اگر مدام با داد و تهدید، ترس را در دل فرزندتان ایجاد کنید، اعتماد او به شما آسیب دیده و از بین می‌رود. به عوارض داد زدن سر فرزند فکر کنید . جای داد زدن، جور دیگری شرایط را کنترل کنید و با حسی از شوخی و همراهی، هشدارهای لازم یا نکات و توصیه‌های‌تان را به او منتقل کنید.
    واکنش نشان دادن به یک موقعیت اگر از نگاه فرزندتان،همراه با همدلی و مهربانی باشد، در توده‌ای از مشکلات بعدی ِ بهم گره خورده گرفتار نخواهید شد و فرامین‌تان هم به اجرا درخواهند آمد!
  • خونسرد ماندن گاهی واقعا سخت است. وقتی پسر کوچک‌تان برای پانزدهمین بار، تمام محتویات کیف دستی‌تان را روی زمین ولو می‌کند، حتما دارد روی اعصاب‌تان راه می‌‌رود! اما خونسرد ماندن شما، مطمئنا بازخورد خوبی خواهد داشت و اعتماد فرزندتان به شما سلب نخواهد شد و فرزندی خواهید داشت که به شما اطمینان دارد، از شما نمی‌ترسد، با شما نمی‌جنگد و عاشق شماست.
  •  اگر وقتی کوچک بودید والدین شما مدام سرتان داد می‌زدند، اجازه ندهید این عادت به زندگی شما هم رخنه کند. شما پدر و مادر عاقل‌تری باشید، در تربیت کودک صبوری را تمرین کنید و عشق‌تان را بروز دهید.
  • همچنین وجود نیازهای اساسی در کودکان و برطرف کردن آنها مثل خواب و گرسنگی آنان را شاد ساخته و مجموع رفتارهای کودکان را مناسب می‌سازد. علاوه بر این، در نظر گرفتن برنامه‌های معین به آنان کمک می‌کند تا کمتر مضطرب شوند.
  • در برخی مواقع با وجود به کار گرفتن راهکاری برای جلوگیری از بالا رفتن صدا، والدین مجبور به فریاد زدن می‌شوند. در چنین شرایطی معذرت‌خواهی کنید در نتیجه کودکان این نکته مهم را آموزش می‌بینند که تمامی افراد اشتباه می‌کنند و لازم است معذرت‌خواهی کنند.
  • همچنین در صورتی که فرزندتان فریاد زد، حد و مرزها را به او یادآوری کرده و گوشزد کنید که داد زدن روشی قابل قبول برای برقراری ارتباط نیست. در صورتی که برای منظم کردن فرزند خود سر او فریاد می‌زنید، می‌توانید تاثیرات منفی آن را در رفتار کودک خود ببینید.
    به طور مثال فرزندانتان نیز برای انتقال پیام و منظور خود با صدای بلند صحبت می‌کنند، علاوه بر این، به جای آرام و محترمانه صحبت کردن، سر والدین خود فریاد می‌زنند، رابطه والدین با فرزند ناپایدار و آسیب‌پذیر می‌شود و درنتیجه برقراری ارتباطی سالم با آنان سخت می‌شود و همچنین ممکن است این شیوه رفتاری آنان را از والدین دور کند.

۵ دلیلی که هرگز نباید سر کودک مان فریاد بزنیم

عوارض داد زدن بر سر بچه ها
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که فریاد زدن، کودکان را به لحاظ رفتارهای فیزیکی و گفتاری خشن‌تر می‌سازد. فریاد زدن به طور کلی نوعی ابراز عصبانیت است، ترس در کودکان را به دنبال داشته و باعث می‌شود آنان احساس آرامش نداشته باشند. همچنین با توجه به این نکته که فریاد زدن بر سر کودکان امر پسندیده‌ای نیست، فریاد کشیدن همراه با استفاده از کلمات و الفاظ نامناسب می‌تواند نوعی آزار و اذیت احساسی و روانی تلقی شود.

۱- فریاد بزرگسالان بچه ها را می ترساند
هر پدر و مادری علاقه مند است که با فرزند خود دوست باشد و در واقع با یک حالت دوستی زندگی را با فرزندش ادامه دهد . آیا ممکن است شما با شخصی که از او می ترسید دوست شوید ؟ در بهترین حالت با بزرگتر شدن فرزند ترس از بین خواهد رفت و در بدترین حالت در تمام سنین بزرگسالی کودکتان این ترس را در وجود خود خواهد داشت.

۲ – عدم اعتماد کودک روابطش را با شما تضعیف می کنند
دانشمندان ثابت کرده اند که فریاد بر سر کودکان مانند تنبیه فیزیکی تاثیر گذار است و ترس از این تنبیه باعث می شود که کودکان به شما دیگر اعتماد نکنند و تمام مسائل را با شما مطرح نکنند ، که در نتیجه باعث تضعیف روابط بین کودک و والدین خواهد شد

۳ – کودکتان اضافه وزن خواهد پیدا کرد
دانشمندان طی مطالعاتی که انجام داده اند دریافتند استرسی که در راستای فریاد بر سر کودکان به وجود می آید باعث انفجار هورمونی و فعالیت های قلبی و عروقی پایین و فرآیندهای التهابی در بدن کودکان می شود

۴ – شخصیت کودکتان بد خواهد شد
داد زدن سر کودک در گذر زمان باعث انتقال خشم از شما به کودکان خواهد شد و این خشم و ممنوعیت ها بی رحمانه در کودکتان رشد می کند تا جایی که در بزرگسالی امکان تبدیل شدن کودک به یک شخص عصبی و حتی یک مجرم را دارد. علاوه بر این در دوران نوجوانی این کودکان مستعد ابتلا به افسردگی هستند

۵ – در آینده کودکتان از میگرن رنج خواهد برد
بزرگسالانی که در دوران کودکی تحقیر شده و توهین به آنها می شود اغلب از میگرن مزمن رنج می برند . تا جایی که این حالات و ترس های کودکان می تواند باعث ایجاد اضطراب و افکار خودکشی برایشان گردد . این تا جایی پیش می رود که بزرگسال ها مجبور می شوند که به یک روانشناس حرفه ای مراجعه کنند

 والدین می‌توانند پیش از آنکه مجبور به داد زدن سر کودک خود شوند رفتارهای تربیتی مثبت دیگری را امتحان کنند:

۱- برای خود وقت استراحت در نظر بگیرید: پیش از عصبانی شدن و از دست دادن کنترل و بالا بردن صدایتان خود را کنترل کنید. با ترک محیطی که در آن قرار دارید و کشیدن نفس عمیق خود را آرام کنید.

۲- در مورد احساسات خود صحبت کنید: عصبانیت احساس طبیعی است و در صورتی که به درستی کنترل شود می‌توان از آن نکته‌هایی آموخت. با تایید تمامی احساسات از شادی و هیجان گرفته تا عصبانیت و حسادت می‌توان به کودک آموخت که این رفتارها همگی بخشی از وجود انسان هستند. در مورد احساسات خود با فرزندانتان صحبت کنید و آنان نیز را نیز به انجام این کار تشویق کنید.

۳- با رفتارهای بد فرزندتان آرام اما قاطع برخورد کنید: کودکان در برخی مواقع رفتارهای اشتباه دارند که بخشی از روند رشد آنان به حساب می‌آید. با آنان به شکلی قاطع صحبت کنید که به شأن آنان خدشه‌ای وارد نشود و در عین حال متوجه شوند برخی رفتارها غیرقابل تحمل هستند.

۴- از تهدید کردن خودداری کنید: تنبیه و تهدید کردن باعث به وجود آوردن احساس عصبانیت و درگیری بیشتر می‌شود و در درازمدت مانع از آن می‌شود تا فرزند به یک نظم درونی دست پیدا کند.

 

نوشته های مشابه
آنچه باید در مورد تربیت کودکان بدانیم
نقش پدر در تربیت کودک
مهمترین قانون طلایی تربیت کودک
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک

لینک اینستاگرام :
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
رشد کودک در چهار ماهگی
نوشتهٔ پیشین
چگونه ترس از حمام کردن در کودکان را از بین ببریم؟

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست