هفته سوم بارداری

در این مقاله شرح کاملی از وضعیت مادر و جنین در هفته سوم بارداری را مطالعه می کنید


هفته سوم بارداری - هفته ۳ بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در هفته ۳ بارداری تخمک بارور شده  « نطفه » نامیده می شود که در لوله رحم شروع به پایین آمدن می کند و همزمان با تقسیم سلول ها، بزرگتر می شود. اگر تخمک در لوله رحم لانه گزینی کند شما حاملگی خارج از رحم خواهید داشت که این امر به ندرت اتفاق میافتد. در این هنگام نطفه به خوبی به سمت لوله رحم حرکت می کند، و تنها با ۲۰۰ سلول شروع به رشد می کند.

معمولا نطفه برای چند روز در داخل رحم حرکت می کند، تا نقطه ای مناسب در دیواره رحم برای خود پیدا کند. به عبارت دیگر توده سلولی شما در هفته ۳ بارداری ، بلاستوسیت نام دارد و در حال جای گیری در دیواره رحم است. جایی که بعدها جفت به آن می‌چسبد و محل اتصال جفت و رحم و راه تبادل بین جنین و مادر خواهد بود. قسمتی از توده سلولی هم تبدیل به جفت خواهد شد و هورمون بارداری (HCG) ترشح خواهد کرد، یعنی ماده‌ای که به تخمدان‌های شما فرمان می‌دهد تا تخمک جدیدی آزاد نکنند و با تحریک افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، از ریزش و خونریزی جداره رحم جلوگیری می‌کند. این هورمون همان ماده‌ای است که تست بارداری شما را مثبت می‌کند.

قد جنین: ۰.۰۸ سانتی متر
وزن جنین:۰.۰۶ گرم

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری

در هفته ۳ بارداری کوچولوی شما هنوز متشکل از چندصد سلول است که به‌ سرعت در حال تکثیرند. تغییر ترشحات در دهانه رحم از نشانه‌های زمان تخمک‌گذاری است. هرچقدر از روزهای قاعدگی فاصله بگیرید میزان این ترشحات افزایش می‌یابد. این ترشحات نشان‌دهنده سطح هورمون استروژن در بدن است که افزایش آن، احتمال حاملگی را افزایش می‌دهد. دقت کنید که ترشحات شفاف، لیز و چسبنده افزایش احتمال بارداری را در پی دارد.

این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می‌کنند، اما در زمان اوج توانایی باردار شدن در شما این ترشحات به اسپرم اجازه می‌دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند. سپس به طرف لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) حرکت می‌کنند تا با تخمک برخورد کند.  فرآیند لقاح تقریبا ۱۸ ساعت طول میکشه تا کامل بشه.

در هفته ۳ بارداری توده سلولی در رحم ثابت می‌شود و شما رسماً به‌عنوان یک زن باردار شناخته می‌شوید. البته هنوز نمی‌توانید وجود او را احساس کنید. او هنوز توده‌ای کوچک است که اندازه‌اش ۱ تا ۳ میلی‌متر است. شاید اولین تغییراتی که می‌بینید لکه‌های‌خونی است که یک یا دو روز بیشتر طول نمی‌کشد و سبک‌تر از دوره‌های عادی ماهانه است. این مرحله «لکه‌بینی لانه گزینی» نامیده می‌شود.

علائم طبیعی در هفته سوم بارداری

ویار غذاهای خاص: ممکن است در هفته ۳ بارداری احساس کنید که دلتان غذاهای خاصی را می‌خواهد و در عین حال برخی خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان دیگر برایتان دلچسب نباشد. تغییر ذائقه نسبت به چای، قهوه، غذاهای سرخ شده و تخم مرغ شایعترین مواردی است که اتفاق می‌افتد.

خستگی: هورمون‌های بارداری همچنان ممکن است روی شما تاثیر بگذارند بنابراین اگر شما احساس خستگی می‌کنید و حتی غمگین هستید، نگران نشوید. در طول روز احتمالا احساس خستگی می‌کنید و به سختی خودتان را بیدار نگه می‌دارید. این به آن دلیل است که بدن شما خود را برای حمایت از جنین آماده می‌کند.

قطع قاعدگی: ممکن است احساس کنید باردارید اما تا زمانی که آزمایش بارداری انجام ندهید نمی‌توانید به قطعیت برسید. حتی بی بی چک نیز در این شرایط ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. واضح ترین علامت بارداری شما از دست رفتن قاعدگی است که احتمالا تا پایان هفته بعد مشخص می‌شود. هرگونه علامت بارداری در این زمان شبیه علایم قاعدگی است که از جمله آنها می‌توان به درد شکم، سنگینی سینه‌ها و تغییرات خلق و خوست.

تغییر بویایی: حس بویایی‌تان نسبت به سابق قویتر شده؟ این می‌تواند نشانه بارداری باشد که به دلیل هورمون استروژن ایجاد می‌شود.

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری
وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

 

هشدارها در هفته سوم بارداری

همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید بیشتری  می‌شود که در این مدت اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنید.  محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، باعث سقط جنین می‌شود.

اگر با پزشک یا دندان پزشکی در تماس هستید، آنها را از احتمال بارداری خود آگاه کنید.

تغذیه در هفته سوم بارداری

در هفته ۳ بارداری ممکن است کمی احساس نفخ کنید. اکثر زنان باردار تا حدود هفته ۱۲ علائمی از خود نشان نمی دهند. قبل از اینکه بخواهید برای دو نفر غذا بخورید، پزشکان توصیه می کنند در سه ماهه اول تا نهایت ۲ کیلو می تونید، افزایش وزن داشته باشید. در حقیقت، نباید کار عجیبی انجام دهید، به جز اینکه سعی کنید رژیم سالم و مناسبی داشته باشید و روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. پزشکان افزایش مصرف کالری روزانه را تا سه ماهه دوم توصیه نمی کنند. هنگامی که وارد هفته ۱۴ می شوید، می توانید حدود ۳۰۰ کالری (سالم) در روز به وعده های خود اضافه کنید.

کالری موجود در مواد غذایی به رشد جنین کمک می‌کند.

آهن به ساخت خون بیشتری که بدن شما در طول بارداری احتیاج دارد، کمک می‌کند.

اسید فولیک در ۸ هفته اول بارداری، برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین ضروری است.

در هفته ۳ بارداری پروتئین را فراموش نکنید . پروتئین به تولید خون و ساخت بافت‌ها و عضلات جنین کمک می‌کند.

کلسیم و ویتامین دی هر دو در ساخت استخوان و دندان‌های جنین موثرند.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته سوم بارداری

خوردن روزانه ۴۰۰ میکروگرم آهن خیال شما را از هر لحاظ راحت می‌کند. اگر با خوردن قرص‌های آهن راحت نیستید از موادغذایی شروع کنید که حاوی آهن هستند. جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصاَ برگه زردآلو و دانه‌های روغنی بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.

حتماً در این هفته با پزشک مشورت کنید البته ممکن است هنوز هم  از بارداری خود خبر نداشته باشید. با این حال نگران نباشید خیلی از زنان باردار تا مدت‌ها متوجه بارداری نمی‌شوند و نرفتن پیش پزشک به معنای آسیب دیدن این موجود کوچک نیست.

اگر از قبل فعالیت بدنی  در برنامه روزانه خود داشته‌اید، به آن ادامه دهید. بارداری مانعی برای آن نیست.

ورزش‌هایی که در سه ماه اول بارداری برای شما مناسب است شامل؛ پیاده روی، شنا و ایروبیک می شود. قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی، با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش در هفته سوم بارداری

در هنگام بارداری، کمر درد بسیار شایع است. آن هم به خاطر تغییر مرکز ثقل بدن میباشد. ولی اگر از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید می‌توانید هنگامی ‌که شکمتان بزرگ می شود، این دردها را بسیار کاهش دهید. تمرینات تنفسی خیلی موثر هستند. به صورتی که هر روز چشمان خود را بسته و به مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و نفس های عمیق بکشید (با بینی نفس بکشید و با دهان تخلیه کنید). این حرکت در حالت نشسته بهتر است و به کاهش دردهای زایمانی نیز کمک میکند. قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه های مهم در هفته سوم بارداری

حواستان به افراد بیمار باشد : سعی کنید در هفته‌های اول بارداری مراقب سلامتی خود باشید. به همین دلیل بهتر است تا جایی که می‌توانید از افرادی که بیماری مسری دارند، فاصله بگیرید. ابتلا مادر باردار به برخی بیماری‌های عفونی مثل سرخچه عوارض متعددی در جنین ایجاد می‌کند. باید ازتماس با افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی مثل سرخجه و هپاتیت و آبله مرغان دوری کنید. تزریق واکسن بیماری‌های مثل سرخجه و هپاتیت قبل ازبارداری، از ابتلا به این بیماری‌ها دردوران بارداری جلوگیری می‌کند. در صورتی که در دوران بارداری با افراد مبتلا به این بیماری‌ها تماس داشتید و قبلا واکسن آن بیماری را نزده اید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.


نوشته های مشابه

راهنمای کامل بارداری هفته به هفته

هفته دوم بارداری

هفته چهارم بارداری

لینک اینستاگرام زرافه جادویی:

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
هفته چهارم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته دوم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست