پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان – توصیه ها

کودک باید جواب روشنی برای پرسشهای خود دریافت کند تا قانع شود

هستند والدینی که قادر به پاسخ دادن به سوالات کودکان خود نیستند. بسیاری از آنها پاسخ صحیح را می دانند اما اینکه چگونه باید آنرا بیان کنند را نمی دانند. برخی از والدین به‌دنبال یافتن پاسخ مناسب به سوالات کودکان‌ شان هستند و تعدادی دیگر یا دروغ می‌گویند یا به جوابی سرسری، ناکافی و مبهم اکتفا می کنند. در اینجا توصیه هایی برای برای پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان ارائه می کنیم.

بسیاری از والدین از سوالات زیاد کودکان خسته می شوند و می گویند کودک ما پشت سر هم سوال می کند و ما واقعا برای بعضی از سوال هایش جوابی نداریم. مادری می گفت دختر سه ساله ی من هر وسیله ی کوچکی که می بیند سوال می کنه ” این چیه ” ؟ و وقتی پاسخ می دهیم از داخل جواب ما ده ها سوال دیگر می پرسد.

واقعیت این است که سوال پرسیدن کودکان امری طبیعی است و همه ی بچه ها در دوره های رشدی خود در مورد همه چیز سوال می کنند و وظایف پدر و مادر به عنوان والدین این است که پاسخ سوالات کودکان را بدهند.

پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان - پرسش های کودک
پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان ، توصیه ها

پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان

پاسخ مناسب برای سن کودک شما: هیچ کس نباید فکر کند که صریح و راستگو بودن همواره آسان است. بی تردید لحظات سختی وجود داردکه یافتن واژگان مناسب و توضیحات قابل قبول به سوالات کودکان بسیار دشوار و دست نیافتنی است. پس وقت را تلف نکنیم و به افزایش اطلاعات خود بپردازیم.

پاسخ به سوالات کودکان‌ ، آماده کردن پاسخ ها: تصور می کنم عاقلانه باشد که همه ی والدین، با متانت، اطلاعات ارائه شده را به کار بندند. نه اینکه لازم باشد همه ی این اطلاعات را در پاسخ های مان بگنجانیم، بلکه به این علت که اگر بتوانیم انگیزه ی احتمالی کودک را که ورای مجموعه پرسش های او قرار دارد دریابیم، قادر خواهیم بود با اعتماد به نفس بیشتری پاسخ دهیم. این مسأله به خصوص برای مراقبت از کودک، اهمیت دارد، یعنی جاهایی که لازم است زنگ خطر ورای پرسش های کودک مان را تشخیص دهیم. همچنین این کار به ما کمک می کند تا اطلاعات ناقصی را که کودک درباره ی پرسش های چالش برانگیز در بیرون از خانه کسب می کند، خنثی کنیم.

بنیانی برای آینده: سعی کنیم پاسخ به پرسش های کودک مان را فرصتی برای آموزش او ببینیم. البته نه آموزش به مفهوم رسمی آن، بلکه از نوع آموزش هایی که هر پدر و مادری پیش از رفتن کودک به مدرسه می تواند به بدهد. مثل درس مهربانی، مدارا، انصاف، سخاوت و عدالت. باور کنید ما می توانیم کودکان خود را از سنین پایین، اجتماعی کنیم و به تدریج همه چیز را به آن ها یاد بدهیم، از آداب غذا خوردن تا آگاهی های جنسی و ارزش های اخلاقی.

 روش صحیح پاسخ به سوالات کودکان‌ کدام است ؟

کودکان در هر سنی که هستند سوال های متفاوتی می پرسند و توقع  جواب های متفاوتی دارند ، والدین باید این امر مهم را در نظر داشته باشند که جنس سوالات یک کودک سه ساله و پاسخی که به آن می دهند قطعا متفاوت با سوالات و پاسخ های یک نوجوان است .

کودکان زیر ۵ سال : در این سن کودک فقط سوال می کند که درباره ی آن موضوع حرف بزند ، گاهی حتی خودش هم معنای سوالش را درک نمی کند ولی با این کار فرصتی برای گفت و گو پیدا می کند . این سن بهترین زمان برایرشد زبان کودک است .

کودکان ۶ تا ۱۲ سال : کودکان در این سن به دلیل قرار گرفتن در اجتماعاتی مثل مدرسه ، چراهایی در ذهنشان ایجاد می شود و می خواهند در مورد آن بیشتر بدانند . بیشتر سوالات در این سن مربوط به ارتباط با دیگران است.

 

نوشته های مشابه
گفتگوی میان والدین و کودک
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان
آنچه والدین باید در مورد کودکان خود بدانند
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدر یا مادر بزرگ
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bg_OLO2lAus/

نوشتهٔ بعدی
ایمن سازی خانه برای کودکان نوپا
نوشتهٔ پیشین
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام عرض خسته نباشید خدمت شما من یه سوالی داشتم وقتی بچه پنج ساله میپرسه من اگر یک خواهر یا بردار بخوام باید چی کار کنم؟ چه جوری باید پاسخ بدم؟ که متناسب با ادراک بچه و سن اون باشه و هم قانعش کنه؟

    ممنون میشم اگه اگاهی دارید منو راهنمایی کنید❤️

    پاسخ
    • سلام به شما دوست گرامی
      چه خوبه توی همچین مواقعی، خدارو که خالق همه چیز هست و بهترین نتیجه هارو برای بنده هاش خواهانه، به بچه هامون معرفی کنیم؛ چون بچه ها نیاز ندارن، چگونگی به وجود اومدنشون رو براشون توضیح بدیم؛ چراکه باعث نفرت بچه ها از پدرو مادرشون میشه.
      *عزیز دلم، میدونستی خدا خیلی عاشق بچه هاس😍، از خدا بخواه یه نی نی کوچولوی دیگه به ما هدیه بده🥰*
      دروغ نگفتیم ولی تمام واقعیت رو هم نگفتیم؛
      مهم ترین مسئله، همین دروغ نگفتنه، بقیش دست خلاقیت پدر و مادرو میبوسه😘

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست