راه‏های کاهش کمر درد در بارداری

دانستنی هایی درباره کمر درد در بارداری. معرفی علل شناخته شده

اگر باردار هستید و دچار کمر درد شدهاید به مکان درستی منتقل شدهاید. علاوه بر تهوع ، خستگی و ورم پا در دوران بارداری ، اکثر خانمها در دوران بارداری کمر درد را تجربه میکنند. کمر درد در بارداری به طور معمول قسمتهای پایینی کمر را تحت تأثیر قرار میدهد. در این مقاله کوتاه با زرافه جادویی همراه شوید تا اطلاعات کاربردی مهمی درباره درد کمر در دوران بارداری بهدست آورید.

زرافه-جادویی-کمر-درد-در-بارداری-01

کمر درد دوران بارداری چیست؟ آشنای قدیمی دردناک!

شاید برایتان جالب باشد که طبق تحقیقاتی که انجام شده است بیش از دو سوم زنان کمر درد شدید در دوران بارداری را برای مقاطعی هم که شده است تجربه کردهاند. بنابراین نگران نباشید. همدردان بسیاری از سراسر دنیا داشتهاید و خواهید داشت. معمولاً به دردی که از قسمتهای میانی کمر نشات میگیرد را پزشکان به عنوان کمر درد دوران بارداری میشناسند. گرچه تقریباً تمامی آنچه را که زنان تحت عنوان درد لگن در این دوران از آن شکایت دارند هم در واقع در همین دسته قرار میگیرد و نوعی درد کمر است. عوامل بسیاری، از جمله تغییرات هورمونی و تحمل جنین، در کمر درد در دوران بارداری نقش دارند. گرچه این دلایل بین خانمها متفاوت است و حتی به مرحله بارداری نیز بستگی دارد. در این مقاله دلایل کمر درد ناشی از بارداری و راههای درمان و پیشگیری از این ناراحتی مورد بحث قرار گرفته است.

شاید کسانی که هنوز باردار نیستند میخواهند بدانند کمر درد دوران بارداری از کی شروع میشود؟ پاسخ این سوال بسته به منشا شروع درد متفاوت است. در اینجا میخواهیم با تفکیک ماههای بارداری به این قبیل پرسشها پاسخ دهیم.

کمر دردهای سه ماهه اول

همان طور که در ادامه خواهید دید عمده عواملی که می توانند منجر به کمر درد در سه ماهه اول شوند تغییرات هورمونی و استرس میباشد.

در طول سه ماهه اول ، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می یابد. مقادیر بالای این هورمون به آرامش عضلات و رباطهای عضلات شما در نزدیکی لگن کمک میکند. بعلاوه این امر میتواند بر پایداری و تراز مفاصل نیز تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان آن را آرامش می نامند به تخمک کمک میکند تا در دیواره رحم جای بگیرد. بعلاوه این هورمون از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری میکند. با نزدیک شدن به زایمان، هورمون آرامش دهانه رحم را برای نرم شدن و کسب کردن حالت ارتجاعی بیشتر در زایمان کمک میکند. علاوه بر این، هورمونها رباط ها و مفاصل را در ناحیه لگن شل می کنند تا کانال زایمان در حین زایمان گسترش یابد.

سرانجام، سر و کله یک هورمون دردسرساز پیدا میشود. ریلکسین روی رباطهایی که باعث تثبیت ستون فقرات می شود، تأثیر می گذارد. اگرچه این امر به حمل باری که برعهده دارید کمک میکند، اما ممکن است باعث بی ثباتی، تغییر وضعیت اسکلتی و در نهایت کمر درد دوران بارداری شود.

زرافه-جادویی استرس و نقش آن در کمر درد در دوران بارداری
زرافه-جادویی استرس و نقش آن در کمر درد در دوران بارداری

استرس

اگرچه احتملاً شما نیز با ما همعقیدهاید که بارداری یک اتفاق جالب و خارق العاده در زندگی هر فرد است اما نمیشود کتمان کرد که بارداری منبع جدیدی برای فشار و استرس روحی روانی نیز هست. اگرجه استرس بیشتر بر روحیه شخص و وضعیت روانی فرد تأثیر میگذارد، امروزه ثابت شده است که استرس می تواند علائم جسمی مانند خستگی ، سردرد ، سفتی و درد عضلات را نیز به همراه داشته باشد.

عوامل موثر در سه ماهه دوم و سوم

در طول سه ماهه دوم و سوم ، رحم با رشد سریع جنین گسترش مییابد. همانطور که در زیر توضیح خواهیم داد تغییرات بافتی، افزایش وزن و نرمتر  شدن عضلات همگی در مراحل بعدی حاملگی در کمر درد نقش دارند.:

تغییر ناخودآگاه مرکز ثقل بدن

با افزایش وزن ، مرکز ثقل زن به سمت قسمت جلویی بدن تغییر میکند. برخی از بانوان ممکن است تعمداً به عقب برگردند تا تعادل خود را به دست آورند اما واقعیت این است که این امر عمدتاً غیر ارادی اتفاق میافتد. کشیده شدن بدن به عقب فشار مضاعفی را روی عضلات پشت ایجاد میکند. مشخص است که این اتفاق میتواند منجر به کمر درد و گرفتگی عضلات شود.

عوامل موثر بر درد کمر در دوران بارداری در سه ماهه دوم و سوم
عوامل موثر بر درد کمر در دوران بارداری در سه ماهه دوم و سوم

افزایش وزن

فراموش نکنیم وزنی که شخص در دوران بارداری به دست میآورد میتواند کمر درد و درد مفاصل را افزایش دهد. از آن گذشته میزان وزنی که یک مادر در دوران بارداری باید تحمل کند ممکن است بر سلامت کلی او و نوزادش تأثیر بگذارد. بیهوده نیست که همگی معترفیم بهشت زیرپای مادران است. این همه از خودگذشتگی برای آینده یک انسان!

به هرحال توصیه مراکز علمی کنترل و پیشگیری از بیماری مادران این است که زنان بارداری که تنها یک جنین در بدن حمل میکنند، با توجه به وزن قبل از بارداری خود، در طی بارداری مجازند تا وزنهای زیر را بدست آورند:

اگر قبل از بارداری کم وزن باشند ۱۳ تا ۱۷ کیلوگرم

اگر قبل از بارداری دارای وزن نرمال باشند ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم

و اگر قبل از بارداری دارای اضافه وزن باشند میتوانند ۵ تا ۸ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنند.

جدایی عضلات

شکم از دو عضله نواریشکل موازی تشکیل شده است که در وسط شکم به یکدیگر وصل میشوند. وظیفه اصلی این عضلات تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر میباشد. در دوران بارداری، جنین در حال رشد به سمت عضلات شکم فشار می آورد و باعث کشیدگی آنها و در برخی موارد باعث از هم جدا شدن این دو عضله میشود. این فشار می تواند به وضعیتی بنام جداشدگی مستقیم عضلات شکمی منتهی شود.

همچنین در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری، برخی از خانمها ممکن است در معده خود احساس برآمدگی غیرعادی یا کنند. این احساس احتمالاً نشانهای است که عضلات شکمی آنها در حال جدا شدن هستند تا فضای لازم برای رشد رحم فراهم شود. هرچه کشش عضلات شکمی بیشتر باشد، خطر آسیب دیدگی به کمر یا ایجاد درد کمر یا لگن در مادران باردار افزایش مییابد.

راههای کاهش کمر درد در بارداری

با وجود همه این تفاسیر در بعضی مواقع به نظر میرسد که کمر درد دوران بارداری اجتنابناپذیر خواهد بود. با این وجود متخصصان روشهایی را برای تسکین دردهای کمر در دوران بارداری و حتی بعد از آن پیشنهاد کردهاند. در اینجا بعضی از این روشها برای شما گردآوری شده است. شما می توانید به طور منظم کمر خود را تمرین دهید. برای این کار کافی است تا با یک متخصص ورزش مشورت کنید تا ببینید که چه نرمشهایی می توانید برای بهبود کارایی عضلات کمر در حین بارداری انجام دهید. راهکار دیگر مربوط به زمان استراحت شماست. در هنگام خوابیدن به یک طرف بدن خود دراز بکشید و با یک بالش بین پاها و زیر شکم خود از فشار زیاد بر روی کمر جلوگیری کنید.

راه‏های کاهش کمر درد در بارداری
راه‏های کاهش کمر درد در بارداری

انواع و اقسام روش های دیگر برای کاهش درد عضلات کمر در حین بارداری پیشنهاد شده است. برای مثال وقتی که کمر شما درد زیادی را تحمل میکند می توانید از یک کمپرس آب گرم برای کاهش التهاب عضلات گرفته شده استفاده کنید. در مثالی دیگر بایستی در نحوه حرکات خود تغییراتی ایجاد کنید. میتوانید ایستادن و نشستنهای خود را طوری تنظیم کنید که کمترین فشار به شما وارد شود. مثلا سعی کنید همیشه یک پشتی اضافه در پشت کمرتان قرار گرفته باشد. پوشیدن کمربند زایمان برای پشتیبانی بیشتر از شکم و کمر نیز می تواند کمک بزرگی به شما بکند. ماساژ درمانی، استفاده از درمانهای جایگزین مانند طب سوزنی اگرچه باید تحت نظر پزشک متخصص باشد، میتواند به کاهش درد شما کمک زیادی کند. کاهش استرس از طریق مدیتیشن و یوگا را فراموش نکنید.  از هر طریقی که میتوانید ذهن خود را آرام کنید و خواب کافی را تحت هیچ شرایط از دست ندهید.

نکات تکمیلی برای جلوگیری از درد کمر در دوران بارداری

عضلات پشت راباتمرینات ملایم نرمش دهیدوتقویت کنید.

به طور منظم در حفظ وزن خود کوشا باشید.

پوشیدن کفشهای صاف یا پاشنه دار با تکیه گاه قوسی میتواند به کاهش درد کمر شما کمک کند.

ازایستادن های زیاد برای مدت طولانی اجتناب کنید.

تکنیک های مناسب برای بلند کردن اجسام را امتحان کنید. در این روش ها بایستی سعی کنید که از عضلات پاها به جای عضلات کمر بیشتر استفاده کنید.

به هیچ وجه برروی شکم خودنخوابید. این کار میتواند علاوه بر افزایش درد به سلامتی کودکی که حمل میکنید نیز آسیب برساند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

مادرانی که در دوران بارداری دچار کمر درد میشوند، در صورت بروز هر یک از علائم زیر بایستی با متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرد.

دردشدید: به دردی گفته میشود که بیش از دو هفته طول میکشد و التیام نمییابد.

گرفتگی هایی که در فواصل منظم زمانی رخ میدهند و به تدریج شدت مییابد.

مشکل یادرد در هنگام ادرار.

احساس سوزن سوزن شدن در اندامها

خون ریزی واژن

ترشحات نامنظم و نامطبوع واژن

تبی که قطع نمیشود.

درد سیاتیک در دوران بارداری

سیاتیک در اثرآسیب یا تحریک عصب سیاتیک رخ میدهد. سیاتیک در دوران بارداری اگر چه مرسوم است اما بایستی به دقت مورد کنترل قرار بگیرد. یکی از علائم سیاتیک کمر درد است که از طریق درد منتشر در باسن تا انتهای پاها نمود پیدا میکند. زمانی که از کمر درد شدید رنج میبرند و این کمر درد بیش از دو هفته طول میکشد باید در مورد گزینههای درمانی با پزشک متخصص خود صحبت کند. درمان دارویی کمر درد در بارداری جیست؟ پرس همیشگی بعضی از مادران باردار همین است. آیا داروهایی برای رفع کمر درد در دوران بارداری وجود دارد؟ در پایات این مقاله میخواهیم تاکید کنیم استفاده از هر نوع مکمل یا داروهای درمانی در طی دوران بارداری بایستی تحت نظر پزشک معالج باشد. بنابراین سعی کنید مراقب سلامت خود باشید و از مصرف خود سرانه هر نوع دارو صرف نظر کنید.


نوشته های مشابه

نکات مهم ورزش در دوران بارداری

۱۱ روش کاربردی کنترل عصبانیت در بارداری

سیر تا پیاز فشار خون در بارداری

دیابت بارداری چیست؟ تشخیص، عوارض و درمان

مراقبت های دوران بارداری

راهنمای بارداری سالم


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

نوشتهٔ بعدی
آموزش غذا خوردن به کودکان، سن شروع
نوشتهٔ پیشین
نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست