بازی‌کردن تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد

فرآیند افزایش توجه و تمرکز در کودکان به تکامل سیستم عصبی، حواس و هوش بستگی دارد. انجام بازی تمرکزی از جمله راهکارهایی است که برای افزایش و بهبود اختلال توجه و تمرکز در کودکان پیشنهاد می شود. بسیاری از این بازی ها قابل اجرا توسط والدین در منزل هستند.

از آنجا که کودکان با بازی بیشتر می آموزند، همیشه ایده خوبی است که سعی کنید فعالیت های خود را کمی سرگرم کننده تر کنید. ابزارهای کوچک، تبلت ها و رایانه ها را دور نگه دارید و اجازه دهید کودکان بازی های معمولی با اسباب بازی های معمولیشان را انجام دهند، فعالیت هایی که توجه و تمرکز را افزایش می دهند و تمرینات تمرکز انجام می دهند.

بازی های افزایش تمرکز کودکان 

افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی

  • بازی بسکتبال در اتاق

 برای انجام دادن این بازی یک سبد زباله یا سبد عادی و یک روزنامه ی باطله نیز کافی است. ورق های روزنامه باطله را به شکل توپ مچاله کنید و سبد را روی یک میز کوچک یا صندلی به دور از هر وسیله ی شکستنی قرار دهید.
بازی از این قرار است که نوبت هر کس که رسید، این کاغذ ها را درون سبد بیندازد. می توانید بعد از هر پرتاب فاصله ی خود را از سبد دورتر کنید. این بازی برای کودکان دو تا سه سال پیشنهاد می شود. بازی بسکتبال در اتاق، بازی کودکانه ای است که موجب افزایش تمرکز کودک و انجام حرکات دقیق می شود.

افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی -افزایش تمرکز کودک
افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی
  • بازی تعادلی آب توی لیوان :

از بازی های افزایش تمرکز کودکان ، بازی تعادلی توی لیوان است.. با  اینه که توی یک ظرف پلاستیکی یا یک لیوان یکبار مصرف مقداری آب بریزید، آن لیوان را کف دست فرزندتون قرار دهید و در حالتی که فرزندمون دستهایش را در دو طرف بدنش باز کرده لیوان را در یک مسیر مشخص حمل می کند و نباید اجازه بدیم لیوان بیفتد.
این بازی برای افزایش تمرکز ،حفظ تعادل بین دست و پا و در واقع هماهنگی چشم و دست کودک مان را نیز قوی می کند و باعث می شود نوشتن از روی کتاب برای کودک آسان شود. بعد از چند روز به یک مرحله سخت تر می رویم و از کودک میخواهیم که با همان لیوان  آب از سه یا چهار پله بالا و پایین برود.

  • بازی مارپیچ کتاب ها :

تمرین و فعالیت دیگر این است که مسیری را روی میز یا یک سطح مسطحی با کتاب ها به صورت مارپیچ ایجاد کنید، بعد از یک توپ پینگ پنک  و یک نی استفاده کنید. آن را به فرزندتان بدهید. در مرحله اول با استفاده از نی فرزندتان باید توپ را در مسیر هدایت کند. در مرحله دوم باد با نی بدمد و سعی کند با دم و بازدمش توپ را در مسیر هدایت کند. این بازی هم به تقویت دم و بازدم فرزندتان و کنترل او کمک می کند و هم موجب افزایش دقت و تمرکز فرزندتان می شود.

  • بازی گردو شکستن :

بازی لی لی و گردو شکستن را با فرزندتان انجام دهید. گردو شکستنی که ما در کودکی خودمون هم انجام می دادیم و بازی می کردیم.
این بازی را می توانید به چند صورت انجام دهید. در بار اول میتوانید یک مسیری به اندازه عرض پای فرزندتان ایجاد کنید و بهش بگید به صورت گردو شکستن توی این مسیر تا انتها ادامه دهد. مرحله دوم میتوانید در انتهای مسیر بایستید و بگویید توی چشم های من نگاه کن و این حرکت رو انجام بده در حالی که دستات در دو طرف بدنت باز هستند.
مرحله سوم باید فرزندمون سرش رو بالا بگیرد و این مسیر رو برود. و در مرحله چهارم و مرحله سخت تر این است که با یک چشم بند چشم های فرزندمون را ببندیم و بگیم روی مسیر حرکت کنه و نباید در مسیر بلغزی یا بیفتی! این بازی تمرکزی به عنوان یکی از بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان فوق العاده جذاب است.

  • بازی  مو به مو اجرا کن 

این بازی برای کودکانی که دنبال کردن دستورالعمل های یک یا چند مرحله ای، برایشان دشوار است مفید می باشد. بین خودتان و کودک قرعه کشی کنید، فردی که قرعه به نام او شد باید به فرد مقابل چند دستورالعمل یک مرحله ای بده:((۱ دور خودت بچرخ، ۲٫ پروانه بزن، ۳٫ شنا(نرمش) برو)). آنگاه فرد مقابل باید ضمن گوش دادن به دستورالعمل ها، آنها را به خاطر بسپارد و سعی کند به درستی از آنها پیروی کند.

می توانید از امتیاز دهی استفاده کنید مثلا یک امتیاز برای بیان واضح دستور العمل، دو امتیاز برای پیروی درست و به ترتیب دستورالعمل های داده شده. و در انتهای بازی شخصی که امتیاز بیشتری کسب کرد صاحب جایزه شود.

بازی افزایش حافظه و تمرکز

افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی

  • بازی دکمه های رنگی

یک ظرف پر از دکمه‌های رنگی بین خودتان و کودک قرار دهید، دکمه‌های رنگی را کنار هم بچینید، از کودک بخواهید خوب به آن ها نگاه کند، سپس دکمه‌ها را بردارید و از کودک بخواهید به وسیله دکمه‌های موجود الگوی دکمه‌های چیده شده توسط شما را مجددا درست کند. در هر مرحله تعداد دکمه ها و شباهت رنگ ها را افزایش دهید تا چالش و جذابیت بازی برای کودکان بیشتر شود . همچنین وقتی کودک الگو را اشتباه می‌سازد. به او بازخورد دهید که چه دکمه‌هایی را درست و چه دکمه‌هایی را اشتباه چیده است و از او بخواهید به تلاش خود ادامه دهد تا همه دکمه‌ها را درست بچیند.

  • بازی حرکت در برابر آینه

برای افزایش تمرکز کودک از او بخواهید روبروی آینه بایستید یا بنشینید. می توانید تصور کنید که در تلویزیون هستید. اول با حرکت های صورت و سر شروع کنید. چشم ها، بینی، مژه ها و سپس گردن و شانه های خود را حرکت دهید. این حرکات را با سایر اعضای بدن نیز ادامه دهید. تماشا کنید که دوتایی چگونه در آیینه به نظر می رسید.

  • شمارش همراه با انقباض شکم

با این بازی نه تنها مهارت تمرکز کودکان تقویت می شود، بلکه با انجام مکرر آن، می‌توانند این مهارت را تثبیت کنند. کودک باید شکمش را منقبض کرده و همزمان شروع به شمارش کند. مطمئن شوید که او نفس می‌کشد. کودک باید عضلات شکمش را سفت نگه دارد. هدف از این کار , حفظ تمرکز کودک است. ببینید کودک قبل از این‌که حواسش پرت شود یا خسته شود تا چه عددی می‌تواند بشمارد و بعد از یک استراحت کوتاه، دوباره شروع کنید.

فرزند شما می‌تواند این تمرین را همراه با شمارش با نظمی خاص یا همزمان با فعالیت هایی مثل انجام تکالیف، قدم زدن و . . . انجام دهد و تلاش کند در حین انجام این فعالیت‌ها توجهش را روی عضلات منقبض‌شدۀ شکم خود حفظ کند. منقبض کردن هر عضله نیاز به تمرکز دارد. هر چه کودک تمرینات بیشتری برای تقویت مهارت تمرکز خود در یک زمینه انجام دهد، احتمال آنکه بتواند از این مهارت در زمینه های دیگر استفاده کند افزایش می یابد.

  • بازی چه چیزی تغییر کرده است؟

از کودک خود بخواهید شما را به دقت نگاه کند (مثلا توجه به زیور آلات شما، جوراب ها، کفشها و …) و سعی کند ظاهر شما را به خاطر بسپارد. حالا شما اتاق را ترک کنید و در ظاهر خود تغییراتی بدهید که قابل رویت باشد ( به عنوان مثال، آستین خود را بالا بزنید، گوشواره ی خود را در آورید، ساعت خود را به مچ دست مخالف ببندید، و از این قبیل). هنگامی که به اتاق بر می گردید کودکتان باید سعی کند آنچه را که در ظاهر شما تغییر کرده تشخیص بدهد و اگر موفق به انجام این کار شد، نفر بعدی، خود او خواهد بود که باید ظاهر خود را تغییر دهد. می توانید این بازی را به صورت گروهی انجام دهید.

  • بازی توپ و قاشق :

یکی از بازی ها به این شکل که یک مسیر تو در تو و ماز مانند را روی زمین درست می کنیم و به کودک یک توپ تنیس و یک قاشق می دهیم.
سپس از او میخواهیم که قاشق را با دهانش بگیرد و توپ را داخل قاشق بگذارد و از ابتدای مسیر ماز مانند عبور کند تا به مقصد نهایی برسد بدون اینکه توپ بیفتد. این بازی هم به عنوان یک نمونه جذاب بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان پیشنهاد می شود.

بازی برای افزایش توجه کودکان

افزایش تمرکز کودکان به کمک بازی

  • بازی تمرکزی تطبیق رنگ ها :

یک بازی دیگر باری افزایش تمرکز کودک و دقت برای سنین بزرگتر اینه که خانه های رنگی از جنس نمد با رنگ های مختلف ایجاد کنید. همچنین درهای بطری با رنگ های مختلف و مطابق با رنگ نمدها پیدا کنید. سپس پارچه های نمدی رنگارنگ را به صورت قاطی و کنار هم بچینید. چند تا در بطری با رنگ های موردنظرتون را کنار هم بچینید و سریع بردارید. سپس از کودک خود بخواهید به ترتیب رنگ بطری های که گذاشته بودید روی رنگ پارچه های نمدی بایستد.

از الگوی دوتایی شروع کنید،مثلا دو در بطری قرمز و سبز را روبروی کودک خود قرار دهید و از او میخواهیم آن را به خاطر بسپارد. سپس آنها را برداشته و از کودک میخواهیم رنگ ها را به یاد آورده و روی خانه هایی با همان ترکیب رنگ بپرد،سپس یکی یکی به در ها اضافه کرده و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. از دو سالگی با الگوی کم مثلا دو تایی می توان شروع کرد و در ۳ سالگی انتظار می رود حتی از الگوی ۵ تایی ازهم استفاده کرد. این بازی هم باعث تقویت حافظه کودک می شود و  هم به عنوان یکی از بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان پیشنهاد می شود.

  • تعقیب بادکنک 

از بازی های افزایش تمرکز کودکان تعقیب بادکنک است. ابتدا یک بادکنک را به هوا بیندازید و بگویید باید با تک ضربه آن را بالا نگه داریم , و هیچکس نمی‌تواند دو ضربه پشت سر هم بزند. پس از آن با افزایش تعداد بادکنک‌ها دشواری بازی را افزایش دهید. این بازی باعث تقویت هماهنگی بین چشم و دست، افزایش تمرکز و تقویت عضلات چشم می‌شود. یک نفر جلو می‌ایستد و کودکان به حرکات او دقت می‌کنند. فردی که جلو ایستاده باید با پریدن , نشتن , چرخیدن , پروانه زدن و سایر حرکاتی که کودکان توانایی انجام آن ها را دارند، ترتیب مشخصی از حرکات را انجام دهد.

سپس از کودکان می‌خواهید سه ثانیه صبر کنند و بعد از آن هر چه نفر جلویی انجام داده را با همان ترتیب تکرار کنند. جهت دشوار تر شدن بازی تعداد حرکات را افزایش دهید مثلا در جا بپرید، بچرخید، دست بزنید و بنشینید. پس از کمی تمرین خود کودکان نیز می‌توانند سرمشق های حرکتی لازم را ارایه دهند.

 

نوشته های مشابه
راههای عملی تقویت دقت و تمرکز در کودکان
تقویت تمرکز کودکان با بازی هرکه رود خانه خود
قوانین بازی کردن کودکان با یکدیگر
راههای عملی تقویت دقت و تمرکز در کودکان

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BgqnF2blZpZ/

 

نوشتهٔ بعدی
بازی رنگ ها با کودک
نوشتهٔ پیشین
بازی حدس بزن کلمه چیه

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست